galoppträning ?
är det bra att rida travhästar i galopp ? t.ex rida galopp intervaller och så :P
Jag tycker det är bra, får igång flåset bra. Min lille latmask uppskattar det dessutom verkligen som omväxling och blir ordentligt upppiggad ^^

Mawerik galopperar jag nästan alltid med när jag rider, ibland samlad galopp och ibland låter jag han racea på i intervaller på skogen, han älskar att bli riden så känns som en självklarhet att jag galopptränar ibland, det gör även att han blir lite travsäkrare framför vagnen
min ponny älskar att sträcka ut i full galopp!:) jag tycker de är ett bra sätt att träna sina hästar på oxå.. dom flesta tycker de är kul!:)
Mina älskar också att få galoppera. Jag tycker bara det är bra att variera träningen för dem. av Galoppträning stärker du deras rygg också och det är bra..
Många stortravare tränas också i galopp. Vi har ett varmblod som efter att han lärt sig galoppera ställer sig mycket fortare i loppen än tidigare. Även ponnysarna galopptränas ofta. Naturligtvis får de inte springa in i galoppen utan den fattas från kort samlad trav. Med galoppskänkel.
Jag brukar rida galopp intervaller och träna galopp vid tömkörning och motionsridning. Speciellt galoppintervallerna brukar ponnyerna tycka är roligt, full rulle kanelbulle samtidigt som man effektivt tränar både styrka och kondis på annat sätt än genom travträningen med vagn.

Brukar galoppträna framför vagn.

Jag galopptränar i backe lite då och då. Kul och bra muskelträning!
Jag har tyvärr ingen ryttare till mitt russ, men jag brukar galoppera henne på långlina och då blir hon väldigt pigg och framåt och alltid efteråt får hon en otroligt bra trav!
Min ponnyryttare galopperar Frimma när hon rider och när vi löshoppar faller hon in i galopp av sig själv och man ser på henne att hon tycker att det är jättekul! Bra omväxling och muskelträning enligt mig! :)

jag tror att galoppträning med sadel är jätte bra spec om man har en häst med lite för mkt enenrgi.men jag är inte så säker på galoppträning med vagn
tycker att dom ska lära sej att det bara är trav och skritt som gäller där..
men det kanske är bra det också,blir ju inte så mkt belastning på hästen.
men jag kör igen galoppträning med vagn.. och inte heller med sadel.han är för liten och klen, och jag är för stor och fet X)
men skulle han inte varit så klen och jag så stor så skulle jag göra det :)

Jag brukar galopp träna mina ponnysar och dom tkr det är jätte kul. Öronen framåt och full fart :)

de är från häst till häst

Ni som galopptränar era för vagn hur gör ni då? får de springa in i galoppen eller hur gör ni?

jag skulle aldrig kunna tänka mig att galoppträna med vagn, när jag rider dom så är det endast på komando dom får galoppera alltså galopp fattning som gäller, faller dom in i galopp så tar jag ner dom till trav genast!
jag skulle aldrig galoppträna mina hästar i vagn, känns lite osäkert. Lätt att dom slår i farten.

Jag använder mig mycket av galoppträning, både för sadel och vagn. Det är alltid under kontrollade former i samlad galopp och på kommando.
Jag har haft flera russ som värmde bäst genom att ridas i galopp!
Jag har aldrig vart med om att hästar slagit bara för att de galopperar. Tom Hults Pirita som var så fruktansvärt bakrädd och slagbenägen galopptränades för vagn - utan problem.
Men som sagt; alltid på kommando och i samlad galopp. Hästarna verkar gilla det!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Det är inte värre att köra i galopp än att rida i galopp. Självklart måste hästen vara skolad och lyhörd för hjälperna, det är ju inte meningen att den skall skena i galopp. Det gäller alltså att köra hästen i alla gångarter, inte bara att åka häst. Det går alldeles utmärkt att värma hästen i galopp inför ett lopp, gärna med tempoväxlingar och galoppombyten. Efter en sådan värmning brukar hästen vara mer travsäker i loppet, då den får sträcka ut i trav. Galopp fattas alltid på kommando. Naturligtvis tar det lite tid att lära sig och hästen hur man hanterar de olika gångarterna på ett bra sätt.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Fanns en jättesnygg travare här på Visbytravet, han ägdes av en f.d. russkusk. Den hästen både vann lopp och kunde leda defileringar under ryttare i samlad galopp. Han tränades mycket i dressyr!
Kan berätta om vårt varmblod som alltid varit travsäker under sadel (montélöp alltså) men väldigt galoppig med sulky. Sedan han har börjat galoppträna i samlad galopp har han blivit ännu mer säker i traven även framför vagn. Och det bästa av allt är att om han blir knuffad i ett lopp av något annat ekipage så klarar han bättre av att hålla traven än tidigare. Skulla han ändå råka slå över i galopp så ställer han sig på en gång. Galoppträning är bara positivt för travarna. Som Agge skrev här ovan är det många som galoppvärms innan loppen som faktiskt blir mer travsäkra i loppen sedan.
Triztan, på bilden, galoppvärmdes alltid före lopp. Han blev piggare då.
min ponny älskar att galoppera och vi har enh galoppbana nedanför stallet så det är perfekt. fe´rgus brukar även bada på sommrarna och då där de är grundt vatten och då får han galoppera där. annars får han gå i ganska ljupt vatten :D
jag skulle aldrig låta mina hästar galoppera framför vagn , jag tycker att man bara lär dem dum heter då , men under ryttare får de galloppera och om vi löshoppar eller longerar. men det är ju bara min åskikt ni andra gör ju som ni vill.
men mina hästar ska bara trava framför vagnen. och skritt så klart

