Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2147 ggr
stallnysater
0

Namninsamling

Har startat en namninsamling mot borttagandet av prispengar på Kat. A.

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3818

Välkomna att skriva under!

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Winner04
0

Skriv under nu, kära folket :)

BoysonII
0

ja kom igen nu!! :D

[vigalund]
0

#1 vet inte om ni har förstått saken rätt, men det handlar inte längre om att ta bort eller inte ta bort prispengarna i kat A!!!! STC är mkt tydliga i sitt budskap: pengarna ska bort!!! frågan är i stället hur ponnytravet ska överleva och utvecklas i framtiden, så snälla lägg erat krut på att komma med konstruktiva förslag på hur tävlingsstrukturen ska se ut i stället!

Jag vet att många tycker att STC "topprider" ponnytravet, men faktum kvarstår, SPTF är helt beroende av stödet från STC, och de har visat att de vill hjälpa ponnytravet med både ekonomi och de tunga bitarna som funktionärer etc. Ni som driver dessa frågor om protest mot borttagandet av prispengar, hur har ni tänkt er helt konkret?, ponera att ni får Er vilja i genom, och STC tar bort sin hand från oss, och drar in sina 700 000 kr, inte ställer upp med banor, kanske till och med hänvisar till att vi i stället får tävla på egna banor(finansierade av SPTF, som redan går på knäna!) Det är knappast en utveckling för ponnytravet i framtiden!! Försök att inte vara så egoistiska och bara se till erat egna tävlande, utan se helheten och se framåt!!! Kom med förslag i stället för protester!!!!Glad

CarinaA
0

# Instæmmer helt o hållet !!

Winner04
0

#3 Vi har förstått saken helt rätt! Det handlar om att STC ska va veta vad vi tycker. Men det spelar ingen roll vad vi gör, menar namnisamling, STC kör sitt race iaf. Tycker ändå att det inte gör något om dem får veta vad vi tycker.. Det är ju några som tycker precis likadant som mig ser jag!

Klart vi ska komma med förslag, vi jobbar på det! Men som sagt tror inte det skadar av att dem får veta vad vi tycker.. Sen får ju du tycka att vi är egoistiska och massor med om du vill….

bea28
0

Jag tycker inte att STC ska ha den rätten att köra över oss som håller ´på med ponnytrav, om majoriteten vill ha kvar prispengarna. Det är ju faktiskt ett SAMARBETE det handlar om, inte att STC ska kunna styra med järnhand över oss!!

Skriver självklart på! :)

savrarpstuteri
0

#3 bra skrivet Glad!

ryttarn
0

#3 Kan bara hålla med #3, lägg ennergin på konstruktiva förslag istället för att fajtas med väderkvarnar……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

CarolaCarro
0

Jag står i valet och kvalet och skriva på.. Tar de bort prispengar på shettisar så får de komma på något annat pris än pengar.. Barnen skall väll inte tävla bara för att få pengar då tycker jag att det är helt fel… se bara på ridsporten den har inte dött ut fast de inte finns några prispengar för barn skall då shettisarna inom travet dö ut för att det inte finns prispengar?!

bea28
0

#9 i ridsporten lovade man oxå att istället för prispengar skulle det bli fina hedersprisre som kompensation. Vilket det inte blev. JAg har en vän som rider, och hon berättar om att även i de HÖGSTA klasserna får man kanske bara ett schabrak, en grimma, presentkort på 200 kr…

Ridsporten dör nog aldrig ut, eftersom att ridskolor hela tiden får många nya elever och hästintresserade till sina lokaler. En sådan rekrytering som dom har, har inte vi. Ponnytravet ligger alltså alltid i riskzonen, med eller utan prispengar. Vi måste arbeta för att utomstående skall få upp ögonen för denna underbara sport! Typ, ansalg ute på ridskolor, pröva på dagar, travläger för nybörjare… Jag är inte säker på att något sånt skulle hjälpa, men det skulle iaf vara värt att försök :)

savrarpstuteri
0

#10 Mycket bra förslag du har Glad!

