Utfodringens grunder
Alla hästars foderstater, oavsett ras och användningsområde, ska vara baserade på en tillräcklig mängd grovfoder, för att matsmältningen ska fungera bra och hästens tuggbehov ska bli tillgodosett. Grovfodret kan kompletteras med kraftfoder när det behövs. Med rätt foderstat ger du hästen den bästa möjligheten att prestera maximalt.
Den minsta dagsgiva med grovfoder man bör ge är 1 kg torrsubstans/100 kg häst, vilket innebär minst 1,2 kg/100 kg häst för hö och ännu mer för hösilage/ensilage, beroende på hur mkt vatten det innehåller. Idealet är att man ger ännu mer, minst 1,5 kg hö/100 kg häst, för att hästen ska få tugga så mycket grovfoder som möjligt. Översatt till våra ponnytravare så bör en stor shetlandsponny få allraminst 3-4 kg hö/dag och ett russ minst 4-5 kg/dag.

Hö, Hösilage eller Ensilage?
Hö är torkat gräs, det vet nog de flesta. Det som är viktigt med hö är att det blir tillräckligt torrt när det är nyskördat och att det sedan lagras fuktfritt. Annars är risken stor att det blir mögöigt och därmed otjänligt som hästfoder. Om du ser mögel eller känner mögeldoft så bör hela höbalen kasseras, eftersom sporerna finns i hela balen. En höbal som är dammig innehåller sannolikt mögel, även om det varken syns eller känns på doften.
Ensilage är gräs som har konserverats genom syrefri lagring, i plastade balar, större silor ute på gårdarna eller s.k "limpor" på marken, (ibland med tillsats av myrsyra, framförallt när det gäller ensilage till nötkreatur).
Hösilage är en benämning på ensilage med hög torrsubstanshalt. För ett antal år sedan började bönderna rulla ensilagebalar som var lite torrare för att kunna sälja till hästägare och man kallade det till en början för hö-ensilage. Detta drogs sedan ihop och nu säjer man alltså hösilage. Men observera att det aldrig är fel att kalla det för ensilage.
Ett tidigt skördat hö/hösilage innehåller ofta tillräckligt med energi och protein för att täcka hästens hela behov. När det inte gör det behöver man komplettera med kraftfoder av lämpligt slag. Kom ihåg att en häst normalt inte behöver "kraftfoderenergi" för att orka med arbete, utan det duger alldeles utmärkt med den energi som kommer ifrån grovfodret.
Man behöver inte vara orolig för att det ska vara för mycket protein i ett tidigt skördat hö/hösilage, för när det är grovfodret som är proteinkälla så är proteinöverskottet inget problem för hästen. Däremot ska man undvika överutfodring av proteinrikt kraftfoder, där proteinerna är mer lätt-tillgängliga och upptas tidigare i tarmen - vilket ger en större risk för störning av tarmfloran.

