Motförslag i penning-debatten!
Jag kan inte låta bli att jämföra ponnysporten inom ridsport vs ponnytrav.
SPTFs styrelse har fattat ett beslut att man vill att prispengar ska få en allt större betydelse inom ponnytravet genom att införa penninghandicapning som norm.
Deta sker nåt år efter det att Ridsportförbundet har beslutat att helt ta bort prispengarna i ponnyridsporten! Detta för att man anser att barn inte ska tävla om pengar!
Jag måste säja att jag tycker att detta är ett sunt tänkande!
Nu skriker du säkert inombords att "det kostar så himla mycket att tävla, ha hästar mm"!
JA, jag VET väl att det kostar pengar att ha hästar och ännu mer om man ska tävla med dem! Jag vet det mycket väl!!
Men så som jag ser det så skulle man mycket väl kunna finna andra vägar än att ha just prispengar!
För handicapningens skull skulle det kunna finnas nån form av poängsystem, baserat på kanske placeringar och vilken tid ponnyn hade i loppet. (då blir ju placering på en snabb tid mer värd än en placering på en långsam tid, utan att det blir rent tidshandicap)
För ekonomins skull så skulle det dels bli lättare för klubbarna att arrangera tävlingar då de inte på samma sätt är piskade att mjölka fram pengar ur sponsorer för att täcka kostnaderna för prispengarna. Många sponsorer vill inte sponsra ungdomar som kan tjäna pengar på sin sport och andra skänker VÄLDIGT gärna priser till ungdomstävlingar just därför att de inte kan tjäna några pengar!
- Man kanske skulle kunna få sponsorer att bekosta ekipagens startavgifter i loppen i stället för prispengar?
- Andra sponsorer kan stå för boxkostnaden?
- Annonsörerna i tävlingsprogrammen kanske skulle kunna bekosta en liten slant i resebidrag till samtliga deltagande ponnyer?
Alltså någon form av system som gagnar alla deltagare och inte bara de som kan köra snabbast, fräckast eller bäst och på så sätt norpa en större del av prispengskakan.
För det vet vi ju alla att även om prispengar är ett väkommet tillskott i kassan så är det ju ganska ofta vi åker hem med en ännu tommare plånbok och ett glatt humör i bagaget! För ponnyn gjorde ju ändå sitt bästa!
Detta är skrivet ur en hastigt uppkommen idé och kan säkerligen finslipas en del. Men det hade varit kul att få lite reaktioner och synpunkter!
puttar upp och undrar varför ingen vågar kommentera?
Egentligen borde de bra om vi skippade prispengarna på ett sätt - då är det totalt omöjligt med penninghandicap ju. Men jag tycker prispengarna vi har bidrar med lite resekostnader, startavgifter etc. Under 2005 fick jag alla prispengar jag körde in, och för dom köpte jag en ny sulky.
#2 Fast tanken med mitt förslag är att man ska få lite bidrag till resa och startavgifter på annat sätt än via prispengarna…

Fast jag tycker ju att vi ska ha prispengar och även att det ska finnas prispengar inom ridsporten..
Inom ridsporten är det ju en sådan jäkla dubbel moral för det är ju så att många tonåringar tävlar faktiskt storhäst och där får de ju vinna pengar och då är det inte fel , då är det helt till låten så jag menar om det nu skulle beror på att barn inte får tävla om pengar så borde de ju inte få vinna när de tävlar stora hästar hm snacka om dubbel moral…
Vet att 13 och 14 åringar tävlar stora hästar så …. är inte de barn ja då vet inte jag vad de ska kallas 
Så min slutsat är Anna att jag inte håller med dig alls låt pengarna vara kvar

