hjälp vad dåligt med lopp.
bra axvalla att ni kör lopp i nov.skam till alla andra bannor.. jag tycker vi ska köra året om..vad tycker ni????
nej det ska bli skönt med lite uppehåll från tävlingar över vintern . bättre att ladda batterierna till nästa år
Håller med #1
Jag tycker att det är bra att det inte är några tävlingar under vinter. Tycker det är bra med välbehövlig vintervila för hästarna!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Nog vore det bra om det gick att ha ponnytravet året runt så folk skulle kunna välja mer när de ska tävla. Men jag tror tyvärr inte det finns varken underlag eller ork för att göra så. Möjligen om man sprider ut dagens tävlingstillfällen mer under året.
Fast nog tycker jag att det är skönt att låta hästarna vila då det är som mörkast ute.
tycker att hästarna ska få vila vintern!
#4 Fast vissa hästar mår ju bättre av att få vila på sommaren(av olika orsaker) För deras del skulle det kanske vara bra att få vila på sommaren och tävla på vintern. Stortravarna har ju den valmöjligheten. (En utopi dock för ponnytravet).
det kanske e så.. men dom behöver jue vila på vintern dom hästana som har tävlat vår/sommar.. men om det nu finns många hästar som måste vila på sommaren av någon orsak så får man jue snacka med sptf eller någon annan som har hand om det o säga att det kanske kan bli någon ändring på att ha tävlingarna på vintern oxå!

de är bra som de:)
jag tycker oxå att det är bra som det är!!
Tycker även jag att överlag så är det bra som det är nu. Själv har jag två lopp kvar att köra denna säsong, sen har jag kört 25 lopp i år och både jag själv och hästarna kommer tycka att det är skönt med vintervila nu!
Men visst förstår jag er med hästar som har exempelvis pollenallergi m.m att ni hellre vill ha "vintersäsong"..

och det är faktiskt klubbarna som bestämmer när de vill köra sina tävlingar, inte SPTF. Så det är fritt fram att köra tävlingar när som helst, men av ohejdad vana körs inte heldagar perioden november-mars ungefär.
De flesta låter ju sina ponnyer vila så det finns inte så stort underlag för heldagar, och själv tycker jag det är skönt att låta hästarna vila när det är som mörkast.

För mig som har en avelshingst som inte kan tävla när han betäcker skulle det vara väldigt bra med tävlingar året runt. Det är lixom ingen idé att tävla honnom i perioden maj - juli
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tycker det är jätte skönt att det snart är slut så jag håller helt och hållet med #1 :-)
Jag har en häst med fångproblem och som , även om han inte är "sjuk" , mår sämre på sommaren . Inte så att han mår dåligt , men helt klart piggare och gladare på vintern . Han tränar riktigt bra tider på vintern men så fort sommaren kommer blir de genast lite sämre . Jag är väl inte så stort fan av att köra lopp på vintern . Men just för min häst skulle det passa väldigt bra .
valmöjligheten vore trevligt. Om man har en häst som står skadad hela sommaren så kommer man uinte ut på hela året… eller alla axemhästar som kanske skulle må bättre av att tävla på vintern, eller host hästar…eller bara de som trivs bättre när det är kallt.
Frågan är bara om underlaget finns…
Finns ju lite istrav under vintern, men alla kan ju inte åka då det endast är ett fåtal banor som kör på vintern.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag tycker det är bra med lite vila från tävlingarna :)

Går ju knappt att få ihop hästar till lopp under sommaren.. 

tycker faktiskt att det skulle kunna vara lite lopp under vintern iaf..
det är ju riktigt roligt, och tycker att det är för kort med mars-november igentligen. För det finns inte så himla många lopp som passar. (inte för mig iaf) men det är ändå bra som det är, fast något enstaka lopp på vintern skulle inte skada ;)
Jag förstår inte resonemanget att ni inte vill ha tävlingar på vintern för att "hästarna ska få vila" . Hela grejen med att ha tävlingar året runt är ju att man själv bestämmer när hästarna ska vila . De är ju inte så att dom ska tävla 12 månader om året . Men då har man ju valmöjligheten att själv planera in och bestämma vila och så vidare .

#18 Jag tycker att vi inte har alls samma träningsmöjligheter på vintern här nere då vi ofta bara har isgator eller lervällingar och inte kan träna så för mig är det självklart att inte tävla på vintern ..
Sen så helt ärligt så vill inte jag stå som funktionär på vintern här nere i regn och blåst och slask och skitväder som vi oftast har här nere på vintern och tror helt ärligt att det kommer vara svårt att få funktionärer till tävlingarna då .

