Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: babbel
Läst 4891 ggr
SLennartsson
0

Kaspiska på travet?

Är det någon som vet om det finns någon Kaspisk häst som startat i ponnytrav?
De är ju så fina, och ser verkligen ut att kunna springa.

Vore intressant iaf. :)

ErikaSchieber
0

Seppälä tävlade en kaspisk ponny för 2-år sen, tror jag det var..har för mig att den hette Dark Horse Zamira eller nåt sånt. Den gick bra om jag inte minns helt fel..

SLennartsson
0

Vad häftigt! :)

Ingen som vet vad den hade för rekord? :)

NatthaBlom
0

Jag kommer inte ihåg rekordet men har för mig den gick ganska fort!:D

Tyvärr blev det mkt "skitsnack" kring den eftersom den inte såg ut som en shettis:/

SLennartsson
0

Okej. Räknades den som shettis?

Kaspiska är ju som russ?

Emmma
0

http://www.allbreedpedigree.com/darkhorse+zamirah
Där står de att hon har rek. 2.48,5a. och ja hon va a-ponny.
Såg henne tävla förr o fick för mig att hon var rätt snabb så kikade upp de :P Har dock för mig att hon gick fortare..

SLennartsson
0

Tack. :)

NatthaBlom
0

Om jag minns rätt så e vell kaspiska hästar just som det låter små hästar, och har dom de rätta måtten för shettis så får den tävla kat A?

kicki80
0

Hon var då maxad iallafall, träffade henne x antal ggr på hemmaplan innan hon mättes och började springa..

AnnaLundin
0

#4 - den räknas varken som russ eller shettis, utan som A-ponny eller B-ponny, beroende på hur stor den är enligt mätintyget.

MagganS-B
0

# 4 En kaspier kan aldrig räknas som någan annan ras…….

giffan
0

Träffade oxå Zamira, eller bambi som vi kallade henne, för hon hade så otroligt smala ben.

Jag hörde oxå massa skitsnack om den ponnyn, att det skulle vara någon ny avlad varmblods korsning som va avlad för att bli skitsnabb. Och tro att man skulle starta den som shettis…. Men hallå det heter ju kat A och katB inte shettis trav eller russ.

Hur som så blev nu inte denna så supersnabb iaf. jag vet oxå att den tyvärr är avliden och att det finns flera som vill försöka få ut kaspiska på travet, men de håller nog katB måttet, tror jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

divansson
0

Vet också flera som vill få ut kaspiska på travet, men de går inte samma tider som många andra i den kat..  Såg en kaspisk häst förut, den var lika hög som mitt russ nästan men hon sa att den hade svårt att klara 2.30-gränsen, men att hon skulle träna inför nästa år så den klarade 2.25sträcket i alla fall. (det var en EJ-häst den dagen)..

Själv skulle jag verkligen kunna tänka mig att ha en kaspisk häst!

Rajmon
0

ingen som har en bild på någon kaspisk häst för vagne!?:) hade varit skoj att se lite bilder!

ebba93
0

är det någon som har en bild på en kaspisk travare skulle va kul och se:P

MagganS-B
0

Finns kaspier på Stuteri Qveiars hemsida…..

giffan
0

Man får ju inte lägga ut bilder som man inte tagit själv… men det finns en bild på Zamirah här

~ Anneli ~ 

giffan
0

Här ser man verkligen hennes smala ben

~ Anneli ~ 

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är en Caspisk hingst i Norge som här på bild hålls på att tränas för travet. Den här hästen är född i Norge och heter Nes Behrouz.

Caspianowner
0

Samma häst som ovan. Nes Behrouz.

Caspianowner
0

En bild på Caspiska stoet, Darkhorse Zamirah och Seppäle, året var 2006. på Sundbyholms travbana. Darkhorse Zamirah.

SLennartsson
0

#18, Vad fin! Har hon startat? Rekord? :)

Belindaa
0

Åh gud vad Zamirah såg liten och spe ut! såg ut som en riktig unghäst typ. Huvudet var ju minimalt ;P

Caspianowner
0

# 18

Nes Behrouz är en hingst. Han har ännu inte kommit till start, men han kommer nog att gå sitt första löp under 2009.

# 22

Darkhorse Zamirah var ovanligt späd.

Caspianowner
0

En annan bild på Norska Caspiska hingsten, Nes Behrouz.

