Resultat klubbmöte
Vi i SkånesPonnytravklubb har haft möte. Det blev inte så stora diskusioner. Nästan alla var eniga att vi inte kan dansa efter deras pipa. Står vi inte upp nu kan det vara slutet på ponnytravet för många. Vi vill strida!!!
Vilka klubbar har vi på vår sida?
Ordf SPTK
Micke Tall
#0 Vad vill ni strida emot?
De kanske vill strida för..(något)
#2 det vore intressant att få veta vad de vill strida för/emot?
Avskaffandet av prispengar 8 - 12 år?
Den stora insatsen STC är på gång att göra för ponnytravet?
Annat?
Om SPTK hade inkommit med svar på de förfrågningar som sänts ut, inkommit med synpunkter etc…. eller närvarat vid ordförandekonferensen där info delades ut…..kanske man förstått varför de vill strida…..!!!???
Bara en undran……….
Man kan ju i detta exempel kanske strida för att få behålla prispengarna. Eller…?

#0 beror väll på vad ni vill strida för eller emot. Kan ju vara bra att formulera ett "manifest" om man nu skall mana till strid…..
Det ponnytravet behöver mest är konstruktiva idéer om framtiden, inte skygglappar och huva (utan rycksnören) som utan tanke hävdar att allt måste vara som det alltid varit, För den attityden är riktigt skadligt för ponnytravet.
Jag gillar inte arbetsgruppens förslag, då jag anser det vara för tillkrånglat. Men istället har jag försökt formulera ett konstruktivt förslag. Jag begär inte att ni skall hålla med mig i mitt förslag, men jag anser att som klubb måste man vara lite mer innovativ än att bara säga nej till förändring, om det nu är det ni gör……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#4 japp, men det vore intressant att höra vad SPTK hade för stridsförklaring!
Om de närvarit på ordförandekonferensen hade de fått klart för sej vad som gällde och hade inte behövt lägga krut på att strida om åldersgränsen vad gäller prispengar, om det nu är det de vill strida om…
!
Dessutom bads det på denna konferens att alla som ville/hade nåt att säga kunde "ställa STC" mot väggen, som hade 4a representanter på plats……inte många som ville det….!!!??? kanske lättare att kalla till stridsrop i efterhand…!!!???
Allra helst om man inte närvarat vid ordförandekonferensen, med säkerligen den största informationsmöjlighet från STC genom ponnytravets historia,! rätta mej mer än gärna om jag har fel…!!!???

