Registreringsproblem
Hoppas att någon är lite haj på det här med registreringar! Det här hör inte ihop med ponnytrav, men jag skriver ändå…
Jag har ett arabsto, som vi registrerade som Svensk Ridponny. Båda hennes föräldrar är registrerade araber, men hingsten är ej godkänd för avel. Dock ägdes både stoet och hingsten av samma ägare (tjuvbetäckning). När första ägaren köpte avkomman av uppfödarna, hade hon inte blivit registrerats ännu. Vi fick henne som 12-åring och hon blev alltså svensk ridponny. Min fråga är nu: kan man registrera om henne till arab så här i efterhand? Måste DNA-prov göras?

njaee.. jag tror inte det går att regga om dom i efterhand som annan ras :/… men om det skulle gå så måste man nog blodtypa eller nåe liknande

Ja jag vet inte om man får det längre men förr kunde man det . Vi hade en Shettis/welsh som vi skulle få till Svensk Ridponny från just "ingenting" . Då var vi tvugna att blodtypa .

#2, jag trodde alla korsningar/ostammade registrerades som svensk ridponny?

Han var inte reggad alls , det var det som var problemet :S
Men vi visste föräldrarna och fick blodtypa alla tre.
#2 och #3
Man måste skilja på korsningsponny och ridponny! Ridponny är en "ras" med egen raskod och det finns klart definierat vilka raser som är godkända inkorsningsraser och vad som krävs för att det ska vara en ridponny.
Det som komplicerar det hela är att ASRP sköter registret där korsningsponnyerna registreras också, vilket gör att det står ASRP på passet. MEN detta betyder INTE att det är en ridponny man har!
En korsning shettis/welsh är INTE någon ridponny, oavsett vad den har för härstamning, för shetland är en ras man inte vill ha med i ridponnyaveln! Utan den är en korsningsponny, som möjligtvis kan kallas welsh partbred, om man vill att det ska heta "något finare"…