Jag tycker det är bra om vi skippar prispengarna.
Att vi inte kan tänka oss att vara utan prispengarna är ju för att vi är så vana att ha dem.
Hur klarar sig alla andra barn och ungdomar som håller på med andra sporter? Folk inom ridningen klarar av att ha hästar och tävla med dessa utan att få prispengar.
Man kan kanske få bidrag till resa och sånt, prcis som #3 säjer. Och i första pris ibland kan det kanske vara någon check, typ i storlopp 5.000:- som inte läggs på hästen i insprunga pengar, utan som tränaren, ägaren eller kusken får?

um.. Jag tycker det är bra att det är med pengar i loppen. Dethär är ju ponnytrav och i travet för stora hästar tävlar man om fleera tusen och här tävlar vi bara om nåra hundra.. prispengarna tycker jag ligger på en välldigt bra nivå.. det är ju lagom.. för man åker ju inte direkt från boden till jägersro med en ponny som står 40m tillägg typ.. :P de var ett dåligt exempel då.. men jaja.. man åker kortare.. alltså tävker prispengarna oftast resan.. men det där med att sponsorerna kan bekosta startavgiften.. nja.. tveksamt.. om man blir plaserad får man ju inga pengar och får samtidigt inte lägga ut pengar på startavgiften då.. :P de blir ju bara resan som kostar då.. men om man då blir plaserad i så fall så får man ju i o för sig priser men ska då hästen få på sig de egenteliga pengarna? eller inte?? fattar inte.. men jag skulle kunna tro att de skulle gå bra om de bara va priser (tex. pokal, täcke, rosett) MEN, om man också fick litet resebidrag och slippa betala box och startavgifterna.. Fasst.. de kanske blir svårt att få tag i många sponsorer.. :P kan man inte sänka startavgifterna till typ 50:- istället för 100:- då slapp ju samtidigt sponsorerna betala ut mer pengar för de.. då vart det ju bara hälften till dem å betala i så fall.. hehe.. det vart lite långt tror jag :P
Mvh. Camilla
Varför är det ingen som tänker på att det är bra med prispengar, de som har en gård och kan ta in hästarna i verksamheten har rätt att lyfta momsen då det finns prispengar.
Detta gör en hel del ekonomiskt och vad skulle hända om prispengarna försvann? Kanske antalet hästar på gårdarna skulle minska då det blir dyrare.

Prispengar SKA vara kvar tycker jag. Det blir bättre så helt enkelt, det är roligt för statistik, och jag vet att Ponnytrav o Stortrav inte är samma sak, men det är ju faktiskt inte så mycket vi tävlar om.

jag har aldrig varit med om att någon inte har velat sponsra för att vi har prispengar, har hört en del andra anledningar men aldrig därför.
Att det skulle bli billigare att tävla, det tror jag när jag ser det. billigare för klubbarna, absolut, men inte för de tävlande, mer än MAX ngn 100-lapp.
hur mycket billigare har det blivit för de som tävlat ridsport? nej, det tror jag när jag ser det. Som jag har förstått har det blivit SVÅRARE för klubbarna att få sponsorer utan prispengar, bl.a. var det ngn klubb som ville ha en sadel i 1:a pris som inte fick det, för det var för dyrt…:S
Sen kan man ju fråga sig varför regeln med att de 5 första alltid ska ha pris, även om det är 5-6 st med i loppet…bättre som det var innan

#4 Precis det jag hade tänkt att skriva… :P Och dessutom , det finns ju folk som tävlar ponnytrav som är över 18 och då myndiga , då kan man ju inte dra in prispengarna för att det är barn som tävlar.. Man är ju inte barn när man är 18…
De tre punkterna du skrev tyckte jag lät rätt bra , men frågan är hur många som vill ställa upp på det ??

