Projekt 2010->
Nu har SPTF släpt dokumenten runt Projekt 2010-> på hemsidan. Vad tycker ni om detta? är det bra förslag eller behöver dom justeras innan beslut?
Kom ihåg att detta är förslag och arbetsunderlag, inte tagna beslut.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Nu måste alla klubbar ha extra medlemsmöte tycker ju jag så att medlemmarna kan yttra sig innan det skulle vara inne .

alla enskilda medlemmar får även skicka in sina synpunkter eller förslag till SPTF.
Vad tycker jag om detta… Seriöst, jag blir ledsen! Går detta igenom slutar jag. Jag orkar inte skriva motivering nu, men jag kommer att göra det och skicka in.

Det ända jag tyckte var bra var Nedklassningssystem.
Nu har jag läst förslagen om, och om igen, och jag kan inte se något negativt i det alls, det kan ju fortsätta tävlas precis som nu, men öppnar upp oändliga möjligheter för flera nivåer (ex för de som inte har egen häst och inte jätteengagerade föräldrar, som kanske går i travskola, men ändå vill tävla i lättare tävling, och låna en ponny som då inte belastas med vare sig startprispengar eller rekordtid!) det blir ju ingen direkt skillnad mot nu, förutom att fler kan köra ponnytrav!!
Om detta förslag går igenom kan man ju undra vart ponnytravet är på väg…inte lätt att få ihop lopp med alla dessa olika klasser..om de inte får tävla tillsammans.
Tycker det är bättre nu…alla tävlar mot alla..Även om man är 24 år och tävlar mot en 14åring så har man ju själv varit i samma situation för 10år sen..så det blir ju lika för alla i slutändan!

Jag tycker att det fanns många riktigt bra förslag som gör att vi kan utveckla vårt ponnytrav så att det passar för ännu mer folk som gillar att ha kul med sin ponny!
Precis som föergående skriver så kan ju ponnytravet fortsätta att tävlas som nu, men också på lite fler annorlunda sätt.

#6 det kan jag också hålla med om, att det var lite väl mycket olika klassindelningar, så det kan ju bli tunt med anmälningar…
Men detta var ju bara förslag
Seriöst, det är ju sjukt , låt det va som de är . hoppas det inte kommer igenom iaf. tycjer jag iaf.

Förstår inte varför många låter så negativa till allt som står i det här..?
Tänk på att man kan faktsikt fortsätta tävla precis som nu men att det även kommer finnas möjlighet till ett tävlande på andra nivåer och ambitioner. Jag tror att många yngre skulle tycka det var kul och utvecklande/lärorikt med exemplen som mixtrav och "a1".
Och sen kanske man skulle kunna slå ihop "B2" och "C" licenserna för annars kan det bli svårt att få ihop tillräckligt många anmälda… Och att B2 ska vara från 12 år, lika åldrar som idag, så kan man ju ändå bestämma om man vill vara med och tävla i de klasserna, som upp till 25 åringar också är med i. Jag tror inte så många tänker på att de möter en äldre kusk. Det gjorde iaf inte jag.
Jag tror inte det finns nog med häst- och kuskunderlag för att köra alla de där "klassindelningarna".
#1 o 2 bra uppmaningar
!
Det var knappt någon som hade synpunkter att skicka in när vi bad om det för att ha mer material att jobba med, men det går kanske bättre nu?
#5,7 o 10 kul att det finns folk med sinne för att se möjligheter
!
Idag är det inte lätt att komma till start om man är "grön" eller inte har ordentlig uppbackning hemifrån.
#6 flera av klasserna kan köras tillsammans och behöver inte köras var för sej, det förslag du nämner 14 mot 24 är ju helt ok att fortsätta köra, skriv ut för lic.B2 o C tillsammans när ni skriver propositionen!
Det gäller att se möjligheter och inte bli "blind" för att det finns en eller flera kategorier man inte tycker passar.
De lic.nivåerna man inte vill använda låter man ju bli….!
Enkelt,lätt o valfritt
!
#11 Nä just nu gör det nog inte det, och jag vet heller inte vart vi ska få alla hästar och kuskar ifrån.
Sen det jag inte riktigt förstår är hur loppen ska delas in.
om vi tar kat 2 A1 licensen. Får de då tävla mot de som har A2 licens? eller om man har en A1 licens ska man då välja vilken typ av lopp man vill köra? Ska kraven på nytagande av licens gälla när kraven ökar vid tävling? För dessa licenser går ju i varandra men med olika krav vid tävling.
Hänger inte riktigt med i det här.
Sen min första tanke… Varför kan vi i styrelsen inte få detta dokument hemskickat? eller på mail? Tur att man kolalr in här på iFokus så man kan hänga med i vad som händer i ponnytravet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

De senaste två säsongerna har vi kunnat konstatera två riktigt stora problem innom ponnytravet.
Det första problemet är funktionärer. Det blir färre och färre som vill ställa upp ideelt och klubbarna får ofta betala till banan för att kunna utnytja "ordinarie" funktionärer och/eller så ställer banan krav på max antal lopp, tex 12 stycken + kval.
Det andra stora problemet som vi har är bristen på anmälningar. Om detta beror på för stort utbud av tävlingstillfällen, klubbar som skriver oatraktiva proppar, kollisioner mellan banor i samma upptagningsområde eller om det helt enkelt är för få aktiva är i dagsläget svårt att avgöra, men bristen på fulla lopp och ett stort antal inställda lopp är ett faktum
Att utifrån detta tro att klubbarna är villiga att göra ytterligare varianter på proppar som möter ett ännu mindre kuskunderlag är tämligen naivt. Att dessutom föreslå, som man indirekt gör i förslaget, uppmana klubbarna till fler tävlingstillfällen är inte bara naivt utan på gränsen till dumt.
Min misstanke är att klubbarna kommer skriva ut proppar för licenserna A2, B2 och C (om SPTFs förslag går igenom och inte STCs) Någon enstaka A1 propp kan säkert dyka upp men kommer, pga för litet kuskunderlag, bara vara sporadiskt. Detta innebär att man i praktiken höjer åldersgränsen till 10 år, vilket iof inte drabbar så många aktiva, men kommer att försvåra rekryteringen.
Den typ av lopp som skissas på för licenskattegori 1,2 och fyra har vi ju redan möjlighet till idag genom mixtrav och propagandatrav. Men inte känns det direkt som om det är rusning efter att skriva ut den typen av lopp idag. Varför tror man att det blir skillnad bara för att man ger det en egen licenstyp?
Men visst finns det possitiva saker i förslaget oxå. STCs förslag på nedklassningssystem borde vara i högsta grad intressant. Där skulle mitt förslag vara att man använder det Norska rekordberäkningssystemet, ett medeltal på de senaste fem starterna samt rekordet. Detta tror jag skulle stimulera även ovana kuskar att ta över snabba men duktiga läromästare utan att man känner pressen att omedelbart behöva prestera hästens gamla tider. Hur man utifrån penga hcp eller poängbelastningssystem skulle lösa detta vet jag inte, men det finns säkert bra lösningar även där. Innom ridningen har man ett sådant system som jag dock inte riktigt kommer ihåg hur det fungerar.
Det som detta förslag visar på är endast tävlingsstrukturen, dvs delprojekt II. Jag anser att innan man skall besluta någonting runt detta skall övriga delprojekt oxå redovisas. Detta då Tävlingsstrukturen är ett krav från STC för att vi ens skall förhandla om övriga punkter måste ett förslag från SPTFs sida finnas framme. Detta för att vi som medlemmar skall kunna ha en uppfattning vad vi får om vi offrar den gamla väl inarbetade tävlingsstrukturen.
För övrigt anser jag att STCs motstånd mot prispengar är en moralpanik som saknar motstycke i sportsverige,
Jerker Klang,
#13 A1o A2 kan du skriva ut lopp för tillsammans. Eftersom det är "lägre" krav i den ena licenskategorin så måste grundreglerna i den "lägsta" gälla för båda kategorierna.
På ordförandekonferensen delades det ut massor med information samt allt material arbetsgruppen arbetat med på en cd skiva till alla klubbar.
Ni som hade representanter där fick detta. + en massa muntlig information från både SPTF o STC och alla hade även tillfälle att fråga vad de ville ha svar på osv…..
#14 Frågan om funktionärsbristen diskuterades och vad jag fattat så tackades det ja till STC:s erbjudande att se över detta och hjälpa till där. Även flera av de andra delprojekten diskuterades/informerades det om.
Det förslaget du nämner om "Norska" i nedklassningssystemet är ju fullt möjligt redan nu och har varit ett bra tag då det bara är att använda frihandicapformen och skriva ut villkoren i proppen!
#15 Då klubben tyvärr inte var representerad och man ingen information får så är det svårt att veta.
~ Anneli ~
#16 jättesynd att din och flera andra klubbar inte var representerade och fick höra allt "på plats" för att ta med hem som information. Samtidigt som alla hade chans att fråga o framföra synpunkter.
Vad jag förstått så skulle det materialet som delades ut till de klubbar som var på plats skickas till de som inte var på plats.
Om det är gjort än vet jag ej men antingen är det nog på g eller så har det redan kommit till er postmottagare.
#17 Noppe det har inte kommit något… och snart ska svar vara inne… Blir kort om tid om man ska hinna få ihop möte och ut med information till alla i klubben.
~ Anneli ~

#15 Tror inte vår klubb var representerad då det krockade med vår heldag, man kan inte gärna skicka i väg någon när man ändå sliter med att få ihop funktionärer. Förhoppningsvis får vi lite mer information på styrelsemötet den 1/10
Visst går det att skriva ut specialvarianter på fri hcp, men det är inte samma sak. Utgår man från det norska systemet så behövs inga specialproppar utan man beräknar helt enkelt distanseringen på detta sätt. Mer rättvist mot både häst och kusk tycker jag
Det finns många saker som finns i detta förslag som man kan göra idag, utan regeländringar men det görs sällan eller aldrig. Varför skulle det göras mer om man skapar ett tillkrånglat licenssystem som diffrentierar ännu mera.
Jag tror man måste hitta sätt där fler kan anmäla till samma proppar men på mer lika villkor. Inte difrentiera ytterligare, då gräver vi vår egen grav med ännu fler inställda lopp. Fri handicapp är en sådan modell som väldigt sällan skrivs ut.
Jerker Klang,

