Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1781 ggr
Tusen
0

Är det inte dags snart?

Är det inte dags för att lägga ner ponnytravtidningen, "Springspår/Ponnyronden" snart. Den kostar SPTF 250 000 kr / år och då det är ont om pengar och tidningen är tunn som ett dasspapper tycker jag att pengarna kan användas bättre.
Dessutom är allt gamla nyheter utom ev. reportage och dessa är mest om stortravare och deras kuskar. Det har blivit en mycket trist och onödig tidning som överlevt sig själv. Visst kan väl våra pengar användas till något bättre? Vad tycker du?

VeronicaP
0

Kan bara instämma helt och hållet , jag läser inte ens den längre jsut för att jag inte tycker där står något alls av intresse

divansson
0

Tycker den kan läggas ner. Samt att pengarna läggs på något smartare.

Istället kanske det borde finnas som travronden.se, fast för ponnysar. Med lite allt möjligt som har med ponnysar att göra.. Artiklar, nyheter, reportage, intervjuer osv.  Kanske vore svårt men om folk är villiga att vara med och bidra till nått nån gång så kanske?

Stallmima
0

Det var mycket pengar som skulle kunna läggas på annat. Det är synd att den har blivit så tunn, men iochmed internets framtåg så går snart nästan allt att läsa nästan omgående. Det som jag gillat är när det har varit någon som hade inblick i ponnytravet som skrev tidningen, åkte och gjorde reportage runt om i landet. Läsa om stortravet kan man göra i travronden. Så frågan om pengarna kan användas till annat svarar jag JA det kan dom. Det som är synd är att man inte kan spara internetnotiserna som "föredetta" ponnyronden

hermitage
0

håller med att de nästan bara stor om stora travet.dom skrev ju om reporten va ha det med ponnytravet att göra

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Ammiii
0

Håller med!
Den innehåller inget av värde!
Nu är det väl så att det är vi själva som har möjlighet att skicka in reportage och bilder…
Men då det intresset inte finns eller hinns, så tycker jag absolut att det finns bättre saker att lägga pengarna på!

BoysonII
0

Håller oxå me!!

ända sen ponnyronden försvann oh det blev sp så har jag tyckt det e så tråkigt att få den! det e knappt något att läsa, och sen står det knappt något om ponnytrav!! så tycker verkligen dom kan lägga ner den eller skaffa ponnyronden igen!!

ryttarn
0

Om jag förstått det hela rätt så pågår en utvärdering och en diskusion med STC om tidningens framtid. Ett förslag som ligger innom ramen för projekten  för ponnytrav 2010-> kommer STC helt ta över kostnaden för tidningen. Om dom gör det är det väll helt ok att den finns kvar. funktionen är ju inte i form av nyheter, utan snarare inspiration och marknadsföring av ponnytravet och ungdomstravet.

Som många påpekat så är ju nyhetsvärdet av tidningen=0, men den kan säkert fungera som marknadsföringsorgan.

#3 Kul att du nämner internets framtåg, det underliga är att ponnytravet i sverige är bland de sista sporterna som utnytjar  internet och då till stor del tack vare sajter som ponnytravet.com och ponnytrav.ifokus som drivit SPTF framför sig, om än ibland väldigt motvilligt.

Hur många av er vet att webben uppfanns för snart 20 år sedan? och att internet i år fyllde 40 år? ponnytravet har knappast varit pionjärer……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Mille
0

Eftersom det på första sidan står att tidningen ges ut av STC så förstår jag inte varför de inte redan står för kostnaden?

ryttarn
0

#8 Idagsläget betalar dom merparten, om jag förstått det rätt. Tanken är dock att dom skall ta över den helt. Frågan är docjk vad det innebär för ponnytravets inflytande över den…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Lättast är väl att SPTF bara slutar betala den. Den har gjort sitt för ponnytravet och desutom vill STC bara ha stortravare. De fullständigt sk**er i ponnytravet. Obestämd

ryttarn
0

#10 Tror det är en ganska grov förenkling faktiskt. Tror att STC idag är ganska väl medveten om ponnytravets betydelse för travets framtida fortlevnad. Sedan är det vår sak att på ett smart sätt utnytja den insikten till att få till ett bra stöd från STC till ponnytravet. Men det gäller att vara smart och diskutera med minst en räv bakom varje öra. Men att komma med ultimatum leder enbart till låsningar, tror jag.

