Strykningsorsak
Ser på SPTFs hemsida att det står att många använder transporthinder som strykningsorsak.
Transporthinder är ingen godtagbar strykning, står det i TR § 32. Bara under speciella omständigheter, och intyg kan då begäras. 5 dgr anmälningsförbud får man också, kan bli 0 dgr med intyg.
Vad tycker ni om detta?
Själv tycker jag att man ska inte anmäla om man inte har för avsikt att tävla. Vissa verkar stryka då dom ser motståndet. Om sedan bil eller transport går sönder, kan det inte vara svårt att få ett verkstads intyg på detta.
Men varför kräver man inte intyg från alla som stryker för transporthinder då? men då kan de väl stryka för andra orsaker, typ karledsinfl. sårskada, hosta, feber, körsven sjuk ja allt .. det här problemet kommer ju alltid att finnas, det finns ju tom bland stortravet.. Har svårt att se hur man ska få bort det..
Sen ska man självklart inte anmäla om man vet innan att man inte ska starta.
#1 Håller helt klart med dig =)

Det har under tidigare år varit många som använt "transporthinder" som strykningsorsak, därför har i år bestämmelserna skärpts angående just transporthinder. Att undvika att folk stryker sina hästar av vilket skäl det än må vara går ju aldrig, men får man 5 dagars anmälningsförbud kanske man tänker både en och två gånger.
Kommer inte ihåg den exakta procenten av just transporthinder som strykningsorsak, men det var över hälften av strykningarna för några år sedan.

Är det inte transporthinder, så är det något annat. En orsak som är väldigt i ropet just nu är att kusken är sjuk….
Borde det inte vara att man måste ha något intyg även för det?
visserligen kan man tvär bli sjuk (magsjuka kan ju komma snabbt), men det finns de som nästan alltid använder "sjuk kusk" när de ser motståndet. Det är väl ok om kusken verkligen är sjuk….

Jag tycker faktiskt att det är bra att det tars tag i det om jag ska vara ärlig för det är ju vissa som har det lite som system eller vad man ska säga.
Eg skulle man ju kolla hur många som stryker och vad de stryker för och är det samma som stryker mer än 1 -3 gånger för transporthinder ja då skulle man kunna göra något.
En sak jag har funderat på faktistk hur gör man om chauffören blir sjuk för det kan ju faktiskt hände och har hänt här i allafall, vad ska man stryka för då ? Vi kunde lösa det snabbt men det är ju inte alltid man kan göra det.

Sen kan det ju hända olyckor på vägen som gör att man inte kan komma fram i tid och ja då får man ju ringa och det är ju rätt giltigt kan ju jag tycka, var en del som hade de problemen ju och finns ju även häst som missat SM en gång pga olycka på motorvägen ..

Men vad gör man om man inte får upp hästen på transporten? Ännu har vi inte behövt stryka, men jag kan lova att är det bara jag och dottern hemma så får vi inte upp vår häst på transporten. Är det ett giltigt skäl att stryka?
Skillnaden nu är väl just att det blir 5 dgr även för transporthinder. Tidigare var det 0 dgr. Tycker det borde vara 5 dgr för allt.
#1 Stryker du för hälta, feber osv. så kan ju vet. intyg krävas, och det blir alltid 5 dgr för det. En möjlighet att minska ner det till 2 dgr finns, men då ska du ha vet. intyg inom två dgr, inskickat och registrerat.

Har man giltiga skäl är det ju inga problem, man kan alltid prata med ansvariga för tävlingen för bästa möjliga lösning på sina problem. Får man t.ex inte in hästen i släpet har man ju redan där ett transporthinder 
Det är vad ska man säga "ofogs" strykningarna för transporthinder som gett upphov till hårdare bestämmelser.
Det som gäller nu är ju inte att man inte får stryka för transporthinder, man får bara anmälningsförbud i 5 dagar. Förut kunde man stryka för transporthinder, och sen anmälde man dagen efter. Eller så stog man med halvrad till nästa tävling och kunde åka och starta där istället. Nu blir man följdstruken om man redan är med i programet..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Men om man får hinder på väg till banan och man inte hinner dit i tid då ? ;)

#11 Då är det ju inget snack, transporthinder.

Ärligt talat tror jag att man vill starta om man är anmäld till lopp. Förr fick man stryka för vilken orsak som utan startförbud, tycker man skall gå tillbaka till det i stället. Veterinärstruken häst skall alltid föregås med startförbud men om man själv ser om sin häst är sjuk/inte i tävlingsmässigt skick borde man kunna avgöra om den är startklar också. Transporthinder heter det numer allt oftare istället för att slippa startförbuden vid veterinära strykningsaorsaker. Synd när det faktiskt finns de med transporthinder för dagen som drabbas…
#13 Fast många anmäler nog med tanken att starta eller stryka beroende på motståndet. Jag har fått uppfattningen att detta är betydligt vanligare i penning-lopp än i rekord-lopp, eftersom dessa ofta är väldigt ojämna.
# 7 Om man vet att hästen är svårlastad så är det skäl att träna och träna och träna lastning. Hästen skall tycka det är trevligt att gå upp på transporten. Varför inte ta med en sällskapshäst?

#15 Sällskapshäst fungerar ej. Vi tränar lastning och ibland går det bra och han går direkt in, men ibland är han envis och då kvittar det vad man gör.

Får man problem efter vägen så kan man ju ringa…..om man bara har telefonnumret! Nu har jag inte varit på så många tävlingar på sistone, men där jag varit har man fått programmet på plats. Då gäller det att man känner till (och har telefonnumret till) någon mer som ska dit….

Klart man inte anmäler om man inte har tänkt starta! Så dum tror jag ingen är. Däremot finns det dom som bara tänkt starta om det finns bra chans att vinna.
Transporthinder kan man få. Transporten kan gå sönder och det är inte alltid man kan få tag i en ny. Mycket kan hända!

