6-årschampionatet tillbaka!!!!
Nu är 6-årschampoinatet tillbaka på Sundbyholm. MED FÖRHÖJD PRISSUMMA!!!
Alla ni som har 6 åringar passa på och kolla in proppen. Extra mycket pengar att vinna förutom äran förstås.
Läs mer på SPTF´s sida med oktoberproppar.
Jag såg det i propparna, gud va roligt!! synd bara att man inte har en 6-åring nu då 

Kul att det är tilbaka, synd att det var borta förra året när vi hadde en riktigt vass 6-åring…… Nu får det nog vänta till Isilon SunSilk och Isilon Tinüviel har kommit i rätt ålder om 4a år….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
vad roligt att det är tillbaka :D håller med er andra att det är synd att man inte har en 6 åring

Tycker oxå det e kul att det e tillbaks :) Har en 6 åring med rek 2.00 men vet inte om hon anmäls :/ Får stå massor av tillägg :(
nästa år har vi två 6 åringar ;)
Ja, de va kul :) Synd bara att proppen var så "lågt" skriven tidsmässigt.. tom min pålle får ju en hel del tillägg, och han är ingen raket med sitt rek på 2.05,9.
Åh jag blir sugen!!!
#4 o #6 Var inte rädda för tilläggen. Bakhästarna tjänar en hel del faktiskt. Det är en bra intervallhandikap. Bakhästarna tjänar en hel del men en häst längre fram har ändå chansen beroende på hur mycket det har kvar att ge.

När det är intervallhcp får man räkna ut var hästen skulle ha stått vid rek. hcp, och sedan ser man hur mycket man tjänar på intervallen, oftast är det så att ju snabbare häst man har desto mer tjänar man på det, så var inte rädda att det blir mycket tillägg!! Det kan ju bli så att hästen behöver gå kanske 15 sek FRÅN rekordet för att hinna först över mål…
#8 Jo, de vet jag. Men min lite lata kille är nog inte så pigg på att springa för långt ;) Även om han har kondis för de..

Jag har en 6 åring men han har bara ett rekord på 2.15,4 än så länge men har mycket kvar att ge. men de blir kanske lite tufft för honom. Men ja ska ändå tänka på de lite. =)
#11 Klart du ska starta. Även hästar längre fram har en bra chans. De har oftare lättare att sänka fler sekunder så för tufft tror jag inte det blir.
Vi hade en shettis på start ett¨år. Hon kom 3:a och ett annat år hade vi den snabbaste russet i loppet men kom då 2:a då hon inte presterade vad man kunde förvänta sig av henne. Så visst har alla en bra chans. Proppen är skriven på det sättet.

Skulle vara kul att vara med. Har inte varit med i nått "större lopp" ännu. =) Så ska verkligen tänka på det.

Är det bestämt om 6-års Championatet ska fortsätta att köras åren framöver?

I år har vi ingen 6 åring men nästa år blir ju ijor 6 år ;-)

#15 Ja, tänk vad tiden går…..
Jerker Klang,

Maroon ska kanske dit 2.07 i rek
#14 Bestämt är det väl inte men tanken är att vi ska fortsätta med en gammal tradition här i Eskilstuna

#16 Ja verkligen inte länge sen han kom hit som en liten tanig en och valpig *S*

Vad roligt med 6-års Championatet! Hoppas det fortsätter nästa år också.. 
#20 håller med :) hoppas det alltid kommer fortsätta nu :)

Tycker det kan fortsätta några år till, definitivt!

jag har 2 st 6 åringar;)
#23 vist ska du starta med dåda? :)

#12 Det var år 2002 när Blanka hade rekord 2.01.9 och vann och stod med mig på 240 m tillägg o Monita stod på 260 m va? Så bakhästarna tjänar en hel del. Men har också stått på start och inte behövt sänkt och kommit trea då. Så goda chanser finns. Allt kan hända i ett lopp. Passa på att anmäla ni som har en 6-åring.

Marco II har vunnit de stod då efter 55Tror jag och han vann ganska lätt.
#25 Det stämmer.

Det är en mycket gynsam intervall för de snabbare, som ett exempel: häst med rekord 1.54,5 tjänar 180 meter jämfört med vad den skulle ha stått med rekordhandicap.

#28 Jo, men det är oxå mycket "enklare" för en häst med "sämre" rekord att sänka flera sekunder än vad det är för en häst med bättre rekord….
Jerker Klang,

#29 Ja de kan de säkert, men om exempelhästen (med rekord på 54,5 ) går på sitt rekord så måste hästen som står på start sänka nästan 10 sekunder för att slå denne.
Ett exempel, och hade jag haft en 6-åring med rekord under 2 min så hade jag lätt anmält.

Skulle vara kul att anmäla Born Fighter eftersom han gått bra i år men han har ju ett rekord på 1.52,2 + att det är väldigt långt :(
http://carolineforsner.blogg.se/

#31 Gör det! Det hade jag gjort, han tjänar 220 meter jmf med rek.hcp! Grattis till dagens fina placering och tid!

#33 Var frågan riktad till mig? Isf så har jag tyvärr ingen aning om vad du menar med den.

#34 Nä jag tänkte bara i allmänhet, jag har dålig koll brukar mest gå ut i pgh :)

putt, vilka har tänkt anmäla? :)
Det här med int.hcp verkar vara förvirrande för många. Jag brukar väldigt ofta anmäla ut i de loppen. Monita gick bla KM i monté på Eskilstuna för några år sedan. Hon startade då på 2480… När det var ett varv kvar till mål ledde hon redan stort… Var inte så rädda att anmäla bara för att de får stå långt bak.. de tjänar så otroligt mkt på det!
Funderar på att anmäla Brutus Ess

En fråga bara… har försökt kolla på oktoberpropparna om detta lopp.. men det verkar vara fel på ögonen. Vars står det om 6-års mästerskapet.
Eskilstuna 11 oktober. Propp 1 och 9.

#40 tackar och bockar:)

Kan detta stämma, en avkomma (hon är 6 år) efter min Karsk har ett nytt rekord på 1.51,3. Kommer hon att hamna på 340m tillägg..
Jag har lite svårt för att räkna ut det, så hjälp mig??
Det är lätt att räkna.
Grundlagen minus rekordet. Det svaret delas med intervallen. Då får du fram hur många volter bakom start hästen ska stå. (Räkna endast med heltalssiffran du får. Avrunda inte)
Vanlig grundlag kanske du kan räkna på? Den är svårare att räkna ut.

#43 Tack… det var betydligt enklare än att sittta med papper och penna..
Puttar upp då anmälan går ut på torsdag för mail och fredag per telefon.

#24 ne tror inte de fins andra proppar som är bätre för dom