Hårda vägar !
Hej :)
Undrar om någon vet hur det påverkar våra ponnys/hästar nu när vägarna börjar bli hårda och frysna? Brukar ni göra nått me deras ben eller nått efter ni har tränat på t.e.x. en hård grusväg?

Man ska vara försiktig när det gäller att köra på hårt underlag, jag undviker det så gott jag kan, hårt underlag kan ge ponnyernas kotor stryk. Men någon gång ibland tror jag inte de tar skada av så länge man bara joggar.
Det är ingen större fara med att köra på hårt underlag så länge ponnyn är van vid det. Man ska inte glömma att hästen är ett stäppdjur och stäppen är långt ifrån mjuk.
Det är faktiskt mindre lämpligt att köra på mjukt underlag hela tiden. Senor och ligament tar mycket mer stryk av mjukt underlag än vad leder gör av hårt.
Våra hästar har alltid tränat på hårt underlag (har inte så mycket att välja på) däremot snabbkör vi dem inte något på hårt underlag.
Vårt varmblod blev. t.o.m. bättre i sina ben sen han kom hem till oss och började träna på asfalt och hårda grusvägar.
OBS! Dock är det inte bra att köra mycket på hårt underlag om inte hästen är van. Den måste vänja sig succesivt.

Lagom är alltid bäst 
Har även hört att det är mycket bättre att köra på hårdare underlag än knutigt!

vi kör på sand :p hårt är sämre och skadar benen
okej, verkar som de är lite olika vad alla tycker :) men har oxå hört att det inte är så bra att träna på för mjukt . har typ hört att de är nån tränare som brukar skritta sina hästar på asfalt för att de är bra för bena ;P

Vi har alltid kört våra hästar på hårt underlag, har lixom inga alternativ men har heller aldrig haft några skador av det. Enligt vår equiterapeut och vår veterinär så är det inget problem. Enligt dom är dock mjukt underlag livsfarligt för senor och ligament.
Viktigt är dock, vilket det iof alltid är, att man skrittar igång ordentligt och verkligen värmer upp hästen innan man börjar köra på…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Har inte så mycket och välja på än en grusväg som är rätt hård.. Men ibland skrapar de vägen så då blir den lite mjukare.. finns 1 el 2st skogsvägar som ja brukar ta en sväng om men de rör sig på ca 2-300m så de är inte mycket alls..
Vi körde till 60-70% på hårda vägar när vi höll på som mest. Ingen av russen hade något som helst besvär av det. Vad vi däremot alltid gjorde var att kyla ner benen ordentligt med kallt vatten efter varje träningspass. Vi hade inga gallor, inga hältor!

Våra hästar har alltid tränats på grus- och asfaltsvägar då det inte finns något bättre alternativ, har hittills inte haft en halt häst och har hållit på sedan 1981, men det kanske kommer det med 
Allsidig träning på olika underlag och att man jobbar med olika saker, även dressyr gör nog att man får en hållbar och stark häst.

Varierar mellan mjukt och hårt underlag, då jag tror på omväxling. Skrittar på asfalt och kör inte fort på hårt underlag.
De mjuka vägar som vi har häromkring består utav skogsvägar, så vi har tex. ingen sandbana som vi tränar på. 
Jag tränar mest på "hårt" underlag för det mesta . Förutom turerna som går i skogen .
Jag var på en föreläsning om att träna hästar och där kom självklar frågan upp om det är bäst med mjukt eller hårt underlag och han sa att det bästa är att välja det ena eller det andra . Hästar som är van att gå på hårt underlag tar inte skada , utomlands finns det många som travar långa sträckor på asfalt . Men det är heller inte farligt att gå alla dagar i en sandpaddock . Det farliga är om man gör både och utan att vänja dem långsamt .

Jag hade en ponny som jag tränade på hårt underlag och han klarade inte av det. Fick kotledsinflammation i bägga frambenen.
Men sen tror jag att det är olika från häst till häst.. Vissa hästar är starkare i benen och klarar bättre av det hårda underlaget än andra.
Håller med Sanna, #3, att lagom är alltid bäst!

Jag kör på halv hårda vägar sen har vi en super duper fin rakbana 4 km från gården..
Hästar som haft tex en böjsena mår bäst av att gå på hårda vägar.. En bekant till mig provade flytta söderut och där hade den mjuka sand vägar och då gick häst efter häst sönder i gaffelband osv.

Jag har alltid kört på hårt underlag, dvs hårda grusvägar. Det har gått jättebra och ponnyn har ALDRIG varit skadad och aldrig haft någon känning av något. År 2007 fick vi en fölunge, en varmbloding som också då har fått börja komma ut på de här vägarna. Skritta mycket och sedan lugnt trav. Nu i somras blev han halt två ggr, berodde de på träningsvägen tro? jag har en känsla av att de bara va en växtperiod. Men är de någon som kör med någon tjock sula som dämpar lite för kotor och knän?, vad för något isf?

Varierat underlag är väl alltid bäst men har hört att det bästa man kan göra med en gallig häst är att jogga i lugnt tempo på asfalt eller hård grusväg, det försvinner nästan direkt! Jag själv tycker det är bra att träna på hårt underlag (i lugnt tempo) då det stärker hästens ben, men som sagt, varierat är bäst=)