Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 2579 ggr
PromiseMinanMorfeus
0

Hur långt?

Hur långt kör ni era hästar varje gång ni tränar dem?

Miii4
0

Allt ifrån 3,5 km till 1,5 mil. Vad som känns okej för dagen.

Belindaa
0

Just nu ca 3,5 - 4 km. När Snön försvinner så kommer jag köra på en väg som är typ, 5 km fram och tillbaka. Sen brukar jag vända på den vägen så det blir längre.
Med andra ord kan jag egentligen säga, att nu när jag tränar upp diora, så kör jag så långt så att hon blir svettig :)

jessssica
0

När jag är ute o joggar på våran slinga så blir det ungefär 7,5-8 km.
Fast det är lite olika beronde på hur vi ska träna :)

amandahandersson
0

Mellan 7 km och 1 mil i vanliga fall. På somrarna när vi har andra vägar händer det att jag kört riktiga långpass på 1,8 mil.

Jenniferohlson
0

Kör 1-2 långa pass i veckan, dem är 1.2-1,6mil långa, sedan kör jah ett kortare det vet jag inte hur långt det är.

skott
0

ca 8km

Rajmon
0

mellan 1.5mil till 3mil!

Colt
0

Allt från 3 till 8 km  

Oftast runt 5-6 km

LjungensPirat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kör samma som #7 eftersom vi tränar tillsammans :D

skott
0

#7 Gud vad långt du kör.

Rajmon
0

#10 långt och långt! Både hästar och kuskar tycker det är skojSkrattande tror inte jag är ensam om att köra så långt..

jonne
0

kör ca: 8km. ibland längre..

skott
0

#11  3mil = 30km är väl långt eller har jag bara fel för mig?? Jag har tränat hästar i ganska många år och jag har nog aldrig i hela mitt liv kört över 1,5mil.. Så mina hästar är väldigt otränade då med andra ord… Eller??

Jag har absolut inget emot er men de lätt vääldigt långt med 30km..

Belindaa
0

#13 tycker också det lät långt, men dom kanske skrittar mycket eller nåt (: aja, vet inte hur jag ska uttrycka mej x)

joooossan
0

Har har inget exakt sträcka på vägarna ;) Men skulle uppskatta att jag i nuläget ligger på mellan 7-10 km :) Vissa dagar längre vissa inte..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Rajmon
2

#13 om du tänker efter så använda man hästar som fordon förr i tiden! tror nog att dom klarar jogga och skritta 3mil utan större problem! Inga av våra hästar e spec trötta efter runderna!

jonne
0

själv har jag kört 2mil som längst,då mycket skritt..

Mixie
0

Allt från korta rundor på 3 km upp till max 2 mil, dock ej ofta.

//Mickan

skott
0

Jag har nog aldrig travat mer än 12km i sträck.. när jag körde 1.5mil så skritta jag en bra bit..

De e väl bara till att inse att mina hästar är dåligt tränade Räcka ut tungan

Då är de väl tur de har lite vinnarskalle då Flört

skott
0

# 16 Jag använder mina hästar till ponnytrav då jag har körkort och bil

divansson
0

ja kör intervaller, 400m, X antal gånger ;P

måste tillägga, Shiiit va långt typ alla kör! enda gångerna ja kör sådär jättelångt är när vi är ute och går.

Rajmon
0

#19 men bara för att ja tränar mina hästar "onaturligt" långt menar jag väl inte att dina eller några andras hästar är dåligt tränade!?

HannaIndigo
0

Mellan ca 4 km & lite över 1 mil just nu :)

juliapettersson
0

Brukar jogga 7 km, ibland mer eller mindre.

Rajmon
0

#20 vilket jag inte harXD

Geminii
0

brukar aldrig bli över milen när jag tränar, nån gång har de hänt att jag har kört 12km men det är inte ofta, kör/rider mest intervaller ;) så runt 5-6km.