Caspianowner
0

En annan Caspisk hingst i Norge som här på bild kör en av sina första turer med vagn. Han heter Nes Quick och är född i Norge.

Även han ska testas på travet under 2009.

Caspianowner
0

Link till ett travlopp i Norge, på Caspiska valacken,  Nes Faramash 

Förutom tar några travlopp så tävlar även den här hästen i Monté, Galopp, Mountain  Games och i hoppning. 

Har ingen bild på honom i vagn men så här ser han ut

ebba93
0

#20 går den som kat: A undrar bara. och vad betyder caspisk travare ?? är den från något land eller ?? vet inte så mycket om caspiska travare:P

giffan
0

#27 Det är ingen ingen travar ras, men går bra att använda till trav precis som shettisar, russ och welsh.

Zamirah gick som katA, men jag tror att det är vanligare att de ligger som katB.

#19 Den där bilden ser det ju ut som ett varmblod :)

Är det en godkänd hingst?

~ Anneli ~ 

MagganS-B
0

# 27 Kaspisk häst är en ponnyras som ursprungligen kommer från trakterna kring kaspiska havet, bl.a. Iran. Den är också utrotningshotad. Om du kollar på Google "kaspisk häst" så får du säkert fram en del fakta! Nån travare är det inte, men den kan säkert precis som # 28 säger…..

ebba93
0

28#29# tack för svar:)

SLennartsson
0

Dom ser ju ut till att ha kroppen till att springa.

Dom är verkligen fina, enligt Mitt tycke!

Caspianowner
0

Man räknar idag med att det finns ca 1000 levande Caspiska hästar runt om i världen.

I Sverige lever ca 80 av dem och Norge har ca 40 individer.

För att ge en liten fingervisning. Själva har vi 20 individer och ingen individ är den andra lik. Vi har storlekar från något  över metern till runt 130 cm.  2 av dem 20 skulle kunna vara lämpade för travet. De övriga 18 st  passar för hoppning, dressyr eller Mountain Games.

Lägger in en bild på en numera fd. Caspisk avelshingst, som hoppar över sin egen mankhöjd. Själv är han 127 cm.

SLennartsson
0

#32, VILKET J*KLA HOPP!
Otroligt fin dessutom.

ThereseE
0

#32 Oj endast 1000st? Det var inte många…

Någon som vet ung. hur många nu levande russ som finns?

Caspianowner
0

# 28

Jo Nes Behrouz ser ut som ett varmblod. Han är ännu inte godkänd avelshingst. Det har däremot sagts att de kanske ska visa honom.

Caspianowner
0

För att få en Caspisk hingst godkänd för avel krävs bara att en veterinär intygar på ett hälsointyg-papper om att hingsten är frisk.

Trotts detta enkla intyg så blir det inte många nygodkända hingstar runt om i världen. Många vill inte ha hingstar i sina ägor, då det inte finns några större summor att dra in på dem. 

Detta är ett stort problem för rasen. Rasen lider av de få blodslinjer/ foundationlinjer som rasen är  byggda på. Sammantaget är rasen av idag byggda på 26 st. foundationlinjer, som finns utanför Iran, där rasen har sitt hemland.

divansson
0

Vah? Vill man inte ha hingstar? :o

Jag skulle bara vara intresserad av hingst om jag skulle ha kaspisk.  Skulle då bra gärna vilja ha en iaf.

Caspianowner
0

# 37  Problemet är att det är en ganska liten marknad med Caspiska ston att betäcka. Detta gör också att när en hingt blivit använd några gånger så är hans marknad ganska snart förbrukad.

Ex i Norge har hingstarna kastrerats när man tagit tillräckligt många avkommor, vilket pga det ovan sagda går ganska fort, om aveln skall kunna utvecklas.

Å andra sidan är det inte helt ointressant att använda en Bra Caspisk hingst i korsningsaveln.

Caspianowner
0

# 37

Du säger att du gärna skulle vilja ha en Caspisk hingst, vad har hindrat dig att köpa en ?

divansson
0

#38  Jaha, det är verligen synd att det är så.

Haha, det som är imot skulle väl vara mina föräldrar som tycker jag tjatar för mycket om en till häst.  ;)  Om de gick med på det så skulle jag då skaffa en.

