resultat av medlemsmöten
Hur har medlemsmötena gått? Har Ni lyckas ena Er till gemensamma förslag ? Vad tycker egentligen ponnytrav Sverige ? ( förutom att pengarna ska vara kvar för 8-12 åringar , det slaget är redan förlorat , tyvärr )
Anna Manberger, www.stuterila.se
Medlemsmötet på Romme där en hel klubb är helt enade. VI TÄNKER KÄMPA FÖR ATT BEVARA PONNYTRAVET SOM DET ÄR IDAG, VI TÄNKER INTE VIKA EN TUMM FÖR STC. Hoppas ni andra klubbar tänker ställa upp.
Hallo, även vad det gäller prispengarna för 8-12-åringar? Förresten har Maxette fölat?
#2 Ja, vi ska kämpa för att bevara travet som det är idag! Det innefattar även prispengarna för 8-12 åringar. Det finns mycket vi kan göra ännu, så därför behövs det ett starkt angagemang från alla aktiva. För idagsläge vet jag INGEN mer än den tillsatta arbetsgruppen som är för förslaget.
#3 det vet jag!
Det har redan inkommit två! förslag för helt slopande av prispengar till kat.A!
#4 Kan det bero på att vi aktiva inte tror vi har något annat val, men som sagt det finns mycket vi kan göra ännu. Skulle vara mycket trevligt om ni som sitter i gruppen kunde ta åt er av vad vi aktiva tycker och inte bara köra erat eget race..

Vi har inte ens haft något möte eller fått kallelse till något…
#VÄLKOMNA !4 & 6 samt övriga som känner att ni vill komma och diskutera hur vi nu skall gå vidare med förslaget. Tisdag 6/10 kl 18.00 i Hedemora. Anmälan till DPKS ordförande telnr finns på vår hemsida.
# Konsigt agerande av en i arbetsgruppen. Erat förslag fick inte komma ut innan ordf.konferensen för att det inte skulle bli spekulationer, men nu när någon skickat in ett förslag som faller er i smaken så basuneras det ut direkt.
Kicki

#7 lite långt att åka men tack för inbjudan, jag har funderat lite själv och tänker nog svara oavsett kluubmöte eller ej.

Visst kan vi motsätta oss borttagandet av prispengar för ungdommar 12 år och yngre, problemet är att då får vi säga adjö till STCs stöd vilket i dagsläget är ca 700.0000:- vilket i framtiden kan bli mer. Risken är även, med förlorat STC stöd, att vi även förlorar stödet från de lokala sälskapen.
För min del så är pengarna till <=12 år ingen helig ko utan man måste se till helheten. Ridsportförbundet har haft uppe detta med prispengar för barn uppe och röstat ner det så sanolikheten att vi skulle kunna påverka STC i den riktningen finns inte.
Däremot tycker jag att arbetsgruppens förslag är överarbetat och för komplicerat, bättre då att hitta en vettig struktur på den än att naivt tro att man kan behålla prispengarna för barn.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vi har alltid levt i en annan värld en ridsportsförbundet så att komma dragandes med dem känns i alla fall för mig aningen malplacerat även om jag inser kopplingen med prispengs debatten.
Det som jag tycker är anmärkningsvärt är att man är villig/tvungen att låta sig utpressas av STC. Trist om det är så. Jag kanske cycklar om kring i grönskan och inte fattar vilken ekonomisk situation vissa klubbar och SPTF sitter i. Men en del av detta kanske kunde förutspåtts och förhindrats om man varit lite mer klarsynta tidigare.
Jag kanske är för dåligt uppdaterad, har inte varit super engagerad de senaste åren. Men av det lilla jag snappat känns det inte positivt. Visst skall man inte vara rädd för nyordningar, men man skall nog inte krångala till det mer än nödvändigt. Det finns nog så mycket regler och bestämmelser som är svåra att sätta sig in i inom hästsektorn.
Om det inte skall finnas prispengar för dem mellan 8-12 år, varför inte slopa prispengarna helt och hållet. Tänk vad mycket lättare det blir för klubbarna att ha råd med tävlingar då. Dubblera gärna anmälningsavgifterna också. Inför gärna även en avgift som grundar sig i antal mil man har till banan man startar på, tex 10 kronor milen. Varför inte också tiodubbla boxhyrorna. Om någon inte förstår ironin i ovanstående är det inget jag kan ta ansvar för….
Låt bli att särbehandla 8-12 åringarna och deras familjer, alla skall väl tävla på lika villkor.
Jag tycker det är helt snett att 8-12 åringarna skall särbehandlas. Som uppfödare och tränare lär jag inte vara intresserad av att sätta upp några 8-12 åringar i framtiden.
Något annat som slår mig om nu prispengarna försvinner, hur blir det då med tex penningloppen. Om en ponny vissa gånger startar utan prispengar och sedan skall gå lopp grundat på pengar blir det inte då ännu mer ojämt i loppen?
Oj, vad mycket osamnhängande babbel det blev
Veritas odium paretFörvånad

