Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 2018 ggr
danna
0

vad tycker ni kuskar.?.

OM….

kusk åldern på a-ponny??

å pris pengar…

hermitage
0

jag tycker pengarna ska va kvar o åldern kan dom höja till 17

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

jenniferaronsson
0

håller med #1 till 100 %

nemesis
0

prispengar ska vara kvar men behåll shettisåldern till 15 år… känns ju löjligt att höja åldern tycker jag då man from man är 16 t om får köra varmblod om man vill det…

ebba93
0

holler me #3

Winner04
0

Håller med #3

Emmelie93
0

håller med #3 :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

stallnysater
0

Håller absolut med #3.
Varför ändra ett fungerande system???

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

[Mariaaaaaa]
0

såsom 3 säger kan jag bara hålla med om.. förstår inte varför vi ska ändra ett system som fungerat?!

JolineJade
0

Det system som vi har nu funkar bra! Och jag tycker vi behåller det!

VeronicaP
0

många Kat A kuskar som försvinner i år och tyvärr alldelse för få kuskar som kommmer ut från travskolan så det kan även bli probelm att få ihop lopp pga det ;-) så för mig skulle det vara en anledning att höja till 16 år i ett par år i allafall….

amandahandersson
0

Behåll prispengarna och HÖJ INTE ÅLDERN!!! Låt det vara som det är…

[sbergmark]
0

håller med #11

BoysonII
0

håller med # 3, och sen tycker jag det är taskigt ifa dom ska höja åldern till 16.. då kunde dom gjort det från första början när ponnytravet kom igång!! jag blir liksom 15 iår. tycker att det var hemskt att sluta med shettis men man måste gå vidare!  så tycker inte att dom ska höja åldern somsagt!

clarro
0

Håller med #11 !

http://carolineforsner.blogg.se/

prizze
0

Tyvärr så är det om prispengarna inte förhandlingsbart därför tycker jag att man ska höja åldern. Man får köra kat A i enbart 7år medans man får köra kat B i 23år. VARFÖR??

clarro
0

Nu kommer jag väl få pisk men det här är min åsikt:

behåll ålder (eller sänk till 14 år) på kat A, och sänkt till 20 år på kat B

En 25-åring har ju lite mer rutin och kan vara grov jämte mot en som är 12 år…

Winner04
0

#16 fast det är ju inte säkert att en 25 åring har mer rutin en en t.ex. 12-16 åring, det beror ju på när man börjar. tänk om personen tar licensen vid ska vi säga 20 års ålder och aldrig har kört innan…

Jag tog licensen sent (förra året) är 18 år och jag har knappt aldrig kört förut.. så åldern på b-ponny tycker inte jag man ska ändra!

danna
0

snälla skriv vad ni tycker å tänker å innte bara håller med….

clarro
0

#17 Jag förstår dig och du har helt rätt, men jag tycker att när man är så pass "gammal" kan man köra storhäst istället. Men det är min åsikt.

#18 min åsikt : Det är kanon som det är nu!

MagganS-B
0

# Det finns faktiskt dom som absolut inte kan tänka sig att köra varmblod, utan håller på med russ som tränare fast dom är "för gamla". Åldersgränsen är bra som den är, och jag tror inte att nån kusk är elak mot nån som är yngre! Däremot kan dom lära dom yngre en hel del! Dessutom är det i vissa fall en kostnadssak också, det är mycket dyrare att hålla på med stora hästar än med russ (egen erfarenhet!).

stallnysater
0

#18 Du vill att andra ska skriva vad de tycker…
MEN vad tycker DU själv???

~Sandra~

giffan
0

Fast jag är kluven där… Vad gäller ålder.

(Nu är jag inte kusk men svarar iaf)

Alla som kör ponnytrav vill kanske aldrig köra storhäst? Tänk vissa som håller på med shettisar för att de älskar rasen, och gillar travet, kanske inte vill gå över till klassisk körning. Varför ska inte dessa få vara med och köra?

Om man har framtid att köra stortrav så tycker jag att man ska göra det, men alla har inte de ambitionerna (hur nu det stavas?)

Och ska jag säga exakt vad jag tycker?! Så tycker jag absolut inte att man ska köra i stortravet när man är 16!!