Havre, som det ser ut innan det skördas
Om man behöver ge kraftfodertillskott så finns det många valmöjligheter. Havre är det sädesslag som traditionellt ges till hästar, men man kan även ge korn (måste vara krossat, kokt eller stöpt för att hästen ska kunna tugga sönder kärnorna ordentligt och tillgodogöra sig näringen på rätt sätt) eller något av alla de foderblandningar som finns på marknaden; pellets, müsli eller i annan form. Vilket fabrikat man ska välja är mest en smaksak, det viktigaste är att det foder man väljer har ett näringsinnehåll som kompletterar det grovfoder man har. Vad som däremot är viktigt att komma ihåg är att de foderblandningar som finns för hästar inte kan jämföras med de fullfoder som finns för t.ex hundar och katter! Hund- och kattmaten innehåller ALLT djuret behöver och det ska äta enbart detta och behöver inget annat för att få i sig all den näring de behöver. Med hästfoder är det, som sagt, skillnad eftersom huvuddelen av foderstaten ska vara grovfoder och detta kan variera VÄLDIGT mycket i näringsinnehåll. Det är framförallt proteinhalten som kan variera mycket, i princip mellan 0-100 g smältbart råprotein/kg. Sätt det i förhållande till att underhållsbehovet för ett normalstort russ (som alltså bara går i hagen) är ca 250-300 g/dag så inser du snabbt att det är viktigt att komplettera med rätt kraftfodersort.
Hur man gör när man räknar foderstater kommer i en egen artikel såsmåningom, då tar jag mer om behov och grovfoderanalyser, mm…
För att hästens matsmältning ska fungera optimalt bör man göra så små förändringar som möjligt av foderstaten och idealet är att man ger så lika matportioner som möjligt vid varje utfodring. Hästens matsmältning sköts av en tarmflora, vars sammansättning av mikroorganismer är specifik för just det foder som hästen brukar få. Vid varje förändring av foderstaten blir det obalans i tarmfloran och man brukar säja att det tar ca 3 veckor för tarmfloran att stabilisera sig igen efter ett foderbyte. Man bör därför göra alla förändringar successivt, så att störningen i tarmfloran blir så liten som möjligt och därmed påverkar hästens välmående och även prestationsförmåga så lite som möjligt.
Man ska också komma ihåg att ge maximalt 400 g kraftfoder/100 kg häst vid varje utfodringstillfälle, för att hästen ska kunna tillgodogöra sig det foder den får. Översatt till våra ponnytravare innebär det att en normalstor shetlandsponny kan äta max ca 0,8-1 kg kraftfoder/måltid och ett normalstort russ max ca 1-1,2 kg kraftfoder/måltid. Och idealet är att man spriter ut kraftfodergivan på flera lika stora mål om dagen.
Grovfoder är gräs, hö, hösilage, ensilage och halm
Kraftfoder är främst spannmålsbaserade foder
Vad gäller betmassa, med (betfor) eller utan tillsatt melass, så räknas det som ett energifoder.
Relaterade länkar
- Hästens näringsbehov
- Räkna foderstater
- Gräsklippare eller havremoppe? från SLU
- Hippocampus fodersida
- Nutrina
Av: Anna.Lundin
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Anna.Lundin'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Anna.Lundin', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2007-07-21

Bra artikel
tack! 
(jag har ruvat på den länge, men först nu kommit till skott…)

Tack för en jättebra artikel! Man kan inte nog mycket trycka på att grovfodret är livsviktigt, men inte kraftfodret. Dock vill jag påpeka att tidigt skördat hösilage KAN ha för hög proteinhalt för vissa ponnyer, vad man då kan göra är att byta ut en del av givan mot halm. Har själv råkat ut för detta. Proteinöverskott kan orsaka stora problem. Diarrè, gallor, svullna nackar, fångkänslighet, eksem mm. Har råkat ut för att en av våra hingstar, som fått lite för mycket havre blev så svullen i nacken att huden sprack, det var ingen rolig upplevelse. Numera får våra hästar aldrig kraftfoder, trots att de tränar och tävlar hårt (fälttävlan och körning, men även ponnytrav). Använder man kraftfodret för att de skall få något i krubban, är det bättre med morötter.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

bra artikel !
men personligen skulle jag aldrig ge en häst ensilage , det är till kon med fyra magar….
#3 Får hästarna samma reaktioner när de går ute i hagen och äter av gräset direkt? För gräset i maj innehåller ju ännu högre proteinvärden än vad det skördade vallfodret gör… (många som glömmer bort)

#5 Ja, tyvärr, och även just nu, när hagarna börja bli avbetade, och de betar det nya gräset som kommer upp. Skulle behöva obetade överblommade hagar nu. Våra hästar går ute året om med fri tillgång på grovfoder på vintern, men i vintras fick vi stänga in dem i lösdrifterna på nätterna där de bara fick äta halm.
www.vikingponnycenter.se

Bra att du påpekar hur viktigt grovfodret är. Många verkar tro att de har små Victory Tillys där hemma, och att kraftfodret är såå viktigt.

Bra artikel tkr jag! :)
Det där med ensilage tkr jag verkar lite otäckt med det att det kan komma in döda djur å så i balarna, o de torkar ju inte….:/ ?
Visst vare ju nå blodiglar? Eller nå sånt som det var väldigt mkt av i år, när de kommer in i balarna å ligger där utan att torka o det sprids nån sjukdom, om kossorna äter det blir dom sjuka, om hästerna får i sej av det så kan dom dö…:/ ?