#11 Det finns ett klart samband mellan ridsportsförbundet och STC/SPTF efterssom det är de enda sporter där barn tävlar/har tävlat om pengar. Därfär är det intresant hur ridsporten hanterar/utvärderar samma fråga. Även om jag i grund anser att detta är kvalificerad moralpanik så inser jag samtidigt att det inte är någon idé att pissa i motvind, STC har satt det villkoret då gäller det att SPTF ser till att få ut så mycket som möjligt i kompensation från STC som möjligt. SPTF har lyckats förhala detta med prispengarna i flera år, men jag tror inte det är möjligt längre
Kan vi få STC att ta över all tävlingsadministration samt att alla ponnytravdagar läggs in som ordinarie arbetstid för banornas personal så släpper jag gladeligen prispengarna för kat A. Idag är det största enskilda problemet vid tävlingsarrangemang att få ihop funktionärer. Nu senast fick åby flytta sin tävlingsdag två veckor då dom inte fick till det vad gäller funktionärer. Kan vi lösa detta är prispengarna en "billig" uppofring.
Det är lätt att ironisera, inte lika lätt att komma med konstruktiva förslag på lösning……
Jerker Klang,
Ser nu i en anna tråd att det skrivits om prispengar och helt seriöst förslag på att ta bort prispengar helt och hållet för kat A. Om så blir fallet kan det inte få fortsätta med pengar i kat B heller. Någon rättvisa måste det väl ändå vara.

#13 varför det? varför skall det inte kunna vara prispengar i kat B bara för att det inte är det i kat A? förstår inte logiken där.
Rättvisa är väll ändå inget argument. för då skulle alla alltid få köra vilken typ av häst som helst, oavsett ålder på kusken(0 ->150 år), det är väll det ända riktigt rättvisa?
I ett reglemente har man andra "baktankar" än absolut rättvisa. Istället ser man en så rättvis hanteringsom möjligt utifrån dom mål man har……
Jerker Klang,
Jag tror ialla fall att många kommer att skippa kategori A så fort de bara kan om alla prispengar där försvinner. Och rättvisa i det här fallet kommer då att handla om hur attraktiv en a-ponny är i jämförelse med en b-ponny.
Om nu sporten sätts i första rummet varför prispengar i någon av kategorierna?
Om barn inte skall få tävla om pengar, sätt en 18-års gräns för prispengar.
#12 Åby,flyttat tävlingsdag?
Lätt att ironisera. ja ibland. Konstruktiva lösningar, då kanske man borde vara mer insatt än jag är för dagen. Vanligtvis är jag annars full av ideer kring det mesta… Som jag skrev innan, jag är inte helt uppdaterad. Och med andra ord så cyklar jag omkring i grönskan…Men jag är villig att lära mig mer och fördjupa mig i frågan, därav deltagande i denna dikussion. Även om jag i dagsläget har massa förutfattade meningar, så är det inte säkert de är statiska mer än på en punkt misstänker jag. Om jag känner mig själv rätt
Angående medlemsmöte har jag inte hört ett knyst från den klubb jag är medlem i. Det är oroväckande.
# 5 ingen vill ju ta bort prispengarna, allra minst jag. Jag har 4 shettiskuskar, precis i den kategorin. MEN jag är rädd för att STC ställer ultimatum- bort med prispengarna eller bort från banorna. När läget att kommit dit- ryker kanske ALLA prispengar för att vi ska få va kvar. Alternativet är att flytta tillbaka till tränarnas träningsbanor- som det var när jag körde ponnytrav. Fungerar lika bra för mina barn MEN vi har inte tillräckligt med aktiva, ideellt arbetande funktionärer, pengar till datorsystem etc..
och vad har vi att ställa som motkrav till STC? Om vi inte får ha kvar pengarna så tävlar vi inte? Eller vad? Jag tycker att det är skit att vara så beroende av STC., men nu är vi det och hur gör vi det bästa av det?
Jag är orolig för att medans många duktiga,engagerade aktiva ÄR helt upptagna att slåss för bevarandet av prispengar, missar tillfället att påverka hur vi ska kunna få nåt av STC som kompenserar detta och hur ponnytravet ska se ut -när prispengarna tas bort.
Vi har fortfarande inte fått kompensation för att totospelet togs bort på Visbytravet vad jag vet…..hur skall då kompensationen för prispengarna kunna genomföras? En idé är att alla startande shettisar får resebidrag! Men det är ju också pengar…..STC har fått så många tränare och aktiva över till stortravet från ponnytravet, så bara det skulle kunna räcka till jättestora kompensationer! Och snälla ryttarn, jämför inte ponnytravet med ridsporten!!!!!
Om förslaget för borttagandet av prispengar går igenom så kommer ponnytravet att långsamt tyna bort, vilket ger färre som går över till stortravet och dessutom förstör för russaveln och till viss mån även för shettisarna!