Ja inte lär det bli blilligare att tävla inom ridsporten , boxhyra en meeting helg ligger runt 1000 kr inte lär de sänka det priset, vetrinärerna ska ha sina pengar, ja det som de skulle kunna sänka är väl anmälningsavgiften då och då lär de väl bara få någon skiten rosett i pris..
# 12 och vad är det för fel på rosetterna? Hur kräsen är du egentligen?
#12 Fast jag tror kanske att ridsporten då har utnyttjat situationen fel! De skulle kunna fortsätta ha sponsorer och dessa kan t.ex bekosta boxhyrorna, veterinärerna och priserna, så att ryttarna slipper ta dessa kostnader! De "vinner" inga pengar, men de vinner på att slippa ta en del av kostnaderna.
Oj, Veronica, var det inte du som skrev i en annan tråd att ni tävlade ponnytrav bara för att det var så kul och att det inte var så viktigt med segrar? Men pengar, det är viktigt, hmmmm. Jag håller helt med om att om vi tog bort eller minskade prispengarna skulle ponnytravet bli mindre allvarligt och vi skulle "slippa" många av de hårt satsande ponnytravfamiljer som nu ändå tar den största delen av priskakan. Det lilla jag följer ridponnydebatten om tävlingarna så har jag förstått att de flesta arrangörer är helt inne på linjen att få sponsorer som betalar anmälningsavgifter, uppstallning mm. ex. Ridsports cup nästa år blir utan anmälningsavgift. Jag skulle med glädje se att boxavgifter och startavgifter slopades och tävla för en "skiten" rosett (vi har inte så många att vi tröttnat på dom ännu)och kanske en grimma och grimskaft, det skulle vi "tjäna" på!

#13 Men inom ponnytravet är man ganska bortskämd.. Inom ridsporten är det inte ofta man får pokaler, och om man får är det oftast en väldigt liten pokal..

#15 , när jag tävlade med min unghästi hoppning och jag var för det mesta alltid ensam. Men på pristutdelningarna fick jag ändå gå in med de som tävlade i avd.a , vinnaren där fick en pokal & välja mellan grimma, grimskaft och ngn annan liten pryl. jag som vann min klass, vad fick jag ? Jo , en rosett och en liten mankam.. Inte å jättekul precis…
Vinstpengarna är inte direkt ngt man blir miljonär på , utan mer som är bra för att man tex. kan betala av anmälningsavgift, boxplats mm. Och jag tror inte att de "hårt satsande ponnytravfamiljerna" ser pengarna som det viktigaste, jag tror de ser det på samma sätt, för att betala av anmälningsavgift m.m. Det de satsar på är väl hästar & utrustning ? eller ?

I princip håller jag med dig Anna, barn skall inte tävla om pengar.
Men det finns ett annat problem som inte är belyst och det är skatteverket. Vad har nu dom med prispengar att göra kan man undra.
Jo, om man som vi driver vår hästverksamhet som ett företag så blir det ett problem om prispengarna försvinner. Plötsligt får vi då inte dra kostnaderna (och framförallt momsen) på tävlande vallacker i företaget. Vår huvudverksamhet i jordbruksföretaget är avel. Då är det inga problem med hingst och ston under förutsättning att man har en egen eller leasad godkänd hingst. Däremot finns det ett preudicerande krav vad gäller vallacker att dom skall tränas av licensierad tränare och tävla om pengar. Tar vi bort prispengarna försvinner denna möjlighet och då ökar kostnaderna för hästhållningen avsevärt och dom är ju som vi alla här vet ganska höga för en aktivt tävlande ponnyfamilj.
Se tycker jag dit förslag på poängsystem istället för penga hcp är bra. Penga hcp kommer aldrig att ge rättvisa lopp så länge systemet ser ut som idag. Vinner vår 3.30 schettis ett lopp på VPTS bana får han 850 kr, skulle vår 2.27 schettis vinna ett stenhårt lopp på tex solvalla får han 600 kr, finns ingen som helst koppling mellan handikappbelastning till nästa lopp och hästens prestation. Skulle Acke dessutom vinna ett insprängt lopp så får han 1500 kr, det ger inte en rimlig hcp belastning.
Ditt poängsystem gillar jag, men låt oss behålla prispengarna.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Börja med att ta bort pengarna i shettisponnytravet. Ha chokladkakor i hederspriser istället, om det är varmt ute byt då chokladen mot glass. Segraren får tre chokladkakor/glassar, tvåan får två och trean får en.
Eftersom ridningen har så mycket bra, ta då efter regeln med att det är 13-års gräns på kategori B.
Med dom här nya reglerna tror jag att ponnytravet blir ännu bättre
Shettisarna är värda lika mycket pengar som russen, så antingen är det pengar eller inte - så enkelt är det. 13-års åldersgräns? När fan ska vi då sluta köra ponny - egentligen? När det gäller åldersgränserna tycker jag 20 är lämpligt för B-ponny, och 15 för shettis.
Antar att # 19 skämtar …
#21, ja, annars borde de lite tragiskt.
#18 Nu ha jag inte varit i den situationen att jag har behövt motivera varför jag har en valack, eftersom det är nästan 10 år sen jag hade nån… :P Men med dagens krav på landskapsvård på jordbruksfastigheter så kan jag inte förstå varför man inte skulle kunna ha valacker till det lika väl som man har får eller stutar…
Det beror ju på HUR man har sin hästverksamhet.