#19 Du menar ungefär som det sett ut denna sommar :-D
I värmland kör vi en byggdetravserie med ponnylopp för såväl Kat A och Kat B på Årjäng och Arvika. Dessa tävlingar brukar börja första lördagen i Januari och sedan pågå till mitten av Mars. Personligen tycker jag detta är kanon att använda som träningslopp för orutinerade hästar innan dom ska ut på allvar.
I dessa lopp brukar det vara ganska mycket anmält så nog finns det intresse av att tävla under vintern alltid.
Jerker Klang,

#20 Ha ha uppe hos er kanske , här har vi haft helt godkänt måste jag säga denna sommaren , varmt och skönt :-)
#18 Ja det menar jag med, att man måste ha möjlighet att vila sina hästar när man själv vill.
Nu blir man tvingad att följa ett mönster, och aviker man från det.. ja då är det inte säkert att man kan tävla något alls under ett år.
Sen förstår jag inte vad ni menar med att hästerna ska vila under vintern, tränar ni inte för tävlandet till våren?
~ Anneli ~

Det kanske kan köras småtävlingar, med kanske sex lopp eller så för att se om intresse finns för tävling hela året, det är ju upp till varje klubb att försöka göra det bästa av just sin situation. Som medlem i en klubb kan man ju resonera med klubbens tävlingsansvariga, om ingen berättar vad de vill kan ju inte de som försöker få till tävlingar veta det.
Jag tror inte det är en omöjlig eller orimlig tanke att köra ponnytrav året om, det gäller väl helt enkelt bara att börja någonstans. Kanske köra på banans B-lopps dagar, några lopp? Eller köra bygdetravlopp som de gör i värmland?

Jag behöver inga lopp året om. Vintern är då för mig en vilotid för både hästarna och kusken. Jag tror att hästarna behöver det, och fram för allt jag själv, ifall jag skulle ha häst året runt :)
#22 Jo, men du börjar inte träna upp hästarna inför våren i slutet på november början på december. Fast ja, det beror ju på hästen också. Men är det en häst som varit i tävlingsmässigt skick säsongen före tycker inte jag att man behöver börja träna förrän före jul.

#22 mina hästar "vilar" under vintern. Med det menar jag att jag bygger upp grundkondition och mycket muskler under vintern, genom långa turer och dra tungt med mera… Det hästarna får vila ifrån är hårda intervalljobb. Sen när det börjar ljusna ute och man får mer tid att köra dom under veckorna brukar vi dra igång dom mer, oftast runt sportlovet.
Jag tror att många har svårt att hålla sina hästar i full träningskondition udner vintern, då träningsmöjligheterna blir sämre; dåligt väder, dåliga väglag, m.m. Jag kan inte ens träna i dagsljus under veckorna (kommer hem så sent), och jag ger mig inte ut i becksvart mörker..!
Som sagt, det är upp itll klubbarna att anordna tävlingar under vintern och senhösten, om det finns intresse. Men att inte anordna tävlingar då, det är inget en klubb ska skämmas över….
Ni ska veta hur lite en häst tappar på att vila… Vad jag har hört, så krävs det 3 månader för att en häst ska tappa lite kondition. Vilar hästen 1 månad, tappar den bara farten, och har man haft hästen i tävlingsmässigt skick innan vilan behövs bara något snabbjobb sen är farten tillbaka igen.
I vinter är det givet med vintervila för Musse i alla fall - han behöver växa! Nu ska han vila minst en månad, sen ska vi börja träna lite smått på helger.
Sen kan man ju se det som så, att för de som har snö är Vinterträning det bästa som finns. Det ger extremt bra kondition och muskler att träna i snö!
Det är ju också alltid bra att hålla igång hästen, min shettis blev under sina tävlingsår då han tränade och tävlade som mest deprimerad under vintervilan, sen är det ju alltid bra att hålla igång magen och musklerna, så hästen inte stelnar. Men det kan man ju också göra med massage…
Lite vila mår hästarna alltid bra av i alla fall! Och framför allt - det gör vi tränare med 
Jag tror det är precis så som många skriver. Man har svårt att träna sin häst under vintern och därför passar det att ge ponnyn vila då. Annars kan man ju göra precis tvärtom. Vårt varmblod går bäst på vintern så han har sin vila på sommaren. denna sommar tog han sig på eget bevåg en vila på tre och en halv månad. Var väl inte tänkt så länge men vad gör man när man inte får tag i honom i sommarhagen.
I vilket fall så är han igång nu för att tävla i vinter. Passar bra då ponnnysarna har vintervila.

#26 Och det tror jag att fler som tränar en häst skulle behöva höra! Det med att en häst inte tappar så mycket på att vila.
Har ofta hört "nej jag måste ut med henne idag, hon får inte tappa kondition" och "nej jag ger ingen vintervila, de tappar de så mycket på, det blir så jobbigt att träna upp igen".
Kanske inte exakt så då..men ni fattar ;)

Vila är väldigt viktigt för hårt tränande hästar, men om denna är på sommaren eller vintern år ju inte det viktiga. Med tävlingar året om kan man bättre planera för just sin häst.
Jerker Klang,
#29 ja det finns ju faktiskt hästar som inte tränar på sommaren av olika anledningar, de behöver knappast vinter vila.
Motiveringen "jag tycker de behöver vila på vintern" håller inte om,hästen inte tränas på sommaren…
Fast som det ser ut just nu, tror jag att det finns för lite hästar för att tävla lika mkt under vintern. Men kanske man kunde få in lite insprängda lopp under vintern? eller att man kanske kunde köra halvdag under stortravets B-lopps dagar?
~ Anneli ~

Det är bra som det är nu tycker jag, fast min häst skulle jag hellre vilja tävla på vintern då han är sjukt dammallergisk och hostar mycket på sommaren! Han springer alltid bäst när det blir kallt och luften är bättre! Vi borde ha tävlingar till mitten av dec iaf