#17 Att prispengarna försvinner för barn 12 år och yngre är nog tyvärr ett faktum, där går det inte att förhala längre. Min enda gämförelse med ridsporten är just utifrån prispengadiskusionen som dom hadde för några år sedan. Tycker det är en ganska rellevant att i diskusionen ta med erfarenheterna därifrån.
Jag tror faktiskt inte att, som du skriver, ponnytravet tynar bort om man tar bort prispengarna. Däremot kommer det krävas aktiv rekrytering till sporten för att inte få den att tyna bort. Där ser jag risken idag, rekryteringen. Men den tror jag inte påverkas av prispengar, det är helt annat arbete som behöver göras där och då måste samarbetet mellan klubbar och trevskolorna bli väldigt mycket mer aktivt, för det är där som de intreserade oftast kommer först.
Jerker Klang,
#16 Jo, jag har alltid varit emot prispengar. Tycker ingen ska idrotta och tävla om pengar oavsett idrott och ålder. Men det är jag nog ensam om att tycka. 
Sen kanske motkravet att vi inte tänker tävla inte är så dumt egentligen. Det är ju ur ponnytravet de nya kuskarna ska rekryteras, enligt STC. Eller ljuger de?
I ärlighetens namn tror jag faktiskt att STC inte bryr sig ett dugg om ponnytravet utan vill bara få nya kuskar och hästägare till stortravet. Varför tror ni annars de sänkt licensåldern (för några år sedan) till 16 år. Då kan man ju gådirekt från shettis till storhäst. Och det är ju bra eller…?

#10 700.000kr undrar hur mycket det är i jämnförelse med vad travskolor,ungdomstravet och travetstalanger får i bidrag.Gissningsvis inte 10%, troligtvis mindre
#3 Arbetsgruppens förslag innebär inte att prispengarna för 8-12åringar tas bort. Det innebär att prispengar för 8-9 åringar tas bort. Däremot har STC stått fast vid att de (STC alltså) vill ta bort pengarna för 8-12åringar.
Vi försökte i arbetsgruppen enas om en kompromiss gentemot STC för att om möjligt göra den här förändringen så lindrig som möjligt. Jag personligen hoppas fortfarande på att det ska gå att resonera vidare kring detta med STCs företrädare. Det förutsätter dock ett ödmjukt förhållande från båda parter, även från ponnytravsverige.
Även jag ser en fara för shetlandsponnyernas utveckling inom ponnytravet om vi blir tvugna att gå på STCs förslag. För min del ser jag inget bättre användningsområde för den här trevliga rasen än just ponnytrav.
Att sedan en del personer har kommit med förslag att ta bort alla prispengar för shettisar är inte något som arbetsgruppen står bakom, det är helt och hållet deras eget förslag som de går ut med.
Eva Aronsson, medlem av arbetsgruppen.