#13 Jag tror att alla får ett papper hemskickat om vart man kan gå in och läsa om det , sen så får klubben en CD och sådant med allt på så har jag förstått det som
Ja jag har inte tänkt ta ställning till det hela tills jag har läst igenom ordentligt och varit på extra klubb möte vilket jag hoppas att klubben kommer att ha.
Jag ser väl inte heller nattsvart på det hela kan vara bra just för de gröna att få tävla på lite andra vilkor sen kan väl jag tycka att 26 år och äldre inte behöver tävla ponny , bara en sådan där snabb överblick.
Då jag kommer från ridsporten , där det för några år sedan försvann pengar och ja det gick ner ett litet tag men nu tävlar de lika aktivt som innan , det enda jag tycker är negativt där är att de inte höll vad de lovade om bättre priser och att det skulle bli billigar för det har de ju inte blivit.
Se jag som uppfödare av lite större ponnyer så får man precis lika mycket betalt för en bra ponny där som innan när det var pengar.
Man behöver inte se allt nattsvart, det kan vara lite grått och tom bli ljust och fint 
Jag tycker väl eg också att man vill behålla pengarna men nu är det ju som det är och då får man försöka göra det bästa av det hela och lösa det på bästa sätt och försöka vara så trånsynta och vigda sina vyer 
Eftersom prispengarna MÅSTE bort för kuskar 8-12, så är det ju tyvärr bara att utgå från detta. Då tycker jag vi går hela vägen och tar bort ALLA prispengar för a-ponny. Trist såklart, men jag kan bara se till min egen familj, där samtliga kuskar kör a-ponny än så länge, att det skulle uppfattas som väldigt orättvist.
Om vi skulle få fler kuskar genom en mixlicens så är väl den bra för den som vill ,men alternativet att få tävla på riktigt från 8 års ålder måste vara kvar. Som jag förstår , har väl den ändringen endast kommit på förslag på grund av att man trodde STC skulle se mellan fingrarna, ang. prispengarna men nu gjorde de inte det och måste förslaget från arbetsgruppen ändras också, de hade väl inte ens lagt en höjning om de inte trodde det, hoppas jag?
Höjer vi åldern finns stor risk att vi tappar 8-åringar till andra sporter, Ska man ändra någonting, så hellre neråt, så barnen byter till russ tidigare. Nu vet jag att många kuskar slutar efter 15 och därmed inte bryr sig om att gå över till russ. Skulle man bara få köra shettis till 12? eller 13, 14 , .så kanske man faktiskt gör det bytet. Dessutom kanske pengarna då t.o.m kan vara en morot att fortsätta efter tonåren.
Dessutom tycker jag att a-ponnyerna ska endast köras efter tidshandikapp. Känns som hyckleri att behålla peninghandikapp för dessa , som inte får tjäna pengar. Tar man bort fördelarna tycker jag inte att det är mer än rätt att ta bort, som jag ser det, nackdelarna också.
Då är det också väldigt enkelt att i samband med kuskbyte, ge ponnyn ett visst antal sekunder långsammare rekord. Så är nedklassningen klar.
Dessutom är loppen ALLTID rättvisa. När du anmäler så vet Du vad Du får. Penninghandikappen slår som ett lotteri, och det är väldigt svårt för barnen att förstå hur man kan stå på samma volt som en ponny som har 20 sek snabbare rekord? Det är svårt att få barnen ( och mig själv som betalar ) att förstå varför man ska starta överhuvudtaget, när man på förhand ser att man är helt chanslös. En snabb shettis springer runt 2 min och en långsam 3.30, det är alldeles för stort spann för att kunna ha fungerande penninghandikapp.
Mellan varmbloden kan det aldrig skilja mer än 10 sek, kan vara orsak varför det fungerar där.
Är det inte dags att göra en utvärdering av tvånget av penning?
Anna Manberger, www.stuterila.se
Jag förstår inte vad som skulle vara problemet med den nya tävlingsstrukturen!!Alla som är aktiva idag fortsätter att tävla på som förut! men det öppnar för fler aktiva på fler nivåer. Var vi ska få kuskar ifrån? ja, det blir ju MYCKET lättare att rekrytera nya kuskar från familjer där inte hela familjen är ponnyfantaster(ex. travskolor, el klasskamrater till ens egna barn, som hjälper till att träna hästar hemma till vardags, och gärna skulle vilja köra nån liten tävling utan att behöva reg. tävlingsdress mm mm!) som det är nu, är ju tyvärr ponnytravet en väldigt "sluten" klick, säger jag som kommer från ridsporten. I ridsporten kan du gå på ridskola och tävla klubbtävlingar(utan egen häst)för att, om intresset ökar, satsa vidare. Så uppfattar jag den nya tävlingsstrukturen! var rekryteras nya kuskar idag?? sen är det ju klart att det kommer ta lite tid att arbeta in det nya, och kanske kommer vara tunt med anmälningar i början, men det säger ju sig självt.
De som vill att det ska vara som idag, tror ni ponnytravet överlever och utvecklas de närmaste 20 åren? man måste våga se framåt.
Det finns olika sätt att se på allt: Antingen ser man omöjligheterna eller så ser man möjligheterna. valet är ens eget!
Såklart är det trist att vinna t.e.x derbyt och inte få några pengar , men mina barn skulle aldrig låta nån av sina äldre syskon tävla deras ponny istället, för att de har bättre ålder för ett mästerskapslopp…som ju jag som betalande förälder/uppfödare /ägare skulle vilja…..i hemlighet naturligtvis, av ekonomiska skäl.
Bättre då med transportbidrag för t.ex mästerskapslopp..man använder ju ändå prispengarna till mat, bensin och hästgrejer., tror inte att det finns nån som ger sin 8-12-åringar hela prissumman, mina barn får 10%, som en stor kusk. Det är ju jag som är hästägaren och betalar alla utgifter för ponnyerna, så visst sjutton är det moralpanik i kvadrat.
Hoppas nu ALLA tycker som jag, det skulle bli himla bra och rättvist ponnytrav
Och när vi ändå håller på, kan vi snälla ge montelicens automatiskt med travlicensen, man har ju varken råd eller tid att skicka sina barn på två licenskurser. Möjligen kan man väl rida ett kval eller nåt men fem provlopp..åh det är så synd, annars hade jag haft två monteryttare till..
montén kan va ett annat sätt att rekrytera nya kuskar, många rider ju sin ponny idag- DÄR skulle en sån där förenklad licens kunna vara nyttig…bjud in alla ridsportens ungar att delta i monté lopp och vips så vill de gå över till att köra trav..eftersom det är roligare, haha,
jag skulle ha varit med i den där arbetsgruppen tror jag..

Ja monté kan ju verkligen vara en bra inkörsport att locka fler att delta, hur många är det inte som rider!!!
Fram för fler bra förslag, och glöm inte skcika in dem till SPTF så de verkligen kommer till rätt ställe för vidare bearbetning!!! 
#25 mkt bra ide´, montén kan ju verkligen locka fler att börja med trav! precis som du säger: hur många är det inte som rider sin ponny? (flertalet tror jag!) sen kanske de vill prova att köra och ja, det ena ger det andra!

#22 Det som jag ser som det stora problemet med tävlingsstrukturen är att man difrentierar ännu mer, Vilket, om den skall utnytjas, innebär ännu fler men smalare lopp vilket vi varken har funktionärer eller aktiva till. Om man då ändå skall fortsätta som alltid, varför då krångla till det som den värste tyske ingengör?
#21 Håller med dig om detta med prispengar. Bättre då att ta bort det helt från A-Ponny än detta mixtrande med underliga licensstrukturer.
Skall vi få nya ponnytravkuskar handlar det inte om de yngsta får pengar eller inte utan att regelverken är begripliga och loppen jämna. I den strävan håller jag med #21 att penga hcp är ett gisel utifrån den aspekten.
Jerker Klang,
#19 licenssystemet är inte tillkrånglat utan bara uppdelat så det skall bli mer möjligheter att skriva bra propositioner för klubbarna beroende på hur det ser ut hos dem.
#21 I arbetsgruppens förslag finns tävlingar för barn 8 - 16 år inlagt som kat.A kusk.
#23 Det diskuterades vad man kan göra istället för prispengar…..och då var ju bla resebidrag, slopande/halverande av anmälningsavgiften vilket skulle komma ALLA startande till godo bra förslag som kan användas.
#25 Bra synpunk! Det finns ju redan den möjligheten i arbetsgruppens förslag då det blir samma grundupplägg i licenskategorierna för kusk som monte´licens.
Det är möjligt du hade varit jättebra i arbetsgruppen. Synd att du inte anmälde ditt intresse, eller skickade in förslag o synpunkter när det frågats efter.
#28 det är inget problem med den nya tävlingsstrukturen! Det verkar bara som om du Vill att det skall vara det. Den nya tävlingsstrukturen ger massor av möjligheter men det gäller att man "tänker till" och vill se dem!
#28 o 21 det kan ju visa sej att det är så det kommer att se ut…!!!
Om en klubb skriver ut propositioner för tex kat.A lic A1 som det ser ut i STC:s förslag(vi fick ju på ordförandekonferensen veta att den licensen kommer att se ut så) men även har det loppet öppet för start av lic.A2 o B2 så är det ju upp till kuskarna att välja om de hellre vill starta än att "bara" tävla om prispengar. Äran o upplevelsen kan väl vara nog så viktig?
Dessutom vore det väl fantastiskt underlättande för klubbarna om det visar sej vara intresse för att köra lopp utan prispengar för det är ju ett enormt jobb ideella krafter måste göra för att få in sponsringspengar som kan bli prispengar!
Sammanfattningsvis
*utbildningslopp som första lopp på ordinarie tävlingsdag. Där " prova på " kuskar och andra kan prova…den där mixvarianten. Om det nu verkligen finns ett behov för det? Visst är det krångligt att ta licens, men samtidigt är det mycket att hålla koll på för att kunna köra ponny, att rida är enklare för ett barn då ponnyer själva inte vill krocka och på så sätt undviker detta. Ponnyn vet inte att vagnen är bredare..så den hjälper ju liksom inte till i den här frågan…här hjälper bara erfarenhet och kunskap och frågan är om man ens ska anordna " tävling " innan barnen är mogna att gå en riktig licenskurs?
Enklare och säkrare att ta in nybörjare monté vägen , för de som vill prova på. Klubbarna kan väl kanske också anordna lite provloppsdagar?
Anordna licensläger istället igen, det är supersvårt att få till det som förälder att köra till en kurs 10 veckor i rad. Om lägret inte anses räcka, se till att det finns förberedande läger / kurser för de barn som inte har en ponny hemma. Solvalla har ju massor av sådana kurser i olika nivåer, så kan man ha en kravlista på vad man bör kunna för att få delta och ta licens via läger istället..
kanske lite ur spår men det här är typiskt en , liksom penninghandikapp, " krav / önskan " från STC att ungdomsverksamheten och stottravet ska vara lika. Men som är svår att applicera på ponytravet. Och dessutom efter genomgången 10 veckorsprovlopp/kurs/teori som 8-åring sedan tävlar Du i åtta år men när Du sen ska köra stor häst som måste Du gå " om licenskursen "? Varför det ? Om nu kursen / kraven är lika? Så jag tycker vi bestämmer att antingen övergår ponnylicensen till hästlicens när man fyller 16 eller så vi utbilda våra kuskar på det sätt som fungerar för småbarnsfamiljer…
a-ponny trav och montélicens: 8-12 år ( eller 13?,14? den ålder som är kritisk, " ur kusktappsynpunkt" ? Vilken är det? Måste man ju kolla statisktiskt, jag tror den är runt 14, vilket gör att vi måste få kuskarna " över till russ tidigare än den åldern, för att undvika att de slutar helt istf byta ponny )
inga pengar, rosetter till alla och pokaler till 1-3 plats, ingen penninghandikapp, rättvisa jämna lopp med nedklassningsystem alltid tar hänsyn till ponnyns fem senaste starter ( ingen maskar väl i fem lopp för att kunna vinna det sjätte? , speciellt inte om det inte finns pengar att vinna, tror jag , då blir ju alla lopp lika viktiga) inga anmälningsavgifter och transportbidrag till mästerskapslopp…annars kommer ju ingen åka till Jägersro, haha
b-ponny trav och montelicens 13-25 år a-ponnylicensen övergår automatiskt till b-ponny licens. Då kan man köra med prispengar för alla russ, enkelt och en perfekt morot för en vacklande tonåring. Blandat med väl genomtänkta penninghandikappproppar och rekordhandikapp.
b-ponny & häst licens 16-25 år b-ponny licensen övergår automatiskt till häst & ponnylicens, med rätt att köra totolopp under förutsättning att man kört visst antal ponnylopp.
a & b-ponny tränarlicens 26 år och uppåt med rätt att köra sina och barnens träningsponnyer i lopp av gum och gumloppskaratär. Är intresset stort, så kan man ju göra flera sådana lopp. Vore kul.
rekordhandikapp, inga pengar, ingen belastning på ponnyn i pengar eller tid
en ytterligare licens behövs och det är monte för kat. b 10-12 ( innan de får vinna pengar ) man kan inte behöva vara 13 för att rida russ, där måste " ridsportens åldersgränser gälla" annars för man inte in några monteryttare från ridsporten, vet inte säkert, men de flesta 13 åringar har väl c-ponnyer?
puh, nu ska ni få slippa höra från mig på ett tag, tack för att ni orkat läsa. Känns dock lite tröstlöst att man är en person, ändringarna som ska till ska väl beslutas någorlunda demokratiskt ? Så även om jag tycker att jag har alla svaren, så lär det vara svårt att påverka. Man skulle tagit chansen att va med i arbetsgruppen från början, man får skylla sig själv..

Jag försöker verkligen att läsa dokumentet med en positiv inställning, tyvärr blir min fråga som hos alla andra. Finns det verkligen kusk underlag för alla dessa kategorier?
Jag kan hålla med flera som skrivit tidigare att det vore bättre att slopa prispengarna rakt av på kat a. Som förslaget ser ut nu så får shettiskuskar mellan 13-15 år tävla om prispengar, om jag förstått det rätt. Vet vi hur många kuskar det finns i det åldersspannet, kanske uppdelat på söder, mellan och norra sverige? Finns det ens möjlighet att det kommer bli lopp med prispengar för den kategorin?
Att pensionen bara ligger 3 år bort känns rätt bra för min del när jag läser detta. Sen kan jag hoppas att allt ordnat till sig om si så där 15 år om man får egna barn som vill tävla. Om ponnytravet ens finns kvar då…
Jag håller med "StuteriLA" i dessa frågor.

Jag tror faktiskt att det största antalet shettiskuskar finns i åldersgruppen 12-15 år om jag ska vara ärlig.
Väldigt få som tävlar i åldersgruppen 8-9 år ….

Finns det någonstans som man kan hitta antalet kuskar i avrje åldersgrupp/kategori som tävlar?

