Voltstart eller ej.
Varför vill ingen vara voltvakt? Är det så hemskt? Säger man ordet voltvakt flyr folk. Det finns aldrig så många undanflykter som om man säger till nån att vara voltvakt. Ohhh då har dom så mycket att göra, dom skall göra både det ena och det andra. Nej vi får nog hädan efter bara se Atoustarter i framtiden. För ingen vill stå voltvakt. Det kan ju göra ont. Länge leve Bilstarten eller linjestarten. Tänk så skönt slippa räkna ut handikapen.

Känner inte alls igen din beskrivning. Vist är det en del som missar att dom skall vara voltvakter, men det beror oftast på att alla banor har olika system för det så det är väldigt lätt att missa.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
men det e väl "åldersgräns" på att stå voltvakt?? har för mig att det e 15, eller??
på gotland så står de i programmet vem som skall vara.. De är bara och ställa sig eller fixa någon annan i sitt ställe…

#3 … vilket funkar väldigt bra :) Eftersom att man alltid är flaggvakt i sitt eget lopp går det ju bra att byta lopp med någon annan, eftersom att dom antagligen helst inte vill stå vakt i sitt lopp.. :P
#4 Ja jag tycker det funkar utmärkt vi verkar inte ha några större problem med flaggvakter på ön.

#2 Jo det är det men är man under 15 så får ens föräldrar eller någon annan anhörig stå istället.

Jag upplevde inte att folk flydde när dem skulle vara voltvakt när jag var aktiv. Men jag tycker att varje klubb ska ha egna voltvakter och inte använda kuskar och familjer som är ditresta för att tävla. För man vill ju ändå veta att den som man ställer dit som voltvakt är "utbildad" också så denne vet hur h*n ska agera.

Det är väl eg mest på Jägersro om jag ska vara ärlig som det krånglar med voltvakter , tror att det bara är den banan som vi har varit på som det ropas i högtalarna efter voltvakter.
Jägersro måste väl ha föräldrar till sina barn som tävlar och andra aktiva över 15 år som kan stå på banan.
Alla andra banor löser det ju kanonbra, i Halmstad har vi ju Börje som alltid raggar folk och löser voltvakterna och det funkar kanon , 1 gång fick jag göra det i stället för Börje och det var faktiskt inga problem att få några vakter, det är bara att tala om att nu får du stå i den och den volte . sen gäller det ju faktiskt att tala om för sina aktiva i klubben både ungdomar och föräldrar att ställer ni inte upp så kan vi faktsikt inte heller ha några tävlingar .
I Östersund har vi egna voltvakter.Vuxna som oftast har licens på stor häst.
Jag håller med CarolaCarro, vi har inga problem med voltvakter på Visbytravet (Skrubbs).
jo men vissa vet inte hur man gör och blir osäkra och då vill de inte stå…
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

#11 då får de fixa fram någon som kan stå….
ja i går på jägersro i det lopper jag va med i fick vi volta i hundra innan dom fick tag på voltvakter.
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Vi erbjöd att dom kunde få en snabblektion men dom brydde sej inte. Skyllde på allt mellan himmel och jord. 
Uno, du får helt enkelt göra en volkvaktlista inför nästa tävlingsdag, ställer de då inte upp är det bara att ge dem en A-varning så skall du se att de snabbt intar sina platser.
men om man åker själv till tävling då och inte har nån "anhörig" med sig då??
#16 Det är då man försöker få hjälp av någon!
Nu på mantorp senast var det en som va riktigt förvirrad…Hade aldrig stått voltvakt, eller understarter som det heter.
Då får man som lite mera erfaren försöka ta sig tid att gå med dem ut på banan och att de står med en så man kan visa.
Det tjänar inget till att man tar över deras volt, då lär de sig inget och kan inte stå nästa gång heller.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Hur svårt kan det va? Min dotter som kör sin första riktiga säsong(12 år gammal), var uppsatt som voltvakt i sitt eget lopp på Mantorp, då gick vi till inskrivningen o frågade hur vi skulle göra? föräldern får stå blev svaret. Jag hade aldrig gjort det, men sa att jag gärna vill lära mig,och vips inga problem, en annan följde med mig och visade hur jag skulle göra!!! 
#18 kan det varit dig jag hjälpte?? I lopp 4?
~ Anneli ~