#16 testat repgrimma vid träningen?
Var nämligen ett varmblod på jobbet som fullkommligt tokvägrade gå upp på bilarna. Men efter några timmars testande gick hon enkelt på en liten lastbil för att efter en kvarts övertalning gick på en stor.
Gäller ju dock att veta vad man gör och ha rejält tålamod och inget annat inplanerat.
Jag tror inte vi har strukigt någon häst för transporthinder. Däremot fick vi vid ett tillfälle stryka en ponny som vi inte fick tag i då den gick i hagen. Tror det stog transporthinder då även fast det inte var fel på transporten.
Sen kan jag faktiskt tycka att det är lite synd att man alltid måste ha en sk. gilltig orsak till strykningen. Speciellt i shettisloppen där många små barn faktiskt (på barns vis) kan vakna på morgonen och inte ha lust att tävla helt enkelt. Ska man då tvinga barnet att tävla? För att åka en hel dag och kanske många mil för att någon annans barn ska få köra mitt barns ponny vet jag inte om det skulle kännas så bra. Jag menar, inom stortravet kan man ju vinna en massa pengar och det finns folk som spelar å hästen osv. men något spel eller stora vinstpengar har man ju inte i ponnytravet. Därför kanske man skule kunna ha andra strykningsorsaker i ponnytravet än vad som gäller för stortravet.
Inom ridsporten får du styka din ponny för vad sjutton du vill. Det är helt okej så länge du betalt startavgiften.

#20 Jag håller med dig! Ibland stirrar men sig blind på ett problem som inte är något problem igentligen. Vill man stryka av ena elller andra själet så är det tränarens ensak. Då får man betala stryckningsavgiften och låta bli att köra. Det gynna alla andra i loppet utom en själv!
Fast som någon skrev om pengalopp och att det är vissa som stryker så har jag full förståelse! Det är nämligen så att hästarna också har självförtroende och det minskar om man blir totalt krossad i loppet! Jag hade aldrig ställt upp som kanonmat åt mycket snabbare hästar av anledningen att det skulle förstöra för min häst i framtiden! Sedan löser vi det genom att bojkotta den typen av proppar men det är en annan disskution!
Det är ju ingen som säger att man inte får stryka för transport hinder, men att nu får man anmälningsförbud för det. Man får stryka för feber eller vad man nu har för problem, men man får räkna med att få anmälningsförbud då.
Ingen kan hindra en från att inte starta.
~ Anneli ~
#20 Nu är ju inte alltid loppen överanmälda, men tänk om det är ett sådant lopp som din unge får för sig att inte "vilja/orka/ha lust" att starta i. Då drabbar ju det något annat barn som inte kom med för att din häst kom med. Det är ju inte riktigt rätt det heller.
Vill minnas att det för några år sedan var någon/några som blev avstängd pga att personen strök för transporthinder och sedan när intyg begärdes inte kunde uppvisa något sådant.
Försökte kolla på SPTFs hemsida efter resultat tillbaka, men hittade bara 2008, och det var längre tillbaka än så.
Nåja, strykningar kommer alltid att ske. Ibland påhittade och för det mesta sanna. Men min poäng med det hela är att ge 5 dgr anmälningsförbud för alla styrkningar, och se till att alla klubbar tar ut anmälningsavgiften iaf. Och har man skuld till någon klubb ska man inte tillåtas starta förrän skulden är reglerad. På så sätt kanske man får ner okynnes strykningarna.
#20 Håller helt med dig!
Men, man får inte glömma att ponnytrav är på blodigt allvar…
#21, jag tänker precis som du, jag skulle inte låta mina ponnyer starta som "kanonmat" i penninglopp. Men då som tränare gäller det att kanske kolla upp vilka som kan tänkas komma, för det är ju faktiskt inte helt omöjligt att förutspå en del av sitt motstånd. Sen kan givetvis överraskningar dyka upp, men om man är med i ett lopp med 12 hästar så kanske det bara finns 3 "överraskningar". Så jag tycker det är en fråga om tränaransvar, vilka lopp man anmäler ut hästen i. Jag förstår att vissa stryker när de ser motståndet, men jag tycker inte att det är okej faktiskt.
#23 Ja, jösses vad mycket överanmälda lopp det är nu för tiden. 
Särskilt i pengahandicap (där jag förmodar att dessa "okynnesstrykningar" förekommer)
För den som inte uppfattat ironin så kan jag tala om att den finns där….

#26 Jag uppfattade den tydligt 
Jag tyckter inte man ska ha anmälningsförbud över huvudtaget! Är hästen sjuk och stryks finns där inga som helst garantier för att den är frisk om 5 dagar! Där måste man lita på att tränaren tar sitt ansvar och håller hästen från banorna tills den är fräsh!
Som jag ser det är det ett sätt att bestraffa den som stryker. Om nu citat "din unge får för sig att inte "vilja/orka/ha lust" så anser jag att den ungen inte borde fått en egen ponny! Det är ju självklart att alla som håller på med detta vill köra lopp annars hade vi inte spenderat 10 000 tals kronor på det eller hur?
Och ur strikt ekonomisk syvinkel är det ju strunt samma för klubbarna. Om man stryker ska man också betala avgiften.
Här håller jag med HansP att alla klubbar ska se till att ta betalt och det gör de i allafall här "nere" (Jägers, Tomelilla, Kalmar, Tingsryd, Halmstad och Åby).
En rent retoriskt fråga. Blir allt bättre av att man inför regler och paragrafer? Jag tror inte det. Men det är jag det 
#4 Ja att det stryks för att kusken är sjuk förekommer. Konstigt då det finns hur mycket kuskar som helst! Varför inte låta ngn annan köra? Hästen är ju inte sjuk.
Borde vara 5 dgr anmälningsförbud för denna strykningsorsak också, tycker iaf jag.
#28 håller med dig om det. Jag har då varit sjuk på en tävling, men satte upp andra kuskar då.