Halmstad hade ju möte i kväll och kommer att skicka in ett förslag .
Att pengarna försvinner för kuskar 8-12 år får vi bara räkna med ….och göra det bästa av det hela , för frågar man barnen/ungdomarna så är det faktiskt inte de som bryr sig om pengarna i största allmänhet utan föräldrarna :-)
#6 men snälla nån! Om man inte hade möjlighet att närvara på konferansen hade man säkerligen en god grund till det!!
Jag blir faktiskt RIKTIGT arg när jag läser det som du skriver.
Vi hade tyvärr ingen möjlighet att näravar på konferansen, men hade man i förtid fått ut ett Pm så man vetat att det här var enda möjligheten att närvara och få ställa sina frågor då skulle vi kanske skickat den som var minst sjuk i våran klubb… tror att det var en med lunginflamation…
Nä sånt här gör mig fruktansvärt arg. Vi gör det här på våran fritid, å sen ska vi ta skit för att vi inte kan närvara!! Borde man inte i sånna här viktiga ärenden få ut information tidigare??
En av anledningarna till att inga frågor ställs, (tror jag) är att man blir så ställd att man behöver lite betänke tid. Man kan heller inte som ordförande tala för hela klubben. Kanske skulle ordförandena få med sig hem till klubbarna att diskutera fram vad varje klubb vill ställa för frågor, sen en ny träff där vi skulle kunna få mata dem med frågor. Jag är säker på att det skulle komma fram massa frågor nu.
Sen vet jag av erfarenhet att på många sådana här träffar styrs diskutionerna dit man vill ha dem, inte vad vi egentligen tycker.
Nä dåligt förberett för en så här stor förändring tycker jag!!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#6 Blir lite upprörd över ditt raljerande över de klubbar som inte närvarade vid ordförandekonferansen, Om man lagt det på den ursprungliga datumet hadde det, för vår del(VPTS), inte varit något problem. Nu var det så att man flyttade till samma dag som vi hadde vår hösttävling. Efterrsom vi av olika anledningar redan var korta på funktionärer fanns det ingen som helst möjlighet för någon representant för klubben att komma.
Jag misstänker att andra klubbar som inte kunde vara med säkerligen hadde själ att inte närvara. Inte något som man bara sket i (även om det säkert fanns sådana oxå)
Jerker Klang,
#9 ja visst är det så.
men jag hävdar fortfarande att om vi fått vetat vad vi skulle få ta del av detta möte, nog 17 skulle man kunna få fram någon från klubben som kunnat åka… samtidigt som man skulle kunnat vara mera förberedd på vad man vill ställa för frågor…
Man får faktiskt utgå från att alla jobbar för samma sak… ett ponnytrav för våra barn och ungdommar! Det gör vi i våran klubb iallafall, även fast vi har ett annat liv på sidan.
~ Anneli ~
Det finns alltid klubbar som inte kommer, pga en eller annan anledning. Finns ingen anledning att kasta skit på dom. Alla har fram till den 15 på sig att skicka in förslag till Arbetsgruppen och SPTF. Alla förslag måste väl beaktas? Oavsett man varit på mötet eller ej…
#10 Nog tycker jag att det framgått vad som skulle diskuteras på ordförandekonferensen. Och att arbetsgruppens arbete skulle uppta större delen av mötet kunde väl vem som helst lista ut. Det är det största förändring SPTF stått inför någonsin. Bla. här på detta forum har det framgått vad som ska tas upp, och du är flitig här så det kan du väl ändå inte påstå att du missat?
Håller med om att Micke Tall gärna får precisera exakt vad som SPTK ska göra.
#11 Jo tyvärr har jag missat att det var det här som skulle vara underlaget till ordförande konferansen… Har väll haft för mycket annat att tänka på, har ingen aning, men det har tyvärr inte inte gått fram helt iallafall.
~ Anneli ~
#8 ber så mycket om ursäkt om du tycker jag kastat "skit" på er. Det var absolut inte meningen.
Det lär ju bli mer slitningar om man skall börja kalla till strid istället för att gå/komma på informationsmöten osv där många frågetecken kanske skulle rätats ut och där det med all rätt skall vara diskussioner, frågor o svar.
SPTF:s styrelse är också helt ideellt arbetande och det är inte lite hårt ansatta de är nu med upprörda människor som ringer och kräver osv……budskapen är många och alla tycker att de har rätt.
Det var inte enda tillfället för det är snart ett rep.skap där en sammanställning av inkomna förslag samt det färdiga förslaget skall presenteras. Vad jag vet kommer STC närvara även här.
Arbetsgruppen kommer mellan den 15e och 28e att ha möte och gå igenom inkomna förslag, se över ev. förändringar som kan komma att ske. Sen blir det mer förhandlingar med STC innan rep.mötet.
#9 raljerande? menar du att jag upprepar mej?
#11 ja alla förslag som inkommer innan den 15e beaktas!

#13 raljera
ralje´ra verb ~de ~t
ORDLED: ralj-er-ar
SUBST.: raljerande; raljans, raljeri
• skämta på ett ironiskt och respektlöst sätt: han ~de gärna med heliga ting;talaren ~de över världens problem
KONSTR.: ~ (med ngn el. ngt), ~ (över ngt)
HIST.: sedan 1678; av fra. railler med samma bet.; urspr. av folkligt lat. ragulare ‘prata'
Jerker Klang,
#7 Varför ska vi räkna/finna oss i, med att prispengarna ska bort?? för dom flesta är nog prispengar (aldrig så små) ett välkommet tillskott till transportkostnader och övrigt då det kostar lika mycket att tävla chettis som russ och det är inte barnen/ungdommarna som öppnar plånboken. Ska vi inte förbättra för dom aktiva "familjerna" istället för att skära ner på det som fungerar? Inget ont menat. 
#16 Klart att man inte vill ändra på något som fungerar.
Men Vågar man i ponnytravet chansa på att om vi går emot det här, att vi då har banor att tävla på? att vi får använda oss av sport systemet mfl saker som faktiskt bekostas av stc.
Törs man det då kan man strida till, men man måste vara klar över vad en förlust innebär oxå.
Det är ju som att vägra vara med i de förändringar ens chef gör, och sen blir man förvånad att man fick sparken lixom…
~ Anneli ~
#17 Ja det törs man, som trådskaparen skrev, många kommer att försvinna ur sporten…VI behövs för stortravet, då ponnytravet ÄR inkörsporten. Vänd på steken, har stortravet "råd" att tappa alla ambitiösa innom ponnytravet.
Glöm inte att ponnytravet är vad VI alla gör det till, och jag personligen tror att flertalet av förslagen tar bort inte all men mycket glädje som vi aktiva ska vara rädda om och möjlighet att utöva denna fantastiska sport tillsammans med våra barn och ungdommar. MVH