#19 Still dreaming.. / 

#15 Vi tävlar fortfarande för att det är kul , men jag tycker inte att det är fel att man vinner pengar , för de pengarna som min dotter får när hon tävlar går tillbaka till nya tävlingar , saker till hästarna och som i år hade hon råd att köpa en sulky till sitt russ som hon ska starta . Tycker det är bra när man får något igen när man tävlar och har man då som dottern gjort tränat och matchat sina ponnyer på bästa sätt så om de blir placerade inte är fel att få pengar och bara för att jag inte tycker att man måste vinna hela tiden så är det inte fel att tycka att de kan få pengar när de tävlar..Fast det är kanske fel att vilja få någont när man blir placerad , för då blir man ju lite påhoppad eller nåt sådant , man kan faktiskt tycka både och utan att vara en som bara tävlar för att vinna …
men kan skriva i allfall att jag tycker nog att de som tävlar upp till MSV A tex och högre nog är värda lite mer än en rosett och grimma , lägger man ut över tusen kronor för en helg så blir man nog inte så glad för bara en rosett..
Anna jag vet att det inte blir lätt att få sponsoer till att stå för boxar och sådant då det faktistk är väldigt svårt att få sponsosrer överhuvudtaget till ponnytävlingar och allra helst då till lokala tävlingar , även regionala om det nu inte är något särksilt just på den tävlingen.. Då vi har häst som tävlar i de högre klasserna som min syster dotter har lånat så vet jag tyvärr hur hårt det kan slå i vissa lägen då de inte alltid har haft råd att åka på vissa meeting just för att det är så dyrt , de har tex varit tacksamma varenda gång de har lyckats vinna lite pengar som i allfall kanske betalat boxen över helgen,,,
Jag vet om jag själv hade tävlat idagen läge så nä jag hade inte tyckt att det hade varit så kul att bara få en rosett , har jag lyckats komma placerad eller annat så hade jag velat ha något mer , vet att rosetterna inte håller sig fina hela livet och när man väl har fått tillräckligt många så är det ju alltid kul att få annat , sen är det ju så tävlar du en häst som inte är din så får du ju inte ens behålla rosetten …
dhaaa skrev ett bra svar innan här men då kraschade sajten *suck* orkar inte skriva allt igen.
#25 Varför ska det nödvändigtvis vara pengar utöver rosetten? Varför kan det inte vara saker i stället? Och om det är viktig för dig att dottern får pengar då de placerat sig, varför inte ge henne själv det du sparat på att nån sponsor betalat anmälningsavgiften åt dig?
Man kan ragga sponsorer på olika sätt. Man kan tala om att pengarna ska gå till prispengar, att de ska bekosta boxar eller också säljer man annonsplatser i tävlingsprogrammet, oavsett vad pengarna ska gå till. Man kan skriva att klassen/loppet är sponsrat av Företaget X, utan att dess pengar används just till prispengar.
Sen, i ärlighetens namn, jag har en känsla av att detta inte är genomförbart, av olika skäl. Men samtidigt tycker jag att det kan vara intressant att skapa en debatt om prispengarnas vara eller inte vara… Speciellt nu under rådande omständigheter…