Man kan ju alltid fråga sig vad som är giltligt intyg. Går min bil, släp eller lastbilen sönder lämnar jag aldrig in på verkstad utan är tillräckligt kompetent att reparera själv (har skruvat i bilar sedan jag började gå). Men att jag själv skriver ett verkstadsintyg lär ju knappast fungera.
Ett problem med den nya policyn för strykning vid transporthinder är att det nu drabbar två arrangörer. Om man stryker och har halvrad blir det ju även följdstrykning, allt kanske beroende på ett trasigt fördelarlock eller ett laddningsrelä som tvärdör, är det rimligt?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag tycker inte heller att "ungen har inte lust" är en giltig strykningsorsak. Tänk på den stackars ungen som verkligen ville tävla och kanske var tvungen att stå över med sin ponny, för att loppet var fullt! Är inte det ännu grymmare? Håller med #27 helt i den frågan!
#28, jag skulle då aldrig åkt 30 mil med min ponny för att låta någon annan köra den…
jag åkte till solänget, men jag åkte på blödande magsår påväg dit och var så dålig att jag inte hade ork att köra själv(kunde nästan inte sela hästen). Men jag lät en kompis köra min häst då och det gick bra
Jag hade iaf inte åkt, inte mina föräldrar heller. Men det skulle nog vara ganska mycket till om jag valt att inte köra, har kört lopp i 40 graders feber, några förkylningar och med brutna fingrar. Så det skulle väl vara blödande magsår.
Ja jag har också kört i feber och allt sånt. men blödande magsår var ingen höjdare aatt ha.. fick det påvägendit så man kunde intte göra så mycket åt saken.

#28 Jag skulle inte heller åka någonstans för att låta en annan kusk köra. Möjligen till hemmabanan. Sen vill man ju hitta någon som verkligen är likgiltig. Inte så kul om den man "lånar" sänker rekordet och man själv inte har den kapaciteten att köra hästen så fort.
#35 nej det är ju inte så kul om någon annan sänker rekordet på ens egen häst.

Om kusken är sjuk kan det vara svårt med vem som ska ta hand om ponnyerna eftersom detta är samma person som kör den.
Vi i denna familj vill att hästarna tävlas av de som tränar och tillhör teamet varför ska man sätta upp andra att köra om det finns egna kuskar, alla kan bli sjuka och få andra förhinder som gör att man inte kan komma till tävlingen, men för den skull ska man inte behöva ha fem dagars anmälningsförbud eller behöva sätta upp en annan kusk, det är inte stortrav vi sysslar med där mycket pengar och spelare blir drabbade.Det är skillnad för dem som bara tränar eller brukar andra låta sköra sina hästar men jag hoppas att det inte blir regler att man måste sätta upp en annan kusk för då får nog många svårt att fortsätta med ponnytrav som jag tycker verkar vara på fel håll. Jag är en hästägare som inte låter vem som helst köra mina hästar. Jag vill att de som ska köra mina hästar ska känna hästen innan, detta är vad jag tycker men andra får precis göra som de vill. MVH Marina på Ekslätts stuteri.
#27 Ja utan regler skulle ponnytravet fungara skit bra.. 
#30 Med ett intyg slipper du 5 dgr, då blir det 0 dgr på ditt fördelarlock. Det måste väl ändå räcka med att kunna styrka med inköpta reservdelar och någon annan vuxen som intygar. Kan man reparera själv, så ska man väl inte måsta in till verkstad för tusentals kronor. Men det står iof ingenstans att det ska vara ett verkstadsintyg, det står bara intyg…

#38 Då kan ju grannen skriva intyget och vi är tillbaka på ruta 1…..
Sedan är det ju inte alls säkert att man har några kvitton på reservdelar. Bytte generator på dotterns bil häromdagen, den kom från en reservdelsbil som jag inhandlade för ett år sedan.
Vad jag menar med detta är att desto fler regler man skriver desto fler kreativa sätt hittar folk på att gå runt dom.
Regler är bra, men man skall inte skriva regler för sådant som inte i grunden är ett problem, Tror det är det som #27 menar.
Jerker Klang,
Det är bara synd om de ärliga när de oärliga sätter i system att stryka för ditt och datt.
Tyvärr måste nog vissa regler till för att man ska sluta stryka utan orsak.
I vissa klasser så är det mera hästar även i ponnytravet. Har själv varit med om det, då vi inte kom med, sen va det flera hästar strukna på transporthinder el sjuk kusk.
~ Anneli ~

#40 Men hur stort är problemet egentligen? Visst, vi har oxå blivit utanför i fulla lopp men jag tror faktiskt inte att 5 dagars anmälningsförbud skulle göra mer än ytterst marginell skillnad. Det enda det medför är mer administration både för aktiva och kansli som skall hantera intyg hittan och dittan…..
Jerker Klang,

Tror att vi tappar för många aktiva i det långa loppet genom att vilja styra dom på alla sett o vis. Det berömda ekorrhjulet vill ingen in i eller hur?
Jag kan dock hålla med om att om man inte har lust skall man kanske vänta några år innan man vet vad man ger sig in i. I sådana fall är det förmodligen mer föräldrarna som vill att barnen kör än tvärt om. Låt dom få köra bygde/klubbtävlingar i stället för att få upp intresset för att dom skall vara tvugna att köra.
#41 I år har jag varit med om det två gånger och det är inte kul. (samma barn som drabbades och han är i en klass där det finns rätt mycke hästar)
~ Anneli ~