Ett bra exempel är Trofe. Hann galoperar i vagn när han tävlar i körning och då går det fort. Mig veterligt har han inte tagit skada av det snarare tvärt om.

vi har ett varmblod som går i monté och han tränar BARA gallopp intervaller och sånt hemma och de funkar bra:p
Hästarna vet iallmänhet vad som gäller. Ofta har de ju olika utrustning för olika ändamål. Det lär dom sig snabbt.
Jimbo tycker att det är jätte kul med galopp-intervaller. Han har blivit piggare och fått mer muskler
Det är jätte bra för muskler och sånt, rider mycket gallop med Hagbard och han älskar't :)

Jag galopptränar ett av mina russ. När hon ska börja galoppera så gör jag halvhalt så hon "vaknar till" och förstår att det ska hända något nytt. Sen smackar jag och säger galopp. Ibland får jag även peta till henne med spöet. Om hon inte galopperar utan bara slängtravar så saktar vi av och börjar om igen. Hon har lärt sig jättefort och det är så kul att se att hon uppskattar att göra något helt annat än bara "vanlig" trav. När jag galopp tränar så har jag inte den vanliga travutrustningen (travsele och speedcar) utan en rockard och bröstsele

Polenta galopptränas nu och hon tycker att det är riktigt roligt. Tar ordentligt på flåset med, hon har tänt till lite igen för vagn med :)
defekt brukade jag galopp träna förut, han fattade galopp från stillastående bara jag ropade galopp.
det brukar funka mycket bra med lata hästar jah brukar gö de me mina !
Jag brukar galoppträna karsk, men bara när jag rider han.

Tejas Monljus 540 tränas regelbundet i dresyr numera, i det ingår det givetvis även galoppträning och då framförallt kort samlad galopp. För hans del så är det kanonbra träning både för flåset men framförallt för ryggmuskler och "bakmotorn". Dessutom verkar han älska det….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Cocos älskar att bli riden och att galoppera är det bästa han vet!
fe´rgus och cocos brukar vara i skogen och busa i barbacka galopp med mig och amanda, men jag kan inte påstå att jag brukar träna galopp. men när vi rider blir det en hel del galopp. och hästarna gillar det, fe´rgus bockar och grejar och cocos är skitpigg och amanda får nästan ligga för att få stopp :)
jag bruka både rida och köra luddan i galopp.. med vagn blir hon snuskigt stark, men hon tycker det är så förbannat roligt med.. och luddan fattar galopp på kommando ;) och under sadel så blir det givetvis galoppfattning
Jag tycker det ser riktigt otäckt ut när en del utövar galoppträning på tävlingsdagarna.

jag tränar min russkille i galopp :) han älskar verkligen det. men på kommando. Han lyssnar när man säger galopp.
Nu i vinter ska vi även börja träna dressyr och hoppning för instuktör som kommer bli väldigt kul och se hur han kan utvecklas i det också.
Ni som inte tycker det passar att låta hästen galoppera för vagn, hur tänker ni då när ni galopperar dem under sadel, om de ska starta i monté syftar jag främst på?
Nej jag brukar låta Grann få gå galoppintervaller med vagn på åkrar endast, aldrig på grusvägar eller travbanor. Han håller koll på det, han vet vad som gäller när han är på en travbana, därför tycker jag att det går alldeles utmärk att låta honom stäcka ut i galopp lite nu och då, han tycker det är super kul!
Men treåringen gör jag det absolut inte med, då han nu börjar förstå vad det här med trav och allt runt i kring handlar om och det är ju först nu som man kan börja köra i lite snabbare farter och han fortfarande travar.. men när han blir äldre och travsäkrare kanske även han får prova på det..
Min häst har gjort en kanon bra förändring sen jag började galoppera med honom, när jag rider. (Men han får ett kommando då han ska galoppera, på så sätt galopperar han inte när man rider han i monte'n). Men oftast bara galoppintervaller, han får upp flåset och blir sådär perfekt pigg man vill ha dom. Sen klättrar jag mycket med han också, och han bara älskar att galoppera upp för backarna!
Så ja, jag tycker det är bra att hästen får lite omväxling och inte bara ligga och köra på vägarna om och om igen. Dom får liksom en mer positiv inställning till det hela tycker jag. Men sen är det att man kanske inte ska göra det med "nybörjar" hästarna, utan att dom får lära sig det "rätta" från början, utan att man gör det när dom blivit mer rutinerade och lite äldre.