Så egentligen vad är felet med att ha högre åldersgräns?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

fffny
0

jag tkr att man ska ha kvar prispengarna för vad ska man annars få pengar till utrustning, bensin & anmälningsavgiften?! ;ooo så jävla dåligt om dom, ändrar det! det är vad jag tkr… n

Fanny Henriksson 

jenniferaronsson
0

Det är väldigt svårt att förklara min åsikt, men lixom ja börja köra när ja va 12-13 år? Vid 15 års ålder tycker jag att vi just hade börjat på utvecklas. Skulle vara bra med 1-2 år till.

Rauk
0

Jag tycker att de skall behålla åldern då man även får köra varmblod som 16 åring… pengar tyckler jag man kan ta bort… ha resebidrag istället…

när jag själv va i shettis ålder så va det ju mycke roligare med saker än pengar… pengarna gick till mamma..och det skall väl va ett pris till mig och inte mamma??

kommer ihåg mitt första lopp jag körde i, blev jag 3:a, då fick jag ett hönät som jag använder än i dag…

Jaaaakoob
0

men man åker ju liksom långt och tävlar ibland då vill man ju ha lite pengar för det kostar ju den där resan, :)

amandahandersson
0

Jag kan ju motivera till varför jag tycker man INTE ska höja åldern;
När man är 15 år gammal, är det helt enkelt dags att gå vidare. Visst, tråkigt att sluta köra shettis - men russ är också roligt (om inte roligare) att köra! Så kände jag när jag blev för gammal i alla fall.

Och ska man ta bort pengarna, då får STC öppna plånboken och införa resebidrag. Punkt.

Lillan96
0

Asså jag vill inte att dem ska ta bort pengarna för kat A!!!

men om dem gör det vad ska dem ha istället för pengarna??????!!!!!!

Ylva_87
0

Om du sänker åldern på russ så tror jag att man kommer tappa väldit många potensiella russuppfödare och styrelsemedlemar.

När man är 20 år så har man precis gått ut gymnasiet, om man då inte längre får tävla russ så tror ja risken/chansen är stor att man börja mer något annat och säljer hästarna. Du kanske sticker ut och reser, börjar plugga någon annan stans eller ngt helt annat.  Även ekonomin  hos en 20åring kan vara väldigt svår att få ihop med ett par hästar att betala som man ändå inte får tävla. Jag tror iaf att vi tappar dom inom ponnytravet. Självklart kommer det finnas en grupp som går vidare till storhäst, men inte dom heller bli kvar inom ponnytravet.

När man är 25år så har många hunnit landa och kanske skaffat egen familj och jobb. Här finns chansen att man stannar kvar inom ponnytravet som kanske funktionär, eller sitta med i styrlesen och göra jobb vid sida av. Man kanske till och med har hunnit köpa eget stall och vill börja avla. Här tror jag att det är mycket större chans att vi får folk kvar inom sporten.

Winner04
0

#19 Vadå när man är så pass gammal så ska man köra storhäst?

har du tänkt på dem som kanske inte har möjlighet till att köra storhäst? ALLA har faktiskt inte det!

plus att det finns dem som kanske är rädda för att gå vidare till storhäst och därför vill fortsätta köra ponny!

det krävs att man har viss kontakt och ev jobb för att ens få möjlighet att köra storhäst och det kanske inte alla har. det krävs en hel del för att köra storhäst.

så nej, b-ponny åldern ska inte ändras, jag kan faktiskt inte hålla med dig där. det är däremot inget fel att tycka som man tycker men personligen tycker jag att man får tänka snäppet längre än att kläcka ur sig att "om man är så pass gammal borde man köra storhäst" det är vad jag tycker det!

kltn
0

jag tycker att det ska vara som nu!!!

clarro
0

#29 Det har du rätt i tänkte inte på det :) Man blir lite trångsynt när man har tillgång till både och hemma…

#30 om jag får formulera om mig… "kan/har möjlighet till" låter det bättre? :P

Ponnytrav ska väl vara vägen till stortrav? Det är iaf vad våran klubb jobbar för :D Sen om man bara vill köra ponny och sen kanske bara träna ponny när man faller för åldersgränsen tycker jag det är helt okej! Man ska ha en hobby man tycker om och trivs med

lindis67
0

Jag tycer man kan höja till 16 på a-ponny,Om föräldrar står som ägare på hästarna borde man kunna ha prispengar på dom mindre kuskarna ,för det är väl ändå hästägaren som får prispengar.Sen tycker jag att när man är 16 så kan man välja att antingen lösa en ponny licens eller en licens på stor häst,inte båda samma år

Winner04
0

#32 Ja, det låter bättre ;)

Tyckte mer att det du skrev lät som att man var "dum" som fortsätter med ponnytravet vid högre ålder, jag vet att det var en del som reagerade på hur du skrev :) men det var nog inte så du menade riktigt.

