Max 12 lopp per dag..
Jaha, nu va det minimering av loppen också. Vad tycker ni?!

Det var tråkigt att vi inte ska få köra så många lopp, jag förstår inte meningen med att begränsa det till 12, vilket innebär ca. 6 russlopp då, det är alldeles för lite.
Däremot var ju tanken bra, att det inte ska dra ut så läng på tiden, men det är väl upp till arrangerande klubb att se till att tävlingarna flyter på bra och inte skriva ut fler lopp än man tror hinns med.

När bestämdes detta? och av vem?

#2 I Torsdags, av sptf's styrelse
Va???!! Gud, vad dåligt!

det är konstigt, de kör ju fler lopp med varmbloden på typ sprintermästaren väl? eller är jag ute o cyklar?

Vi har alltid 12lopp/tävlingsdag här uppe. Tycker det räcker gått och väl. Mer att man har hört att folk som dömer nedöver är less på dagarna där det är 14lopp/dag och det förstår jag.

Jag som skriver proppar till tävlingsdagarna tycker att det är sjukt! det är MYCKET svårare att tillfredställa alla när vi bara får ha 12 lopp, När man dessutom ofta ska ha 2 montelopp, då blir det 5 lopp per kategori, hur ska man kunna tillfredställa alla???
#7 det blir jätte bra på eskilstuna med bara 12 lopp för dom är såååååååå snabba.

#6 Ja, det funkar uppe på Bergsåker, det kan jag hålla med om, men på andra ställen, tex Solvalla 22okt i år, där behövs verkligen så många lopp som det bara går att ha!
Varför kan inte varje bana med funktionärer få bestämma själva??

Uselt! Uselt! Uselt! Uselt! Uselt!
USELT!!!! tycker dom ska ha som dom har nu ..

Tkr det är upp till varje bana att bestämma vad de vill ha.!

#8 Eskilstuna har inte alltid varit så sega som vi varit i år på tävlingsdagarna, vi ska göra allting för att förbättra det till nästa år!

#8 det är pauserna som segar till det för Sundbyholm. Bort med paus mellan varje lopp!

#15 jaa.. :P då gick det i alla fall fortare.. Men hur ska man då värma då? tänk på de banor som inte har så vidare bra rakbanor eller som inte har rakbanor alls.. eller nått sånt då…
Kanske dags att byta ut styrelsen där uppe, dom bestämmer ju hur som helst och lyssnar inte ett skit på oss ungdomar, först bara pengahcp, 16år i insprängda lopp på Gotland; hur blir det med SM då? och nu förminskning av lopp per tävlingsdag…KASST!! vart är ponnytravet på väg egentligen..åt fel håll tror iaf jag!
Sen när har vi inte tid att vara på tävling?? Åker man på tävling får det ta den tid det tar…..Har kanske funktionärerna en annan syn på saken?
Jag tycker att varje bana/klubb kan få fylla så många lopp de kan, max 12 känns lite!

Kan dom inte komma med lite vettiga regler islt ^
Jättedåligt! Alla kommer kanske inte ens kunna tävla då.

#19 Ja, precis..

jag tycker det blir bra… jag fattar att funktionärerna tycker det är jobbigt med dagar som det är 15 lopp… jag vet själv hur det är när mina hästar för det mästa lyckas hamna i första loppet och sista..det är inte alls kul att sitta där hela dagen + att man kanske har en bit hem.. ne jag tycker det blir helt utmärkt.

Jag anser att det ska vara upp till repsektive klubb att skriva ut så många propositioner som de anser sig klara av. Det finns klubbar som har vädligt bra sammarbete och organisation och som lätt klarar av 16 lopp på en tävlingsdag. Andra banor knaske inte har den kapaciten. De börver häller inte ha 16 lopp. de kan ha 12 lopp eller 10 eller 8 om de vill! Gränsen hittils på MAX 16 lopp/dag verkar vara missförstådd till att man måste köra 16 lopp.
Jag har full förståelde för funtionärer som ska sitta 6-7 timmar…
Den största drabbingen av detta bslut är tyvärr klubbarna och de tävlande. Genom att dra ner på maxgränsen för antalet lopp/dag så kommer ponnytravseverige att tappa ca 3000starter/år. Är det att utveckla travet?
Det kommer bli oerhört svårt för klubbarna att tillfredställa alla tävlande med så få proppar. Jag är rädd att loppen blir som följer:
- Man stänger inte loppen längre utan öppnar dem så fler har chansen att vara med. För att täcka alla kategorier av hästar. Detta innebär överanmälningar och tvångsstrykningar då man inte har möjlighet att dela loppen.
- Man prioriterar travloppen så alla får vara med och färre montépropar skrivs ut. Kommer montén att försvinna?
Visst kan man här se att klubbarna sparar prispengar när man "slipper" betala ut till de tävlande som vi tappar?
I dessa 3000 starter skulle (i vanliga lopp) delas ut ca 1400kr i prispengar/lopp, men klubben får in 1500kr i startavgifter… Då blir det plötsligt en skillnad på 20 000 på dessa 3000 starter!
Tappar vi en inkomstkälla?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag tycker också att det ska vara upp till varje bana att bestämma vad som ska has, varför måste de bestämma att det ska vara max 12 lop på varenda bana??…………… dåligt……………..