Det är ju ganska stor skillnad på barn och barn, eftersom man får köra mellan 8 och 25. Om de mindre barnen känner att de inte vill tävla, så är det dumt att tvinga dem. De kan ju tex. ha ramlat av någon dag innan start och blivit lite rädda. Stor skillnad mot barnet på 13+ som bara inte har lust.
#40 Visst är det så att ny regel = nya sätt att kringgå. Men med 5 dgr anmälningsförbud så tror jag faktiskt att många tänker sig för mer än en gång. Speciellt under värsta tävlingssäsongen.
Jag kollade snabbt igenom några start- o resultatlistor och fick fram följande på 10 min:
Dubbeltravet i E-tuna:
Lopp 1 - 15 anmälda och en struken för transporthinder.
E-tuna 28 juni:
Lopp 2 - 15 anmälda och en struken för transporthinder.
Lopp 3 - 15 anmälda och en struken för transporthinder.
Lopp 12 - 15 anmälda och en struken för transporthinder.
Lindesberg 6 juli:
Lopp 8 - 15 anmälda och en struken för transporthinder.
Östersund 17 juli:
Lopp 5 - 15 anmälda och en struken för transporthinder.
Östersund 19 juli:
Lopp 8 - 15 anmälda och en struken för transporthinder.
Lopp 11 - 15 anmälda och en struken för transporthinder.
Så nog förekommer det, och det drabbar alltid någon som inte kom med. Är det så att mer än hälften av alla strykningar beror på transporthinder, då borde ponnytrav föräldrarna ta och se över transporter och bilar. Hur säkra är dom egentligen?
Att några faktiskt beror på det är troligtvis helt korrekt. Men fler än hälften??? Tveksamt.
#44 Exakt, men de får inte vara barn i den här sporten.
#42 Nu är det ju så att man behöver inte ha endast ponnytravet som intresse.
Många barn/ungdomar vill prova på många saker. Är det fel också? Ska de inte få tävla "riktiga" lopp bara för att de inte har ett BRINNANDE intresse?
Om barnen tycker om att simma …. ska de inte få ställa upp i simtävlingar då bara för att risken finns att de "backar ur" när tävlingsdagen kommer?
Nä, nu går det lite för långt.
Sååå stort är inte problemet med överanmälda lopp och strykningar i dessa.
Ge mig i så fall statistik på detta.
Vi har själva strukit för transporthinder när axeln gick av på vårt gamla släp. Detta hände flera dagar innan starten, men hanns inte med att åtgärda ändå. Vi sköter reparationer själva och fråga någon granne att intyga är ju löjligt.
Är det inte hästen som är sjuk så finns ingen anledning till anmälningsförbud.
#47 Själv har jag haft barnen i olika idrotter, alla i olika och vi har kört ponnytrav. Men jag har svårt att jämställa sporterna.
Då alla andra sporter, utom ponnytrav, har en nivåstegring. Dvs. vi har knattegrupper, barn- ungdoms- juniorer och slutligen seniorer och elitsatsning. Det är något som inte ponnytravet har. Här är det alla barn och ungdomar i en och samma tävlingsnivå. Därför tycker jag det är svårt att säga att ska dom inte får prova… nja (nu sticker jag ut hakan lite mycket här…) kanske inte i officiella tävlingar. Det kanske är där som travskolan ska satsa mer på sina mixtravtävlingar och klubbar på bygdetrav.
Nåja det var inte det vi skulle disskutera här i denna tråd.
#48 Så vad du menar är att PONNYTRAV ska man inte hålla på med om man inte är 100% intresserad? Dvs. man får inte ha andra intressen om man ska tävla officiella lopp.
Ja, ja där ser man var ponnytravet är på väg….
#23 så du tycker alltså att man i så fall ska TVINGA sitt barn att tävla eller hota med att den aldrig mer får tävla alt. inte tävla mer det här året. Mycket grymt resonemang tycker jag.
I många andra idrotter har man också ett max antal startande och inte gråter väl barnen blod för det. De viste ju om att de inte fick plats den här gången.
Varför göra ponnytravet så allvarligt. Ska inte ponnytrav vara roligt? Blir det roligare med hårda beslut och regler?
#46 Alldeles för många strykningar för transporthinder tycker jag - är det verkligen så mycket fel på fordonen? Inte roligt för dem som blev tvångsstrukna - som verkligen ville vara med.
Har rest hur mycket som helst (med gamla och nya bilar)och tävlat ( i ca 20 år) o peppar peppar aldrig behövt stryka för trsp hinder. Den dagen det ev. skulle behövas - hoppas jag att det inte ses som bluff.
"50 Att regler behövs inom ponnytravet kanske beror på en del föräldrar - inte barnen?
Vi har nog aldrig heller strukit för transporthinder annat än då vi inte (som jag skrev tidigare) fick tag på vår ponny i sommarhagen. Det var inte heller transporten den var fel på men arrangörerna hade ingen annan straffkod.
Personligen tycker jag att det är trist när man stryker för sån´t som inte är sant men det har jag lärt mig av barn genom alla år att ifall du straffas för att du talar sanning - då ljuger man. Väldigt vanligt bland både barn och vuxna.