#34 Om jag förstått saken rätt skall de statistiska underlagen ha skickats ut till klubbarna(ordförande?) så ta kontakt med ordförande i din klubb så kan h*n säkert svara på det.
#29 Jag förstår att du inte ser problemet efterssom du varit med och tagit fram förslaget. Jag anser att det är ett stort problem när man skapar något som egentligen inte behövs. Jag tänker till och ser möjligheterna, men jag vet oxå hur svårt det redan idag är att få ihop hästar till lopp, att då inbjuda till ännu smalare proppar blir ju bara kontraproduktivt.
Personligen anser jag att detta förslag måste gå tillbaka till arbetsgruppen med motiveringen "gör om gör rätt" och med uppmaningen keep it simple.
#30 Känns som du har tänkt till lite, finns mycket att hämta ur det du skriver. Tror dock inte att en automatisk övergång av licens till stor häst är möjlig eller ens önskvärd
Jerker Klang,
#35 varför inte? Är det inte därför STC " adopterat ponnytravet och döpt om det till " sin " ungdomsverksamhet, för att säkra / uppmuntra tillväxt till stora travet?
Med samma reglemente och ungdomar som kanske kört 100 lopp eller mkt mer, varför ska man behöva köra 10 provlopp till? och gå licenskurs igen?
Alla går ju inte över till häst efter avslutad ponny karriär, liksom inte alla går över till russ efter shettis…men för de som vill och har möjlighet, vore det toppen.
#31 Synd att du längtar efter "pensionen" pga detta!
Det är ju det här som skall få ponnytravet att överleva och växa sej starkt igen.
Om de ca 10 - 15 år det dröjer innan dina barn vill börja köra skall du se att det finns bra tävlingsalternativ för dem
!
Ponnytravet lär med all säkerhet inte finnas när de är i körbar ålder om inget görs o det snarast.
Det var ingen rolig "dragning" tävlingsavdelningen gjorde på ordf.konferensen. Det finns så mycket fel, brister, okunskap o nonchalans i samband med tävling så man blir nästan "mörkrädd" när man hör.
Alla som var där hörde……….be era representanter återge om ni undrar.
Om ni jämför vårt och STC:s förslag så är de nästan lika. Det betyder att om vi blir överens fullt ut efter den 15e oktober och kommande förhandlingar därefter är de beredda att gå in med stora resurser till hjälp för ett "slitet-utarbetat" ponnytrav. Både med ekonomisk hjälp så ponnytravet kan få behålla tidningen utan kostnad, hjälp med den tunga tävlingsadministrationen o tävlingsfunktionärer som det idag är skriande brist på.
Till alla er som säger/kräver -låt det vara som det är- tänk er för och sätt er in i problematiken som finns, skall det vara som det är går det överstyr!
#33 helt rätt!
#34 klubbrepresentanterna som var på ordförandekonferensen fick en cd med massor av uppgifter bla olika statistikuppgifter. Jag tror även åldersfördelningen är med där, annars kan du ta kontakt med Arne Florqvist för att få se dem!
#35 Du måtte ha skygglappar på…………propparna blir inte smalare av att skrivas med det nya licensförslaget! Använd bara mer än en licenskategori till loppen så blir det ju i stort sett lika som nu!
Du skrev ju själv i ett tidigare inlägg att du trodde det bara var de förslagen som mest liknade nuvarande som skulle användas.
Det tror vi också att det blir. I alla fall till en början innan man förstår och vågar/kan/vill anordna tävlingar i de sk. nya licenskategorierna.
Den nya licensindelningen skall främja var klubbs underlag för att kunna skriva så breda och lämpliga proppar som möjligt och därmed få många tävlingsaktiva.
Är man "motståndare" till de nya licenskategorierna och vill ha det som det var(läs är) så är det ju nästan fullt möjligt i kat.B. Det enda som inte kan bli sej riktigt likt är kat.A där STC på ordf.konferensen deklarerade klart och tydligt att inga prispengar i 8-12års kategorin.
Om ni tittar runt bland era medlemmar och de som finns i travskolorna så blir ni kanske positivt överraskade till att det finns outnyttjade krafter o initiativtagare där som kan tänka sej jobba med "de nya" licenserna och anordna tävlingar för dem!
#16 till de klubbar som inte var presenterade har materialet mailats ut men två klubbar varav den ena är den du tillhör fungerar inte mailadressen till för det skickade "spottas" tillbaka hela tiden.
Maila rätt adress till SPTF:s kansli eller Arne F så blir det rätt i framtiden!

Eftersom kraften, farten och riskerna är väldigt mycket större med varmblod/kallblod än vad det är med ponny. Skillnaden är väldigt mycket större mellan ett snabbt rus och varmblod än vad det är mellan en shettis och ett russ. Däremot tror jag att rutinerade ponnykuskar har en mycket stor fördel framför andra när dom tar "stortravslicense".
Jerker Klang,
#37 De har rätt mail, måste vara något annat fel.
~ Anneli ~

#37 Jag (Skellefteponnytravklubb) hade för första gången inte möjlighet att närvara på mötet. Vi har inte heller fått något mail utan har plockat infon från SPTFs hemsida och mailat ut det till medlemmarna.
#40 Typiskt att det skulle bli ett så pass "viktigt" möte när man för engångs skull inte kunde vara närvarande!!
~ Anneli ~
# 38
Det är klart, men kursen är ju likadan, voltning/provlopp/teori etc ( eller iaf var den det på 90 talet när jag gick..) man måste ju såklart kört mkt snabbjobb med varmblod för att kunna tävla, men ingen skulle ju tävla varmblod om man inte kört? Inte vet jag men de ponnykuskar som går över till varmblod , kör ju varmblod i träning innan såklart…kursen är ju bara för att visa att man kan reglemetet och behärskar voltning och löpkörning. Det lär man sig i träning, inte på kursen- förstår Du vad jag menar?
#42 Egentligen har du rätt i det du menar, för om ponnytravet ska liknas så mycket med stortravet så skulle det kunna fungera så. Men jag har svårt att tro att STC skulle tycka att det är ok.
Men ta gärna med det som ett förslag.
För jag hoppas verkligen att din klubb kommer ha ett möte där ni kan få lämna era förslag. Om inte så vet du att du själv kan skicka in dina förslag till STC/SPTF
kanske vi måste höja kraven isåfall på dem som tar licenser i ponnytravet. Och kanske man måste göra nya kurser för varje ny licens tillhörighet man ska till höra.
~ Anneli ~

#33 I åldern 8-10 år är det 34 kuskar.

#42 Jodå, jag förstår hur du menar, men jag tror ändå inte det är en bra idé, men det är jag det.
Jerker Klang,
Det är ingen stor eller viktig sak, men det har varit väldigt stort och viktigt att så långt det bara är möjligt efterlikna stor travet- t.o.m på vilket vis vi håller licenskurs, att vi måste ha samma upplägg som stortravet, fast de som kör stort trav har egen bil…
gu endå. kan inte öppna filen på sptf eftersom jag inte har ett program som kan öppna pdf filer :( …
#37 Jag förstår inte varför ni har gjort så många olika kategorier om man ändå får tävla mot varandra? Blir ju bara mer jobb att göra propositionerna…Och krångligare för oss som tävlar..
Hade det inte varit lättare för alla om det funnits mixtrav för de som inte har egen häst och som inte vill tävla på högre nivå och sedan kan andra tävla som det ser ut nu?! Istället för att krångla till det…Sen om STC absolut vill ha bort prispengarna, ta bort det för alla som kör shettis då..Lika för alla…De som är 12 år kan ju vinna prispengar i Russloppen och det är ju f r o m 12 år man ska få börja köra om prispengar..Men dock finns det risk att shettistravet dör ut eftersom en hel del lär gå över till russ, men det är svårt att få ihop något bra förslag till STC, men det borde finnas något bättre än 7 olika kategorier att få igenom..Tänk enkelt!
Sen om det ska vara högre åldersgräns kan man ju lämna in en motion om till SPTF, kan åldersgränsen för ponny höjas kan vi ju höja kuskåldern med..
Sen det här med att STC vill ha bort prispengarna för de yngre förstår jag inte riktigt..Det handlar om några 100 lappar i prispengar och hur ofta får en ponnykusk prispengarna? Det går väl oftast till föräldrarna som betalar bensin, skoning, foder med mera..Jag har aldrig fått pengarna jag vunnit..förutom för den häst som jag själv äger, men då betalar jag skoning och startanmälan för honom och jag kan säga att jag går mer minus än plus på att betala skoning och startanmälan..
Om ni har sett Talang på tv4, är det rättvist då att en 11åring kommer och vinner 500 000 där?

#48 Håller me dig fullt ut! o sen tycker jag att penninglopp är bra, det ska finnas både och så att man kan välja det som passar ens häst bäst. Det känns tråkigt nog som att dessa förslag får ponnytravet att gå ner mot botten.
#49 Ja precis,det är ju inte meningen att ponnytravet ska sjunka till botten. Vi ska ju visa STC att ponnytravet har lika mycket värde som stortravet. Och klubbarna ska få välja fritt mellan penga och rek lopp,inget tvång att det ska vara 50% pengalopp..
Det här soppan går att ändra snabbt.
Om vi ska efterlikna stortravet så går prispengarna till ägaren.
Så skriv ponnyn på föräldren,sedan får dom hämta ut prispengarna.
Sen när barnen blir ´"stor" kan dom kvittera ut prispengarna själv.
Om jämförelse med ridsorten i vissa komuner finns det flera ridanl..
som man tävlar på, vi måste till en travbana hur många finns det i
sverige?
#51 Även inom stortravet kan ett minderårigt barn stå som ägare till en häst och då faller pris pengarna till barnet.
De kör inte om pengarna, men deras häst springer om pengar.
~ Anneli ~
Jag måste vara helpuckad för jag fattar inte varför det behövs nya åldersindelningar. Det är ju helt okej redan idag att skriva en prop som utesluter en viss licenstyp, t.ex. som gjordes i Agria loppen för något år sedan.
Sen fattar jag inte detta med C-licens. Är det tänkt att kuskar på 26 år och uppåt ska få tävla mot övriga ponnykuskar utom i mästerskapslopp? Nog för att mina barn börjar bli så stora att de närmar sig 25 års åldern och i dagsläget snart måste sluta med ponnytrav (och de skulle nog gärna fortsätta tävla sina hästar någon gång ibland som äldre också) men då skulle i praktiken en proffskusk kunna köra emot våra ungdommar eller..??? Jag har fattat fel…eller hur..?

#54 Jag fattade som att de "vuxna" inte ska kunna köra mot ungdomarna? Att det ska vara som ett "bättre gubb & gum lopp" ??
Annars, kan ju jag får börja tävla mina ponnyer själv om jag har kat B? Men det känns rätt knäppt att vi vuxna ska sitta och köra annat än för utbildnings skull? Och jag tror nog nyttan med utbildning skulle vara större om vi kunde köra A-ponnyerna, då jag tror att de yngre kuskarna har svårare att klara en svår shettis än en 12-åring eller äldre att klara sitt russ? De flesta av föräldrarna har klart mindre erfarenhet av att köra på banan än vad de äldre barnen/ungdomarna har….
Mycket konstigt ska tas upp…..
Och hur många kommer att skriva ut proppar för de två yngre licenserna om regeln ska vara att ingen då ska få köra om pengar? Då kommer det bli ganska tomma lopp…..eller som någon sagt tidigare mycket få lopp för 8-9 åringarna att delta i, vilket jag tycker är vansinnigt! Det är ju viktigt att de får starta en del för att lära sig och få rutin för både sig och sin ponny!? Och då kommer definitivt montén dö! Om alla små och duktiga ryttare inte får starta helt plötsligt?? Eller ska alla montélopp(A) bli utan pengar??
Sen låter det kanon med ett nedklassings system! Det tror jag skulle gynna många ponnyer och få ut nya kuskar med trygga bra läromästare.
I dag vill jag helst köpa en äldre ostartad ponny till en ny kusk, då de sällan har en chans att få placering på många starter annars…
eller så satsar många på en ostartad unghäst….som den nya knappt klarar….och någon äldre får kvala…vansinne!!!
Varför ständigt alla dessa förändringar??? Man vet ju inte vad som gäller från år till år??
Måste också få skriva några rader.
Är mamma till två barn som kör 8 och 12 år gamla. Båda barnen har enbart kört shettisar detta år och jag hoppas äldsta barnet gör det tills han är femton komb med russ.
Men jag tror att jag har svårt att motivera honom att köra runt för att få en rosett och i bästa fall även en pokal.
Sedan om jag fattat detta rätt skall man handikappas med tillägg för att man har mera rutin än andra i loppet.
Är det någon som tänkt på vad som kommer att hända med shettis uppfödningen, jag som stort satsat på dem känns NU som jag inte vill ha en enda till.
Nog känns det roligare att sattsa på russen!
Sedan håller jag med #54 ang C-licens nog får det väl vara stopp vid 25 år det är ju trots allt en barn och ungdomssport.
Låt ponnytravet få vara som det varit både med åldrar, prispengar, tids och pengahandikapp, licenser mm.
Nu måste alla som sitter med bra ideer om hur vi kan bevara detta komma med förslag till klubbar eller SPTF.
JAg skrev fel licensbokstav i inlägget #54 Det ska tydligen vara D.
Men frågan kvarstår. Hur tolkar ni andra detta?
_"D licensen är ny och är till för dem som under året fyller 26 och äldre.
__Klubbarna har valfrihet att köra D för sig självt eller tillsammans med C.
_D kuskar kan ej delta i Mästerskapslopp ej heller delta i lopp tillsammans med av STC anordnade ordinarie travtävlingar. (sk insprängda lopp)"
För mig låter det som om man kan vara över 25 och tävla på vanliga ponnydagar.