#21 Jag tror faktiskt det är tämligen naivt att tro att ni kan förhandla till er möjlighet till prispengar för ålderskategori 12 år och yngre.Men det är min åsikt.
Jag ser en risk i att arbetsgruppens förslag med så många licensvarianter innebär en större risk för kat A ponnyerna än slopandet av prispengar. Risken är att det blir så fragmentiserade proppar att loppen inte blir av.
#20 Det är väll egentligen tämligen ointressant, vi kan nog vara överens om att urtan de 700.000 och tillgången på travbanorna så dör ponnytravet tämligen direkt.
Jag tycker det är olyckligt att man inte redovisar projekten II och V tillsammans. Då projekt II innebär att vi innom ponnytravet skall slakta ett antal heliga kor borde STC även samtidigt redovisa vad dom är beredda att "betala" för det. Nu får vi nöja oss med luddiga utfästelser utan reell substans vad gäller delprojekt V som ett "lockbete" att gå med på delprojekt II. Det enda ärliga är att SPTFs styrelse inte tar något beslut angående resultatet i delprojekt II förrän det finns ett framförhandlat förslag och tidsplan för projekt V. Annars är risken att det inte ens blir en tumme av projekt V.
Jerker Klang,

Var kan man läsa om de andra delprojekten?

#23 finns i dokumentet på SPTFs hemsida.
Jerker Klang,
#10 Nej Jerker! Vårt förslag är inte överarbetat. Tyvärr är det nog missförstått.
Att MIXtrav och A1 o B1 finns med är för att fånga upp nya till ponnytravtävlingsverksamhet och förhoppningsvis skall de få mersmak och vilja fortsätta "tävla på riktigt".
MIXtrav, A1 o B1 är skall fungera som en "bro" från travskolorna över till klubbarna för att klubbarna skall få fler medlemmar och fler aktiva.
Travskolornas roll är ju inte att anordna tävlingar utan att utbilda o engagera allt från nya okunniga upp till redan aktiva.
STC är mycket positiva till denna "bro" där skolornas elever skall ha lätt att känna igen MIXtravformen som redan finns i travskolorna samt att "prova på" en förenklad variant av travlopp genom A1 o **B1.
**Självklart måste A1 o B1 ha någon form av licens. Vi ställde frågan till alla på ordförande konferensen om vad man skulle kunna göra för "underlättning" för nya kuskar att våga ta steget o prova på ponnytravlopp i form av A1 o B1. Tyvärr har inget förslag inkommit……än iaf!
Här skall vi inte glömma att många röster hörts för -att det är för svårt - det är ju bara barn…!
Arbetsgruppen föreslog bla ingen dressregistrering……..i vårt följebrev finns även angivet några ex på hur man väljer att utforma loppen.
Tanken med dessa lopp är inte bara att locka nya medlemmar/kuskar utan att även engagera vuxna. Vid sådana här lopp finns många sysslor/funktionärer som även de inte utbildade skulle kunna göra och förhoppningsvis bli sugna på att fortsätta med även i "riktiga" tävlingar.
Det pratas o skrivs mycket med nästan "förakt" om hur STC satsar på sina travskolor som faktiskt genererar mycket nytt intresserat folk och framför allt är det de som licensutbildar nya kuskar. Det skrivs o hörs också ofta att travskolorna "håller" sina elever……..
STC tycker det är mycket bra med MIXtrav, A1 o B1 i klubbarnas tävlingsstruktur och att därmed travskolornas elever får lättare att komma till tävling. Klubbarna borde se goda chanser att få nya medlemmar o aktiva genom att använda dessa licenser.
Dessa licenser skall inte ses som konkurrent till nuvarande tävlingslicenser utan som ett komplement!
Vi jämför oss ofta med ridsporten vad gäller prispengar.
Genom att använda MIXtrav, A1 o B1 kan man ju jämföra med ridsportens lokala tävlingar innan det är dags att gå upp och tävla på regionala(vanliga ponnytravtävlingsdagar) eller nationella(SM o mästerskapslopp) tävlingar.
Dessa tre "nybörjarformer" MIXtrav. A1 o B1 behöver inta användas vid ordinarie travtävling utan kan arrangeras ensamma.
Ett ypperligt tillfälle att ha sådana tävlingar tex varje månad, ganska kostnadsfritt , mycket lärorikt osv………se inte hinder, se möjligheter att engagera nya kuskar o nya funktionärer!
Annette Ericson för arbetsgruppen SPTF 2010->
# 12, 16, 21 Bra skrivet!
# 17 är det enbart STC:s beslut? Är det inte ATG som står för totospel? (rätta mej gärna om jag har fel)
#20 vad spelar det för roll?
De pengar ponnytravet får är ju ovärderliga för ponnytravet oavsett vad travskolorna får!
Dessutom kan ju ponnytravet dra fördel av att samla upp de som går i travskolorna som medlemmar osv…..
# 8 Hej Kicki!
Det jag "basunerade" ut faller arbetsgruppen i smaken…….läs vårt förslag igen så ser du att vi försökt tänja åldersgränsen för prispengar både uppåt o nedåt!
Förslaget var sagt att det skulle redovisas på ordförandekonferensen….något fel med att vi ville gå ut till ALLA samtidigt?
Vi hade dessutom många gånger bett om klubbarnas idee´r o synpunkter…….varför var ni inte med från början? Tystnad räknas som oengegemang!
Om man inte får ett endaste livstecken från sin klubb är det inte lätt att engagera sig och veta vad som är på gång….