Sen har vi ju travskolorna som in/nyrekrytering där många helt okunniga börjar bara för att de vill vara med häst, har kompisar som går där eller vill bli kuskar.
På den travskola där jag jobbar har det kommit in flera nya som jag tror jag kan lova aldrig börjat med ponnytrav om inte travskolan funnits där de fått upp intresset för denna sport.

chriztinee
0

Ja visst att SPTF är beroende av stöder från STC . Men det är ju inte STC som sponsrar med prispengarna . Det får ju klubben fixa själv genom sponsorer . Så varför STC ska lägga sig i pengafrågan har jag aldrig riktigt förstått .

Jag tycker att pengarna ska vara kvar . Det kan ju inte finnas någon som håller på med ponnytravet för pengarnas skull , för att bli "rik" ?
Då går man ju back så det bara skriker om det . Med anm.avg , resa , utrustning , mat osv finns det ingen chans att man går plus .
Men jag , som säkert många andra , tycker att det är ett skönt klirr i kassan när man åtminstonde kan få in en liten peng .

Resorna om man tävlar i ridsport och ponnytrav är helt olika . Vi åker alltid minst 2-3 timmar för att komma till en travbana och tävla . Inom ridsporten har vi 7 ridklubbar inom 1 timmes bilfärd . Visst kan man åka längre när man tävlar i ridsport också men det finns fler alternativ .

savrarpstuteri
0

# 12 STC vill inte stödja en verksamhet som inte går i deras riktlinje o grundvärderingar med barn o ungdomars tävlande. De anser inte att 8 - 12 åringar skall tävla om prispengar.

Beautybus
0

#13 Och STC följer väl där i sin tur Riksidrottsförbundets riktlinjer om att barn (7-12 år) inte ska tävla om pengar utan under "mer lekfulla former", eller nåt sånt?

ryttarn
0

#14 stämmer bra det, är inte STCs egen uppfinning detta utan är i grunden en gemensam policy för all idrott/sport i sverige.

Jerker Klang,

www.isil.se

[vigalund]
0

#13  o #14 Vad glad jag blir när jag läser era inlägg! Äntligen har folk börjat förstå vad det handlar om, att det kommer från "högre ort" och inte enbart STC, nu börjar det verka vara mera positiva toner och då kommer oftast också bra förslag på lösningar!Skrattande

rebeccajansson
0

Om nu det inte kommer att vara prispengar i Kat A loppen så kan man ju kompencera med gratis startavgift elr ja dra ner på den då. Jag fattar inte varför allt som är bra och funkar skall tas bort elr ändras hela tiden. Tidigt att komma på det nu ang det här med minderåriga o pengar.. om det var så livsviktigt så skulle detta ha ändrats för länge sen… först var det minderåriga kuskar som inte fick tävla på stortravet , nu prispengar kat a vad kommer härnäst kunde inte denna ändring ha gjorts samtidigt som det här med minderåriga på stortravet….?

Millaaann
0

#3 Får jag fråga vad du menar med denna mening? Menar du småbanorna eller vad??? kanske till och med hänvisar till att vi i stället får tävla på egna banor(finansierade av SPTF, som redan går på knäna

Jag tycker det är bra att de gör en namninsamling så att STC vet att vi inte är för deras förslag. Självklart vill man ju inte att STC ska avbryta samarbetet med ponnytravet, det gäller bara att vi möts på mitten med STC..gå halva vägen var…men jag tycker inte att man är egoistisk bara för att  man  skriver på!

[vigalund]
0

#10 bra idéerSkrattande

Sen måste jag säga,att vi inte får glömma BARNEN i pengadebatten!(det är ju faktiskt de som tävlar, och INTE vi vuxna!) Min 12:åriga dotter startade i 3 lopp på Östanåkra i dag, hon blev 2:a, 2:a och 3:a. Hon fick prispengar 300+200, men lyckligast blev hon för 2:a priset i STC-loppet! En STOR pokal, rosett och ett STORT vackert inslaget paket innehållande: grimma, grimskaft,rotviska,mankam,piggborste,lini-schampo och svamp.