Hannna
0

Ca 1 mil gick alltid mina alla träningpass, både långsam-och fortkörning. Körde ej längre än 2,5 km utan att skritta emellan. Men någon gång kunde de få värma upp 5km direkt istället för 2,5km-skritt-2,5km.

På en normal träningsrunda skrittade jag 6 ggr. Ibland någon skrittpaus färre.

SLennartsson
0

Allt från 1 km (endast i skritt) upp till 1 mil. Har aldrig tränat längre än 1,5 mil (gjort enstaka ggr). Men vanligast är 6-7 km typ.

linlan
0

allt ifrån typ 2km-1,5mil det är olika men oftast ca 8-10km

nemesis
0

jag kör ca 12000meter max 15000meter

usher
0

#7 låter för långt för en ponny.

Rajmon
0

#31 Det är väl upp till var och en själva? Om jag anser att mina ponnyer klarar av det så gör dom väl det! Alla har sina egna metoder och detta fungerar för mig och mina ponnyer!

Nathalie_p
0

Klaga inte hela tiden, det är väl upp till var och en hur man tränar sin häst. Själv kör jag oftas en timme men ibland kan det bli två. Hur långt det är vet jag inte.

Belindaa
0

#31 dessutom skrittar dom ju mycket. Jag anser inte att det är särskilt ansträngande för en ponny att skritta..

EmiliaLeo
0

#32 kan ju säga att jag tycker inte att det är något fel alls i din träning, tvärt om. ;)

ElinLilja
0

Ojdå då är det visst bara "Ramjon" och jag än så länge som kör riktigt långa turer med våra ponnyer Glad Jag tog en kort runda med russingen igår på 6 km och han var inte ett dugg trött när vi kom hem, sprang och latcha och larvade sej hela vägen, och undrade när vi skulle börja jobba på riktigt.

Det jag reagerade på var att vissa kör ganska kort med sina, mot vad jag än van att köra då. Tydligen kör man rätt hårt då med sina små när man lägger in runder på 1,5 mil eller över. Stackars mina hästar Räcka ut tungan

Med andra ord ser mina vanliga träningsrundor ut över 8 km, sen är det olika från gång till gång, ska jag träna snabbjobb är det uppvärmning ett par kilometer sen några intervaller och sen nedtrappning och då stannar km antalet inte så högt. Men är det jogging och myspys i vårsolen då får hästarna jobba en bra bit över milen. Men dom verkar leva och må bra för det Glad

AK47Kalashnikov
0

För mig är inte sträckan det viktiga när jag tränar, utan hur länge hästen är ute.

20 minuter i skritt innebär kortare sträcka än till exempel 20 minuter i trav, men skritt är för mig också en gångart.

Våra vanliga rundor brukar ligga på ca en timme och tjugo minuter, men då ingår tjugo minuters skritt…

MagganS-B
0

Det ger mer träning för hela hästens kropp att skritta fort i 3-4 km än att trava samma sträcka…..Det är inte hur långt man kör som är avgörande, utan hur man kör. Hästen måste ju få arbeta för att få upp kondition och muskler, och visst kan man köra flera mil om man vill, men frågan är om det ger mer än upplevelsen av att "ut och åka". Ett tränat russ kan gå många mil utan att bli trött, även om dom används till trav…..

VeronicaP
0

Här går ju hästarna oftast 1 mil om man räknar skritt biten ut och hem från skogen som går på asfalt. Kanon bra för det blir en helt naturlig framskrittning och avskrittning innan man når skogen. Sen så kan våra mycket väl trava hela tiden i skogen i både lugnt och lite fortare tempo .  Sen så kan de även gå längre ibland men det dör de inte av då de har bra grundkondition.

EmiliaLeo
0

#37 håller med om längden (tiden), har faktiskt aldrig haft någon mätare som talar om hur långt jag tränat..

Man bör enligt mig räkna de första 20 min i träningspasset som uppvärmning(hur man värmer är individuellt, men övervägande skritt) för i regel tar det 20 min för en häst att bli varm, sedan efter träningspasset skritta ned 10-20 min, alltså är MINST 30 min av träningspasset uppvärmning och avskrittning..
Sen hur länge man tränar beror helt på hästen i fråga och vad vi ska träna.. det varierar jätte mycket.