Det har ju kommit önskemål om detta, och finns det klubbar som vill arrangera lopp för "pensionärer" finns då den möjlighetehn, vill man inte det skriver man helt enkelt inte ut några sådana propositioner. Det kan ju vara ett sätt att hålla kvar folk inom travet, många slutar ju helt när ponnytiden är över.
Alla klubbar har ju olika förutsättningar, har man t.ex en stor travskola är man kanske villig att prova på de lägre klasserna på lopp, o.s.v
Jag tror att man kan komma fram till många bra och användbara förslag i klubbarna nu när det finns något att utgå från, hur ser det ut just för din klubb? Hur ska vi göra för att bredda och framför allt, behålla folket inom travet?

#58 Redan idag finns möjlighet att anordna lopp för överåriga genom propagandaloppen. Det verkar finnas ett ganska litet intresse att anordna dessa och de som anordnas får inte särskilt mycket anmälningar.
Beror det på att det inte finns prispengar, att resultaten inte är officiella eller något annat?
Jag lägger inga värderingar i detta utan vill mer ha klarhet i vad förslaget betyder och vilka förändringar det skulle innebära.
Men vad jag har förstått så är dessa D-licenslopp offisiella med prispengar och rekord osv. Rätt tolkat??

#58 Detta med överåriga kuskar har varit upp till omröstning på stämman flera gånger, senast i år. Varje gång har det med ganska stor majoritet röstats ner. Förstår inte varför man då plockar med detta i detta projekt?
Innom ramen för byggdetrav/propagandatrav kan vi idag skriva ut proppar som motsvarar flera av dessa licenstyper. Dvs lägre krav på funktionärer, dressar, ålder osv. Det enda som krävs är att man antingen har någon form av license eller är inskriven på travskola. Men inte är detta specielt populärt bland klubbarna att skriva ut eller av kuskar/hästägare att anmäla till. Inte tror jag det kommer bli mer poppulärt att göra det bara för att man sätter en licenstyp på det.
Känns som en äkta papperstiger detta…..
Jerker Klang,
# 61 Kan bara konstatera att Du verkar vara rädd för att det skall fungera med överåriga kuskar annars hade du inte behövt argumentera så.
För om det inte finns underlag kommer det ju att försvinna precis som ponnytrav för kat-C och för Kat-D ponnyer som har funnits tidigare men försvunnit eftersom ingen var intresserad av det.
#48 Det är för att ge klubbarna valfrihet till att skriva bra och för sin klubb och dess närhet lämpliga proppar! Du skriver att det blir jobbigt att göra propositioner….om du vill behålla nuvarande tävlingsform för tex kat.B skriver du ju bara att loppet är för B2 o C licensinnehavare. Kan det vara svårt och jobbigt?
Krångligt för kuskarna att hålla reda på? Nog kan väl var och en kusk hålla reda på vilken licenstyp h-n har? Och läskunniga lär de väl också vara så de ser om just sin licenstyp får starta i utlyst lopp?
A1 o B1 är tänkt att locka fler till att börja prova på att köra ponnytrav. Det är inte alldeles enkelt för nya orutinerade kuskar med "svag" uppbackning hemifrån att komma till start som det ser ut idag. Det vore en lämplig inkörsport för många av de barn som bla finns ute i landets ponnytravskolor att våga ta steget ut till tävlingsklubbarna vilket de borde vara tacksamma för då det genererar nya medlemmar och nya aktiva.
MIXtravet är inte endast för de som inte har egen ponny. Det är en tävlingsform som finns redan idag ute i travskolorna och om den kommer in och börjar användas i travklubbarna också känner ju många av travskoleeleverna igen sej och vågar/vill starta även hos er.
MIXtravet behöver ingen veterinär och kan nog vara en lämplig tävlingsform att ha när det inte är "stor" tävling. Mycket lämplig att anordna vid tex läger osv….."din" klubb har ju provat på vid ett par tillfällen och har varit mycket uppskattat. Synd du inte provade på!
MIXtrav, A1 o B1 är tänkt de skall fungera som en "bro" mellan travklubbar o travskolor! Vilket bör kunna generera fler aktiva inom travklubbarna. Många ser nog på vårt förslag med "fasa" och undrar hur kuskarna skall räcka till. Det är meningen att det här är ett framtidsförslag som skall generera många nya till klubbarnas aktiviteter.
Vill inte ni i eran klubb vara med o bygga denna bro så låter ni bara bli att använda dessa licenstyper och nöjer er med de aktiva ni har.
Vi har tänkt enkelt……….och gjort det enkelt!
Om du läser förslaget igen så ser du att man kan köra kat.B först när man är 13 år.
Shettisaveln kommer med all säkerhet inte att dö ut, det är bara skrämselsnack, se det i stället så att det kommer att komma in många fler nya kuskar som kanske inte hade startat annars och alla de behöver väl en kat.A ponny att köra?
Klubbarna kan skriva ut lopp för hela kat.A som mycket riktigt då blir utan prispengar. Finns det inga andra lopp blir det säkert startande här också. Framtiden får väl utvisa vilka proppformer ni i klubbarna väljer hos just er.
Ett bra förslag på att lösa denna frågan har kommit in, kom gärna med fler bra synpunkter! Efter 15e oktober är deadline passerad!!!
I och med licens D behöver man inte motionera och lägga energi på denna punkt år efter år. I vårt förslag ligger den och sen är det ju upp till klubbarna om den kommer att användas.
Sen det där med kostnaderna. Det är väl upp till var och en vad man vill lägga sin ekonomi på?
I hästsport så vet man ju redan från början att det kostar massor att ha häst o ändå dyrare att tävla! Märkligt att man inte också tycker man skall få betalt när man går på krogen, går ut o dansar, går på konserter etc som ju också är dyra upplevelser!
Vill man inom ponnytravet ha ner kostnaderna för de aktiva är det väl ett bra sätt att ta bort/sänka prispengarna och därmed ta bort/sänka anmälningsavgifterna. Det skulle ALLA tjäna på!!!
Finns det sen klubbar som har råd och på något vis vill uppmuntra de tävlandena på ekonomiskt vis så är ju resebidrag också ett mycket bra sätt att det blir för ALLA. Dessutom skulle hårt ideellt arbetande krafter få en underlättning.

Jag tror att man skjuter sig i foten med att ändra allt från år till år. Hade man gett tusan i att ändra så mycket hela tiden hade nog fler varit kvar. Själv har jag varit aktiv kusk (när det ännu var roligt) och numer föder vi upp russ. Min yngsta grabb (10 år) är i antågande att vilja ta licens och börja köra men faktiskt är jag nästan emot att han skall beblanda sig med ett ponnytrav som jag själv inte känner igen som något speciellt roligt längre. Varför måste ponnytravet göra samma misstag som stortravet när det gäller dom aktiva. Fråga dom som håller på med stora travare vad dom tycker om prispengarnas utveckling… Man behöver inte vara något geni för att se att STC's modell inte fugerar för dom att behålla aktiva, hur skulle det då kunna göra det för oss? 
#51 o 53 syftet är att inte barn skall behöva vara de som "står ansvariga" för ev. pengavinst/förlorad pengavinst genom dålig eller bra prestation.
#54 nej du har fattat rätt
!
Det är ett möjligt scenario ja, men hur många proffskuskar tror vi börjar köra ponnytrav när de kör stor häst?
Om du sen ser i de båda förslagen så vill STC ine att den kategorin skall få köra om prispengar.
Rätt är också att Dkuskar inte skall få köra i mästerskapslopp eller sk insprängda lopp på stortravets ordinarie tävlingsdagar.
#49 o 50 det är dessa förslag som skall få ponnytravet att nå toppen!
Utan bred tävlingsverksamheten kommer licenserna att minska ändå mer än de gjort hittills och då blir det ju absolut inget ponnytrav kvar!
#56 i vårt förslag är det tänk som sträcker sej för framtiden, över hela landet och hela tävlingsorganisationen inte enbart för enstaka familjer.
Jättesynd att din grabb inte har mer positivitet att köra ponnytrav än att vinna pengar!
Man handicapas inte med tillägg efter rutin….?
Önskat är ett nedklassningssystem för nya kuskar som kör redan startade ofta rutinerade ponnyer.

#61 Sist på stämman när man tog upp att höja åldersgränsen på kuskar Kat.B, Var det ungefär lika i omröstningen. Det var inte många röster det skiljde. Så varför vara så negativ…..
Jag tycker det är bra med flera olika licenser, man kan ju alltid bara låta bli att använda dom.
I grunden är ert förslag bra MEN som jag förstår det så var tilltaget med A2 licens för att försöka få STC att ge prispengar från 10 år, nu när den gubben inte gick…kan ni inte vara snälla att ändra tillbaka till 8? Eller fanns det något annat syfte med att höja åldern? Och hur är det tänkt med monte licenserna?
#57 Ja.
#59 Det kan vara möjligt.
#60 Här är det inte riktigt klart ännu då arbetsgruppen o STC har lite olika förslag. Fortsatta förhandlingar kommer att ske efter 15 oktober.
#61 visst är det så. Men det är ju också så för att det finns klubb som ideligen har det som en stor önskan att få köra så. Vårt förslag skall ju vara för att få så många som möjligt till start.
Finns den i tävlingsorganisationen så är den ju möjlig.
Hintar finns också att klubbarna och tävlingsaktiva inte har samma åsikt här!!!
Det jobbas på att ta fram någon form av "morot" till de klubbar som anordnar lopp med MIXtrav, A1 o B1 licenserna. Inget är färdigt ännu men det är mkt möjligt att STCloppen fördelas ut här i stället för / antal arrangerade tävligsdagar.
#70 vi har låtit alla se de olika förslagen för att ni skall få en inblick i vad vi jobbar med och ja vi trodde vi såg en "lucka" i och med att vi har med den licenskategorin.
Det är kanske förvillande att vi lagt ut två "olika" förslag men det är för att alla skall få inblick och så god information som möjligt.
Inget av förslagen är klart fullt ut.
Som jag redan skrivit så har det kommit in ett mkt bra förslag för kat.A som vi skall bearbeta, men kom gärna in med fler kreativa bra förslag.
Deadline 15 oktober!
och hyckleriet med penninghandicap för ponnyer som inte får tjäna pengar..
förstår inte varför vi ska behöva ändra på så mycket saker.. problemet är väl ändå att stc vill ha bort prispengar för barn mellan 8-10 år??
därför tycker jag att man kunde gjort som så att man har lopp som ser ut så ungefär så här
propp 1 fri handicap
för kuskar mellan 8-15 år
hederspris till 3 första och rosetter de 5 första man kan även ha extra fina hederspriser som täcke osv….
segraren får 600 extra startpoäng
2:an får 300startpoäng
3=200 startpoäng
4=150 startpoäng
5=125 startpoäng.
eller så kan man skriva så här
propp 2
kuskar mellan 8-15 år
tillägg 20 meter vid varje vunna 600poäng
hederstäcke till segraren och hederspris till 1-3 placerade
det gäller man på nåt vis genom riktigt lockande hederspriser och fina rosetter och täcken får alla shettis kuskar att kör dessa loppen trots att det inte är prispengar i loppen…
sen skriver man även ut
lopp som ser ut så här
propp 3
för kuskar mellan 10-15 år
grundlag 2.45
hederspris 1-3 placerade och rosetter till de 5 första.
pris 600-300-200-150-125-(100) omvandlas till poäng i resultaten
alla prispengar som kuskar i åldrarna 10-25 kör om omvandlas till poäng och därför kör man inte penga lopp utan poäng lopp men det har ju samma mening om ni hänger med…
hade man inte kunnat göra så att man kör 3 olika kategorier
8-15 år med finfina priser så alla vill köra de loppen och man får poäng men inga pengar…
10-15år med fina priser och pengar men som sen omvandlas till poäng.
12-25 år (kat B) fina hederspriser och prispengar
sen såklart att alla försöker rekrytera massa nya kuskar så vi får många som vill tävla i den underbara sproten ponnytrav!!!
allt detta var bara ett förslag!!!!!