Det var lite som julafton tyckte hon!!Skrattande

ebba93
0

#19 hahha lät ju bra:)

stallnysater
0

#19 sitter och funderar lite på vad du skrivit… Du skriver att din dotter fick 300+200. Men fick verkligen din dotter det? Jag menar det är ju faktiskt HÄSTARNA som belastas med pengar INTE kuskarna. Det är ju hästarna som får pengarna på sitt konto.

~Sandra~

stallnysater
0

#18 Det är just det som är tanken bakom denna namninsamling. Att STC ska få veta vad vi tycker. 
Insamlingen började här på Mantorps sista tävling. Det finns ett antal underskrifter redan, förutom denna namninsamling.

~Sandra~

ryttarn
0

#21 Tänkte ungefär det samma. Här har ungarna aldrig fått prispengarna förrän dom står för resten av kostnaderna oxå…..

Men visst är det så att i de yngre åldrarna är det säkerligen storleken på pokalen och rosetten samt eventuella "sido" priser som imponerar mäst på dom……

Jerker Klang,

www.isil.se

[vigalund]
0

#ja, min dotter vann pengarna och hästarna "belastades" med dem (hästarna är ju ovetandes om detta!) Det är ju kuskarna som kör och väljer att tävla(det är väl därför vi håller på?) inte för att hästarna bett om att få tävla! Då måste vi ju utgå från att om kusken blir glad och lycklig och därmed belönar sin häst (som vi inte får förmänskliga)som känner och förstår att den gjort nåt bra! förstår du hur jag tänker?Glad

stallnysater
0

#23 Vi gör likadant här. Ska "mina" kuskar ha prispengarna får de oxå stå för resten av kostnaden. Vilket de inte gör, än, iallafall.

Men visst blir de lika glada att få en fin pokal och kanske något fint hederspris (ärligt så har min dotter bara blivit besviken en enda gång när hon fick ett hederspris… Hon fick ett litet värmeljus, det enda hon blev glad över var att det stod ett V på det, hennes häst börjar på V).

~Sandra~

[vigalund]
0

#18 nej jag menar inte småbanorna, utan jag menar att vi kanske får återgå till vad som berättats för mig här på focus, att man fick köra på travtränarnas träningsbanor, för STC kommer INTE att ställa upp på prispengar till barn under 12 år(helt i linje med rikidrottsförbundets policy, som du kanske vet, om du sysslar med nån annan idrott också!?)

#23 ja, men det är ju den åldersklassen STC vill ta bort prispengarna för, som är lika glada för andra priser, typ sidopriser!Skrattande

tilläggas bör, att min dotter inte heller får prispengarna själv, och därför kanske blir extra glad för ett lopp utan startavgift, men där hon får en "extrapresent" till sig själv och ponnyn!Glad

Mille
0

#14 Men eftersom ponnytravet inte tillhör riksidrottsförbundet (som tex ridsporten gör) så är det ju ganska ointressant för oss vilka riktlinjer de har tycker jag.

madde89
0

jag fårstår inte  vitsen med att ta bort  prispengarna  till a  ponnyerna jag kan  ju tycka  att det  är ganska  mycket dubbelmoral  med  att man ska  ta bort  prispengarna   & så ska  ponnyerna  handicappas efter  pengar - vilket  jag kan tycka  låter orimligt.

Många av  dessa  barnen   får  in te ens  pengarna  utan  man använder dem typ till  bensin & till sin  häst i all  fall  vad jag har hört.

Jag tycker  absoulut inte  att  man ska plocka  bort pengarna  från  A ponny  & jag tyckar  man  ska  betämma ett regelverk som  gjäler &  man ska  inte  låta STC köra  över  ponnytravet  för  då blir ny rekryterngen till  ponnytravet  ännu sämre 

nej  , STC  lyssa på aktiva  & tänk  över ert beslut noga ! 