Problemet att använda "okunniga" som understarters är att det faktiskt är betydligt mer än att övervaka eventuell tjuvstart som skall göras. En understarter skall veta hur startrutinen fungerar och kunna hjälpa till ifall tempot blir fel i volten. En duktig understarter kan hjälpa en volt att undvika tjuvstart. Jag anser därför att det är viktigt att det är rutinerade personer som står som understarters.
Jerker Klang,

Men nu är det så att det är bättre ha en "okunnig" än ingen alls. det är ju i grund och botten att det är tjuvstarter som det i första hand gäller. Jag har själv stått som voltvakt. Jag har inte brytt mej hur dom voltar… Bara kollat så dom inte haft hela ekipaget över linjen när starten gått. Volta vet väl ungarna själva hur dom skall göra, Det är ju dom som gått licenskursen. NÄSTA GÅNG KANSKE VISSA LOPP BLIR INSTÄLLDA OM INTE DELTAGARNA STÄLLER UPP SOM VOLTSTARTER. Och det vore väl synd… Kört dit häst och släp och sulky till ingen nytta, nu när bensinen är så dyr.
#19 det var det! tack för hjälpen förrästen!

#21 Gör en voltlista innan och använd i första hand hemmakuskarna och deras föräldrar faktiskt , så gör andra banor och Jägersro måste som sagt också ha föräldrar och Ungdomar som ställer upp , annars får ni väl ta upp det på medlemsmötet den 7 oktober med och tala om att det kommer inte att bli några tävlingar om de inte hjälper till mer på hemma tävlingarna .
# 23 En mycket god idé. Hoppas att det kommer många. För tyvärr är det många som hellre sitter hemma och gnäller, exempelvis genom inlägg i detta forum. Nu har de chansen att vädra sina tankar och åsikter.
Hur ska man annars kunna påverka om man inte är mer delaktig???
Men nu kanske det kan bli ändring på det här. Om stc ska hjälpa klubbarna med funktionärer så borde ju understarters kunna vara inräknade i det, eller vad tror ni om det??
~ Anneli ~

#24 Det är nog väldigt vanligt att det går bra att sitta hemma och uttalsa sig men gå på mötena och säga sitt verka vara svårare.
Instämmer helt med dig :-)

Detta med att sitta hemma och gnälla är tyvärr inget ovanligt och inget unikt för ponnytravföreningar.
Men även det omvända är väldigt vanligt. Dvs styrelsemedlemmar/kommitémedlemmar som ser sig själva som martyrer som minsann gör allt och mår så dåligt dagen innan ett arrangemang för dom vet inte hur dom ska få ihop det.
Samtidigt anser man att klubbmedlemmarna skall veta vad som skall göras och erbjuda sig att hjälpa till istället för att styrelse/tävlingskomité, eller vad det kan vara, frågar runt bland medlemmarna vilka som kan hjälpa till med olika saker.
Jag har suttit i styrelser för olika föreningar och företag och det är tyvärr samma sak överallt.
Jerker Klang,
#24 o #26 IBland har man kanske inget val !! Eftersom det nu var ett extramöte så blev det ju med kort varsel(så det gick inte att få ledigt), men det FINNS faktiskt folk som måste jobba

#28 du kan maila någon i styrelsen ditt förslag och på det viset också påverka det hela , skriv ihop ett förslag med dina åsikter och hur du skulle kunna tänka dig att ha det och maila tex ordförande eller någon annan så är även du med och gör din röst hörd 
Allt går att lösa med lite finess och vilja