MagganS-B
0

# 34 Cirka 7-8000 russ finns det nog om man räknar alla länder…..

Caspianowner
0

Darkhorse Zamirah på 3:e plats i ett lopp 2006

Caspianowner
0

En av flera filmer från Iran och. Caspisk häst i Iran 

Caspianowner
0

Darkhorse Zamirah på väg ut till banan på Sundbyholm juli 2006.

jagheterjosefine
0

Jag har aldrig hört talats om caspiska hästar och hade ingen aning om att man fick tävla i trav med dom heller. men gud va fina dom är!

Caspianowner
0

# 45

Har jag förstått saken rätt så får man tävla Caspisk häst om den kan uppvisa minst tre kända led bakom sig.

Vi hade tänkt för ett antal år sen gått in för att starta med ponnytrav, med ett Caspiskt sto, hon tränades och tränades på banan, av några som själva drev med ponnytrav, men när det sen skulle till, kom nobben, de såg då att hon saknade ett tredje känt led i stamtavlan. despans säktes men fick avlsag.

Hade vi fått vara med på den tiden hade vi säkert idag varit mer drivande och kända med rasen på travbanorna. Nu är kusken för gammal när avkommorna till det här stoet var komna och var i ålder själva för att köras.

Så är ni intresserade av att införskaffa en Caspisk häst för travet så kolla upp stammen, att den har minst tre kända led, på samtliga sidor..  

Sänder med ett foto på det stoet som kunnat varit Sveriges första startande Caspiska ponnytravare om bara hon haft tre kända fulla led.

Hovgarden
0

Spännande tråd såg tre stycken -06 Ser ut som en trevlig liten ras, lite ädlare som sagt

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Caspianowner
0

Nu är en ny Caspisk häst på väg att prova travbanan ! 

Nyligen avelsgodkända hingsten, NES QUICK i Norge, ska starta sitt första travlopp i början på april.

Han är född i Norge 2005, är 128 cm hög, ( en av de få stora Caspiska hästarna som finns i Skandinavien )  Han är son till våran engelskfödda hingst, Henden Khodee, som i sin tur är son till Iranskfödda hingsten, Persicus Nicky, som i sin tur är son till foundationhingsten Sohrab *

Nes Quick´s mor är norskfödda stoet Shamali Amira, hon är dotter till engelskfödda stoet, Hopstone Bahar(i år 22 år, still going strong) och hon själv i sin tur är dotter till Iranskfödda foundationstoet Taliyeh * 

Shamali Amira´s far är Iranskfödda hingsten Persicus Amir,  finns i Holland.  

På bild ses  Nes Quick uppställd i hagen 2008

PS: Det roliga här är att Nes Quick är norskfödd undan en norskfödd mor. Hon är desstill Norges förstfödda Caspiska häst.

Ja, då är det bara att vänta och se hur det här kommer att avlöpas.

Belindaa
0

#48 vad vacker han var, och vad roligt att han ska starta! :D

ebba93
0

#42 vilken bana är de ??:P #49och gud va fin:)

Caspianowner
0

#49 o # 50

Nes Quick ska starta på Bire 4 april i Norge.

Personligen har jag inga större erfarenheter i det här med ponnytravet, men jag ska försöka följa upp Nes Quick och hans karriär inom detta område.

Nes Quick är ju trotts allt son till våran hingst, så man får väl se det som ett måste nu, att lära sig mer om den här sidan av hästvärlden.

MagganS-B
0

Startlistor och resultat finns alltid på ponnytravet.no

Lycka till!

Caspianowner
0

# 52 Tack !

Var in och tittade på länken till ponnytravet.no  ser där en del tider som jag inte riktigt blir klok på, så jag frågar er här inne.

Vad är det i tid som en Kat. B ska springa på, för att anses vara ett löfte ?

Belindaa
0

#53 jag vet inte riktigt vad du menar? kvaltiden?

Caspianowner
0

# 54

Kvalitiden är nog det man först kanske ska se efter. Har du koll på det ?

Mille
0

Kvaltiden säger ju inte så mycket, då man inte vet om kusken har drivit allt det går eller om hästen lufsat runt och kan betydligt mer.

Belindaa
0

#55 kvaltiden måste hästen klara för att få tävla, den ligger på 2.50 om jag inte är helt fel ute för Kat. B.

suefia
0

kvaltiden för kat.B är 2.55 :)

Caspianowner
0

Hittade den här sidan om Nes Quick

http://www.ponnitravet.no/netuser/search/ponni.asp?pid=3034

Den säger mig ingenting annat än att Nes Quick har tydligen gått ett ett löp tidigare i år och kom på första plats, på tiden 2.53. på 1000 m. Men jag kan inte hitta hans konkurenter han tävlade mot. Hittar ingen lista.

