Täcken hit & dit

Jag tänker inte på hur jag tar på och tar av täckerna. Spela roll.. Bensnörena sätter vi inte i kors..
OM man sätter bensnörena i kors så fungerar de likadant som kryssgjordarna under magen gör, dvs håller emot motsatta sidan. Så det hade jag gjort OM jag hade använt bensnören. Men jag klipper alltid bort dem det första jag gör, på nya täcken! HATAR bensnören! Och har ALDRIG haft några problem med att täckena inte ligger stilla på hästarna, trots reäjäla race och brallar i hagen…
#1 Man ska alltid spänna upp täcken bakifrån och framåt. Detta för att täcket inte ska åka bakåt och bli hängande runt bakbenen i gjordar eller bensnören OM hästen av någon anledning far iväg framåt…

halluuu joohan :D
Jag brukar korsa bensnörena och när jag tar av täcken så börjar jag bakifrån ;) hahah…
Du e rolig duue ;)
Sköt om dej!!!
Pussar

jag gillar att ni är seriösa 

Sätter inte i kors, tar det bakifrån först.. ! Det är en gamal vana från ridskolan x) haha..

sätter på täcke vanligt, sen spnner jag fasst spännerna vid bogen sedan under magen. sen sätter jag bengjordarna i kors.. när ja tar äv täcket tar jag det frammifrån å drar bak över rumpan på dem.. :) haha
Jag använder nästan aldrig bensnören, speciellt inte dom där breda av syntet (brukar skava).
Jag har svanssnöre istället! Gärna av den elastska typen.. På platta blåsiga Österlen är detta ett måste, annars blåser täcket upp över ryggen på pållarna=)
När jag tar av ett täcke börjar jag med svanssnöret sen kryssgjordarna och sist bogspännena!

glömde säga att jag spänner upp dem bakifrån också..

Jag sätter inte bensörena i kors, och jag sätter på framifrån och bak och tar av bakifrån och fram.

sätter bensnörena omlott..
Jag lägger på täcket - spänner bogspännet - spänner gjordarna - sedan spänner jag det ena bensnöret på samma sida som det sitter, tar det andra och trär igenom det första och fäster på sin sida igen (hoppas att ni förstod)
När jag tar av täcket gör jag likadant fast baklänges.

använder inte täcken så ofta..mer en när man vart inne o tränat eller tävlat.. men fall det är riktigt äkligt väder så får dom täcke på sig. spännar framifrån o bak, korsar inte gjordarna…tar av dom bakifrån o fram..typ tvärsom

PÅ-Bogspännet-gjordarna-bensnören,omlott (som #11) då hänger de fint mittmellan benen. AV bensnören-gjordar-bogspännet!
då jag tar på täcker så slänger jag upp de på ryggen o går framifrån sen bak =) o tar av det gör jag tvärt om…
Och bensnörena gör jag bara enkelt.. eller vad man nu säger

bensnörena sätter jag i kors och jag tar av hästen täcket bakifrån och sedan framåt ;P

Mina hästar har bara täcke om det är -20° ute, och jag måste säja att dom har alldels för mycket vinterpäls, så visst får dom vinterpäls även utan täcke. Mina får då i alla fall det. Jupps måste ha rekord i vinterpäls i år, och Zolle är det russ med mest vinterpäls jag sett!

Jag spänner i fram först och går sedan bakåt, och jag har bensnörena i kors.(annars stannar inte täckena kvar på våra hästar)

Hm ..
Täcke på: Lägger på täcket från vänster sida, långt fram, lägger det hyffsat tillrätta, spänner fram, går bak .. drar täcket bakåt så det ligger bra .. spänner gjordarna i kryss under magen, går bak till bensnörena .. och dom, spänner jag i kors på medryttarhästen .. men på nåra ponnyer jag brukar köra .. spänns dom på samma sida .. av order från ägarna ..
Täcke av: Börjar med bensnörena, sätter fast dom på täcket igen, fast utan något ben i så klart .. sen lossar jag maggjordarna och sist spännena fram .. drar sedan täcket så det ligger ovanpå baken (vikt) typ, och sen lyfter jag av det .. äh, svårt å förklara .. :P
Bensnören: Som sagt .. i kors på Ella .. jag själv tycker det är bäst med att sätta dom i kors .. men på ponnyerna ag brukar köra ibland sätts dom sida på sida .. om ni fattar :P

det beror på vilken häst det är, om dte e en snäll en som bara står och käkar i hagen sätter ajg dom inte i kors, men hon det är en lekfull en så sätter ajgdom i kors. Jag spänner ALLTID av täcket framifrån och bak, och drar av täcket där bak. orrka gå fram och tillbaka.;p

Försöker att ha så lite täcke som det bara går tills han blir rakad, eftersom pälsen blir så tjock av att man har en massa täcken. Så det blir ännu svårare att klippa honom då.
# 2 Varför hatar du bensnören? Är det för olycksrisken eller?

Hatar också bensnören, klipper eller tar av dem direkt. Tycker bara de är i vägen, och min häst gillar dem inte:P

jag har inga bensnören alls för zorken bara gör sig illa å försöker trampa ur bensnörena.tar alltid av täket bkifrån å sätter på fram ifrån för zorken reser sig gärna=P