Personligen är jag rätt så ny i denna sport eftersom jag tog licensen så sent som förra året och då var jag 17 år. Men tack vare mina praktikplatser har jag just den möjligheten att ta storhästlicens så småningom, vilket jag självklart kommer göra! Känner att jag vill ha mer "rutin" i tävlandet m.m. då det är i stort sett samma tävlingssystem, jag syftar på voltning etc. Så om några år har jag min licens för storhäst, har i stort sett bara ett telefonsamtal ifrån det.

Ja, ponnytravet är en väg till stortravet men för en del är den vägen olika lång :) Precis, man ska ha en hobby som man både trivs med och gillar! :)

clarro
0

#34Det var absolut inte meningen att det skulle låta så! :)

Winner04
0

#35 Okej! :)

DubbelE
0

Jag tycker inte att 8 åriga barn ska tävla om pengar. INGEN annan sport har det, så varför vi? Visst det är dyrare med ponnytrav än fotboll, men jag tror inte det är dom 8-9 åriga barnen som vill ha pengarna kvar, tror dom skulle tycka det var lika kul med en lite större pokal och kanske en fin förbygel till ponnyn? Iaf skulle jag tyckt det när jag var 8 år. Jag tycker det mer är föräldrarna som tycker vi ska ha kvar pengarna på shettis..

Åldern är bra som det är nu, dock kommer russmontén falla igenom (10 års åldersgräns). Kommer den åldern att höjas till 12 som det var förut?

Jag tänker inte säga emot det här förslaget för annars får vi klara oss helt utan STC. Dom skriver i förslaget att dom tar hand om tex Anmälan, startlistor, funktionärer m.m under tävlingsdag. Troligen kommer väl det leda till fler tävlingsdagar.

Mandah
0

Tycker dom ska ha kvar prispengarna. Även fast ''barn'' ( upp till 12år ) inte ska tävla om pengar så är ju inte pengarna ett barn är ute efter, utan det är ju oftast priserna, tror dom bryr sig mer att få en fin rosett och ett fint hederspris än pengar. Pengarna man får är väll bara som en ''bonus'' och något som tex. bensinpengar eller startavigift. Om man tar bort pengarna så lär det bli mycket dyrare och hålla på med ponnytrav, även fast man inte vinner så mycket pengar i ett vanligt lopp så är det ju alltid något.

Varför inte bara ha det som det är innan? och bara börja krångla till det med speciella proppar för barn 8-12år och dom som inte får tävla om pengar osv.

Cactus
0

Jag tycker att allt ska vara kvar som det är nu. Eller i alla fall inte höja åldersgränsen för Kat A, shettisar är till för dom mindre barnen, därför anser jag inte att 16-17 åringar ska sitta och tävla mot 8 åringar. Är man över 15 så kan man gott och väl gå över till Russ eller stor häst.

jenniferaronsson
0

#39 det är ju i pricnip samma sak som att 25 åringar tävlar mot 12 åringar.

bea28
0

#40 det är större skillnad på 16-åringar och åttaåringar än 12-åringar o 25-åringar. Desto äldre man blir desto mindre blir åldersskillnaden, enligt mig :)

danna
0

#37 det är ju ingen 8 år som får pengarna dom är ju bara kuskar pengarna går till ägaren…som stor travet….vi ska ju köra efter stc och som stor travet.

giffan
0

#42 Även en 8 åring kan ju stå som ägare på sin ponny och kuskarna kör ju om pengarna även om de är kuskar och inte ägare.

