Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2004 ggr
Barrow
0

Storebror har satt ned foten!

MagganS-B
0

Bra skrivet, det är precis som det kommer att bli om det inte får delas ut prispengar! Död åt ponnytravet!

HansP
0

Vad menar Sara Strömberg med att inget är bestämt ännu? Menar hon att läget är förhandlingsbart fortfarande? För jag tycker mig höra och läsa överallt att det är inte förhandlingsbart!!! Förvånad

StuteriSolo
0

Enligt de från STC som var med på ordförandekonferensen så är läget inte förhandlingsbart, att barn under tolv år inte ska köra om pengar har beslutats i STC:s målprogram 2010.

Fast jag hittade det inte där… å andra sidan är jag ganska närsynt, så någon annan kanske har sett det?

giffan
0

#2 Antagligen så lät det väll rätt bra att säga så Glad

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Winner04
0

Bra skrivet! Får se hur ponnytravet blir i framtiden….

StuteriSolo
0

Samma artikel ligger även ute på expressens travsidor

NovaRoll
0

Jaha….info till allmänheten och sen dom berörda. Hade det inte varit på sin plats och tagit omvänd ordning?

MagganS-B
0

# 7 Dokumentet/brevet har legat på SPTF:s hemsida ett tag……

Kratern
0

Tja…jag säger som vanligt… Om man slutar med ponnytrav för att prispengarna försvinner… ja, då SKA man verkligen inte hålla på med en barn/ungdomssport över huvud taget.

Den som fyllt 16 vet ju var pengarna finns om det är pengarna det hänger på…Flört 

Annars kan man ju göra som i de flesta ungdomssporter… nöja sig med Medaljer och pokaler.

StuteriTrot
0

Detta "hittepå" medför ju också att man inte får börja köra russ förrän man är 13 år vilket är högst beklagligt! I samma andetag hörde jag att STC inte vill höja åldersgränsen för shettisar (helt ok för mig) för att man inte vill att ungdomarna ska kunna gå direkt från shettis till varmblod. Samtidigt snor man då ett russår. Tyvärr känns det som att det inte är lönt att protestera…

Kratern
0

Ni som var så måna om att SPTF skulle gå in i STC vad tycker ni nu?

entill
0

Jag är nog korkad, men jag förstår inte alla upprörda känslor. Tror ni verkligen att ponnytravet skulle gå under för att  barnen under 12 år blir utan prispengar? Jag vill minnas att man för några år sedan inget högre önskade från ponnytravet än att STC skulle ta hand om mer av verksamheten. Nu har vi kommit så långt att det mesta är precis som inom stortravet, och då är inte heller det bra. Man kan inte äta kakan och ha den kvar. Nu verkar det som att man från ponnytravet gör skillnad på de som kommer från travskolorna och de som kommer från ponnytravet. Är det inte samma ungar?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Karsk
0

bra skrivet

Tessma
0

Dennis har rätt i artikeln med att pengarna oftast går till föräldrarna för att kunna betala starter, bensin/disel till tävlingsplatserna och nya saker till hästarna.

Ponnytravet är en dyr sport och för den som är ny inom travet kan pengar i priser göra en stor skillnad alla har ingen stadig ekonomi utan bara tävlar på hemmabanan. Jag tycker inte prispengarna skall tas bort för många under 13 lär försvinna och klubbarnas medlemmar lär minskas och licenskurserna lär finnas mindre barn i med då föräldrarna säger stopp….

Annars mycket bra skrivet

Kratern
0

#12 Kan bara hålla med och tillägga… "Nu har jag fått vatten på min (gnälliga) kvarn"

Nu kan ju ni andra sätta igång och gnälla, ni som var så ivriga att SPTF skulle tas upp av STC. Att det skulle bli mer likt stortravet… och pengahandicap skulle vi ha också…

Vad hände… jo, nu vill inte STC se några barn på banorna (uppenbarligen)

Visst, vi har kommit ett snäpp närmare stortravet. Snart är väl lägsta åldern 16 år precis som där… då kanske vi är i mål eller…?

ryttarn
0

Känns som jag skulle vilja citera shakespeare, mycket väsen för ingenting…

Jag menar att det har blivit alldeless för upphosat hela detta. Nu har jag inte statestiken tillgänglig där jag sitter, men hur många aktiva kuskar finns det i åldern 12 år och yngre?

Jag tyccker debatörerna på bägge sidor, såväl de som är mot STCs förslag som STC och  dess anhängare gör alldeles för stor affär av en fråga som egentligen inte borde vara speciellt stor.

Artiklar som den som länkats till ovan ger snarare badwill till sporten, all publicitet är inte bra…. Det var ju faktiskt kvällspressens skriverier som fick bort alla prispengar innom ponnyridsporterna, oavsett kategori och ålder. Är det sådant som vi vill riskera genom att "gå till pressen"? För jag tror knappast kvällspressen tycker det är ok med att barn innom ponnytravet "tjänar" pengar på sin sport när man för bara några år sedan drog ett mediadrev mot ponnyridsporten. Bara att hoppas att journalisterna på den avdelningen inte läser travsidorna…..

Håller man på med ponnytrav för pengarnas skull är man riktigt dålig i matte. Tror inte det finns någon i detta land som ens kan täcka bränslekostnaderna under en säsong med vinstpengar. Sedan har man ju dessutom alla vanliga driftskostnader för hästen/arna, startavgifter osv osv.  Visst ger det ett litet bidrag, men inte i propotion till debatten att "ponnytravet skulle dö utan prispengar".