Jovisst, det kan komma in döda djur i ensilagebalarna, men det kan det även i vanliga höbalar. Om det ligger ett dött djur i en ensilagebal märker man det oftast när man öppnar balen - DEN STINKER. Däremot märks det inte lika väl i en bal med torrt hö. Finns det ett dött djur i fodret bildas ett gift som är väldigt farligt för hästar. Numera kan man vaccinera hästarna mot botulism om man är orolig. Det blir dock ganska dyrt om man har många hästar.
www.vikingponnycenter.se
#3 och #6
Vad gäller fång så är forskarna numera överens om att det INTE är proteinet i gräset som utlöser det, utan kolhydreater, framförallt fruktaner. Proteinöverskott får tarmfloran att reagera på ett annat sätt än kolhydraterna och skulle inte ge den effekt som man har sett kan utlösa fånget-
OM dina ponnyer reagerar på gräset just nu så tvivlar jag på att det är proteinerna de reagerar på, Det är nog snarare allmänt förändring i matintaget i så fall.
Jag vill gärna rekommendera er att läsa HelenaHandbergs inlägg i den här tråden på Bukefalos foderforum, om just detta med proteinöverskott från grovfoder: HH vet vad hon pratar om när det gäller hästfoder och deras matsmältning.

#9 Okej…jo det är klart man borde märka..även om det är nåt litet…
Tyckte bara det lät så otäckt det de sa på nyheterna förut, att det var tydligen så mkt sånt som hade hänt nu..:S
Faktum är att balarna inte alls behöver se dåliga ut eller lukta illa, om botuismbakterier vuxit till i dem. Att enbart lita på ögon och näsa vad gäller botulism är nog lika dumt som att spela rysk roulette….

Nä, man kan kanske inte lukta sig till allt, men vet du hur botulismbakterier luktar? Jag vet (har varit bekterilog). Naturligtvis skall man vara försiktig, men jag har ändå inte råd att vaccinera alla hästarna.
Jo det är bra att läsa vad experterna förklarar, och även lyssna på erfarenheten, sedan kan man dra sina egna slutsatser, vilka man ibland måste revidera. Jag brukar alltid säga att lyssna gärna på vad jag har att säga, men tro inte på mig, jag kan ju ha fel.
www.vikingponnycenter.se
#13 Grejen är ju att man kanske måste förtydliga för alla de som inte varit bakteriologer, så att inte DE tror att "så länge balen ser okej ut och inte luktar päckel så är det ingen fara". På ett internetforum kan man inte veta vem det är som sitter bakom tangentbordet och trycker på knapparna, så man måste absolut läsa med kritiska ögon överallt. Och vara övertydlig med vissa saker, så att det inte kan missuppfattas…
Mycket bra artikel!