#18 Du får ursäkta, men att tro att ponnytravet skulle dö ut om man tog bort prispengarna för barn mellan 8 och 12 visar en väldigt dålig tro på denna underbara sport, Försök vara lite konstruktiv istället för att stenhårt hålla fast vid något som aldrig kommer att förverkligas.
Jag är väldigt förvånad över att kvällspressen inte har uppmärksammat att ponnytravet är den sista sporten där yngre barn fortfarande tävlar om pengar. Du kan ju tänka dig rubriker som "10 åring körde in 35000:- på ett år". Det om något kan verkligen förstöra rejält för vår sport. Risken är att ett mediadrev ganska snart skulle se till att prispengarna försvann innom hela ponnytravet, precis som det blev innom ridsporten.
Så som sagt, var kreativ och hitta lösningar i stället för att bita fast i något gammalt som inte är värt besväret att bevara…..
Jerker Klang,
SPTF har inte råd att mista STC. Det spelar ingen roll att vi tycker att dom behöver oss.
Fort har STC byggt upp ett eget ponnytrav. Dom äger ju allt redan idag. Dom har sportsystemet, dom har ungdomsverksamheten i sällskapen som kan organisera tävlingar, dom har anläggningarna.
Jag tror vi är mer beroende av dom än tvärtom.

det är ju ändå eg väldigt få som kör in några pengar att tala om eg . Det stora antalet kuskar 8-12 kör inte in några pengar alls.
Har några frågor som jag undrar över , alla ni som är helt emot och säger att vi ska stå emot.
Skulle era barn inte få tävla om de aldrig vann några pengar på travet ?
Räknar ni alltid med att få prispengar med er hem?
Är det en sport för barnen eller oss vuxna ?
Det finns ett stort antal barn/hästägare som kör land och rike runt och aldrig vinner några pengar , har ni tänkt på att de gör det ändå just för att de tycker det är roligt och att barnen faktiskt bara tycker det är roligt att vinna och få de ett täcke eller någon annan roligt hederspris så är bara det bra.
Själv så har ju vi alltid lagt pengarna i ett kuvert och använt det till andra tävlingar/hotellboende och annat, så visst har det varit ett bra tillskott till kassan det ska jag erkänna, fast jag ska också erkänna att min dotter hade fått tävla ändå även om hon inte hade vunnit pengar det är väl sådana perioder också där man aldrig får något inte surar jag för det .
#19 håller med dig där det är nog tur att inte det går ut allt för mycket i tidningarna för då kan mycket försvinna ….
Precis har vi råd att stå utanför STC , jag har ju hellre billigare startavgifter /boxyra än att risken blir att det kommer kosta så mycket att hyra bana, boxa , veterinärskostnader mm.
Tänk i stället att man behåller ju sponsorerna och då kan det vara gratis att starta i de KAT A lopp som inte har några prispengar och man bara behöver betala box för dagen , det tjänar ju faktiskt alla KAT A kuskar på och inte bara någon , hederspriserna kan bli jättefina pga man ändå har sina sponorer till loppen mm
I bland får man stiga ur tunnlen och titta lite åt sidorna med .

STC har inte råd att mista oss heller. Vi är ett argument för vad travsporten gör för de unga. STC använder oss i förhandlingarna om TOTOskatten och hela avtalet med staten.
SPTK vill ena alla som anser att dessa förslag är felaktiga. Denna tråden är inte till att diskutera i det vill vi göra inom klubbarna. Men vi vill veta vem som är med oss. Vi motsätter oss båda de liggandeförslagen och vi har möjligheten att ta upp kamp för våran sport nu! Gör vi inte det är riskerna att skadorna blir permanenta för både ponnytrav och stortrav. Vi anser inte att det är fysiskt möjligt att driva igenom dessa beslut. Det betyder att man tar död på shettistravet och sedan hela ponnytravet.
Alla måste står enade om vi inte vill bli överkörda. SÅ SLUTA ta upp plats i våran tråd om ni inte är villiga att tillföra något konstruktivt.
#19 Jag tror inte att ponnytravet dör ut, men det skulle nog tappas många som i dag går på marginalerna då dom flästas "prispengar" ses som matlappar.
Det där att "prispengarna" inte skulle vara värt besväret att behålla ser inte jag som något problem att bevara, tvärt om allt gammalt är inte dåligt och hur många drar in 35,000 per ponny? Dom flesta har det nog jobbigt att få det att gå runt och är tacksamma för det lilla som det ger tillbaka i form av en "matlapp".
Vad jag menar är att varför ta bort det som är unikt innom barn/ungdomsidrott? och då gäller det ju inte bara dessa kronor, detta att alla oavsätt ålder (innom sin kategori) tävlar under lika förutsättningar/villkor, läs ålder. Det finns massor att förbättra det håller jag med om, men på det sättet……och jag håller inte i stenhårt som du vill ha det till.
Det finns mycket att begrunda innom det lagda förslaget, framtiden lär nog visa vad det blir och ger, vilket nog blir både ros och ris. MVH