Jag skulle vilja börja med att säga att jag är för en begränsning av antal lopp på per tävlingsdag, men jag tycker att 12 lopp är för lite, 14 är rimligare.
#23 Det vore mycket intressant om du kunde vidareutveckla dina räkneexempel.
Du skriver först att ponnytravet skulle tappa 3000 starter per år, om vi då antar att det är 10 startande i genomsnitt per lopp blir det 300 lopp som skulle försvinna, eller 200 lopp om du räknar med att det är 15 hästar i alla lopp. Om vi räknar att med att tävlingssäsongen varar från april till slutet av oktober blir det 7 månader, det innebär ca 30 veckor. Det skulle betyda att det skulle köras 10 lopp mindre varje vecka (10 hästar) eller om vi räknar med 15 hästar knappt 7 lopp. Det låter i mina öron ganska högt*.
(*Förklaring. Som exempel tar vi månaden augusti 2006, då kördes 9 hela ponnytravdagar på 4 veckor. Med dina uträkningar skulle det innebära att: 10 lopp x 4 veckor = 40 lopp, 40 lopp / 9 tävlingsdagar = 4,5 lopp färre per tävlingsdag. Vilket skulle innebära att man i så fall 2006 körde 12 (nya max. antalet) + 4,5 (minskningen ) = 16,5 lopp i genomsnitt per tävlingsdag i augusti. De insprängda loppen är inte relevanta i dessa uträkningar.)
Vidare hävdar du att det delas ut ca 1400 kr i prispengar per lopp, om man läser på SPTFs hemsida (på följande adress http://www.sptf.nu/info/prisskala05.doc), så förstår jag inte var du får den uppgiften ifrån. En normal prisskala är (åtminstone i södra Sverige) 600-300-200-150-125-(100) och då skulle dina 1400 kr inte räcka till mer än 5 priser. D.v.s. max 9 startande. Om vi då gör en återkoppling till föregående uträkning skulle det innebära att det skulle köras 11 lopp mindre varje vecka.
Sedan skriver du att klubben skulle få in 1500 kr i startavgifter, denna siffra måste vara tagen helt ur luften. '' Startavgiften får inte överstiga 7:e priset i loppet eller max 150 kr.'' (SPTF). 1500 / 9 = 167 kr d.v.s. långt över gränsen för vad en startavgift får vara.
Hur du kommer fram till siffran 20 000 kr som skulle försvinna förstår jag inte.
Jag ser fram emot en förklaring. Mvh Carl-Henrik
TOTALDISS SPTF! Lyssna!!!

Fy vaa dåligt!!! Vad händer med travet egentligen?? Vf lyssnar inte dom som sitter i styrelsen på som som kör trav!!!!???? Det kommer nog vara några personer som slutar på travet pga dom nya reglerna som kommer!!!! LYSSNA PÅ DOM SOM TÄVLAR!!!!!

#25. Vi börjar med en antalet lopp och startande. I år hölls 86 heldagar i sverige. 86x4 = 344. Dvs vi tappar 344 lopp/år. 344x15 = 5160 hästar. Men nu körde ju inte alla 16 lopp och heller inte fulla. Så om vi underskattar siffran så tappar vi kanske mellan 3-4000starter/år. Med ett genomsnitt på kanske 10 hästar /lopp.
Prisskalan i ett lopp med 10 startande hästar är 600-300-200-150-125 = 1375kr. (ca 1400).
Klubben får in ca 1500kr i startavgift. 100kr x 15 hästar = 1500kr.
200 lopp x 1500kr = 300 000kr = inkomst
200 lopp x 1400kr = 280 000kr = utgift
300 000kr - 280 000kr = 20 000kr i nettoinkomst.

men nu räknade du ju med 10 hästar i loppet, men 15 som betalar startavgift?? eller förstod jag fel?