#73 ja där kan vi inom ponnytravet kanske trycka in en tumme i ögat på STC
Det motsäger ju sig själv, och de har själv tagit sitt målprogram, så för kat. A och små kuskar är penninghcp inte förenligt med detta.
och angående pengar och kuskar, inte tävlar barnen för att vinna pengar? De tävlar väl för det är kul!
Pengarna är ju ett välkommet tillskott i kassan för oss föräldrar som betalar kalaset, och kanske gör det möjligt att tävla mera.
Det är faktiskt hästen som belastas med pengarna, inte kusken. Jag tror inte att det finns många som ger sina barn alla prispengar! utan gör som vi, tar dom till anmälningsavgifter, boxhyra och bensin OM DET RÄCKER SÅ LÅNGT. Vi skulle inte åka runt i Sverige och starta så mycket som vi gör om vi inte hade en LITEN chans till att få in ett litet bidrag i form av prispengar. Min son tävlar inte för pengarnas skull men skulle inte kunna tävla lika mycket om inte jag som förälder/chafför kan hoppas på att få ett bidrag.

#74 Åldersgränserna lär bli
8-15 kat A utan prispengar
13-15 Kat A med prispengar
13-25 Kat B med prispengar
Montén verkar ha blivit bortglömd, idag får man tävla kat B från 10 år i montén. Antingen blir det 10-25 utan prispengar eller 13-25 med prispengar.
Kat A kuskarna 13-15 kommer få tävla alla lopp, 8-12 bara vissa.
#64 Lustigt!
Satt just och funderade på detsamma. Aknske STC lägger sig i lite fööör mycket nu för tiden. KAnske därför det är svårt att fylla loppen. STC vill ju helst se att alla efter shettisåldern (15 år) ska gå upp på stor häst och lösa licens som 16 åringar. Här är det ett problem för ponnytravet.
Sen har licenstyperna INGEN som helst betydelse. Det är reglerna som har förändrats så mycket genom åren.
#72 Hur är det då tänkt med de lopp som STC kräver ska handicapas efter pengar? Då borde dessa krav försvinna i de insprängda loppen? Ponnysarna bör väl inte handicapas efter de pengar de tjänade in under den tid man fick pengar. Alla borde ju i så fall nollställas eller…?

#69, #70 Jag är inte negativ till att man får köra ponny efter det att man är 25, vad jag pekar på är att denna möjlighet redan finns innom ramen för proppagandatrav, vilket sällan eller aldrig utnytjas. Det jag vänder mig emot är att göra det i en "officiell" form, dvs där prispengar, rekord osv räknas. Enligt mig är ponnytrav en barn och ungdomssport, inte en lekstuga för vuxna.
Jag anser fortfarande att de förslag som ligger i detta dokument inte tillför ponnytravet någonting. Dett enda man uppnår är att förvirra för för de proppmakare som av välvilja vill utnytja alla dessa nya möjligheter och inte kommer få hästar till loppen då propparna blir för smala.
Givetvis kommer detta på sikt att lösa sig då man inte skriver ut proppar till dom kattegorier som det blir för få anmälningar till, men vad har man då uppnått mer än ett antal inställda lopp?
För att försöka gruppera argumenten runt licenserna lite:
Licens kattegori 1
Möjligheten finns redan idag, finns ingen anledning att skapa en egen licensform för detta. Har du en ponnytravlicens eller är inskriven på travskola får du köra detta redan som det är idag.
Licens kattegori 2
Finns redan idag innom ramen för propagandatrav. Krav idag är ponnytravlicens eller att du är inskriven vid ponnytravskola eller motsvarande.
Licens kattegori 3
I princip samma som dagens B licens fast utan prispengar
Licens Kattegori 4
Exakt samma som kattegori 2 fast endast B-ponny. Jag har samma argument som till kategori 2
Licens kattegori 5
I princip samma som dagens C licens
Licens Kategori 6
I princip samma som dagens D-licens
Licens kategori 7
Löses utan problem med dagens regler för propagandatrav, förutom att resultat och pengar registreras.
Kan någon förklara för mig vad allt detta tillför mer än att krångla till det?
Det enklaste är ju att inse fakta, STC accepterar inte prispengar till barn 12 år och yngre. Detta är uppenbarligen inte överhuvudtaget förhandlingsbart. Det enda raka i detta läge är att slopa prispengar i Kat A och behålla det i Kat-B. Det finns ingen som helst anledning att skapa en massa pseudolisensevarianter som ändå inte kommer fungera. Det är mycket ärligare mot alla aktiva att var tydlig och inte försöka lägga rökridåer.
Man frestas att tro att dessa "mellanlicenser", dvs 1,2 och 4 enbart är till för att travskolorna skall kunna utforma ytterligare en variant på licenskurs och därmed mjölka ut mer pengar. Detta är kanske väl konspirativt att tro men tanken uppenbarar sig onekligen.
Jerker Klang,
# 74
Jo, STC tillåter inte att barn mellan 8-12 vinner pengar, inte 8-10 ( det var en förhoppning till kompromiss från arbetsgruppen, som inte gick hem )
Penninghandikapp är orättvist. Visst har vi vunnit sådana lopp också, MEN då har det varit orättvist för någon annan. Man kan se på förhand vem som vinner och vem som är helt chanslös- det räcker inte att ponnyn sänker och går superbra. För att tävling ska vara roligt och begripligt för ett barn så ska bästa ponnyn för dagen vinna.
Bort med alla pengar i kat. A och bara rekord handikapp så kommer iaf vi tävla som vanligt. Att ge vissa pengar i samma lopp blir också orättvist. Att vinna " straffpoäng " är som att få en örfil
Jag vet att en del russkuskar gillar penning ibland, när ponnyn står " bra inne " det är OK tycker jag att det fortsätter vara blandat.
#80 ok trodde det var 8-10 .. men då är det ju bättre att som du säger slopa pengar helt till shettis kuskar och bara kör tidslopp. håller med dig helt där
. men jag tycker alla pengalopp i bägge kategorier ska bort då de loppen alltid är orättvisa.

Hmm… jag har bara en undran. Tänk nu om man tar bort pengarna från kategori A, men behåller dom i kat. B, då skulle det bli mer "attraktivt" att köra kategori B. Här på Gotland har vi en stor brist på kat. A kuskar, och det skulle vara förödande shettistravet om antalet kat. A kuskar minskade. Jag säger inte att det är precis så det kommer hända, men shettistravet är som sagt ganska känsligt här.
En annan sak jag tycker är bra är att man ska kunna köra "nybörjar-lopp" på vanlig tävlingsdag. Jag hade "oturen" att få en häst som var nerkörd i tid, och inte helt konstigt var det svårt att köra på rekordet när man var 8 år. Jag fick jättedåligt självförtroende och tappade lusten ett antal gånger… Som tur var hade jag föräldrar som stöttade mig. Det är inte alla som har det, eller är lika envisa som jag. Tyvärr lämnar dessa kuskar ofta ponnytravet för gott. Det är ju dessa små shettiskuskar som kommer att bli riktigt duktiga sen..!
Hade man haft åldersindelade "provlopp" på tävlingsdagar ger man orutinerade kuskar en chans att hävda sig i loppen.
#63 Jag skrev faktiskt inte att det blev jobbigt att göra propositioner utan MER JOBB att göra dem, när man ska bestämma vilka som ska få tävla den och den klassen vilka man ska utesluta osv…det är ju knappt idag det finns tillräckligt med kuskar för att kunna fylla loppen och de ska ha hästar i dessa proppar som man ska skriva ut med mera …mycket att tänka på..idag när man skriver ut proppar så behöver man ju enbart tänka på att Kat A körs för kuskar mellan 8-15år och kat B kuskar mellan 12-25år..om man ska utgå från erat system så ska man tänka igenom noga "jahaa där får inte de starta men dessa får starta" med mera…..
Jag tycker ändå att det låter väldigt onödigt att behöva dela in ponnytravet i så många olika klasser enbart för att shettiskuskar mellan 8-12 år inte ska få köra om prispengar, hela ponnytravsystemet bör ju inte behöva ändras pga det…Och STC verkar ju inte vara direkt på er sida om detta förslag eftersom dom avslog det direkt!
Nej jag har inte provat mixtrav när vi har haft det på våra läger pga att jag inte kunde närvara!
# 82 jag tycker man kan rek.handikappa efter ponnyn fem senaste starter -hela tiden.

#84 Ungefär så görs det i Norge, vilket jag tycker är en alldeles utmärkt idé. Om jag förstått det rätt så beräknar man i norge en medeltid mellan rekordet och de fyra senaste starterna.
Jerker Klang,
låter superbra tycker jag,

#84, 85 Den varianten har redan funnits och fungerar inte. Om ni visste hur många som höll igen sina hästar för att stå bättre till i ett speciellt lopp…

#87 Håller med!! Så var det verkligen. Inget man ska eftersträva.

#87 Räcker ju inte att hålla igen ett lopp för att det skall få effekt. I norge fungerar det ju utmärkt….
Alla hcp varianter kan missbrukas men jag tror faktiskt inte problemet är så stort. Blir ganska dyrt att sitta o hålla igen i flera lopp för att "fuska" sig till en bättre possition i ett visst lopp.
Jerker Klang,
#79 det är absolut inte tanken att det skall bildas en ny licens som travskolorna skall "mjölka" ur pengar på……..det var det dummaste jag hört på länge.
Det är en och samma grundlicens som skall vara och det är den som man utbildar nya kuskar i idag.
Och vad är det som säger att det endast är ponnytravskolorna som skall ha licenskurser? Det går utmärkt för ponnytravklubbarna att ha licenskurser om man bara följer angivna utbildningsregler och har utbildat folk som undervisar!
Det står noga angivet i licensbesämmelser på SPTF:s hemsida.
#83 STC har inte avslagit vårt förslag som du skriver!!! De har tvärtemot varit väldigt positiva och tycker det är i stort ett mycket bra och väl genomarbetat förslag som vi lagt och de är beredda att satsa stort på ponnytravet tack vare detta! Det enda som vi fått klar bakläxa på är ej prispengar till barn 8 - 12 år vilket iofs inte är så konstigt eftersom det var det budskapet som gick ut från början men vi trodde det skulle gå att förhandla ner åldersgränsen då de också efterfrågat ett brett förslag vilket vi presenterat.
De två övriga punkterna vi inte har samma syn i har vi inte förhandlat färdigt om ännu. Vi inväntar ju förslag från klubbar o aktiva också innan förslaget skall bearbetas och bli klart att använda fullt ut.
Haha STC satsar stort på ponnytravet…. Tjena! Genom att stjälpa det? Deras dubbelmoral är den värsta jag varit med om…
Mixtrav i all ära, det verkar ju fungera bra nu. Måste det bli en typ av "licens"!? Man kan ju köra mixtrav som det är nu, de som är intresserade av det stoppas väl inte!?
Det jag tycker STC kan göra, är att se till att travskolorna verkligen kommer igång - på alla banor! På travskolorna ska det finnas ponnyer som går att tävla med samt tävlingsutrustning att låna, och travskolorna kanske också kan arrangera "resor" så ponnyerna får komma bort från hemmabanorna och tävla också!? På så sätt kan även de som inte har egen ponny också få tävla.
Ponnytrav ska vara för alla och alla ska kunna vara med, det tycker jag med. Och i dagens tävlingsform får alla vara med och tävla på samma villkor som alla andra. Visst, alla kanske inte har 5 ponnyer och vinner 10 lopp, men är alla får ju ändå vara med på loppen. Men alltind handlar väl inte om att vinna, man kan väl köra vanliga travlopp med riktiga regler och domare ändå?
Jag körde 2 och 1/2 säsong innan jag vann mitt första ponnylopp. Min ponny var tjock och seg, kom ofta sist. Jag var orutinerad och mina föräldrar var lika gröna som jag. Ändå tyckte jag det var skitkul!
Idag har jag kört 100 ponnylopp och äger, tränar och kör en svensk rekordhållare som jag fått fram själv. Jag har växt alldeles utmärkt i dagens tävlingsstruktur, och jag förstår inte varför andra inte skulle kunna göra detsamma!?
Kom ihåg - det är inte bara barn som tävlar ponnytrav! Jag själv är 17 år, jag ser ponnytrav som en seriös hobby och jag tror de flesta i min ålder också gör det. Och ponnytrav är kul, i dagens tävlingsstruktur!
89 tänk om det loppet var derbyt eller anat stor lopp
Jesper Björling