#47 Läs mitt inlägg igen, jag tycker att man kan börja på bygde/klubbtävlingsnivå om man inte är säker om man vill hålla på. Och ja jag tycker att även barn skall lära sig ta ansvar, har man anmält till lopp så kör man om inget oförutsett händer förstås man stryker inte för att man inte har lust att köra av respekt till de andra i loppet.
#50, men tänk om ponnytravet skulle fungera så - att folk får stryka för att "nej, idag orkar jag inte tävla…". Hur skulle det se ut? Jag själv är ju inte mamma ännu, men om mina barn börjat med ponnytrav skulle jag nog se till att vara säker på att ungen verkligen vill tävla innan jag anmäler ut hennes/hans ponny till lopp. Håller med #53 i denna fråga, mycket bra skrivet! Jag hade inte låtit mina barn hålla på med en sån här dyr sport om de verkligen inte ville det.
Och jag kan säga att om jag som 14-åring inte kom med i ett lopp pga överanmälning, och en ponny sen stryks för en 9-årig liten unge inte hade "känt för att tävla"… Jag hade inte varit glad kan jag säga.
Sen måste vi också tänka på att ponnytravet INTE BARA är en barnsport. Det är en ungdomssport med. Den största delen av de som håller på är faktiskt barn och ungdomar som brinner för det här och som ägnar hela sin själ åt att träna sin ponny. Blir faktiskt ganska less på snacket om att "ponnytrav inte ska vara på blodigt allvar", för tänk att så många verkligen bryr sig om ponnytravet och sina ponnyer. Jag kör då inte ponntyrav för att leka - jag kör ponnytrav för att jag vill träna och tävla ponny, och utvecklas! Hade jag velat leka med hästar hade jag sysslat med någonting annat. Jag förstår att alla inte tänker som mig, det är självklart. Men det finns flera som gör det, och vi måste tänka på dem också, inte bara "de stackars små barnen". Jag hade inte tyckt ponnytrav var roligt om folk fick göra som de ville och kände för, nej! Lite seriöst måste det vara!
Ja har strukit en gång pga att de gick verkligen inte och få på hästen på transporten.. Vi gjorde som vi alltid gör backar upp mot stallet men den dagen hade han bestämt sig för att inte gå på.. Och vi gav till slut upp…
#49 Ja du får tolka det som du vill. Vet att när du har bestämt dig för att någons åsikt är på ett sätt, då ger du dig aldrig.
Men till er andra, kolla på ex. #54 Amandah, hon är en tjej som satsar, vill träna häst, få framgångar osv. Sen finns dom som #49, vill att det ska vara på lek.
Det är det jag menar med att andra sporter har dom naturliga nivåerna, som ponnytravet saknar. Här ska vi få in allas önskan i en och samma tävling. Är det konstigt att det uppstår konflikter?
Men jag håller med #53, ett barn måste lära sig ta ansvar. Man kan inte bara strunta i att kliva upp och åka iväg för att man inte har lust. För vem har egentligen lust kl. 04.30 på morgonen? Kan man välja att ligga kvar i sängen vore det ett självklart val.
#56 Ger DU dig?
Och jaa…självklart ska en sport där barn är deltagare vara PÅ LEK.
Att sedan även barn ska lära sig att ta ansvar är väl en självklarhet i varje familj.
Det betyder inte att "en stackars liten unge" på 8 år ska TVINGAS tävla en dag när han/hon absolut har ångrat sig.
De här olika nivåerna du pratar om fanns inte inom simningen när mina barn tävlade även i den sporten.
Självklart anmäler man inte om man inte tänker starta men då små barn är nyckfulla (jag pratar nu om barn under 10 år) så kanske man inte ska tro att de själva satsar seriöst. Ofta är det föräldrarna som i så fall vill satsa och då kan det inträffa att de bara inte vill någon gång fastän de dagen innan tyckt att det är det bästa som finns.
Och precis som #57 skriver (mina har också simmat men även hållt på med andra idrotter) så har inte alla sporter olika nivåer. Simning är ett exempel.
För övrigt är det väl så att alla är väl övertygad om sin åsikt och det är väl därför detta forum finns. Man ska ju inte tro att man kan omvända folk genom att vara extra "på". Var och en av oss är saliga i vår tro.

För min del anser jag att om man har en dialog med sitt barn om att anmäla till en viss tävling, man är helt överens, då skall det köras. Ett barn på sju år kan inte bara en morgon säga att jag ids inte gå till skolan. Även om det givetvis inte är gämförbart anser jag att man som 8-9 åring faktiskt måste lära sig att ta ansvar för de beslut man tar. Jag kan faktiskt inte förstå varför man skall acceptera ett "orkar inte" oavsett om det är en 8 åring eller en 16 åring, eller en 40 åring heller för den delen. Barn kan ta ansvar om dom får lära sig det.
Däremot är det viktigt att inte forcera ungarna att uppfylla andras drömmar. Att låta dom utvecklas i sin takt, men det netyder inte att dom inte behöver ta något ansvar för någonting….
Jerker Klang,
Om en 9-åring inte vill tävla för att de "känner i magen och inte vill", är det då okej att en 15-åring åker ut och super dagen innan och inte kan tävla för att de är så himla bakis?

Hahahaha, även i det fallet är det nog så att det handlar om att ta ansvar för fattade beslut 
Att denna 15-åring sedan inte klarar blåstestet är en annan sak ,då har man en giltig orsak att inte starta iaf
#61, haha ja det är ju det jag menar, att ta ansvar! En 9-åring och en 15-åring kan ju faktiskt starta i samma lopp, så då borde ju samma regler gälla. Som #59 säger - man måste ta ansvar för sina beslut, oavsett ålder!
Visst har även simmningen nivåer. Du tävlar inte i rikstävlingar som 8 åring, du tävlar inte med 8-15 åringar och 12-25 åringar i samma lopp. Det är det jag menar med nivåer. Man tävlar lokala tävlingar, man tävlar i sin ålders klass. Med ökad ålder och hur beroende på hur dukigt och satsande man är, ökar också möjligheterna och kraven på tävlandet. Jag vet ingen annan sport där en 12-åring tävlar på samma villkor som en 25-åring. Men jag känner inte till alla sporter i världen.
Jag påstår inte att inte ponnytravet ska vara på lek, och skoj. Men bygdetravlopp och mixtravlopp kanske kunde få in fler i sporten, då dessa lopp inte är på lika mycket allvar. Där kan man få möjlighet att utvecklas i sitt tempo, inga domare som varnar en osv. En mildare och kravlösare inkörsport kanske. Det kanske är där som dessa barn ska befinna sig när dom känner sig lite osäkra, då finns det dessutom något att sträva efter… att få starta i "riktiga" officiella lopp. Fler föräldrar kanske känner sig motiverad att låta sitt barn börja om det finns tävlingar på hemmaplan, inte lika kravfyllda och allvarliga?