Jerker Klang,

www.isil.se

stallnysater
0

En tanke som slog mig när vi fick hem tidningen var att VI FICK 4 st!!! En per medlem i familjen!! Där hade man ju kunnat spara genom att bara skicka till den som har licens eller bara skicka till en i familjen……

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

ryttarn
0

#12 Det var underligt, vi fick bara en trots att vi har fem licenser i familjen……

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#11 Varför tror du att de sänkt licensåldern till 16 år? Jo för att de vill ha fler kuskar. Inte för att det gynnar ponnytravet. Nej, den som har en räv bakom varje öra är STC som enbart jobbar i egen sak.  Litar inte på STC ett dugg.Foten i munnen

fnut
0

om tidningen ska vara lika "tråkig" som den är nu, kan dom lika gärna lägga ner den. förr var de repotage om tävlingsdagar och bilder på vinnarna från tävlingsdagarna, men inte nu längre. tråkigt tycker jag!!

Mille
0

Ett fel med tidningen är ju att den blir så inaktuell när den bara kommer ut 4 ggr/år. Om man nu ska ha kvar den i någon form så vore ett alternativ att ha en eller två ponnysidor i travronden, som utkommer två ggr/vecka. (blir det för mkt kan man ha med den bara i 1 nr/vecka).

Travronden är ju trots allt en tidning som blir läst av MÅNGA fler än SP, så det vore ju ett mkt bra tillfälle för SPTF att göra reklam för ponnytravet, för STC att visa upp sin ungdomsverksamhet och för oss aktiva att få visa upp våra duktiga kuskar, tränare, uppfödare och hästar.

ryttarn
0

#15 Det går alltid bra att kritisera och tycka det var bättre förr, vilket det iof kanske var ibland. Men vem orkade läsa numren som till 80% bestod av proppar, som redan var inaktuella. Vem skriver artiklarna? Jag efterlyste artiklar från tävlingsdagar till denna sajt i våras, har inte fått in ett enda repotage.Ibland känns det som att dom som mest åjar sig över förlusten av ponnyrepotagen i SP/Ponnyronden anser att någon annan skall skriva, annars kan man med fördel skicka dessa repotage hit och/eller till ponnytravet.com

Jag tror man måste se till vad olika medier skall användas till. En tidning i papper skall vara undervisande, inspirerande, marknadsförande men absolut inte av nyhetskarraktär. Nyheter, aktualitetsrepotage osv gör sig bäst på internett.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#15 Visst är det så. Men om ingen skriver och ingen läser då brukar man lägga ner tidningen. Så är det i alla fall då det gäller andra tidningar.Flört

ryttarn
0

#15 Tror faktiskt det är ganska många som läser SP/Ponnyronden. Bara för att vi som varit aktiva innom ponnytravet i många år inte ser den som den idéaliska tidningen för oss, så tror jag heller inte vi tillhör den primära målgruppen.

Som jag ser det så är tidningens primära målgrupp barn och ungdommar innom travskolan samt de som är i början av sin "kariär" som ponnytravkuskar. I det perspektivet är det faktiskt en väldigt bra tidning, men det är oxå helt logiskt att STC tar över hela kostnaden för den, vilket tydligen är på G.

Felet många gör är att tro att SP/Ponnyronden skall vara samma tidning som SP respektive Ponnyronden var(två väldigt olika tidningar). Sammanslagningen av dessa var snarare att ta fram en helt annan produkt. Det riktiga hadde kanske varit att ge den ett annant namn. Det har aldrig varit meningen att den skall inehålla "ammatörrepotage" från tävlingsdagar, inte heller proppar, resultatlistor och dyligt som ponnyronden var full av. Sådant lämpar sig nätet mycket bättre för.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#19 Men då är det ju löst.Glad

Om målgruppen är för de som INTE ännu tävlar så behöver ju inte SPTF längre betala för något som inte gagnar deras medlemmar.

Lägg dessa 250 000 kr på något annat! Borde ha gjorts för länge sedan.

ryttarn
0

#20 läs det jag skriver, rekrytering är väll i högsta grad en uppgift för SPTF. Men nu skall väll STC betala i allafall…..

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

Ja, dom 250000,- kan t.ex. läggas på datasystemet så att man kan få fram hästuppgifter direkt på nätet, utan att behöva få det på mail! Det är dock snart 25 år sen vi la in hästarna i STC:s system!!!!!

divansson
0

#22 Jaa det vore superbra :)

hannabrink
0

Kan bara hålle med åvanstående! Om man nu lägger ner så pass mycket pengar på en så klen tidning kan man lika gärna lägga pengarna på något mycket vettigare!

Tusen
0

#21 Jag läste men tolkade inte det på det sättet bara.Glad

Det är ju ändå STC som driver travskolorna så då är det ju på rätt väg om de tar över tidningen helt och hållet. Synd bara att det inte gjorts tidigare. Då kanske vi hade haft ett riktigt sportsystem som Maggan efterfrågar.

giffan
0

vad jag har förstått så har det gått ut fråga ang tidningen och övervägande ville tydligen ha den kvar.