#15 Värmning mellan varje lopp är så himla populärt bland de tävlande, det är därför vi haft kvar det.

#30, ja men det är det so m drar ut på tävlingsdagarna.

# 28 Jag finner ditt resonemang om att det skulle försvinna 3000-4000 starter per år intressant, men helt felaktigt. Jag har studerat resultatlistorna från april till juli 2006 och kommit fram till följande:
- April: kördes 6 ponnytravdagar, på en av dem var det 14 lopp och på övriga under 10 lopp.
- Maj: kördes 11 ponnytavdagar, ingen av dem hade fler än 12 lopp.
- Juni: kördes 16 ponnytravdagar, på 2 av dem var det 13 lopp och på 2 av dem 14 lopp, på de övriga var det 12 eller färre.
- Juli: kördes 12 ponnytravdagar, på 4 av dem kördes 14 lopp och på 1 av dem 16 lopp, på de övriga var det 12 lopp eller färre.
Det skulle innebära att 2+0+6+12 = 20 lopp skulle försvunnit, av 6+11+16+12 = 45 lopp. Det innebär att det i genomsnitt skulle försvinna mindre än 0,5 lopp per tävlingsdag. Om vi antar att detta skulle öka en aning under resten av året har jag ändå svårt att tänka mig att det skulle minska med mer än 50 lopp per tävlingssäsong. 50 lopp * 10 startande skulle då innebära 500 starter mindre per år.
Om vi läster SPTFs Allmänna bestämmelser §8 ser vi att i ett lopp med 10 anmälda hästar så ska 6 priser betalas ut inte 5. I ett lopp med 10 startande betalar man med andra ord ut följande prispengar: 600+300+200+150+125+100 = 1475 kr. I samma lopp får man in startavgifter för 10 hästar, d.v.s. 10 * 100 = 1000 kr. 1000 kr i inkomst - 1475 kr i utgift = -475 kr. D.v.s. ett lopp med 10 startande kostar 475 kr i prispengar när man har dragit av staravgifterna.
I ett lopp med 15 hästar får klubben betala ut 600+300+200+150+125+100+100 = 1575 kr i prispengar. Och man får in 100 * 15 = 1500 kr. 1500 - 1575 = -75 kr. När en ponnytravklubb kör ett lopp med 15 hästar kostar det med andra ord 75 kr i prispengar när man har dragit av staravgifterna.
#29 Du har förstått ett av problemen med hennes resonemang helt rätt.
Mvh Carl-Henrik

Det här är helt åt skogen!
Trycket på "storbanorna" och tvångsstrykningarna kommer att öka, samtidigt som vissa typer av lopp (ex. monté) kan komma att försvinna helt från vissa banor!
Nej, låt banorna själva bestämma antalet lopp per tävlingsdag!
Död åt Sptf… Dom ordnar ponnytravets självmord.

vilka sitter i sptf´s styrelse?

#32 Jag har inte lagt ner timmar på att studera till exakthet. Det var en hypotes jag kom med!
Jag kikade snabbt igenom prophuvud för dagen och räknade antalet "tävlingsdag"/månad. Därifrån gjorde jag ett överslag att de körde mellan 13-16 lopp/dag. Och därifrån ett överslag på mellan 10-15 hästar dag.
Jag har inte sagt att "såhär är det!" och "såhär blir det". Jag har använt ca-siffror och ställt frågan "Blir det såhär?!"
Studera skillnaden mellan hypotes och sakfråga med fakta.
#35 Det är en massa puckon som sitter där…
Vet två som sitter i styrelsen..

#37 helt rätt.. typ bara puckon..

Det finns många duktiga (tro det eller ej) män och kvinnor i sPTF's styrelse. Många som jag tycker mycket bra om ,och så klart andra som jag tycker mindre bra om.
Men tyvärr har något gått snett. Jag tyckte att det på ungdomsting och repmöte kändes som om vi äntligen fick bra gensvar från styrelsen. Att de äntligen lyssnade på vad vi (ponnytravsverige) hade att säga. Men ack så lurade vi blev.
Jag tror inte att det funkar att avsätta hela styrelsen på ett bräde. MEN det betyder inte att vi, under några som hellst villkor ska acceptera att de tagit beslut över våra huvuden.
Det är faktiskt Styrelsen som finns till för ponnytravet, inte tvärt om!