#26 Att jag tycker att det ska vara pengar är just för att då kan hon spara dem till att köpa en sulky tex för jag har inte råd att ge henne det , vet inte ens om vi hade tävlat så mycket som vi gör om hon inte hade lyckats köra in en del pengar , pga de omständigheterna som jag har haft de sista året med benskada och sjukskrivning , det kostar att tävla och med de *höga* lönerna man får när man går sjukskriven så …
Anna jag lovar att det går inte , jag har jobbat som sagt på en ridskola som annordnar mycket tävlingar , både för storhäst och ponnyer där kända och okända ryttare tävlar och det är rent ut sagt ett h----te att få sponsorer.
Fast sen så tyckte iof jag att upplägget som var på Agria finalen i år inte var fel det var normala prispengar där segraren fick 600 kr osv , inga högre segerpremier som det brukar vara i storlopp. Men däremot fick alla en väldigt fin väska med ett tidtagarur, en bok om hästens anatomi och lite annat smått och gått, sen fick alla som startade i loppet resebidrag , man fick fylla i en blankett om hur långt man hade kört tur och retur och så fick man 10 kr milen . Det tycker jag iof var ett bra sätt att få även långväga finalister att ställa upp så det blev ett fullt lopp.
Men tyvärr tror jag inte att det hade gått att lösa så på en vanligt travdag att alla fick resepengar men en god ide var det ..

#23 jo, det kan man tycka men tyvärr är det inte så. Hästar räknas nämligen inte in som "betesenheter". Så trotts att jag har 8 hektar mark som jag förbundit mig att hålla öppet så kan jag inte hävda att hästarna gör det. Nötkreatur, får, osv ja, jag får tom slå ängen och låta det ligga, men inte hästar. Beror enligt lantbruksverket på att det inte är köttproduktion, vad nu det har med öppna landskap att göra.
Den enda hästverksamhet som är avdragsgill är avel, och då krävs det att man har egen hingst, eller uthyrningsverksamhet/turridning. Tävlingsverksamhet är enbart avdragsgill om det är tävling om pengar och hästen är i träning hos licensierad tränare.Allt annat är att betrakta som hobby, enligt skattemyndigheten. Har precis varit med om skatterevision och har en "annimerad" diskusion med skattemyndigheten då vi inte är överens.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#19 , asså jag hoppas VERKLIGEN att du skämtar !! För det var nog det mest idiotiska inlägg jag någonsin har sett !
Och dessutom , jag är 14 nästa år och ska då köra min shettis , då får jag en chokladkaka (om du får bestämma) om jag vinner, men om jag rider monté på ett russ och vinner får jag en pokal . Ursäkta, men du är ju dum….
men vad gör det om reglerna är som stortravet? då blir inte övergången så stor. Och gnäll inte nu att alla inte har möjlighet och bla bla bla. det har ni visst. ett varmblod är lite dyrare att köpa in och kostar ett par hundringar mer i månaden. Så det kan inte vara ett problem med kostnaden eftersom att dom flästa som gnäller på att dom inte har möjlighet har tre fyra russ hemma.
jag tror att det stårsta problemet är att om man har framgångar med sina ponnysar vill man inte börja om. man vill inte vara med blan dom inte så bra hästarna och få lite uppmärksamhet. så istället kör man sina ponnysar till man är 25 och slutar sen. Hur stor blir återväxten i travet då?
Sen menar jag inte att alla ska gå över till stor häst och att reglerna ska vara lika danna som på strortravet. men nu när ni jämför med ridning däe dom flästa går över till stor häst så för ni tänka lite innan ni jämför.

