Vilken bana har bäst proppar?
Funderar mycket på hur mycket propparnas upplägg för hela tävlingsdagen betyder för att man skall få mycket anmälda till heldagar.
Vilken bana tycker du har bäst "proppstruktur" på sina tävlingsdagar? Förklara gärna varför du tycker som du gör.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Personligen gillar jag bäst när propparna är "renodlade". Dvs bara pengar eller bara tids hcp. Detta för att man får en logik mellan loppen. Dvs man råkar inte lika lätt ut för att man har häst som inte har ett enda lopp att starta i samtidigt som en annan kanske har tre startmöjligheter.
Sedan gillar jag tidshcp som är öppna, dvs inte stängda vid ett visst antal volter. Detta beror iof på att vi har en häst som älskar att jaga från riktigt dryga tillägg.
Banor som oftast uppfyller dessa "krav" är, enligt mig, Romme, Eskilstuna, Solvalla och Mantorp
Jerker Klang,

romme eskilstuna solvalla för att dom har antingen tid eller penga och det passar våra hästar

Visby för att majoriteten lopp är rekordhkp.
#3 Hur kan ni ha det? Man måste ju ha minst hälften penninghandicap enligt SPTF. Är ni undantagna?
Nej vi är inget undantag.Vi har lika mycket penning o rekord som alla andra banor. Vi har ju 15 stortravsdagar som det är penninghcp på.
Så därför känns det kanske som om vi har mer rekordhcp, men det har vi inte.
Jag tycker det vore intressant om ni vill skriva vilken typ av proppar ni önskar mest! Det vore väl jättebra för alla som sen sitter och skriver proppar att få era synpunkter?
Vad gäller 50/50 i rek, pp är det ju en motion som blivit antagen på ett årsmöte.
Det är inget SPTF eller STC hittat på. Om det är "förhatligt" så motionera bort det igen
!
#6 Om vi nu ska diskutera detta med 50/50 så kom den motionen in då SPTF/STC gick ut mad att ALLA lopp med rekordhandikap skulle bort. Så nog ligger SPTF/STC bakom detta till viss del i alla fall. Men det är historia nu. Däremot skulle det utvärderas vilket inte har gjorts.

#6 och utvärderingen blev inte av efterssom bara två klubbar i landet "orkade" skicka in underlag för utvärdering…….
Jerker Klang,
Jag gillar solvallas proppar, de är inte sånt "jätte" kliv mellan tiderna så oftast går de å starta i 2 lopp å de är bra sepcciellt när man åker lite längre ! :)
Jag tycker nog att alla banor har varierande bra/dåliga proppar. Allt beror ju så på vad man har för hästar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
romme å axvalla bra proppar finna priser
roser å kramar till dom…
Då även jag sitter med i en propkommitté, så kan jag väl säga att jag och vi ofta skriver proppar så att man har möjlighet att kunna gå ut i fler lopp om man vill. Därför stänger vi mkt sällan några lopp. Varken i penning eller i tid. Hur långt bak man vill starta är väl upp till den som anmäler. Det ska inte propmakana lägga sig i tycker jag.

Solvalla, Eskilstuna tycker ja brukar kunna va ganska bra.
Tycker dock att de inte finns någon "outstanding" bana. Allt vart så mycket sämre med hela pengasaken :P
jag tycker bergsåker, men det är ju min hammabana.