~ Anneli ~ 

palomia
0

#43 Även en 8-åring kan stå som ägare till ett varmblod…

giffan
0

#44 Ja men en 8 åring kan inte köra varmblodet i loppet. De kan även stå som ägare till ett russ, men inte köra det i loppen.

Jag vet inte, men tror att det är där STC gör skillnaden, att de inte får köra om pengarna, men de får gärna vinna dem om andra kör, eller så kommer det säkert en regel om att barn inte ska stå som ägare heller.

~ Anneli ~ 

stallnysater
0

#43 - #45 Enligt lag får inte en minderårig köpa en häst eller något annat dyrt. Så egentligen måste en vuxen stå som ägare alternativt är att man har 2 ägare till hästen.
Så gör vi…. Jag och min dotter står tillsammans som ägare på våra hästar.

~Sandra~

VeronicaP
0

Barn får stå som ägare på häst , de behöver ju inte ha köpt den utan fått den i present…

De får däremot inte stå på försäkringen i allafall inte i mitt bolag som jag har .

giffan
0

#46 Hästen behöver inte ha varit dyr…

Två målsmän skall skriva på att minderårig får äga, iaf travhäst..

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

Behövs inte på ponnyer …

danna
0

vad tycker ni kuskar?

håll er till tråden,,,

stallnysater
0

Vad tycker du själv???????????????????

~Sandra~

jontegus
0

8 - 12 Åringar definerar man som barn och de ska inte få köra om prispengar. Inom stortravet finns det ingen minimiålder för at äga häst, enda kravet är at båda målsmännen skriver under.. Där kan barn som hästägare vinna flera miljoner. Ibåda fallen tävlar barn om pengar. VAD ÄR SKILLNADEN??

giffan
0

#52 Att som hästägare, kör de inte själva om pengarna. Det gör man som kusk.

~ Anneli ~ 

jontegus
0

Men i båda fallen tävlar man om pengar, eller hur!

palomia
0

Jag är ingen kusk längre men jag tycker att prispengarna skall vara kvar. STC's första argument var att man inte skulle spela på barn och det lyckades dom med. Nu vill dom plocka bort pengar under 12 år, då kan man bara fråga sig vad som kommer härnäst?

Kima
0

Jag tycker att målsman kan få hämta ut prispengarna!

Som många här inne nämnt innan är det ju faktiskt inte 8åringarna som får prispengarna utan de går främst till bensin, startavgift m.m.

Så om målsman eller någon annan över 12 (?) hämtar ut pengarna är det väl lugnt??

Tycker att STC borde tänka efter lite innan de ska göra en sånhär drastisk förändring..

S-ylvander
0

Behåll pengarna och höj åldern till 16-17. :)

giffan
0

#54 Om det va mig du svarade till?

ja det gör man ju på ett sätt.Tror att STC ser det som en större grej när man själv kör om pengarna. Men jag vet egentligen inte hur de tänker.

#56 Jag tror inte det kommer spela STC någon roll vem som hämtar pengarna, faktum är att barnet KÖR om pengarna.

~ Anneli ~ 

Lillan96
0

jag tycker det spelar ingen roll med ålder för ändå om man är minder betyder det inte att  man har mindre ansvar….

och med pengarna vill jag absolut inte att dem ska sluta med för jag köper ju saker tilll min häst och lite till bensin… för om dem börjar att ge några saker istället det är ju samma sak om man köper själv och då får man bestämma vad man vill ha!!!   ;/

Lillan96
0

jag tycker det spelar ingen roll med ålder för ändå om man är minder betyder det inte att  man har mindre ansvar….

och med pengarna vill jag absolut inte att dem ska sluta med för jag köper ju saker tilll min häst och lite till bensin… för om dem börjar att ge några saker istället det är ju samma sak om man köper själv och då får man bestämma vad man vill ha!!!   ;/

palomia
0

_Tillägg till mitt tidigare inlägg så tycker jag att innan STC kommer med fler "krav" skall dom leva upp till sina tidigare "löften" innan fler förslag ens skall diskuteras. Som det blir nu har vi snart "sålt" oss och har inga motkrav kvar…Skrikandes

giffan
0

#61 det har du rätt i. men de har ju börjat med att säga vad de tänker ställa upp med, hoppas de kommer att göra det oxå.

Eller är det något annat du tänker på som de inte har levt upp till?

~ Anneli ~