Sen är det ju såhär, ska man sitta och köra 3 mil på en bana som är 1 km lång, DÅ är 3 mil en oändligt lång och TRÅKIG sträcka.. men kör man ut på en runda som ÄR 3 mil lång, då är plötsligt vägen inte alls så lång och tråkig, nya saker, nya platser hela tiden..

Hannna
0

En del säger att hästarna inte är trötta efter sina träningspass. Det var i alla fall mitt mål med träningen, att dem skulle få jobba och bli trötta. En träningsrunda hemma var alla gånger mer ansträngande än att springa ett lopp på 1,5 km på en lättsprungen bana med lätt sulky bakom.

Ingela.C
0

Jag tränar mina i skogen ca 7 - 12 km.

Hur långt jag kör beror mkt på tempot. Kör jag intervaller brukar jag inte köra längre än 8km sammanlagt. Men är vi ute och konditions-tränar blir det längre och på en väg med mkt backar.

Saaandberg
0

4km-1mil, har en skogslinga på 4km men det är typ två kilometer där den börjar från huset :)

ryttarn
0

Vi brukar ligga på minimum 45 minuter. Efterssom vi har mätare på en av vagnarna vet jag att 45 minuter kan vara allt mellan 5 km 1 mil

Våra normala träningsrunder under skol/arbetstid ligger nog på mellan 7,5 km och 1 mil men på helgerna blir det ofta någon runda på 2 mil eller mer, beroende på vilken fas i träningen som hästen är i.

Jag tycker inte Rajmon "övertränar" sina hästar utan ligger på en ganska vettig nivå. Det viktigaste är sedan hur man tränar och vad man har för mål med just den träningsrundan. Desto mer strukturerad och målmedveten man är desto bättre går det.

Det viktiga med träning är att man har en idé med varför man tränar en viss sak på ett visst sätt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ahnna
0

3 mil är inte för långt, det låter snarare som en rätt bra längd. (Det var ju inte varje dag heller, eller hur?.) Lätta distanstävlingar brukar ju vara 5-6 mil, och då rider man ju. Det är en helt annan (lättare) belastning att köra samma sträcka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nederstugas-Embla
0

Kör allt från ca 7 km till 2,7 mil beroende på vad jag känner för. När jag kör 2,7 mil så joggar eller skrittar jag bara.

marika-J
0

Det beror på, under vinterhalvåret då man börjar träna mer regelbunder kör jag inga långa sträckor, men allt eftersom hans kondition blit bättre ökar jag träningslängden. Mitt i en säsong brukar jag inte köra några längre sträckor eftersom då har han redan en bra kondition..

tänkte snart ut o köra 8 varv på rundbanan som är 1,5 km lång, det blir då 12 km vilket jag tycker inte alls är så speciellt långt. Jag har en grusväg på 1,5 till denna bana som då blir uppvärmningen.

Gumino
0

Håller med Hanna #41

Jenniferohlson
0

Jag kör långt, och travar mkt, resultatet blir trött, så som jag vill:)

ErikaAndersson
0

Tränar min lille polle mellan 7km och ca 1,2 mil =) men oftast kör jag ca 9km. (en shettis jag har)

KungNilsAke
0

Ca 5 km med ca 4-6 kg tryck

mallan-nog
0

Våra rundor ligger på mellan 8-15 km.  Nån runda är lite längre, kanske upp till strax över två mil.. De vanliga rundorna joggar vi mkt med lite kortare intervaller… Sen så anpassar vi tempot och längden efter ponnyn.

sofia-
0

Vanligast är att jag kör 8 km, men ibland kör jag en runda på ca 15 km, men vägen är dålig och många fortkörande bilar finns på den vägen :( Förrut körde jag den längre rundan oftare.