De skulle ju inte  plocka  bort  prispengarna  från stortravet  & dessutom så  är det typ  inga  pengar i ponnytravet.

jag hoppas för shettis  kuskarnas  skull  att dessa prispengar kommer att  var  kvar som de  e  i dag. Förtör  inte våran  underbra  sport  ! 

ja det var mina  åskiter men alla  tycker ju olika 

/

[vigalund]
0

#27 tycker du det därför är ointressant!? vad tror du kommer ske i framtiden? eller du kanske inte tror på en framtid för ponnytravet? man kan ha åsikter och värderingar, men man bör aldrig stagnera i sin utveckling anser jag(andra kan tycka annat, och det är ok!) men det bör alltid finnas en dialog för utveckling och nya idéer, särskilt för SPTF just nu, eftersom nåt MÅSTE göras, och det å ´det snaraste! styrelsen och projekt 2010, är ju knappast ett påhitt för att de inte råkade ha annat för sig, och hade en massa "dötid" över som de inte visste vad de skulle göra med!!!!

Mille
0

Ja, jag tycker att det är ointressant vad ett förbund som vi inte tillhör och därmed inte behöver lyda har för definitioner.

Angående borttagandet av prispengar säger jag bara "Hoc coactus sum".

Malu
0

Har själv tävlat många år inom körsporten och priserna där har innefattat en rosett och sponsrade hederspriser (många ggr endast rosett)..vissa priser har man nytta av,men många utav dom känns lite simpla tyvärr ,men det är ju olika vad man tycker, endel vill ha sponsrade priser o andra pokaler/plaketter.Brukar kosta 100 kr för start i en gren och då tillkommer också veterinäravgift (ofta 100-150  kr)som då travet är skonade från iaf..
Men oftast är det mer vuxet folk inom dessa tävlingsgrenar (iaf äldre än 12 år).

Som sagt det bidrag man får in ibland vid prispengar på travet går ju till startavgifter och resor (själv har jag 10 mil t.o.r till hemmabanan).

Men jag tror barnen uppskattar mera att få pokal/plakett än prispengarna som går till hästen.
Travet är ju lite förknippat med att man ska tävla om pengar men framförallt att barnen ska tycka det är KUL!!

[vigalund]
0

#30 jag respekterar dina åsikter, men du vet hur det står till med STC:s krav om bortagandet av prispengar för barn under 12 år! Vad har du själv för konstruktiv lösning? jag varken talar eller läser latin, som säkert många med mig heller inte gör, så vill du vara snäll och översätta?

#31 så roligt när en så meriterad människa som du faktiskt gör ett inlägg i debatten! själv har jag tävlat hoppning dressyr och på slutet distans(som var det tuffaste av allt!) jag har ett shettispar som jag bara älskar, vill du vara snäll o kontakta mig, för jag vill lära mig allt om att tävla i andra körgrenar, när barnen har "vuxit ur dem" och jag inte vill sälja dem!Skrattande

Tusen
0

Men om pengapriserna ska bort borde inte då penninghandicap försvinna automatiskt då? Har man tänkt på det?ObestämdOskyldig

ryttarn
0

#32 "Hoc coactus sum" Härtill är jag nödd och tvungen.
Enligt legenden skrev Linköpingsbiskopen Hans Brask denna hemliga reservation på en lapp som han petade in under sitt sigill på ett dokument han motvilligt skrev under. Härav uttrycket "brasklapp".

I princip anser jag STCs hela inställning är en total moralpanik. Vet inte hur statestiken ser ut över hela landet, men i vår klub (VPTS) hadde vi i år en kusk som var 12 år eller yngre, altså inte så mycket att bråka om egentligen, Tycker STC har gjort en för stor affär av detta. Men nu är det som det är och STC har målat in sig i ett hörn och vägrar släppa på denna princip, oavsett om man tycker det är moralpanik eller inte måste vi försöka att konstruktivt hitta en lösning som innebär ett vinn vinn förhålande,

"Nulla regula sine exceptione."
Ingen regel utan undantag.