#25 Vi ser helt enkelt olika på det, jag anser det vara för överarbetat och att det "uppmanar" till ännu mer fragmentation i proppskrivandet. Ett license system måste vara enkelt och lättbegripligt. Jag vet och har full respekt för de intentioner ni haft, men det hela blir så oöverskådligt.
Klubbarna har redan idag svårt med proppskrivandet, att ytterligare addera dessa parametrar riskerar att köra ihop det fullständigt.
Jag får känslan av att ni helt enkelt haft ambitionen att få in precis alla önskemål i detta, istället för att sovra och se vad är det som klubbarna ska hålla på med. Ibland måste man prioritera bort vissa saker för att få helheten lätthanterlig.
Jerker Klang,
#27 tryck på i din klubb o be att medlemmarna får bättre information
!
#28 det är ju precis en bred verksamhet som önskats och den finns i arbetsgruppens förslag.
Att det sen är fristående licensgrupper är ju för att varje klubb skall kunna välja ut just den typ av tävling/ar som de vill arrangera. Klubbarna själva kan ju prioritera bort de licenstyper de inte vill använda, men tar ju inte bort möjligheten för andra att använda dem.Kallas valfrihet
!
Det är också tänkt att det skall läggas energi på att skriva proppar i form av utbildningsdagar osv…oavsett vilken tävlingsstruktur som kommer att bli, det fungerar ju inte idag heller efter vissa rapporter och det är uppenbart att flera klubbar behöver hjälp. Det har också framkommit information o önskemål att det skall finnas färdiga proppmallar för de som vill använda redan färdigskrivna proppar som underlättning.

#28, hittar inget annat dokument en det som ligger på första sidan, jag vill ha mer information än de som står i de olika rutorna. eller finns inte det?