#22 hm ditt inlägg var inte så trevligt tyckte jag du kunde bett lite snällare om du inte vill att folk ska yttra sig hur de känner och tror , för alla här tycker jag faktiskt har tillfört något konstruktivt tyckande och alla tillhör olika klubbar.
#22 Det är det jag säger/menar, att STC inte har råd…….

Veronica, Denna tråden är FEL forum för att disskutera. Vi tänker ta strid emot att ändra att bra system. Det har inte med dig eller någon annan att göra! Vi vill veta vad klubbarna tagit för beslut på sina medlemsmöten. Vi vill samla motståndet för annars är vi snart överkörda.

ja ja du behöver inte anvädna så stora bokstäver gammal är jag men inte så gamma, 
JO men man kan be på lite trevligare sätt Marcus , tex vill ni vara snälla och ……

Hur ska vi få hästar till alla dessa nya "klasser" som det talas om? Det går inte! Dessutom varför ska man klödda till det? Hur ska vi kunna arbeta för nyrekrytering när hela sporten ska ändras hela tiden. Först var det pengalopp, sedan var det prispengarna och nu är det stora att vi måste ändra alla åldrar! Det är därför vi fått nog.
#28 Om nu SPTK vill ha klubbar med sig i någon form att demonstration eller vad det kan vara. Vill ni då vara så snäll och förklara vad det är ni kommit fram till. Vad är det ni vill strida mot, hur ser striden ut, och vad händer om ni vinner striden. Hur får då SPTF in 700' kr och ev. anläggningsavg. mm?
SPTK manar till "krig" men preciserar inget. Nu står det i och för sig i början av tråden att ni inte diskuterade mycket. Men något måste ni väl kommit fram till då ni vill ha strid???
#28 Det är ett MYCKET bra argument
Förstår vad trådskaparen menar, men då tonen har spårat ur lägger JAG ner.MVH

#29 kommer nog ut när de har sammanställt det tror jag ;-)
#31 Märkligt att gå ut och deklarera strid, om man inte ens kan tala om hur, var, när, varför och följderna.
Utan att vi har skrivit klart vårat så kan jag säga så mycket att inte ÖLPTS är med er. För vi är fegisar, eller vad ni än vill kalla det. Men vi tror inte att ponnytravet överlever i den form det är nu om vi inte går med på något av vad de begär.
Om vi går med på att ta bort prispengarna 12 år och yngre… Kan vi då få något vi vill ha? rekordhandikappet kanske?
Vi tycker inte att man ska behöva gå med på allt, men det stora STC bryr sig om egentligen är ju att Barn tävlar om pengar. Kanske kan vi få lite mera fria händer om vi går med på det.
~ Anneli ~

Halmstad är inte heller med , vi har skrivit förslag och tror tom det är inskickat eller lär bli det idag kanske ..
Vi hade möte igår och de som var där kom överens om ett förlsag

Vad VPTS kommer att säga är lite för tidigt att yttra sig över, vi har uppmanat medlemmarna att skicka in förslag/frågeställningar/idéer senast imorgon, den 12e skall vi i styrelsen sedan samanställa detta för att på det viset få till ett "statement". Tiden var för knapp att få till ett medlemsmöte då vårt upptagningsområde är väldigt stort.
Men jag har väldigt svårt att tänka mig att det blir ett "nej till all förändring" utan troligare är nog att det mynar ut i något annat, men det får vi se på måndag. Att säga nej är enkelt, men att komma med konstruktiva idéer är betydligt svårare.
#26 mfl inlägg, inte lätt att ta ställning till ert "krig" då ni inte preciserat vad ni vill ta strid för/mot. Precis som jag efterlyste i #5 får jag väll efterlysa samma sak igen….
Jerker Klang,
Håller med Markus. Det lilla man vinner kanske kan gå till transportresor eller något annat till hästen. Det är ju oftas det, det går till. Jag har inte så mycket att säga, men vi skulle inte kunna åka någon annanstans än möjligtvis jägersro om vi inte kan vinna prispengar ? Det går till transsportresorna. (altså min familj.)