#90 Ibland får man spetsa till det, får väll byta ut travskolan till licenskursanordnare. För du menar väll inte att det skall vara en och samma utbildning till alla licenser? Eller att det är en förenklad utbildning från en kat1 eller kat 2 license till en kat3 licens?
Du svarar fortfarande inte på min fråga i #79, nämligen varför vi skall krångla till någonting som redan finns. Varför skall vi ha alla dessa licensvarianter då det inte löser någonting som inte redan är löst?
Jerker Klang,
Jag undrar bara hur det är tänkt med de olika licens förslagen. Som det är nu ställs det samma krav oavsett om du är 8 år eller 25 när du tar din licens. Hur är det tänkt framöver om förslaget går igenom. Ska man gå nya utbildningar för varje licens när kraven höjs?
~ Anneli ~
Vad gäller licens så är det SPTF som har ansvaret för licensutbildning.Många klubbar har lagt ut utbildningen på travskolorna eftersom ideella krafter inte orkar med allt klubbarbete. Ledare i travskolor är avlönade där är skillnaden. Man behöver inte gå travskolans alla kurser för att ta licens.
Här är ett utdrag ur SPTF's licensbestämmelser
Du skall ha av SPTF fastställd kompetens och med godkännande ha genomgått av SPTF föreskriven utbildning
Angående delprojekt 1 så anser jag formuleringen är ett hån, klubbarna arbetar ideelt, travskoleledare får betalt. Ska vi då finna bättre sätt att ta tillvara de redan ideelt arbetande?
Göran Albinsson
#91 Det är sällskapen på varje bana som driver sin travskola!
I framtidsförslagen finns det gott om plats för sådana kuskar som du. Dessutom är det återigen på förslag att ett ponnyernas P75 (som för ett antal år sedan röstades ner av klubbarna) för att stimulera de mest tävlingsinriktade ungdomarna, skall träda i kraft. Ingenstans i de nya licenskategorierna kan du hitta att er medverkan(typ sådana som du) motarbetas utan det finns gott om möjligheter att tävla seriöst och skolas fram på det sätt du beskriver!? Alltså har vi inte "glömt bort er" som du skriver att vi inte skall göra.
#93 för att få köra lopp på bana oavsett licenskategori är det självklart att kusken måste ha genomgått en licenskurs. Samma för alla??? eller en enklare variant för A1 eller B1? det är ju det som skall förhandlas fram. Hur många gånger har inte röster hörts……det är för svårt…glöm inte bort att det här är för barn……
A1 o B1 är ju förenklarade varianter där det skall diskuteras/komma in förslag på lämpliga förenklingar som skall göra det enklare för de nya att komma in och våga/ha möjlighet att tävla ponnytrav. Som sen förhoppningsvis skall leda till mer aktivt tävlande, engagemang inom ponnytravet.
Självklart skall det finnas någon licens så nya kuskar vet hur de skall uppträda/köra på banan. Skall det vara samma som idag…? Framtiden lär få utvisa…..
MIXtravet har dock egen tävlingssruktur och kräver ingen licens.
Du har fått svar på den frågan i tidigare inlägg men jag svarar gärna igen!
Ingenting är tillkrånglat utan förenklat och med möjlighet till stor valfrihet!!!
Dessutom är det viktigt för framtid att alla tävlingslicenskategorier ligger under samma tak, dvs SPTF:s tävlingsstruktur.
#94 Hoppas du fått svar genom mitt svar på #93?
#77 ursäkta sent svar, Monten är inte bortglömd! Den räknas in i samma struktur som det körda travet!
#87,98, ang. rekord handikapp
När pengarna är bortagna är ju alla lopp lika värda? Förutom mästerskap och där är det autostart. Detta skulle ju gälla a-ponny, inte b-ponny,
# 91 Jag håller med tycker STC verkligen " köpt " oss billigt.
men montelicens, kan vi avskaffa den?
Tycker inte jag fått svar på min fråga…
Om man tar den förenklade licensen (om det nu blir en sån) Ska man sen ta en ny licens om man vill köra "vanliga" lopp? Och ska det vara olika krav för varje licens? eller är det bara två olika licenser det är tänkt att man ska kunna ha??
~ Anneli ~
Är det någon som har koll hur det fungerar inom hoppningen med nedklassnings systemet? Jag minns (va ju 100 år sedan man höll på med hoppning) att ponnyn/ekipaget fick poäng vid olika typer av tävlingar. Och man kunde bli uppklassad ur de enklare tävlingarna och för att vara med i de lite större svårare tävlingarna så va man tvungen att få ihop ett visst antal poäng för att kunna starta i dem.
När man sen bytte ryttare (permanent) så startade hästen/ekipaget om på 0. Sen fick det ekipaget jobba sig upp i poängen igen.
Där tjänar man på att skaffa en äldre läromästare. Det gör man inte alltid i ponnytravet.
~ Anneli ~
#100 det är inte riktigt klart än vad A1 o B1 skall vara förenklade med.
alternativ som kan tänkas
samma licenstagning som för övriga lopp men tex behövs ingen dressregistrering som är dyr o lite krånglig att införskaffa särskilt som man kanske inte vet om man vill fortsätta. Kan finnas mer förenklingar tex i regelverket om hur loppet skall köras.
förenklad licens -hur skall den isf vara?-
om det blir en sån förenklad licens så måste man ju ta en "tilläggslicens" för att komma upp i ordinarie licens.
Vi har bett om synpunkter o förslag från klubbarna.
Uttryckligen på ordförandekonferensen mm….
Jag har fått frågan varför jag går in och försvarar det här förslaget på nätet.
Jag vill förtydliga att jag är en av de som suttit med i arbetsgruppen och har blivit ombedd att följa upp diskussionen här på nätet och är även inbjuden att vara med på repskapsmötet i höst där det färdiga förslaget skall presenteras.
Det hade kanske varit bättre om jag skapat en Avatar som hette arbetsgruppen eller nåt. För det är den gruppens talan jag för här i denna debatten.
#91 Jag håller med dig helt!
"Vi har bett om synpunkter o förslag från klubbarna. Uttryckligen på ordförandekonferensen mm…."
Jag vet att ni har bett om synpunkter, men för att komma med sådana kan det vara bra att veta hur ni tänkt, därför frågar jag. Vi hade ingen representant på konferansen, och då har man tyvärr tappat chansen att få svar på frågorna där. Tyvärr.
Kan bara tycka att om endast dress registreringen ska vara det förenklade, så tycker jag inte att det är en motivering nog. För ska man behöva ha någon form av licens så ska ju den registreras, och då kan man ju samtidigt registrera en dress. Finns ju absolut inga krav att dressen skall vara sydd av något speciellt material, eller att det måste vara en dress som är avsedd att endast köra lopp i. En jacka från myrornas, eller en vanlig tröja med på sydda färger och mönster duger alldeles utmärkt! Blir varken svårt, krångligt eller dyrt!
Ska licensen vara förenklad så måste det vara annan anlednng, ex. att det är små barn som kör och som omöjligt kan lära sig ett Tr utantill. Men å andra sidan… om de inte ska kunna ex. dopingreglerna, kan man då bestraffa dessa för sådana saker? eller blir det fritt fram att dopa sin häst då? (grovt exempel jag vet, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.) Vad är det i en licens man inte måste kunna för att klara av att tävla ponnytrav?
~ Anneli ~
OK, nu till den viktiga frågan, HUR ska vi kunna påverka? Alla klubbar kommer ju ha möte, men om vadå? Ska man utgå från arbetsgruppens förslag och redigera det? Sedan vad? Rösta?
Sitter och funderar på att skicka in förslag till AF men inte sjutton kan han behandla allas förslag, 3000 mail? Inte kan dessa lämnas över till Arbetsgruppen heller, de har ju redan ett bra förslag?
# 105 klart de som har något som kan förbättra arbetsgruppens förslag skall skicka in det.
Vi har ju bett om era synpunkter? Och har gjort hela året?
Än så länge har det mej veteligen bara kommit in ett? enda förslag och det är mycket bra och kommer mycket troligt att arbetas in i vårt förslag.
Arne F ingår i arbetsgruppen och det är korrekt att det är till honom förslagen skall skickas till
!
#106. Har en liten undran om dom här nya licencerna.
Ska dom träda ikraft 2010?
Hur många av kat A kuskarna som nu är 8, 9 , 10 och 11 år och har kört om pengar i år och tidigare år tror ni kommer att fortsätta när dom ska köra om rosetter. Eller ska det vara någon sorts övergångsbestämmelser?
Samarbete travskolor - klubbar? På vår travskola får inte ponnyerna TÄVLA de skall enbart användas i utbildningssyfte! Kul ??
Jag hjälpte några barn med licens 2009 pga att deras föräldrar inte kunde och ville köra de 12 milen tor 15 ggr.
Licensgruppen bestod av 9 st deltagare 7 st av dessa vet jag har ALDRIG gått på travskola. Därför skulle det vara kul att veta hur många licenstagare som travskolorna bidragit med 2009. Tycker att travskolor är jättebra för de som ej har möjlighet att ha en egen ponny. Men låt bli att blanda ihop travskolorna och klubbarna.
(Kan bara berätta att min lilla 8 åring tog galopplicens 2009. Kursen var 1 dags teori och sedan en uppridning och KOSTADE bara 100:-) Jämför det med travlicensen, så förstår jag att icke hästföräldrar har lust att ställa upp. TROTS att galopplicensen bara var en dag så har jag aldrig varit med om att en olycka skett, om någon har synpunkt på detta…
Tror ni att det blir lättare att få in barnen i travet med dessa krav på 10 - 15 ggr?
Av de ca 1300 licenserade kuskar vi har är ENDAST 30 ST som har A-licens. Kan det vara så att tappet i denna kategori består av komplicerade och dyra licenskurser.
Ang skrämselsnack ang shettis uppfödningen, det är just vad det är detta förslag tar död på shettisaveln.
#108, att "försämra" licensutbildningen löser absolut ingenting. Jag har sett så många skräckexempel på kuskar så man undrar om de fått licensen i flingpaketet! Min lillasyster höll på att bli totalt överkörd i starten av en kusk som var 9 år och körde sin första säsong - ett riktigt nybörjarmisstag! Under mina shettisår upplevde jag också att många "gröna" kuskar gjorde många misstag som faktiskt störde och kunde bli till fara. Ännu mer stör det mig att domare "ser genom fingrarna för att kuskarna är så små". Är det inte lika bra att de får en varning och en tillsägelse så de lär sig!?
Här i Boden är det 10 godkända provlopp som gäller, och då ska man köra vid minst 10 olika tillfällen. Här lånas också travskolans 6 hästar ut till licenselever. Och vad jag upplevt så är det relativt duktiga och laglydiga kuskar som tagit licens i Boden!
Jag tycker att vi har kvar dagens regler och låter föräldrarna stå som ägare. Sedan får dom kvittera ut eventuella prispengar, exakt som det år på stora travet.
#109 Menar inte att försämra utbildningen men hur många föräldrar tror du är villiga att ställa upp som det är idag då? När min dotter tog licens var det tisdag kvällar som gällde EFTER att de vuxna hade kört sina licenslopp ,och det tog dubbelt så lång tid som barnens. Vi fick komma ut på banan vid 19.30 - 20.00 tiden. Efter körningen skulle loppen gås igenom, vilket resulterade i att vi åkte från travbanan någon gång efter 22.00 med en åttaåring som skulle upp till skolan ,i 12 veckors tid.
#109 Jag tror inte egentligen det spelar så stor roll hur många licens lopp man kör. För när det är tävling är det en helt annan grej. Att vara nervös kan göra att även den bästa gör fel, (se på idol bara)
#105 Jag har oxå funderat över hur våra ev, förslag kommer att påverka framtiden. Känns som det är lite kort varsel just nu, iallafall om de nya reglerna ska gälla från nästa år. Hela nästa tävlings år är ju i många fall redan under planering.
#106 Kanske har vädjan till klubbarna inte varit tillräckligt tydlig. Vi är många klubbar som jobbar som 17 för att få tävlingar och annat att fungera, samtidigt har man egna barn som tävlar +ett jobb och ett annat liv på sidan om, som inte alltid handlar om ponnytrav och hästar. När man sen fick höra att det är utsatt en arbetsgrupp som ska ta fram ett förslag trodde iallafall inte jag att det förslaget skulle komma ut så pass sent att det skulle bli mer eller mindre panik.
Hur mycket tid finns det att omarbeta förslaget/en som ligger ute nu? Vad är det som avgör om förslagen är bättre eller sämre? Hur ska ett förslag vara för att duga? Vem avgör det?
Tror att alla klubbar måste få en ärlig chans nu att få ihop information och att man sen försöker spåna fram något av det.
#108 I våran klubb har vi inget samarbete travskola och klubb. Travsällskapen pumpar in pengar i travskolorna, de har råd att ha reklam i varje travprogram och på andra ställen. Våran klubb är lycklig om vi får med en gratis annons i lokaltidningen under evenemang… Det är helt skilda värdar travskola och ponnytrav klubb.
~ Anneli ~
#107 Ambitionen är att den nya tävlingsstrukturen skall vara klart att börja använda 2010.
Inte så konstigt med tanke på att det var det kravet STC gick ut med i sitt brev för ett år sedan när de upplyste om att inga pp till barn 8 - 12år.
Nej det blir inga övergångsbestämmelser.
Vi tror inte att barn som tycker om att tävla i ponnytrav inte slutar köra lopp för att pp tas bort.
Och det är som sagt tidigare inget att göra något år då STC:s grundkrav ligger fast.
På ordförandekonferensen var det klara besked om pp till barn 8 - 12 och om att STC gärna hjälper ponnytravet framåt och skall se över den tunga arbetsbördan som idag ligger på hårt ideellt arbetande i klubbarna vad det gäller tävlingsadministration och funktionärer.
STC ville ha ett ja från ordförandekonferensen för att starta upp sitt arbete och det fick de!
Frågan om SPTF behövs i framtiden kom upp och självklart skall ponnyerna ha ett eget förbund för sina klubbar som i framtiden skall få mer tid till medlemsaktiviteter etc när STC hjälper till med det "tunga" arbetet.
Det går att läsa i den här tråden att STC "köpt" oss billigt.
De är beredda att satsa sexsiffriga belopp bla på att ta över kostnaderna helt för tidningen så SPTF får underlättning i ekonomin samt att medlemmarna ändå får behålla sin tidning.
Sen tillför de ju också en hel del (summa vet jag inte)genom att se över och hjälpa till med tävlingsadministrationen , funktionärsbiten, som också är så välbehövd.
Om ett förslag duger eller inte får arbetsgruppen bedöma efter de värderingar vi tidigare jobbat med såsom möten, enkätundersökningar, statistiker, antaget måldokument osv……
På repskapsmötet presenteras sen det färdiga förslaget och redovisning av vad som inkommit och hur det behandlats.
Det som är problemet är att när barnen är i åldern 5-10 år, det är då man bestämmer vad man vill hålla på med för sport/intresse.
De nya reglerna kommer nog försvåra upptagningen tror i alla fall jag. Så jag hävdar att skriv hästen/-ar på föräldren som #110.
Det som är problemet är att när barnen är i åldern 5-10 år, det är då man bestämmer vad man vill hålla på med för sport/intresse.
De nya reglerna kommer nog försvåra upptagningen tror i alla fall jag. Så jag hävdar att skriv hästen/-ar på föräldren som #110.