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

# 33 Helt klart kan man inte köra pengahandicap om det inte finns några prispengar. Det finns nog bra lösningar på detta tex prestationspoäng.

savrarpstuteri
0

#18 småbanorna är egna banor.
De ägs av sina medlemmar men får ju även stor stöttning av det årliga bidraget som kommer från STC om 50000:- och sen via SPTF delas ut mellan de småbanor som finns kvar för att de skall få hjälp till underhåll på sina anläggningar.

Småbanorna är kult av allra högsta grad då ponnytravet började på dessa små banor Östanåkra (tidigare Växjö motorstadion), Jularp o Tomelilla tillsammans med Visbytravet.

Det är i mitt tycke väldigt bra att dessa banor lever vidare och därmed dess kulthistoria Glad!

Kajhugo
0

Oavsett prispengar eller ej så kan man ju visa genom namninmsamlingen att många är för prispengar, man kan ändå jobba för att barn över 12 år skall få köra om pengar även i kat A. Det ena behöver inte betyda att man utesluter det andra. Här kan man visa vad vi tycker men vi kan också gå med på att plocka bort prispengar för barn mellan 8 - 12 år.

StuteriLA
0

# 35 Nej, nej, inga straffpoäng istf pengar!!! Fy vilket hån att på kriteriet vinna 2500 straffpoäng, när tvåan får 1200:- för han /hon fyllt 13 eller behöva lämna över tömmarna till nån annan äldre kusk när det blir storlopp..alternativt köra nåt låtsas-lopp utan domare och tidtagning.

Det är det vi skulle ha namninsamlingar och lämna förslag om. Allt vi KAN påverka, innan det är försent. Glöm pengarna och börja kom med konkreta bra förslag hur vi ska hantera detta.

#1 & 2 & 37 mfl som tänkt " ta upp kampen mot STC " vad är eran plan B? Jag menar när prispengarna försvinner?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

stallnysater
0

#38 Det handlar inte om att "ta upp kampen mot STC" UTAN det handlar om att visa vad vi tycker (som många skrivit här). De får ju veta hur många som verkligen vill ha kvar prispengarna för den aktuella åldersgruppen. Måste man verkligen ha en plan B? Om nu prispengarna försvinner för den aktuella åldersgruppen så kan vi inte göra något åt det. Men vi kan göra ett försökt att visa STC vad vi tycker!!!! Jag har inga barn i den åldersgruppen men jag tycker att även om man är 8 år så ska man få kunna tävla under samma villkor som en som är 15 år. Skulle prispengarna försvinna för alla kat A så skulle jag lägga av helt med kat A och bara ägna mig åt kat. B.

~Sandra~

Winner04
0

Jag tycker inte att prispengarna ska försvinna. Jag tycker att VI och STC ska kunna komma fram till en GEMENSAM och BRA lösning. Allt handlar ju om samarbete och att det ska bli så bra som möjligt. Förstår inte riktigt varför dem helt plötsligt ska plocka bort prispengarn för åldern 8-12? Jag tycker man borde ha tänkt på det från första början. Att småbarn inte ska tävla om pengar utan att dem ska tävla mer för skojs skull. Dessutom tror jag att de flesta barn som tävlar inom ponnytravet tävlar just för skojs skull och inte för prispengarna. Det blir mest att föräldrarna tar pengar och använder det till bensinpengar, utrustning m.m. Det kostar att hålla på med denna sport och därför tycker jag personligen att prispengarna bör vara kvar! Och personligen tycker inte jag att det gör något om STC får veta vad VI tycker.    

Personligen jobbar jag på ett bra förslag, är inte riktigt klar än och kommer nog inte bli klar än på ett tag men när jag är klar kommer jag inte att dela med mig av den här! Kommer skicka den direkt till STC!

ryttarn
0

#40 Bättre att du skickar den till arbetsgruppen innom SPTF innan den 15 oktober, annars lär den inte påverka ett smack…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Winner04
0

#41 Okej, får göra det! Om jag blir nöjd med den, det går ju inte komma med vilket förslag som helst, måste ju vara bra och genomtänkt så att det ska kunna hålla också.

giffan
0

Jag tror personligen att om alla i ponnytrav sverige skulle kunna enas om ETT genomtänkt förslag så skulle det nog fungera bättre än om det rasar in 20-25 olika förslag.