Bra artikel! :D
puttar upp
#17. Du har säkert hört rätt angående detta med protein och fång men ändå fortsätter veterinärer att ta bort hö och kraftfoder till fånghästar och ger dom halm. Då måste de vara rätt dåligt uppdaterade.
Vad man däremot ofta ser på hästar med proteinöverdskott är svullna nackar.Precis som det skrivs om i inlägg #3. Vår Glöder får svullen nacke oberoende om det är gräs eller proteinrikt hö/hösilage. Detta är ett faktum. Han lider jättemycket av det och inte förrän under förra året blev vi säkra på våra misstankar. Varje vinter har han fått energirikt men proteinfattigt hö/hösilage och då våren kommer och små strån av gräs tittat fram så har nacken svullnat och manen kliats av. Under två vintrar har vi inte fått tag i proteinfattigt hö och han har då fått svullen nacke och i höstas lånades han ut och då hände samma sak igen och manen kliades av delvis.
Är vi däremot noggranna och ger honom proteinfattigt hö och på sommaren tar bort honom från betet så fort gräset börjat gro, så är nacken helt okej och manen sitter där den ska och växer sig tjock och lång.
Jag tror man ska vara försiktig med påståenden om att det är vetenskapligt bevisat eller liknande och istället lyssna på många olika människors erfarenheter. För trots att jag är naturvetare själv så tror jag inte alltid helt på forskningen. Dels är forskningen inte exakt (av naturliga skäl kan man inte titta på så många olika variabler) och dels finns det alltid undantag.
Bifogar två bilder på detta fenomen. Bilderna är tagna dels på våren och sommaren vid olika år.
#18 - det ÄR tyvärr så att väldigt många veterinärer ute på fältet är dåligt uppdaterade på de senaste forskningsrönen. Det finns fortfarande veterinärer som har för sig att fång ska svältas bort - det är liksom djurplågeri att låta bli att ge en häst mat…
Forskningen på fång har hållit på i många decennier och först nu känner man sig tämligen säker på att man kan stryka proteinteorin. Det är i alla fall mer än 10 år sedan jag hörde detta första gången och man har sen dess även lyckats provocera fram fånganfall med överutfodring av fruktàn (kedjor av fruktos - fruktsocker).
Vad gäller din ponny så ska jag inte säja emot dina erfarenheter.
Men jag tycker ändå att man ska lyssna till forskarna tills man fått bevis om motsatsen. De lär nog veta mer om hur det funkar än du och jag tillsammans. Sen finns det ju säkert alltid undantag som du säjer.
#19 Då det gäller fång har jag INGEN som helst erfarenhet av då vi aldrig råkat ut för det. Däremot måste man titta på flera variabler än det som altid tas upp i samband med foderreaktioner på hästar. Vad jag menar är inte att man inte ska tro på forskarrapporter utan att man inte ska lita blint på dem. I många fall har det visat sig att vanliga människors uråldriga erfarenheter har varit nyttiga även i dagens samhälle och att man inte skall förkasta dessa erfarenheter bara för att forskarna inte tittat på detta.
Nu kommer jag med ett jag tror…. Jag tror nämligen att precis som med alla foder- (mat-) reaktioner finns det olika orsaker och reaktioner som ligger bakom. Vi har ju olika allergier hos människor och även olika reaktioner på samma allergi..eller hur? Därmed borde även hästar reagera olika på olika födoämnen. Alltså finns det inte bara EN sanning enligt mig. Men jag hoppas att ni inte tror att jag har helt rätt i mina åsikter utan att var och en bildar sin egen uppfattning om ämnet.
Vi släpper fångdiskussionen i den här tråden tycker jag.
Jag vill bara nämna att ALLA fodrets beståndsdelar påverkar hästens tarmflora. Tarmflorans specifika sammansättning av mikroorganismer är beroende på den foderstat hästen har för tillfället. Idealet är att det är exakt samma foder hela tiden varje dag året runt. Tyvärr är det inte möjligt att ha det så, utan det blir små förändringar hela tiden. Olika beståndsdelar i fodret får olika typer av mikroorganismer att växa till i antal. Kolhydrater får t.ex laktobacillerna att bli fler och pH i tarmen sjunker. Jag har inte exakt koll på vilka mikroorganismer proteinerna påverkar, men så som jag förstått det så ökar pH i tarmen av proteiner.
Sänkt pH i tarmen gör att vissa andra mikroorganismer dör och då släpper ifrån sig endotoxiner, som i sin tur påverkar läderhud i kroppen - HÄR börjar vi prata om fångrisk. Det handlar alltså inte om födoämnesallergier utan normala fysiologiska reaktioner på det foder som tillförs. När det blir för stora hastiga svängningar i de normala fysiologiska reaktionerna i kroppen, DÅ är det sjukdomsrisk i form av fång, kolik och andra magåkommor.
Och ja, man ska aldrig svälja allt forskare säjer med hull och hår, utan läsa det med kritiska ögon. Men i detta fallet ser jag inget skäl att ifrågasätta, mär man till och med för första gången har lyckats framkalla sjukdomen fång medvetet, det har man mig veterligen aldrig lyckats med tidigare. DET borde visa att man är sanningen på spåren, om än det finns måååånga frågetecken kvar att räta ut.
Anna, jag vill ge dej en stor eloge för att på ett lättläst sätt redovisat för "grunderna" i ponnyns utfodring o på ett klart sätt fått fram grovfodrets betydelse!!!
Själv "jagar" jag alltid ängshö med mycket "blommor o blader"från gamla vallar , som helst är helt ogödslade, o kan då oftast ge ponnyerna lite mer hö vilket funkar kanon! Är gammalmodigt "höfreak" o använder aldrig någon form av --silage.
Fodrar också med muslikraftfoder utöver det höet o ponnyerna är välmående, blanka i pälsen o peppar, peppar….ingen fång här inte. Köpte tom en fångponny för 7 år sen som skulle gå till slakt pga kraftig fång o hon lever också på denna foderstat nu utan fångproblem!
Bra artikel!