#31 Det är den information som finns…..
#30 Ibland kan för mycket valfrihet sätta käppar i hjulen för just valfriheten. Personligen tycker jag inte mixtrav är något som klubbarna skall sysla med utan det hör hemma innom travskolans verksamhet. IOF är det ett "snyggt" sätt att få fler medlemmar i klubbarna om man "tvingar" travskolans elever att ha en license och därmed medlemskap i ponnytravklubb för att få tävla i mixtrav. Men det kommer troligen på de flesta ställen vara travskolorna som arrangerar dessa tävlingar.
Att ha en "lokallicense", om man skall jämföra med ridsporten, är väll iof inte fel men jag anser inte att en sådan behöver ha en åldersbegränsning uppåt, oavsett ponnykattegori. Vi har kört denna typ av lopp alla år som jag varit aktiv innom ponnytravet men då kallas det bygdetrav. Om man vill ha detta även innom ponnytravklubbarnas paraply är väll det helt ok, men krångla inte till det utan ha en license för det.
Proppskrivandet ska vi kanske inte diskutera i denna tråd, Anledningen att jag tog upp det är att man genom detta licensförslag för in ytterligare en parameter i ett komplex som väldigt få klubbar klarar av ens idag.
Jag förstår fortfarande inte varför man måste ha 7 olika licenstyper för detta, som jag ser det räcker det med fyra, fem om man tror att man kan få in pengapriser på en del av Kat A.
Keep it simple, annars skjuter vi oss själva i foten
Jerker Klang,
har jag förstått det hela rätt…
Om man inte får köra lopp med prispengar för barn 12 år eller yngre, så kommer tävlingarna kunna köras exakt så som vi gör nu, men den enda skillnaden??
Och vill vi kan vi skriva ut lopp lite mera hur vi vill…
Då väljer ju varje klubb hur man vill göra. Vad man har för intresse i sin klubb. Antagligen kommer många missas och inte få några lopp alls, och trötnar för det… Men som det är nu så missas många iallafall och får knappt köra några lopp iallafall, så skillnaden blir inte så stor.
Och hur Stc ska kunna skriva våra proppar, det skulle jag vilja ha bättre förklarat, även hur man skulle kunna göra en grund propp… Känns svårt att få med alla då… Hur många kommer inte bli utanför då??
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#32 okej, trodde bara att jag inte hittade mer… jag tycker det är väldigt tunt med information… om projektet som helhet eller tänker jag helt fel, berörs vi inte av alla delar?
Sen håller jag med flera att försöka hålla det så enkelt som möjligt, inte för många licenskategorier. Skall vi följa STC reglemente och vara så likt stortravet som möjligt så måste vi ha klara krav på våra kuskar som kör lopp, oavsett pengar eller ej, för det har väl med säkerhet att göra.

#34 Det är bara projekt II (tävlingsstruktur) och till viss del projekt V (administration) som har startats upp. Övriga projekt kommer senare.
Men efterssom Projekt V inte ligger så långt efter projekt II anser jag att beslut om dessa skall göras samtidigt. Beslut om projekt II får helt enkelt vänta tills det finns ett beslutsunderlag för projekt V, anser jag.
Jerker Klang,
# 33 det verkar som om du har förstått det bra
!
Nej det är inte tänkt att STC skall skriva propparna utan det är upp till klubbarna att göra det i sin egna klubb men det är tänkt att det skall finnas färdiga mallar för propositioner hos SPTF som de som önskar kan använda.
Som underlättning för de som tycker att det är svårt att skriva propositioner, behöver tips o idee´r osv……
#36 Då behöver det egentligen inte bli någon större förändring.. egentligen. Endast att pengarna kommer att försvinna, och det är väll egentligen det som behöver diskuteras hur vi ska göra med det, för pengarna kommer vi att bli tvugna att tävla utan om vi vill tävla någelunda som vi gör nu…
~ Anneli ~
# 37 Nej det behöver inte vara någon förändring förutom då borttagandet av p.p. barn 8 - 12 år.
I stort sett kan var klubb köra tävlingar som det har varit.
De "nya" licensförslagen ligger ju fristående och ingen som inte vill behöver använda dem.
De har tillkommit för att skapa möjligheter för den klubb som vill använda dem för att fånga upp o engagera fler aktiva.
Lätt, enkelt o valfritt
!
#38 Då så, då ser jag inga bekymmer med det. Annat än att det ser krångligt ut med alla olika typer..
~ Anneli ~

# 38 ??…….
Fast varför ändra om det inte gör skillnad?
~ Anneli ~
#41 fler licenskategorier har ju skapats för att det skall finnas möjlighet att använda dem för de som vill bredda sitt utbud och därmed få fler aktiva.
Det är inget tvång för någon klubb att använda den licenskategori de inte vill använda!
Om man inte vill ha någon större förändring så skriver man ju bara proppar för (i arbetsgruppens förslag) 2,4,5 o 6 så är det ju i stort sett samma tävlingsstruktur som det har varit, bortsett från att barn 8 - 12 år blir utan prispengar.
Det är ju upp till klubbarna själva att välja om de vill använda de "nya" licenskategorierna.
Börjar de "nya" licenserna användas och slå väl ut är det ju de som kommer att göra skillnad!