Vad snackar ni om…? Lek kontra allvar? Lek ÄR allvar. Det är genom leken man förbereder sig för vuxenlivet, det är väl likadant hos de flesta djurarter. Därmed inte sagt att ungarna inte skall lära sig att ta ansvar för ingågna överenskommelser, men straffet måste stå i propotion till brottet. Det kan ju finnas olika skäl till att en unge plötsligt backar när det är dags för tävling. Visst är det bra med bygdetrav och inofficiella lopp, men hur ofta är det sådana?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#63 Där har du faktiskt lite fel. Inom simning tävlar man även ålderslöst. Det finns 25 åringar som tävlar mot 12 åringar i sim-SM t.ex. Vissa tävlingar är uppdelade men lika många kör ålderslös. speciellt stortävlingar.
Nu senast var det ju Sara 16 år som slog världsrekord och simmade mot 32 åringar.
# 60 Dítt exempel tycker jag var ett ganska dåligt exempel och är dessutom straffbart. Att tävla bakis gör att du stryks vid ett alkotest. Dessutom tycker jag nog att en 15 åring är bra mycket mognare än en 8 åring. Men visst finns det barnsliga 15 åringar också.

#60 Om en 9-åring inte vill tävla för att de "känner i magen och inte vill", är det då okej att en 15-åring åker ut och super dagen innan och inte kan tävla för att de är så himla bakis?
Väldigt stor skillnad då nervositet eller rädsla inte är något som man kan rå för. Dessutom tycker jag inte att det är ok att någon 15-åring är ute och super öht, och särskilt inte om man inte kan planera dagen efter. Jag har aldrig någonsin druckit dagen/kvällen innan en tävling.
#65, men grejen är ju den att den här 15-åringen inte heller orkar tävla, och den vill nog inte åka fast vid alkotest så då skiter den ju i att köra. Och på samma sätt som 8-åringar kanske inte känner för att tävla, så gillar väl 15-åringar att hänga med sina kompisar på lördagskvällarna och ta några groggar.
Som sagt, jag stödjer inget av de här argumenten som strykningsorsak. Det finsn ingenting som heter "inte orka/inte vill" tävla. Det gäller alla - oavsett ålder!
Och om man nu har problem med sin 8-åring som inte vill tävla… Låter man den ungen stanna hemma från skolan när den inte vill gå dit? Man kanske ska ifrågasätta sin roll som förälder då med. Eller förklara grejen för domaren, för det finns ju en strykningsorsak som skrivs som "över giltig strykningsorsak". Kanske det kan räknas som giltig strykningsorsak, det är väl upp till domarna att avgöra? Men nej, jag skulle då inte skämma bort mina barn så mycket att de fick syssla med en sport för tusentalskronor för att bara "inte vilja tävla".

Jag kan faktistk tycka att oavsett ålder så får man ta ansvar för sina saker.
Kanske bättre då att vänta med att tävla tills man känner sig redo för det och bara tävla i propaganda lopp, mix tävlingar eller annat…
#66, jag håller med dig om att man ska ta ansvar och inte dricka dagen innan tävling. Och som jag och många andra sagt i den här tråden - man måste ta ansvar, oavsett ålder. Och klarar man inte av det själv, får föräldrarna göra det.

#67 Vilken förälder låter sin 15-åring gå ut och grogga med sina kompisar dagen innan tävling? Eller över huvud taget.
Man kan ställa helt andra krav på en 15-åring och en 8-åring. Det är skillnad på att säga: "Vill du inte tävla så säljer vi ponnyn" till en 8-åring och säga det till en 15-åring som hellre festar än är med ponnyn.
#70, fråga inte mig om det, jag är inte förälder till någon 15-åring. Men jag kan säga att om min 15-åriga unge hellre hade festat än att skött sin ponny hade den inte haft någon ponny kvar om den inte skärpte sig. Och samma sak, om min 8-åring inte "kände" för att tävla hade jag låtit den mogna några år (hästintresset kan ju bli starkare) innan den fick någon ponny igen. Men jag hade aldrig lagt ut så mycket pengar som det handlar om till någon, oavsett ålder, som inte sköter ponnyn väl. Vill min 8-åring ha en ponny som den sköter men inte vill tävla, fine - men då får jag väl skita i att anmäla ut den i lopp!

#71 Håller med till en viss del. Enligt mig är det en grej att 8-åringen inte vill. Då ska den inte ha någon ponny! Lika så med 15-åringen som festar hellre än att träna/tävla ponnyn.
Men låt säga att 8-åringen som har sin ponny utanmäld i ett lopp i morgon. Ungen har en till ponny också (eller låt oss säga att det är samma ponny?), som behöver motioneras ikväll. Under turen så skenar ponnyn och sparkar ungen ur vagnen.
Förvånar mig inte om 8-åringen blir rädd, och därför inte vill köra. Det känns på något sätt mer okej eftersom att tja..rädsla är rädsla!
Men säger ungen att nä, jag vill inte köra idag, bara för att. Då skulle jag inte låta ungen få slippa, eller säga att nä, men då säljer vi ponnyn.
Fast samtidigt måste ju 8-åringen köra hästen någon annan gång för att rädslan någongång ska försvinna. Men det kanske genom att någon annan sitter bredvid en eller så.