Därför kan det vara bra att dela med sig av sina funderingar här, eller ta det med sin klubb…

Det har kommit fram ganska många förslag här på ifokus… Samanställa dem kanske kunde vara en idé och se hur det skulle se ut.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Winner04
0

#43 Jag funderade precis på at det vore bättre om man sammanställer än skickar in så många olika. Jag kommer att skicka mitt förslag till min klubb, om jag nu blir nöjd med mitt förslag när jag gjort klart det!

ryttarn
0

Det är just därför som förslagen skall skickas till arbetsgruppen och inte till STC. Det är viktigt att ponnytravet talar med en röst i de förhandlingar som komma skall. Givetvis förutsätter det att arbetsgruppen är lyhörd för de åsikter som finns i ponnytravsverige, men det får man ju förutsätta att dom är.

Jerker Klang,

www.isil.se

ValentinoRossi
0

#35 Hur blir de med prestationspoängen på hästen, blir dem automatiskt "prispengar" när kusken fyller 13, även fast den inte har tjänat en krona?

giffan
0

#46 Mycket bra fråga!

Men det är väll det här vi ska försöka komma fram till

Vill vi ha prestations poäng?? Det finns väll inget l´krav från STC om det.

kan vi inte här kräva att katA endast skall köras på rekord?

Och om det blir prestations poäng, omvandlas nuvarande pengar bara rakt över till poäng?

Många frågor som måste få svar.

~ Anneli ~ 

stallnysater
0

#46 Håller med #47 om att det är en bra fråga (en stor och viktig fråga)!
Tycker fortfarande att STC ger dubbla budskap!!!
INGA prispengar MEN hästarna ska distansieras efter pengar……

~Sandra~

ebba93
0

#24 jag får pengarna jag vinner men jag sparar dom och köper nödvendiga saker till mina hästar:)

stallnysater
0

Puttar lite…

~Sandra~

BoysonII
0

varje gång jag tävlar och ifall det blir några pengar, då går dom till hästen!! ja kanske får 100-200 kr av 600kr, men jag vill hellre att hästen ska ha dom pengarna för att sedan köpa ngt fint till hästen!!

Tusen
0

Kanske STC släpper kravet på penninghandikap i  insprängda lopp , STC-lopp osv. 50/50 kanske också försvinner och klubbarna får skriva vilka proppar de vill. Vilket lyft för ponnytravet!!Glad 

Mina barn har alltid tränat sina ponnysar själva och har därför alltid fått prispengarna (som ett tack/bonus) trots att jag betalat allt annat. Däremot har de aldrig fått veckopeng eller månadspeng just för att det fått pengar från placeringar i ponnytravet.

giffan
0

Mina barn får faktiskt oxå det de kör in -startavgiften om de kör in mera än vad startavgiften är..

Vi i örebro har tänkt lite i de banorna, att går man med på att ta bort pengarna (villket jag tror är ett faktum om vi vill ha ponnytravet kvar) Så kan vi kanske få något annat i stället. Och nästan alla vill att man ska få köra valfritt rekord/pengar. Så låt oss få göra det, och låt våra minsta barn 8-9 år få vara med och tävla riktigt ponnytrav! Så tycker iaf vi att det är ok att köra loppen utan pengar.

Men vi vill ha klara besked hur resebidrag mm får betalas ut, så vi tycker att det behövs mera information, så att samtliga verkligen förstår vad man menar.

personligen tror jag inte att STC har en susning om vad ponnytrav är egentligen. Det är faktiskt inte så enkelt att få ponnytravet att rulla runt. Och svårare blir det om man tänker krångla till det.

Vi har idag mailat ut det vi har skrivit till samtliga klubbar. Hoppas på att få någon form av feedback på det för att se om övriga klubbar är med oss i vårat tänkande.

~ Anneli ~ 

danna
0

winner 04 du är bästGladKRAM

danna
0

winner 04 du är bästGladKRAM

Winner04
0

#54 hihi tackarFlört du me(A) KRAM