#113 Nu var jag inte med på ordförande konferansen men det jag fick mig meddelat, från person som var där, är att dessa regler skall gälla från 2010 men att STC inte kan hjälpa till och ta över administration, funktionärer osv förrän tidigast 2012, stämmer detta?
Jerker Klang,
Jag har omarbetat arbetsgruppens förslag, efter STC ´s revidering av detsamma. Jag kommer att maila det till alla klubbordföranden i varje klubb med förhoppningen om att det, liksom arbetsgruppensförslag , kommer att tas upp som alternativ vid medlemsmötena. Såklart kommer jag även maila detta till AF .
Detta är vad jag kommer att skicka, lite förmätet kanske att tro att just mitt förslag kommer att hinnas tas upp …men försöka duger
Förslag till tävlingstruktur
A Mixtrav & monte
För alla, 8-25 år
Alternativa tävlingsformer med lättare regler, inga prispengar, ingen
registrering av tävlingsresultat. Kat A och B ponnyer. Ingen licens.
STC:s regelverk för mixtrav gäller.
B Mixtrav
För alla, från 26 år
Alternativa tävlingsformer med lättare regler, inga prispengar, ingen
registrering av tävlingsresultat. Kat A och B ponnyer. Ingen licens.
STC:s regelverk för mixtrav gäller.
A kör & montelicens
8-15 år Travtävling på bana med regler enligt i dag gällande för kusk och
häst i ponnytravet, registrering av tävlingsresultat, EJ prispengar, ENDAST rekordhandikapp,
automatisk nedklassning.
Kan köras som B-lopp, ej totospel, kan köras ihop med stora travet,
Kat A ponnyer. Krav på funktionärer.
B kör & montelicens
13-15 år Travtävling på bana med regler enligt i dag gällande för kusk och
häst i ponnytravet, registrering av tävlingsresultat, prispengar,
ej totospel, egna travdagar, enstaka lopp kan köras i samband med stora travet,
Kat B ponnyer. Krav på funktionärer.
C licens kör & montelicens
16-25 år Travtävling på bana med regler enligt i dag gällande för kusk och
häst i ponnytravet, registrering av tävlingsresultat, prispengar, egna
travdagar, enstaka lopp kan köras i samband med stora travet, totospel
D montelicens
10-12 år montetävling på bana med regler enligt i dag gällande för kusk och
häst i ponnytravet, registrering av tävlingsresultat, EJ prispengar,
Kan köras som B-lopp, ej totospel, kan köras ihop med stora travet,
Kat B ponnyer. Krav på funktionärer. (kan vara reducerad styrka i Blopp)
Förklaringar till ändringar
B Mixtrav omarbetning av förslagen D-licens.
STC säger tydligt att de tycker att överåriga kuskar inte får delta med ordinarie kuskar.
Därför bör denna licens ha samma karaktär som Mixtrav licensen. Ponnytrav ska vara en barn och ungdomsport.
A kör & montelicens vi måste ha möjlighet ha få in kuskarna till riktig tävling från 8 år, annars riskerar vi tappa satsande familjers 8-åringar till andra sporter, och sedan för alltid förlorade. Barn behåller gärna den ponny de har och en hopp ponny fungerar sällan i trav. Dessutom tävlar 8-åringar b-ponnyer, vilket gör att de skulle vara välkomna tillbaka i travet för " riktig " tävling som 13-åringar. Mig veterligen har ingen någonsin efterfrågat eller önskat höjning av åldern för Kat. A
STC ser helst att vi inte har prispengar överhuvudtaget i ponnytravet. Genom att ta bort ALLA prispengar i kategori A finns kanske chans att STC låter denna fråga vara framöver.
Dessutom är det orättvist att samma prestation belönas olika. Familjer med flera barn skulle kanske frestas att " använda " de äldre syskonen för tävling. Liksom uppfödare och andra som i dagsläget " lånar ut " sina ponnyer för meriter. Om STC i dagsläget ser en fara i att betalande föräldrar skulle kunna ställa för höga krav på sina barn- på grund av prispengar, skulle differentieringen av kuskar innebära minst samma fara.
Kategori A ska köras endast med rekordhandikapp. Rekordhandikapp lopp är lättbegripligt och rättvist. Dagens bästa prestation vinner. Penninghandikapp är orättvist och kräver stor kunskap om tävlande i närområdet. Inte alla föräldrar har tid eller kunskap att kunna anmäla till dessa proppar. Många gånger ser man ponnyer på samma volt där rekordet skiljer upp emot 20 sekunder. T. o. m en 8-åring kan se i programmet att man är helt chanslös. Alla tävlar för att vinna och ha kul. Det skiljer cirka 1,5 minut mellan den snabbaste A-ponnyn och den långsammaste. Det är alldeles för stort spann. Vi vill att ponnyerna ska tävla mycket och penninghandikapp motverkar detta. Dessutom att byta ut prispengar mot "straffpoäng" är ett hån. Ponny som byter till ny kusk, blir automatisk nedklassad i form av höjning av rekordet. Många nya kuskar vill använda gamla läromästare men " tvingas " på grund av nerkörda rekord och för höga prissummor att välja orutinerade ungponnyer för att ha en chans att hävda sig.
B kör & montelicens höjning av åldern till 13, för att tillmötesgå kraven om prispengarna.
Övriga synpunkter
Att köra 10-12 veckors kurser ställer för höga krav på föräldrar som de allra flesta har långt till travbanan. Kurserna är ofta på vardagar vilket kan vara oförenligt med familjers övriga liv.
Jag tycker läger, som har fungerat i alla år, är att föredra. Kompletteras med tre godkända mixlopp i samband med ordinarie tävlingsdag. Kunskapskraven ska absolut inte sänkas men upplägget måste vara ett annat. STC vill i många punkter följa efter och likna andra barnsporter. Ingen idrott har detta komplicerade upplägg.
Monte licensen ska följa med travlicensen. Att kräva fem provlopp för att visa det man redan visat i och med travlicensen är befängt och onödigt. Man kvalar och på så sätt visa att man behärskar ponnyn man tänkt tävla- liksom ridprov i ridsporten.
Mvh Anna Manberger, telnr:0707 512903
vilka personer representerar STC i dessa möten ?
# 118 i arbetsgruppens möte med STC har det varit Johan Abenius, Maria Karlsson och Sara Strömberg.
De tre + Ulf Hörnberg var representerade på ordförandekonferensen.
# 117 En stående ovation till dig! Varför var inte du med i arbetsgruppen?? Det var det bästa jag läst i hela tråden!

113#Det ja som STC fick på ordförandekonferansen tillkommer ju under hot.Valet var ju att hoppa på tåget eller att inte ha tillgång banor, funktionärer etc.Detta "kärnkraftverk" till licensbestämmelser känns fruktansvärt överarbetat,ge travskole eleverna en "skolicens".Då kan kan dom köra hur mycket mixtrav och andra alternativa övningar dom vill.Dress kravet är enkelt att åtgärda alla travskolor skaffar hästägardress, då det nu skall fösvinna ett antal hundratusen kronor från Kat-A måste ju STC kompensera detta ekonomiska bortfall på något vis. Dessa pengar har ju hjälp till att driva verksamheten på något sätt. Jag skulle gissa (utan att veta) att STC:bidrag är mindre än de totala prispengarna Kat-A,alltså är ju detta en ekonomisk katastrof för ponnytravet i stort. Dessutom bör ju skoleleverna vara medlemar i den lokala travklubben, annars är de ju svårt för klubbarna att ta ansvar för dessa elever.
116#För detta fanns inga garantier.Eventuellt skulle detta vara möjligt.Man lägger ut ett bete i en avlägsen framtid som kanske inte är värt så mycket då det verkligen gäller. (ex toto loppen, full tillgång til sportsystem osv)
Är de rimligt att vi (ponnytravklubbar)skall lägga alla dessa tusentals arbets timmar för att STC skall kunna vis upp en ungdomsverksamhet som vi inte kan påverka pga av den gisslan situation som vi befiner oss i.All vår verksamhet bedrivs ju med mössan i hand, får vi detta. får vi det osv.Frågan är om STC är intreserade ett ponnytrav med tävlings verksamhet kanske räcker det med Mix trav och alternativa tävlingar, för att kunna sola sig i glansen av vårt arbete. Mvh Dennis

Vad tycker våra barn om detta? Jag upplever mest att det är vi vuxna som tycker.
Själv tror jag inte på arbetsgruppens förslag. Ponnytrav är en inkörsport till stortravet. Jag vidhåller att vi måste ha bra licenskurser och lära barnen rätt från början. En inte flera olika som förvillar, barnen kommer att mötas på banorna i värmningar och under träning. Att visa hänsyn både mot sin häst och andra ekipage är en grundpelare i sporten.
Vill man köra mixtrav så finns det möjlighet utan att vi går in och bestämmer att det måste köras, och utan att det måste in i licensbestämmelserna vad är det för fel på de regler som gäller ute på våra ponnytravskolor? Är dessa tillfrågade om hur de vill bedriva sin verksamhet? Vill de vara med och genomföra tävlingsdagar tillsammans med ponnytravklubbarna? Många travskolor jobbar både kvällar och helger ändå utan att vara delaktiga i ponnytravtävlingarnas nuvarnade struktur.
# 120 va kul att Du håller me. Hoppas fler gör det. Arbetsgruppens förslag är ju det som gäller, med STC´s restriktioner, de representerar ju oss aktiva, iaf tills dess vi presenterar något annat.
Jag har utgått från personliga åsikter ( som är baserade på mig och mina sex barn, varav fyra har åldern inne och tävlar shettis )samt att jag försökt snappat upp det jag uppfattar vi här på fokus tycker…vi är väl kanske inte heller några typiska representanter men vill vi inte att arbetsgruppens förslag klubbas igenom i sin helhet måste vi agera, så tolkar jag det.
Jag skulle varit med i arbetsgruppen, men jag förstod nog inte vidden av detta, lätt att vara efterklok. Jag trodde nog det skulle bli mer av röstningsfrågor..eller jag vet inte vad jag trodde, men nu har det gått upp för mig, att om vi inte gör våra röster hörda nu och helst i samlad trupp, så det arbetsgruippens förslag som gäller. Inget ont om arbetsgruppen, dom har jobbat på utan nån vidare repons från aktiva, det är ju inte lätt att veta vad folk vill, om ingen säger nåt.
# jag håller verkligen med, vi har sålt en jättefin ideell organisation alldeles för billigt. Jag tycker inte vi skulle ha gjort det men gjort är gjort så då måste vi, även vi som inte håller med göra det bästa av situationen
Försök att ena er på medlemsmöten, till tydliga åsikter, så vi har en chans att påverka
Hur tänker STC kompensera vi som har Kat A hästar nu när prispengarna försvinner. Finns knappast någon som då åker 25-30 mil enkel väg för en rosett. Det har ju inte ens fungerat i STC loppen för Kat A i år med att det skulle vara hederspriser till alla placerade. Klubbarna verkar inte ha fått infon om att dom i efterhand har kunnat söka bidrag med 600:- av SPTF. Jag tror för min del att det här kommer att vara dödsstöten för både ponnytravet och våra kära shettisar.
#124 Alla klubbarna har fått info om bidraget man kan söka. Dessa pengar är till för att köpa hederspriser för, inte för att delas ut som prispengar.
~ Anneli ~