#72 Men då stryker man inte för transporthinder som tråden ändå handlar om eller hur.
Skulle det hända så hade kusken förmodligen för avsikt att starta dagen efter och inte stryka för att den inte ville.
Jag tycker fortfarande att vet.struken häst skall vara det enda skälet till att få anmälningsförbud/startförbud. Kommer det vara värt alla fejkade intyg och tiden det kommer ta att kolla äktheten i dom? Plockar man bort startförbuden/anm.förbuden kommer det strykas för rätt orsak framöver, det är jag nästan övertygad om. Jag vill tro att man vill tävla om man anmäler ut men det är kanske att vara för naiv…
Att inte vilja köra måste man nog se från fall till fall. För även om man är äldre än 8 år så kan man bli rädd, och inte vilja köra just en tävlings dag. Ingen kan ju hindra en från att stryka, man får bara olika påföljder av strykningen. Och vill man inte köra för att man varit ute och supit så är det en hemskt dålig anledning (som jag inte tror skulle komma fram som orsak) men jag kan tycka att man kan ta påföljden när man stryker. Så om det skulle bli 5 dagar eller inte borde inte spela någon roll.
De som tävlar mycket drabbas ju hårdare av påföljderna än de som kör färre lopp.
~ Anneli ~
#72, helt klart förstår man om en liten unge inte vill köra dagen efter att ha blivit utsparkad. Men det är ju inte samma sak som "att känna i magen att man inte vill tävla idag", utan då är det ju verkligen någonting som har hänt.
Det är väl så att många använt "Transporthinder" när motståndet är för hårt. Så har det nog varit i många år. Bra att SPTF sätter ner foten och tar tag i detta.
Det går inte att få milimeter rättvisa.
#76 håller med att det går inte få rättvisa helt och hållet.
Jippi! Vi slapp stryka för transporthinder den här gången också. Lyckades få låna transport och bil av närmsta grannen. Supergulliga.
Ena bilen på verkstad och tre hästar till start. Men nu har det löst sig. Tjoho!!!

#73 Vad menar du? fortsatte bara vidare på föregående diskussion och den uppkom väl genom de som då strök för transporthinder när man inte har det? Eller finns det en för mig omedveten strykning som heter "vågade inte köra"? ;)

Tråden spårade väl även in på att man stryker för sjuk kusk, trots att man borde kunna ta dit hästen och låta någon annan köra och slippa stryka.

#79 Jag menade att man inte stryker för transporthinder om det skulle ha hänt en olycka utan strykningsorsaken heter förmodligen "övrig giltlig strykningsorsak".

Så ett barn som är rädd räknas som en giltig strykningsorsak?

#82 Tycker jag nog att det gör…

Aha.. trodde faktiskt inte att det räknades som en giltig orsak utifrån tidigare inlägg i denna tråd..
Men jag kan ju inte allt av vad som räknas som en giltig orsak osv.
Jaja, varje dag lär man sig något nytt!
#84, som sagt, det finns ju en strykningsorsak som heter "övrig giltig strykningsorskak". Då gäller det, vad jag förstått, att förklara saken (vet inte för vem, men kanske för domarna?) och man kan få tillstånd att stryka. Jag har aldrig strukit för det, så jag är inte så inläst på den strykningsorsaken.
Men egentligen, den enda som förlorar på att stryka är ju ändå kusken själv.. man får ju punga ut med startavgiften ändå, så klubben eller de övriga ekipagen i loppet förlorar ju ingenting på det! Men tycker ändå att det är bra att det sätter 5 dgr anmälningsförbud även för transporthinder, är det så att bilen var på verkstaden får man skicka in kvitto eller annat bevis som styrker detta. Så har man rent mjöl i påsen löser det sig oavsett.
Och stryka för sjuk kusk tycker jag inte räcker. Det finns x antal ponnykuskar över hela landet som nog inte kör i samma lopp.. På vissa punkter ska ponnytravet efterlikna stortravet och på vissa punkter struntar man fullständigt i det, hur ska vi ha det?
#86 Fast jag skulle nog inte heller vilja åka i väg med mina barns ponnysar en dag (om barnen är sjuka) för att någon annan ska köra deras ponny, och kanske sänka rekordet. Det är en viss skillnad med stortravet, där man för det mesta kan sätta upp en likvärdig kusk och hoppas på att hästen får en bra prestation iallafall.
En ponny kan bli hårdare drabbad i framtiden av att andra ska köra.
~ Anneli ~

Såg för ett tag sedan att inskrivningspersonalen inte hadde accepterat en strykning (vet ej strykningsorsak) vilket medförde att kusken fick en avstängning för att hxn inte infunnit sig till start med startanmäld häst. Måste säga att det känns som en väl hård åtgärd.
Jerker Klang,
Det finns en strykningsorsak som heter "Körsven sjuk".
Man behöver inte använda transporthinder om man har sjuk kusk.
#88 Skulle vara intressant att veta vad det var. Men jag kan förstå att vissa saker kanske är av känslig natur, speciellt då det har med barn/ungdomar att göra, att det inte framgår exakt vad det var på resultatlistor.

#90 Personligen tycker jag det är väl hårt att bli avstängd för att man inte dyker upp till start, oavsett övriga omständigheter.
En annan fråga man kan ställa sig , hur bevisar man att man faktiskt strukit hästen om man gjort det på telefon?
Jerker Klang,
Tjaa vad ska man säga. Ponnytrav är ingen lek i alla fall utan blodigt allvar i alla fall för de vuxna. Att vissa barn och ungdomar satsar på ponytravet ska vi vara tacksamma över men för den skull kan vi inte utgå ifrån att alla satsar lika stort. En viss fingertoppskänsla måste nog vi vuxna ha. Det gäller ju inga spelpengar eller något annat och precis som Marika skriver så är det ju ändå bara kusken och hästägaren själva som förlorar på att inte starta.
#92 eller den som inte fick plats i loppet och skulle få chansen.
~ Anneli ~
Inte så ofta det är fulla lopp idag och dessutom fick den som inte fick plats i loppet starta oavsett om någon ströks eller inte. Skulle tro att alla som anmäler tänker starta men att det kan hända saker på vägen. Sååååå roligt är det inte att betala en startavgift för ingenting.

Håller med #94 här. Det är inte så ofta det är fulla lopp idag, och vem vill egentligen betala en startavgift för att inte starta?
nej jag håller med , jag tycker är det inge fel på hästen så ska man ha rätt att starta sin häst bort med alla fem dagar utom på hälta , feber el vet grejer
jag fick fem dagar för tappsko !
eller jag menar ju sju dagar blev det
vi ska ha koll på allt men funktuonärerna inte koll på nåt
reglerna försör ju bara
#91 Nja jag vet inte om jag tycker det är hårt. Dyker man inte upp utan att höra av sig ens, då tycker jag man ska ha en avstängning. Om man inte har en mycket bra anledning/förklaring efteråt. Man kan ju ha råkat ut för något akut.
Vi har ju ett ansvar gentemot sponsorer, funktionärer, medtävlare, arrangörer, publik mfl. Hur skulle det se ut om tävlande bara uteblir?

