Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 868 ggr
thilda-
0

hemmabygda boxar

Vilka här inne har hemmabygda boxar? kan ni lägga in lite bilder så jag får se? :)

vilket material/virke ska man använda sig av när man bygger box? skulle behöva lite tips och råd eftersom jag och min sambo ska snart bygga en liten box till luddan :)

[sbergmark]
0

vad skoj :) jag och min kille ska också bygga 2 ponny boxar i våran ladugård :) han jobbar så en träfirma så vi köper matrialet där ifrån… vi har nu bara hunnit slita upp lite golv. Men det tar sig ! Någon som har tips om ventelationer osv ?

divansson
0

Vi har hemmabygda boxar bara. Vi hade tjocka, breda brädor. Har hållt i många år nu. Sen har vi tre boxar som är i vanliga brädor också. Har dock inga bilder  :)

Ett tips kanske? Blanda fernissa/klarlack med sandkorn och spruta på väggarna (eller måla lr hur ni gör) två lager, då blir det 100ggr lättare sen. Blir det skitigt är det bara att ta vatten på och hästarna biter inte, eftersom det är just sandkorn i, så då slipper man att byta plankor senare om de skulle bita massvis.. Kan vara lite småkrångligt just när man ska göra det, men det lönar sig i slutändan sålänge man tar lagom mängd sandkorn ;)

marika-J
0

Jag har skrivit en liten förklaring hur vi gjort våra boxar i din tråd inne på gotlandsruss + bilder :)

thilda-
0

tack så mycket :D

JessicaOscarsson
0

tänk bara på att de blir nya regler nästa år :) boxar för b-ponnys måste vara 3x3m

Zetter
0

# 5 Var har du läst/hört det? Varken Länsstyrelsen eller jordbruksverket har några uppgifter om det.

JessicaOscarsson
0

det var någon som sa det, nu minns jag inte vem. Men det kanske bara var ett förslag om att det skulle bli så. Men alltid bra att göra stora boxar så att man slipper bygga om, om det skulle komma nya regler :)

Kiimzan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pappa byggde en box till vår minishettishingst men jag vet inte vad han har för mått och så:(

På bilden ser du den översta delen av boxen…(vår dponny stod i den just då)

MagganS-B
0

# 7 Man behöver inte bygga om när det kommer nya regler, utan dom gäller OM man skall bygga om eller nytt!

Vi hade plank, 1,5 tum, liggande löst i plåtprofiler, dom höll i  ca. 30 år. Vi satte stolpar på mitten av två ihopsvetsade profiler som vi gjöt ner i golvet. Stadigt och bra blev det, och det var bara att lyfta ur trasiga bräder och sätta dit nya. Dörrarna var vanliga "luckor med boxlås. Vi hade sex såna boxar, varav en som var stor, s.k. fölningsbox. Nu har vi 4 fabrikstillverkade…..Hammars!