Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2003 ggr
casandra
0

trasiga hovar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst har alltid haft rätt trasiga hovar med en hel del sprickor och dom är ofta trasiga i tån. På grund av detta tappar han lätt skorna då det inte finns mycket plats att fästa sömmen på. Han lider ju inte av detta men det är inte särskilt snyggt och rätt besvärligt då det som sagt är lite problematiskt att fästa sömmen.

Någon som har nåt bra tips om vad man kan göra för att få det att bli bättre? Jag fick förslaget från en affär att jag skulle köpa en "kräm" som jag nu inte kommer ihåg vad den heter (den heter alosin eller något liknande) som man masserar in, för att få hoven att växa snabbare. Men det gav inget bra resultat.

august
0

Kodynga är bra för hovarna

AnnaLundin
0

Det finns olika orsaker till sköra hovar:

• Genetiskt sköra hovar - inte mycket man kan göra åt det
  • Hovar som är sköra pga brist på något/några viktiga mineraler/vitaminer - blir bättre om man tillför detta mineral/vitamin. Det tar dock lång tid = minst ett år innan man ser resultat, pga att det inte går att påverka redan utvuxet horn utan bara det nya horn som produceras.
  • Felaktig skoning och hovvård - gissa hur man åtgärdar det Flört

På fotot ser hästen ut att ha onödigt långa tår, det skulle kunna vara en av bovarna i dramat. Men det går inte att avgöra bara utifrån ett foto…

EllinoreBoy
0

Om hovarna bara är torra så är det jättebra att ställa dompå typ blötlagd torv, det funkar väldigt bra ;) men det borde ju inte vara det efetrsom det har ju varit rätt lerigt ute nu och då borde dom inte direkt bli torra xD

casandra
0

#2 - fotot satte jag inte ut för att visa hovarna. det tänkte jag faktist inte på. men på det fotot var det nog dags för ny verkning/skoning så. är definitift inte så lång nu.

dessutom är det bara på bakhovarna han har sprickor, mer på den ena men det är också en ljusare hov. men han lider ju som sagt inte av detta, så det är ju inte livsviktigt. tänkte mer om någon visste något speciellt man kunde pröva. :)

AnnaLundin
0

#4 SOm jag skrev ovan, det beror ju på VARFÖR man ´har sprickor. Det finns inga undermedel som passar för alla.

Sprickor uppkommer oftast när hovarna belastas felaktigt. Är de ständigt återkommande, trots rätt belastning, så är det hornkvalitén som brister, men det kan finnas även vid bera hovkvalisort.

Vill du prova ett fodertillskott så skulle jag nog rekommendera att du byter ut dina mineraler mot Steel Joint.

HUR ser sprickorna ut? Ytliga, djupa, stora, små? Och var på hovarna sitter de?

_JonnaRoos_
0

Ge han biotin i fodret, det är kanon för trasiga hovar!!

johanna9
0

plasta hovarna

AnnaLundin
0

#6 Biotin är jättebra - de gånger då de sköra hovarna beror på brist på biotin… Är skälet något annat så är det bara att hälla pengarna i sjön..

Asagard
0

För snabb, tillfällig åtgärd, så han inte tappar skorna = plastic padding. Fungerar faktiskt. :-)

JMax
0

Biotin är bra sen kan man massera in Alosin i kronranden med en liten borste. Det är en superkräm! Massagen stimulerar även hovtillväxten.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

divansson
0

håll hovarna blöta..  så gör vi och vi har alldig hafft minsta tecken på en spricka..

Komik
0

Hej.

Mitt russ Komik hade ganska stora problem med att hans hovar var trasiga och fula och hovarna växte inte så pass mycket att hovslagaren inte hade något att "ta i ", vi fick tipset att köpa annat typ av kraft foder. Alltså, han hade brist på protein och vi köpte ett proteinrikt pellets som jag blötläggde.Efter ca ngr veckor såg man stor skillnad och sedan dess har hans hovar varit jätte starka och fina.