#97 I det aktuella fallet vet jag att hästen var struken då jag råkade se det på sekretarietets lista över strukna hästar då vi strök en egen, problemet var tydligen att sekretariatet i fråga inte accepterade strykningsorsaken, har däremot ingen aning om varför….
Jerker Klang,
Vilka olika stryckningsorsaker finns det enligt reglerna? Kunde inte se något om det på sptf hemsida.

stryningsorsaken anger du själv, sedan finns det lika koder i domarnas system. Ringer du och säjer att din häst är halt står det struken för hälta o.s.v

#101 jag har aldrig varit med om att någon har blivit uppringd för att kolla en sådan sak.
bort med alla startförbud det blir ju alla som drabbas ,med alla dessa strykningar med startförbud hit och dit !
bort med dessa det är inte säkert att hhästen är frisk eftre 5 dagar så bort med st förbuden , det måste väl vara tränarens ensak att stryka sin häst klubben får ju pengar ändå !
#101 Vi har då inte blivit uppringd om något sådant! Och då menar jag inom stortravet…
#101 och #104
Jag har varit med om flera gånger att de ringer och kollar om man stukit hästen. (storhäst)
Men inte på ponnytravet.
~ Anneli ~
kan bara säga en sak, irriterande. fick 2 månaders avstängning för ogiltig strykningsorsak. + under den tiden som dom "utredde" det hela, vilket var lite drygt 1 månad .. enligt min mening så tycker jag att det var lite väl hårt straff, men det är ju jag det. visst 5 dagar är egentligen ingenting, det kan man faktiskt acceptera. och så ofta är det inte ponnytrav heller. men .. 2 månader är ändå en hel del.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
#106 Det lät ju rätt hårt måste jag säga…
~ Anneli ~
Jag tror att vi har anv'nt denna strykningsorsak en gång o då hände det verkligen. Vårt släp lossnade av bilen oåkte rätt ner i diket o in i ett stort träd. En av våra hästar bröt ryggen o dog.
# 108
Fick ni klarhet i varför släpet lossna ?
Har råkat ut för det själv. men tack och lov var det bara hö i släpet den gången. I vårt fall berodde det på att släpet troligt inte satts dit korrekt.
#109 Ingen aníng. Vi fick aldrig någon klarhet i det. Det var min storebror som koppalde på det på bilen. Det har hänt en gång förut med för en herrans massa år sedan. Min pappa lagade den sedan så sålde vi den o köpte en ny.
Va hemskt att fler åker ut för dessa olyckor . I nov tappade vi oxå släpet efter 2 timmars åkande. Efter en raksträcka får släpet sladd och åkt åt vänstersidan och på bara några sekunder lossnade släpet från bilen och voltade ner i diket . En häst lyckades vi få ut ur en vädringlucka som hamnade uppåt . Den andra hästen lyckades ställa sig upp men blev kvar i transporten till räddningsgruppen kom.
Båda hästarna klarade sig någorlunda. Men en tog det inte så bra och blev väldigt stressad av händelsen vilket resulterade i fång som vi fortfarande behandlar .
Vi ringde till "företaget" och undrade hur ett släp kan lossna fårn bilen och fick till svar att vi hade kopplat på det fel. På transporten finns det en röd och en grön linje som visar om den sitter rätt. Vi kollar ALLTID att det är grönt. Dessutom hade vi åkt i 2 timmar på vägar som går upp och ner och svänger mer än de går rakt. Skulle den inte ha lossnat tidigare om vi inte hade satt fast den?
Vi var påväg till Romme och lät hälsa genom ett annan ekipage i våran klubb att vi lära stryka. Stort tack till Barbro Hell som fick höra om händelsen och ringde på kvällen och frågade hur det hade gått. Det tycker jag va väligt snällt av klubben att göra :)

Det här med släp som lossnar , tänk på att alltid kolla att det sitter fast ordentligt genom att när ni har sänkt stödhjulet och handsken sitter på plats , att ni höjer(snurrar) upp stödhjulet igen och på det viset kan ni se att handsken sitter ordentligt på dragkroken , det får man ju lära sig och det ingår ju i säkerhetskontrollen när man tar BE körkort ;-)
Det här var en gammal transport med. Vi hade två shettisar i den en liten som var 89cm o en som var 106 cm. Vi hade inte mellanvägg då. Men somsagt hela framsidan av transporten blev demolerad ¨så min far fick riva upp den o rikta om den osv.. vi sålde den efter det….
#113 Nyfiken fråga…talade ni om för köparen vad som hänt?
#112 Ja de ska man absolut göra . Men jag tvivlar på att det skulle visa att transporten sitter "löst" om man gör på det sättet med tanke på att vi körde i 2 timmar innan den hoppade av . Hade den lossnat när vi sänkt stödhjulet hade den antagligen lossnar när vi körde i något grop oxå , inte efter 2 timmar .
Transporten va nästan ny , nästan precis 2 år gammal och har hela tiden varit inomhus.
#114 Det vet jag inte det var min far som sålde transporten 2005. Men han är duktig mekaniker och totalrenoverade transporten samt besiktade den utan anmärkning. Jag la mig inte i den försäljningen.
Antagligen så slarvade min bror när han kopplade på den, jag vet inte. Vad jag däremot vet var att det kostade min lillasysters häst livet och nästan min häst med. Det var en mycket gammal och tung transport. Tycker att det är onödigt av folk som använder "transporthinder" som strykningsorsak när det inte gäller just det.