Då frågan ställdes fram fick inte hur mkt den kostade och vem som skulle betala den. Kanske svaren skulle blivit annorlunda om man vetat om att de pengarna skulle kunna läggas på annat… Om än inte ett sport system som fungerar fullt ut som det gör på storhästarna, men iaf något som har mera värde än en tidning ingen läser.

tycker att det både är miljöförstöring och slöseri… Låt de som vill ha tidningen prenumenera på den, för en mindre summa. de som inte vill ha den kan få billigare medlemsavgift eller något, för det är ju iaf inbakat i den..

Skicka ut några ex till travskolorna, eller lägg några ex på varje bana, eller till atg klinikerna… ja sprid den dit där man kan visa upp ponnytravet till lite nya. Vi som redan är inne i sporten vet redan om det som står i den.

I våran familj läser vi den inte iaf. Och vi får bara en.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Christina-Lundberg
0

Så här tycker jag:

När ponnyronden kom i brevlådan, lusläste jag den. Fastänn jag är ponnykuskförälder… det var kul och intressant läsning, fastänn det var "gamla" tävlingsresultat man läste om från olika delar av sverige. Man fick ett större sammanhang om vad som hände och man kunde avnjuta denna tidning framför en/flera kopp(ar) kaffe….
Men även de spännande/intrressanta artiklar i form av intervjuver mm (min dotter var med när hon vann för x-antal år sedan).

Med dagen tidning SP, kan jag väl tycka är lite väl inriktad på storhästar och fd ponnytravkuskar. Den är tunn och är färdigläst när kaffekoppen är tom:0…
Tidningens reportage bygger väl på att man skall skicka in reportage. Och det finns många mycket bra skribenter i sverige… varför syns inte dessa i tidingen? Jag kan förstå att tiden inte räcker till. Det finns ju trots allt bara 24 timmar på ett dygn - varken mer eller mindre. Dessa skall fyllas med allt i från morgonritual till hästtävling. Hur ska man då hinna med att skriva??

Visserligen kan man ju uppdatera sig via datorn idag, när det gäller tävlingar mm. Men det är bara känslan att bläddra i något…

Att tidningen kostar pengar är väl inget att bråka om - säg den tidning som inte gör det. Men att hitta alternativa lösningar som tex sponsorer mm är väl att föredra, för att minska kostnaderna. Sedan kan jag väl hålla med om att man kan lägga delar av pengarna till att fixa till ponnytravsystemet - så de liknar stortravet. Slår jag på en häst, ska det komma upp allt… ni förstår vad jag merar.

ElinPettersson
0

När jag läste innlägg #3 fick jag en liten idé.. :)

kan man inte lägga upp den på internet som en tidning, miljövänligare och mire pengar! ;)

Jag tycker om den och vill gärna ha kvar den! :)

ChristinaH
0

Tidningen bygger på att det är en anställd journalist som skriver reportagen och lägger upp innehållet.

Tidningen består av 20 sidor. Framsidan och första sidan i tidningen går bort då det är omslagssida och infosida. Kvar är då 18 sidor. Halva tidningen ska innehålla ponnytrav, och andra halvan ungdomstravet.
Det innebär att 9 sidor ska innehålla enbart ponnytrav. Vi har 7 mästerskapslopp. 27 klubbar och nu gissar jag, men minst 15 av dom 27 har ett speciellt stort lopp/år. Det är 24 sidor reportage bara det. Sen vill vi ha med lite andra mer personliga reportag. Enl. enkäten vill medlemmarna läsa mycket fakta.

Resultaten är en färskvara, och då detta läggs ut på Internet, både på SPTFs hemsida samt andra forum som här, så finns ingen anledning att tidningen ska fyllas med gammalt. Då skulle "våra" sidor fyllas av enbart resultat. Och det skulle inte alls vara kul.

Däremot ska reportage från vissa lopp med i tidningen. Ex. mästerskapsloppen. Att vi medlemmar skickar in förslag på vad vi vill ha i tidningen är ok. Men själva skrivandet ska journalisten utföra.

Detta är beslutat med underlag av den enkät undersökning som gjordes för några år sedan ang. dåvarande Ponnytravronden.

Det är en dyr tidning, och den är endast på prov. Avtalet kan sägas upp. Nu läste jag att ett av STCs bidrag till ponnytravet i samband med att prispengarna slopas för 8-12 åringar, är just att dom tar över hela kostnaden för tidningen.

Personligen så tycker jag att den är bra mycket bättre än den ponnyrond som vi hade innan denna. Men SPTF, dvs VI, har inte råd med den.

Mvh Christina