#19 ööh VA???? hahahahahaha, men ja tror nog att det var ett skämt faktiskt…!
Jag har en känsla av inlägget om chokladkakorna är spetsat. Men egentligen är insändaren där nära sanningen. Om Annas förslag skulle gå igenom är ponnytravklubbarna tvungna att anställa en person på heltid för att ragga in priser och andra grejor från sponsorer. Eftersom klubbarna inte har den möjligheten blir det nog så att priserna kommer bestå av choklad reflexer mm. Det är oerhört svårt att hitta sponsorer att bistå med både pengar och prylar, helt enkelt är det ett heltidsarbete. Ingen mår väl dåligt av det lilla bidrag som kommer ibland med en framskjuten placering, eller tycker du det, Anna?

Det kommer väl inte bli svårare att jaga sponsorer än det är idag?
Efter vad jag har hört finns möjligheten idag att tävla utan prispengar i bygdetrav eller propagandalopp men intresset verkar ju vara ganska dåligt.
Vad är skillnaden mellan bidrag eller prispengar det är väl en samvetsfråga??? Jag tror att dom som hellre vill ha bidrag än prispengar inte är beredda att lägga ner likamycket kraft på träningen av sin häst utan vill dela på kakan ändå.

#34 Där tror jag inte alls att du har rätt, jag skulle heldre se att vi hade bidrag än prispengar för då får alla som åker samma pengar. Jag tränar endå båda mina hästar och har iaf haft viss framgång genom åren…

#30 , har du tänkt på att alla kanske inte vill köra stora hästar sen ??
Dessutom , vad är det vi tävlar ? Jo , ponnytrav, inte stortrav och inte ridsport. Varför ska vi då ha massa relger från dem ?? En del regler är väl bra, men inte alla .Varför inte försöka skapa egna lösningar istället för att ta efter massa regler efter andra ?? Även om reglerna funkar för dem är det inte säkert att det funkar för oss.
#19 , 13-årsgräns på russ ? Menar du då att man inte ska få köra russ om man är över 13 ? Vad ska man göra tills man är 16 , för man måste väl vara 16 för att få köra storhäst ? eller?
Det är lättare för en sponsor att skicka pengar än grejor. Det går fortare och grejorna är lätt att glömma bort och skicka.
Till er som inte gillar prispengar, anordna och engagera er i bygdetrav. Vissa klubbar har provat med blandat resultat. Kanske får ni utlopp för ert intresse där istället

Egentligen är ju detta en bra ide , om att ta bort prispengarna för då kan vi inte ha pengahandicap . Men grejjen är den , att vi är kuskar/ryttare mellan 8-25 , jag kan hålla med om att en 8 åring inte ska tävla om pengar, men man kan ju inte dra bort pengara på shettisarna och inte på russen… För då blir det ju två olika sporter..
Hugo Boss, jag tycker du ska engagera dig i bygdetrav i din klubb. Där kan ni ha vilket handicapsystem ni vill och ni behöver inte heller ha några prispengar. Lycka Till!

#39 , va ? Jag vill ju ha prispengar? tror du har missförstått mej lite?
#27, förklara för mig hur du kan tycka att det är prispengarna som är avgörande för ert tävlande - 31 starter, 4500 kr inkört = 145 kr i vunna pengar per start, därav 100 kr i startavgift, 20 kr i boxhyra, det blir 25 kr över…..likväl som det inte är ok med anonyma användare tycker jag att vi ska ha en saklig debatt. Jag tror att dessa siffror är ganska vanliga bland ponnytravkuskar i Sverige, menar i bästa fall räcker prispengen till startavgiften och då blir Annas början på denna tråd plötsligt inte så tokig…….