#121 Bra skrivet, jag håller med. Låt ponnytravskolorna fortsätta med sin verksamhet på sina villkor. De som vill börja köra ponnytrav kommer att göra det ändå. Oavsett licenser.
Flera ponnytravskolor har ju redan "hästägardressar" det är väl ett bra sätt att minska på kostnaderna för ev. ovilliga föräldrar.
Lyfter återigen frågan om ponnytravskolorna är informrade? våran var det iallafall inte. Många ponnytravskolor jobbar redan kvällar och helger och är kanske inte intresserade av att jobba idieelt för ponnytravklubbarna, eller skall vi avlöna dem med våran redan ansträngda ekonomi? Vill ponnytravskolorna vara med i detta?
#116 tävlingsadministrationen kan vara klar tidigast 2011.
#121 STC har inte klart och tydligt visat att de inte vill att 26 år och uppåt inte skall få köra med ordinarie kuskar. De har satt ett frågetecken efter prispengar i denna kategorin.
Licens D är ju fristående och kan användas om klubbarna så önskar annars låter de bli. D kan kombineras med C och om det inte skall vara prispengar i D så blir ju således lopp kombinerade med D o C utan prispengar men med registrerade tävlingsresultat.
I ditt inlägg #123 har du skrivit att du utgått från personliga åsikter. Det har inte vi i arbetsgruppen gjort utan vi har arbetat med det material som finns i form av enkätundersökningar, antagande av måldokument, ststistiker osv…….
Vi har försökt att tänka för att hela ponnytravsverige skall ha möjligheter att använda de licenser de har underlag för i sina klubbar, dess närhet.
Vi blev ju valda att ingå i arbetsgruppen för att tänka hela landet, inte framföra våra åsikter.
Sen är det så att två licenskategorier med resultatregistrering inte kan vara i samma ålder för det skall inte fungera i datasystemet.
Dvs det går inte att ha 8 - 15 kat.A o 13 - 25 kat.B.
#121 kalla det hot om du vill. Det var ett klart och tydligt besked så alla fick veta vad de stod för.
Att travskoleeleverna skall vilja börja tävla och därmed bli medlemmar i en ponnytravklubb är ju liksom syftet med MIXtrav, A1 o B1. De aktiviteter och tävlingar de gör i travskolornas regi kräver ju inget medlemstvång. Bara att man är inskriven i dess verksamhet/kurser.
Som du och alla andra som var där, så hörde du säkert att de här licenserna är till för att bygga en bro från travskolorna till travklubbarna som eleverna skall använda. De grundläggande kunskaper eleverna får i travskolorna (många som börjar där vet inte ens vad ponnytrav är utan vill lära sej köra, få vara med häst. Efterhand blir de intresserade för travsporten ) Klubbarna borde vara mycket intresserade av dessa nya licenskategorier och på så vis fånga upp nya intresserade,främst då från ponnytravskolorna.
En enkätundersökning visade ju på att det i stort sett inte finns något arbete i klubbarna för att ta hand om/utbilda nya kuskar.
Det skrivs och hörs en del att det kommer inga från travskolorna ändå…? Kanske just därför att dessa lic.kategorier saknas?
Resterande i ditt inlägg är ju synd att du uppfattat så.
Varför skulle STC erbjuda så mycket i både tid, arbetsinsats o pengar framöver för att hjälpa ponnytravet om de ändå bara tänkt sej att sola i glansen från MIXtrav o alternativa tävlingar!
Du hörde ju själv vilka summor det rör sej om…..varför satsa dem om de inte tror på det och tänker en framtid?
#126 den stora poängen med samarbete skolor - travklubbar är väl ändå att få så många som möjligt aktiva i ponnytravet. Det har väl aldrig funnits någon tanke att travklubbarna skall avlöna travskolornas personal?
Varför så mycket rabalder för att det är många licenskategorier?
Plocka ut de som ni vill arrangera lopp för och bry er inte om de andra. Det kan ju finnas andra klubbar än er som gläds åt de licenskategorier ni ratar.
#127 Det låter tyvärr i dina inlägg som att vi ska vara nöjda med det förslag som ni har arbetat fram. Allt det som skrivs här, får bara mothugg.
Ponnytravsverige är rätt bra representerade här på iFokus, och inte är det många som skrivit som verkar nöjda med det förslag som lagts fram. Ska bli intressant om det kommer rapporter från klubbarna som haft sina möten, vad övriga har att säga.
~ Anneli ~

#127 Har ni pratat med travskolorna och deras personal? Är de insatta i detta förslag? Givetvis är det bra om vi kan samarbeta och givetvis är det travskolan som kan vara en plantskola till ponnytravklubbarna.
Jag trodde vi fick skriva våra personliga åsikter här gällande projekt 2010 om vi inte kränker någon annan, eller har jag missförstått det hela?

#129 Tonen från medlemen som skall förtydliga projekgruppen tankar och funderingar har ju varit tråkig genom hela tråden.Detta kanske beror på att man sitter på två stolar.Det kanske räcker med hyllningar av STC nu alla har hört dom nu.Men oavsett detta måste man ju få ha en egen åsikt ifallet 2010. Kanske tycker inte alla att förslaget är bra, detta är ju fullt möjligt.

Jag tycker nog att det är mycket gnäll och negativ och helt ärligt så orkar jag inte läsa egom allt som skrivs , ni som kritiserar så hårt nu varför har ni inte lämnat in förslag innan till gruppen ?????
Alltid lätt att kommentera i efterhand…
#131 kanske för att uppmaningen har varit dålig..
men här i tråden så sågas alla förslag som kommer upp för att lägga blicken på det förslaget som gruppen har arbetat fram av statistik… vart finns den statistiken för oss andra att se?
Många här har sagt sin mening, betyder det att alla andra tycker som arbetsdgruppen? Har svårt att föreställa mig det. Och om det är så, så vore det bra om även de skrev att de tycker att förslaget är bra.
#130 Kanske vore bra om medlemmen gjorde en ny användare just för att inte sitta på två stolar.
~ Anneli ~
#128 Det är inte menat som "mothugg" jag försöker förklara hur vi tänkt/jobbat med vårt förslag.
Du har innan skrivit/frågat efter att ni inte har fått information och det är det jag försökt dela med mej här.
#129 Det arbetet ligger i delprojekt I och III.
Tävlingsstrukturen som arbetsgruppen arbetat med ligger i delprojekt II.
Självklart skall man skriva sina personliga åsikter här. Om jag skrivit något som skulle motverka det så ber jag om ursäkt.
Antar att du syftar på det jag svarade #117. Jag tycker det är ett mycket bra inlägg hon gör där ett förslag med indelning och följebrev är väl utformat/skrivet. Och framför allt är det bra att det sänds in till AF. Då kommer det att bli behandlat.
Att jag svarar med att vi inte jobbat med personliga åsikter är inte menat att det inte skall skrivas personliga åsikter här.
#130 jag hyllar inte STC men jag ser nog vilken klar samverkanspartner de är.
Självklart skall alla ha en åsikt om delprojekt II.

# 132 Tycker inte alls att uppmaningen har varit dålig , har sett det klart och tydligt på SPTF sida att förlsag mottages tacksam , sen beror väl allt på hur man tolkar det då …
Det är faktiskt några som har skrivit att det verka bra men de försvinner i allt det negativa och inte är det eg så många som har sagt sin mening här utan bara ett väldigt fåtal av alla aktiva för det är ju så att de flesta aktiva sitter ju faktiskt inte här 
Tycker inte heller att Savrarps har svarat otrevligt eller negativt utan har försökt svara så gott det går och förklara , men kan däremot tycka att mothuggen har varit lite negativa osv .
Jag säger inte att jag tycker hela förslaget är bra men en del är helt okey och som sagt vi är tvugna att göra något och förändra så man får väl försöka göra det bästa av det onda .
Sen får man faktiskt bara ha ett användarnamn här annars bryter man mot skrivreglerna
Jag har heller inte sagt att allt verkar dåligt, allat kan inte vara exakt som man vill ha det, så fungerar tyvärr inte något i livet.
Men jag har varit på ett antal konferancer och rep möten. Jag tycker personligen att det känns som att om man inte tycker precis så som de som tar fram förslagen tycker… ja då kan man lika gärna vara tyst!
kanske inte är så, men så känns det.
Kan ta ett exempel. Det var när vi skulle ha utbildning i propp skrivning. Vi va jätte taggade från våran klubb. Det enda vi vart proppade med var hur man skriver på pengar, pengar och åter pengar. Vi har ju faktiskt kvar möjligheten att skriva på andra sätt. Men det lades knappt någon tid på det, för vi skulle se framåt och det är ju iaf pengar som kommer att bli det som ska gälla… sa de.
Då känns det verkligen som förbundet lyssnar på oss som försöker bedriva någon form av klubb/tävlings verksamhet, på idiell basis…
Nä jag tycker verkligen att infornmationen har varit lite lam. Som sagt, alla har kanske inte internet.. Varför inte skicka ut brev till klubbarna åtminstone en gång under tiden man tar fram förslaget?
Nu har det endast blivit någon form av panik i alla klubbar..
~ Anneli ~
#135 redan i mars vid repskapsmötet var det information och vädjan om att klubbarna skulle engagera sej.
Dessutom hade det innan gått ut en enkät med många frågor samt vädjan om klubbarnas övriga synpunkter.
Sammanställingen av enkäten redovisades där ( tyvärr var det 9 klubbar som inte besvarade den överhuvudtaget) och har även legat ute på SPTF:s hemsida fram tills nu.
#136 Då är det beklagligt att inte alla klubbar har förstått allvaret i det här. Och att inte alla läser på sptf´s hemsida, eller att alla inte har svarat på enkäten.
Om det är klubbarna som är ointresserade vet jag inte…
Eller om informationen inte varit tydlig nog…
~ Anneli ~
#137 Informationen från SPTF har inte varit dåligt. Alla klubbar har meddelats och informerats, redan vid ordförandekonferensen 2008.
Vid repskapsmötet hösten 2008 och vid repskapsmöte mars 2009, diskuterades det igen.
Vid samtliga möten uppmanades klubbarna att informera sina medlemmar, samt att skicka in förslag och ideér.
Mvh Christina

#138 I det avseendet kan jag bara instämma.
Däremot skulle man önskat lite mer tid för bearbetning och informationsmöjligheter efter det att förslagets släpptes tills åsikter skall vara inne. Med kort hantering är det lätt att man sätter sig på tvären, får man mer tid kan man resonera lugnare och mer gå in på djupet i problemställningar och därmed öka förståelsen och kanske få fram konstruktiva förslag.
Genom detta mycket korta tidsfönster är jag rädd att projektet binder ris åt egen rygg.
Jerker Klang,
#139 Det kan jag hålla me dig om.
~ Anneli ~

Har suttit och grunnat lite, har även diskuterat fram och tillbaka med en del vänner innom ponnytravet och innom "ponnytravaveln" både kat A och B och kommit fram till ett förslag som ser ut så här i enlighet med bifogad fil.
Tycker ni den verkar vettig kan ni gärna kopiera den och skicka in den som förslag till arbetsgruppen, gillar ni den inte kan ni komma på en egen variant. Publicera den gärna här så att fler kan ta ställning till den
Jerker Klang,
#141, ungefär som mitt. Tycker det var bra. Jag vill också ha kvar prispengarna, självklart! MEN detta är ju inte förhandlingsbart…om vi vill fortsätta tävla på travbanor..vi kan ju alltid flytta tillbaka till travtränarnas tränningsbanor..
Så har du fått in lite om den här omständliga licenskursen också, bra! det enda jag saknar egentligen det är hur vi ska hantera penninglopp när man inte får pengar..

Tycker det verkar konstigt..
jag fattar inte så mycket av vad dom skrivigt .
Men det verkar iaf som att dom inte vill att vi som kör ponnysar ska ha pengar, för att vi är för små.. 

#143 Slopandet av prispengar gäller egentligen bara barn 12 år och yngre. Sedan är frågan hur man skall lösa detta på enklaste sätt. Problemet med arbetsgruppens förslag är precis som du skriver, svårt att begripa.
Jerker Klang,