Annifrid
0

Ca 1,5 timme, det är varierat beroende hur snabbt man kör och vilken slags träning. Lunk, ca 1 mil.

carsbo
0

ja kör conrad i 3 km i full rulle 2 ggr i vec sen simmträning 1 gång i vec o sen vilar han resten. nu när de e kallt i vattnet så vill inte ja simma med han så då blir de skogspromenader med kantarellplockning ist =)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

thilda-
0

vet inte riktigt hur lång våran tränings väg är.. men det tar ca 1h och 45min att köra runt hela den.. + en hel del skritt i början och i slutet

Ammiii
0

Vi kör eller rider runt 5-6km när vi tar den vanliga turen, men då är det massor av backar mest hela tiden, så det blir ju ganska jobbigt bitvis. Vi har en slalombacke av mindre modell som vi kan klättra i och kör vi, måste vi ju köra samma lutning men runtom.

Sen har vi några längre sträckor varav det ena är ett gammalt järnvägsspår, så där kan vi köra några mil om vi vill.

zchristinaz
0

#"Rajmon" Jag tycker 3mil är väldigt mycket, specielt om du tränar så varje träningspass. kan man fråga ålder och rekord på hästen?

Sara-Juventus2
0

jag tränar ca 8km i vanliga fall. snabbjobb ca 3km.

bea28
0

Jag brukar vara ute och köra i minst 45 minuter. Tycker att tiden är viktigare än längden.. När vi är ute på långpass kan vi mycket väl ha varit iväg över 1,5 mil, då har vi kört runt 1,5 timme.

#58 jag tycker inte att 3 mil är långt, om man tar det lugnt o skrittar o joggar. Tänk på alla långritter man tar ut hästarna på, där turerna kan bli myyycket längre.

Nä, Russ och shettisar är ju faktiskt byggda för att kunna röra sig länge, så jag tror inte att hästar som får träna runt 3 mil någon gång då och då inte tar skada av det!

zchristinaz
0

Jag tränar nog ca 1mil pr/dag i gjenomsnitt kankse.

Men överhuvud taget så bryr jag mig inte så mycket om antal meter eller antal minuter mina russ får gå, utan det som jag tränar utifrån är hästen. Jag tycker inte det blir rätt om man sätter upp antal meter eller antal minuter man ska träna. Man känner ju på sin häst när det räcker.

3mil blir det samma som at hästen skulle springa 30 varv på ex solvalla. jag tycker det är lite drygt om det är pr treningspass. det är säkert okej om det är någon enstaka gång, men om det blir nästan varje gång, då tycker jag det är väldigt dåligt. så ska inte russ tränas enligt mig

Emmelie93
0

Mellan 6km och 1 mil :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

NathhhalieL
0

7 km-1,5 mil ungefär :) beror på hur hästarna känns för dagen :)

Emmma
0

Mina körturer är mellan 3km - 1,2mil.
Oftast kör jag en vända som är ca 5,5km pga. lite vägbrist, men nu när jag hittat en bättre väg så kommer det bli oftare längre turer, 8-1,2mil.

S-ylvander
0

Varför klaga? jag kör oxå långt!

Ingen klagar på de som kör ett pass på 2-3´km det är vad jag har till våran träningsbana och tillbaka, 2-3km är mycket lite enligt mig.

Rauk
0

Alla tränar olika..om det funkar för dig så är det väl inga problem om du nu kör lång eller korta sträckor…alla hästar har ju olika behov..

jag kör ganska tufft/långt med min ponny… det brukar alltid gå som fortast på vägen hem..spelar ingen roll hur mycke eller hur fort jag kör… han behöver värmas mycke en tävlingsdag.. och då tränas han så han kan värmas mycke och även orka två lopp.. och kunna prestera max även till slut i sista loppet..

har aldrig mätt min körväg..(och vill väl egentligen inte veta…) men om jag kollar på mina resultat nu och för typ 10 år sen så kan jag säga att ju längre och fortare jag kör ju bättre blir hästarna…