#36 Jag citerar ditt inlägg #23: ''Genom att dra ner på maxgränsen för antalet lopp/dag så kommer ponnytravseverige att tappa ca 3000starter/år.'' Anser du att det är en hypotes!?
Efterhandskonstruktion!
DÅLIGT DÅLIGT DÅLIGT…………………DET ÄR VÄL UPP TILL VARJE BANA VAD DOM VILL HA TYCKER JAG!

En fråga/fundering bara, på ponnytravet.com står följande att läsa;
Ponnytravet.com kan också berätta att det bara blir tillåtet att avhålla 12 lopp per tävlingstillfälle från säsongen 2007. Detta gäller alltså vid klubbarnas egna tävlingar. Det har funnits krav på denna regeländring från vissa ponnyfunktionärer beroende på att tävlingarna har blivit för långa.
Kommer det fortsättningsvis att vara tillåtet med 12 proppar/tävlingsdag, eller 12 lopp/tävlingsdag? Vissa lopp brukar ha så många anmälda så man måste dela på loppen.
Jag har bara en fråga? Vad händer om man delar ett lopp? Får det fortfarande bara vara 12 lopp - eller får man inte dela loppet om det blir 13 lopp då?
Varför bestäms det sånna här korkade beslut - va ska dom va nödvändiga för?
BLÄ! Det kommer bli ojämnare lopp med tanke på att man måste "klämma in" alla ekipage i loppen nu … :S
Ojämnare lopp lär det bli hur som helst - jag säjer bara ack ack penninghandicap….

#43 Det var precis det som jag gick och funderade på!
#46, man börjar ju undra!
Jag har vart med om en gång att 30 hästar var anmälda till samma propp (det kanske var fler - men det var iaf 30 som kom med). Det loppet delades ju, men vad händer om man inte får dela ett lopp? Stängs 15 ponnyer bara ut då??

#47 Precis! Så kan man ju inte ha det!
Jag hoppas verkligen att man även fortsättningsvis få dela loppen.
#48, ne, de håller ju inte!
Okej att man kanske skriver ut 12 proppar, men då måste det vara fritt att dela lopp. Eller kanske att man har 12 proppar för sulkytrav, och sen montéproppar på det? Nog för jag tycker man ska få ha hur många proppar man vill…

#49 Det tycker jag absolut, men då står man kanske där med 14-15 lopp igen, och med ett par ledsna funktionärer..! 
Vi har ju ett rätt bra exempel på Gotland, nämligen femårsbaggen. Där körs försök på fredagen, och final på söndagen. Antal försök beror på antalet anmälda. Intresset inför 2007 är stort, och jag blir inte förvånad om det behövs tre försök på fredagen. Ska det då bara få gå 9 "vanliga" lopp på fredagen annars, under ett dubbeltrav..? Njaee..
#50, just under ett dubbeltrav är det ju viktigt att det finns lopp - det är ju det som lockar hästar att komma! Nejfy, vad har hänt med SPTF?
Uppenbart är dom som skrivar här inte läskunniga. Med odm nya reglerna som gäller för 2007 kan en klubb skriva ut t ex 24 lopp under en dag, alltså två tävlingstillfällen samma dag. Umeå gjorde det igår fredag alltså två tävlingstillfällen. Jag säger som jag sagt tidigare, sluta gnälla och läs innantill innan ni dömer ut allting
#52, läskunnig har jga vart sen jag var 5 år, och när det gäller Umeå igår hade dom 11 lopp. Och varför skiva ut två tävlingstilfällen? Det har ju vart så bra som det varit nu.

#52 betala du de funktionärer som ska vara med och jobba en hel dag? Vet du vad det kostar att arrangera en tävlingsdag på 16 lopp?
Jag trodde att loppminskingen var till för att ingen ville jobba 16 lopp. Hitta då dem som jobbar 24 lopp! Och hitta häst till alla dessa lopp?!
Nej länge leve valfriheten. De banor som endast vill ha 8 lopp kör det. De som vill ha 16 kör det. Varför ska vi ha en pekpinne?