Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettfoder-utfodring
Läst 2648 ggr
Jagz
0

Aktivt kol?

Hej!

En av mina hästar har till och från rätt kraftig diarré, orsaken är okänd, men är det någon som har en teori om vad orsaken kan vara? Veterinärer vet inte säkert. Jag har hört om att man kan ge aktivt kol till hästar med diarré. Stämmer det? Finns det någora risker med det? Finns det något annat man kan ge för att motverka det?

AnnaLundin
0

Det går säkert att ge kol till diarréhästar, men jag skulle nog hellre rekommendera dig att ge något som mer direkt stabiliserar tarmfloran på hästen.

Det finns en del tillskott som innehåller "goda bakterier", dvs sådana som FINNS i tarmen för att smälta maten. Jag har själv haft mkt gott resultat med Protexin (innehåller frystorkad tarmflorakultur från friska hästar) men det finns även Probimin som är ett liknande preparat.

Kraffts Mag och Tarm och andra liknande preparat är bättre än inget alls, men inte alls lika bra som de ovan nämnda.

DubbelE
0

a-fil e bra…

Jagz
0

Tack så jättemycket! Några teorier om vad det kan bero på?

DubbelE
0

umum.. för häftigt byte mellan gräs/hö till mer krafft eller havre.. annars kan han få för mycket havre så magen inte riktigt funkar.

Jagz
0

# 4 Jo, det är anledningar, men det är inte därför nu, foderstaten har varit samma i flera månader, men det kommer och går.

DubbelE
0

okeej.. ne för mitt ena russ har haft problem med magen så då bytte vi bort havren mot korn..så nu har han funkat.

Valkyria
0

Jag har en liten teori…Fick din häst det när du drog ner på träningen ? Ett av våra russ blir dålig i magen när han inte får röra på sig ordentligt…

AnnaLundin
0

#5 Har din häst tillgång till gräs i hagen?

Tarmfloran kan rubbas när de äter gräset på vintern, då det kan ändra sin sammansättning beroende på väderlek och temperatur.

Kan också bero på vad du fodrar med? Att det blir byten mellan hö från olika åkrar osv. Vissa hästar är känsligare än andra för sådana variationer…

Jagz
0

# 7 Tack! Jo, träningen har dragits ner, det v ar i och för sig ganska länge sedan …

# 8 Jo, lite gräs finns det väl i hagen, och några byten mellan olika åldrar på höet har väl gjorts, kan bero på det! Tack!

VeronicaP
0

Sand kolik??? kan ge diarre inte alls ovanligt , de kan få sådan kolik av jord också …

Jagz
0

# 10 Jasså? Han har aldrig haft kolik i alla fall, om inte den koliken visar sig på något annat sätt?

VeronicaP
0

När min ponny fick sankolik så började det med diarre och jag trodde också att hon bara hade ätit något men det visade sig till slut att hon hade sandkolik..

Olivia_Lundrgen
0

hmm, min häst hade samma problem , men hon fick några minneral och vitaminer … för att hon är så stressig och dte funkar faktiskt!

divansson
0

min är också dålig i magen.. :P  tror att det är för att han går och äter gammalt gräs i hagen elelr att vi bytte hö nyss.. :P men a-fil är ju bra…har hjälpt en del i alla fall..