Vad vi vill är:
Att STC backar från sina krav OCH att förbundet börjar fundera över sin syn på ponnytravet.
Vi vill inte lämna samarbetet med storatravet. Det vore dumt men vad vi kommer göra är att ta kontakt med alla klubbar inför redskapsmötet och vi är redan igång att ta fram en skrivelse till STC.
Samarbetet mellan STC och ponnytravet är i grunden enbart av godo, men om STC inte slutar försöka "reda upp" ponnytravet och faktisk inser att vi har ett bra system redan nu.
Om vi inte haft denna hetsiga debatten nu och frågat de aktiva om de ansåg att det var fel på strukturens skulle majoriteten säga nej det funkar bra som det är.
STC kommer få ta beslutet antigen går dom in som en elefant i en porslinsaffär och tror att det bara är att ändra allt som bildar grunden för våran sport vilket kommer leda till en omöjlig situation för tävlingsarrangörerna, klubbarna. Eller så väljer dom att backa och ta upp en dialog!
"
"

tar dom bort prispengarna så kan dom ju ge resebidrag istället. Är ju ofast långa sträckor att köra.
Pratas mycket om att ridsporten blev av med sina prispengar till barn, men hur många klubbar finns det inte inom korta avstånd. I Halmstad finns det hur många klubbar som helst inom en radie av 5 mil.
Jag är personligen negativ till detta men man ska aldrig säga aldrig, kan ju ändra sig med tiden kanske. Men i nuläget känns det som att jag tar bara med shettis om det finns något russlopp som passar.
#38 angående ditt inlägg (som raskt togs bort igen….?) om ett av mina inlägg ovan svarar jag gärna
!
Jo min dotter är medlem i SPTK o nej hon var inte på mötet.
mvh
Annette
#8 Håller verkligen med dig, och hade klubbarna fått ut förslaget innan de åkt upp till ordförandekonferansen så hade de kunnat förbereda sig mer, och dessutom fått med sig frågor till STC, och så kan man fråga sig varför förslaget skulle vara så hemligt, ett tillkrånglat förslag som inte alls verkar gå hem i ponnytravsverige.
#41 Jag tog bort inlägget, pga att det blev strul med texten..stort och i fet stil..
#42 Ja en så här stor sak borde vi ha fått diskutera i klubbarna FÖRE ordförande konferansen.
Och sen när det går ut information, har man bara några veckor på sig, ganska säker på att det är det som gör att många inte kommer på klubbträffarna, och då är det inte lätt att veta va alla vill.
#40 Vad jag har förstått så ska ett resebidrag innebära 100kr till alla i loppen, vet inte om jag tycker det verkar så motiverande att få?
~ Anneli ~

#44 är det diskuterat om resebidrag? Borde vara som det är när man får resebidrag till årgångsloppen eller övriga stora lopp.
#45 Vad jag förstått så sa STC att det skulle vara så, på ordförande konferansen. Jag var inte där, så jag vet inte.
~ Anneli ~
Att strida för att behålla prispengarna för 8-12 åringar kan vi lägga ner, det slaget är redan förlorat. Nej det vi måste göra är att enas om hur mycket i kompensation vi kan tvinga fram från STC för att gå med på deras krav om att prispengar till 8-12 åringar skall försvinna.
#47 Helt rätt.
~ Anneli ~
För en annan som inte hänger med riktigt.
Varför ska dom plocka bort prispengen för dom små ponnykuskarna? Har inte dom rätt att få en slant som dom stora ponnykuskarna?
I mitt tycke så är det väl bra att kunna få tillbaka en slant eftersom det är himla dyrt att hålla på med häst.
Jag har själv kört ponnytrav för en härrans massa år sen men jag kan inte minnas att det var sådana diskutioner utan man hade mer roligt på den tiden. Nu ska allt vara så allvarligt.
Klart man behöver utveckla sporten med bra regler men ibland undrar man om det inte går lite för långt!
#49 När man är i åldern upp till 12 år räknas man som barn, över 12 år är man ungdom. Barn ska inte tävla om pengar anser STC därför kommer de inte stödja en sport där det tävlas om pengar i den ålderskategorin.
Därav allt detta tjafs!
STC har varit tydliga med vad de tycker, ger vi ut prispengar så får vi inget ekonomiskt stöd från STC, tar vi bort pengarna får vi fortsatt stöd + lite till…
Valet borde vara ganska enkelt. Men nu krånglas det till av att man bör ändra lite på tävlingsformerna då 12 år och yngre kan köra i samma lopp som 13 år och äldre…
STC har även på förslag att 8-9 åringar ej skall få köra riktiga travtävlingar, de ska tävla med enklare regler…
~ Anneli ~