Kan ni få fram mer information om honom än det lilla jag här ovan  fått ut.

och en fråga till. Är tiden 2.53 en bra tid på 1000 m ? ?

AnnaLundin
0

#59 - 2.53 är en tämligen medioker tid för en B-ponny.

De snabbaste russen går under 1.40…

agnes_S
0

#59 Fast var det ponnyns första lopp och han kom först kanske han inte behövde gå snabbare. Annars är det ju precis under kvaltiden.

Caspianowner
0

Ja, varför springa fortare. Kan inte varit mycket till konkurenter han sprang ihop med. Men roligt att han kom 1:a iallafall.

Om man bara kunde hitta listan på hans medtävlande. Letar febrilt vidare.

Det har ju även sagts att han ska tävla den 4 april, alltså imorgon, och även den listan letar jag efter, men ännu inget kunna hitta.

agnes_S
0

#62 Hmm, nu när jag läser noggrannare så står det ju prøveløp = provlopp?

Caspianowner
0

# 63

aha du menar att han inte tävlade, utan sprang ensamt ett varv runt eller liknande ? ?

Caspianowner
0

Hittar inte riktigt det jag vill hitta, men hittade det här om Nes Quick.

http://www.ponnitravet.no/netuser/news/fullarticle.asp?fullarticleId=1453

agnes_S
0

#65 Tittar man på ägarnas hemsida, så tolkar jag det som att prøveløpp helt enkelt är kval och att han gör sin första start imorgon.

Han ser väldigt fin ut, även mor och far hans, på bild på hemsidan Glad

MagganS-B
0

Prövelopp är detsamma som kval i Norge, helt rätt tänkt! Dom allra flesta startlistor kan man hitta på deras ponnytravsida.

Caspianowner
0

# 66

Jag måste ha fel på mina ögon. Jag såg inte länken till hemsidan förrens du uppmärksammade på den.  Tack !

# 67

Tack, Men ser inte ut som att det finns någon lista för loppet. Börjar tro att den kanske är inställd eller så är det loppet inte av större vikt att man lägger ut den. Ja, vet inte vad man ska tro nu.  

Men så det här med kvaltiden/ Provlopp ?

Om en häst går för fort på sin kvaltid/ provlopp, ex. 2.00, måste den hästen då starta med de bättre hästarna,  även om den är helt nybörjare som travhäst  ?

MagganS-B
0

# 68 Kvaltiden är inte grundande för hur hästen står när den skall starta första gången, då räknad det som att den inte har nån km.-tid alls! Har aldrig hänt att ett russ kvalat på 2.00, eller nån annan ponny heller för den delen.

När norrmännen har klubbtävlingar, det dom kallar "lokalköring", så finns det inte alltid startlistor med på deras ponnnytravsida, man får då gå in på respektive lokalklubb och kolla!

Caspianowner
0

# 69

Jättetack för informationen !

Caspianowner
0

På söndag 4 okt  kl. 13.10 startar Nes Quick sitt andra löp i höst. Nu i ett storlopp i Norge. Bana vet ej. 

Slänger med en bild från ett lopp Nes Quick vann på Drammens travbana 31 aug 2009.

[[AcsJulia]]
0

Mycket intressant tråd! :) Själv har jag kört en kaspisk häst några gånger, men sedan lämnades han tillbaka till ägaren. Nu vet jag inte om han tävlar i trav eller inte. Han hette iallafall Casper. :D

Har en gammal bild på honom. :)

Caspianowner
0

# 72

Starta ni någongång med Casper ?

[[AcsJulia]]
0

Det var inte jag som hade honom hemma, men när jag körde honom tillsammans med Kevin hemma sprang han ca. 2.25-2.30, så det skulle inte förvåna mig om man får se honom på banan snart! ;)

Caspianowner
0

Känner någon till om det finns någon Caspisk som tävlar trav i Sverige idag ?

Lilla Kat A. Darkhorse Zamirah gjorde det för något år sen. Nu är hon ju tyvärr borta.

[[AcsJulia]]
0

De har inte varit så stora inom travet då dem mest blir B-ponnier och inte klarar att hålla några jättehöga tempon. :) Har däremot sett några A-ponnier med caspisk i stammen. :)

therese-persson
0

Fy vilka fiiina hästar!