Ska vi komma någonstans i detta måste man vara balanserad. Jag tycker inte heller att prispengarna skall bort, men det är inte värt så mycket så att det inte går att diskutera olika lösningar där man istället kan se på helheten, både ett givande och tagande.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

giffan
0

#16 Håller verkligen med dig. Man måste hitta lösningar, ibland kräver en lösning att man måste ge, men då får man något annat istället…

Och till alla som säger att ponnytravet är en dyrsport. Skulle ni inte ha häst om det inte va prispengar i travet?

Som det står i artikeln  "i våran familj har vi 9 hästar men kommer minska till fyra fem om stc får igenom sitt förslag"

Hur många som håller på med ponnytrav kan säga så?? har man sina hästar för att man tycker om sin ponny då? eller är man ute efter att vinna pengar?

Man kan inte säga att sporten är dyr om man har massa hästar i stallet. Det har man ju själv valt.  En shettis är inte direkt dyr att ha, och man MÅSTE faktiskt inte köpa det dyraste man kan hitta på marknaden vad gäller selar och sulkysar.

Jag tycker ponnytravet börjar likna en snobb sport där det gäller att överträffa varandra vad man har för saker. Man ska köpa de dyraste bäst stammade hästarna och de dyraste bästa prylarna… Det finns fortfarande en liten klick ungar som tävlar med sina ponnysar för att de tycker det är kul. De vinner kanske inte så många lopp, men de älskar sin ponny och gillar farten i sporten!

De barnen kommer säkerligen att fortsätta även om prispengarna försvinner, då de tävlar för att det är kul.

Är det någon annan som tävlar i någon annan idrott? Hur klarar ni det i såfall? Där får man säkert inga pengar.

Mina barn har precis börjat tävla i Judo. Där får man poäng, och sen får man en pokal när man nått upp till vissa poäng.. sen när man samlat vidare på poängen får man större och större pokaler. Just ja… man får ett diplom oxå =)

Även till Judo tävlingarna myllrar det av ungar och föräldrar som tar tävlandet på största allvar. Nu är judo inte en så dyr sport, men det blir ganska kost samt även där, i bränsle och tränings avgifter. Och där fungerar det!

~ Anneli ~ 

juliapettersson
0

Bra skrivet #17.

brattasgard
0

#17 jättebra skrivet. Stämmer till 100!!

VeronicaP
0

Ja inte hade jag sålt mina hästar för att pengarna försvinner för Kat A kuskarna, det enda man kanske tänker på är kanske att man inte åker på lika många långväga tävlingar , där man sover över och annat kanske.

Fast jag vet inte jag tycker ju det är bättre att dottern tävlar med hästarna än är ute och ränner och hittar på annat *ler* nu vet jag ju vart hon är Oskyldig

Winner04
0

#16 och 17, bra skrivet! Håller med.

Tidningarna verkar ha fått "nys" om ponnytravet. Corren här i linköping (östergötland) skrev idag en artikel om det. Lasse Jonsson, ordförande i Mantorp blev uppringd!

ryttarn
0

#21 Då ska du se att tåget snart är i gång och vi riskerar att förlora alla prispengar…..

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

Frågan är om det är tidningarna som själva fått nys om det eller om någon kontaktat dem?

Så som länkad artikel är skriven ser det iaf ut som att Dennis kontaktat dem.. Men det är så jag tolkar det när jag läser.

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#23 Den typen av spekulationer tror jag att vi skall låta bli.

Bara att konstatera att risken för att "drevet" drar igång har ökat avsevärt och tyvärr tror jag knappast att det är något som ponnytravet tjänar på.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#24 Man kan ju kontakta media i välvilja, men inte tänka på följderna… så jag klandrar ingen…

Personligen tror jag att STC har bestämt sig, och har de gjort det så tror jag inte att något får dem att ändra sig heller. Sen tror jag verkligen inte att det kommer bli ponnytravets undergång… Kolla på ridningen och andra sporter, inte är de så lite aktiva där heller? Tror bara att när man är van att ha det på ett sätt (somman trivs med) så känns det svårt att se att en förändring skulle kunna göra det bättre. Om stc skulle kräva högre prispengar tror jag inte lika många skulle reagerat negativt. Men då kanske det inte skulle bli lika mkt tävlingar, för klubbarna skulle inte ha råd med det.

~ Anneli ~ 

Winner04
0

Det jag skrev uppe om artikeln i Corren sa min syster (som är Lasses fru) att Lasse blev kontaktad av Corren. Sen vet man ju inte om det är någon annan som kontaktat Corren…

Såhär står det i Corren:

PONNYTRAVET KAN FÖRSVINNA: "KÄNNS SOM ÖVERSITTERI"

Kravet från STC får ponnytravet att reagerar.  - Det känns som översitteri, säger Lars Jonsson, ordförande i Mantorp ponnytravklubb.

Svenska travsportens centralförbund vill ta bort prispengar för de yngre kuskarna - om inte kan ponnytravföreningarna stoppas från att arrangera tävlingar på landets travbanor. Dessutom diskuteras att strypa det årliga bidraget på 700 000 kr till ponnyverksamheten.

Lars Jonsson är medveten om problematiken och vet även att riksidrottsförbundet är emot prispengar till unga utövare.
    Men han är ändå orolig.
  - Helst av allt vill vi att det ska vara som tidigare, men det blir svårt. Då måste vi hitta en annan lösning, möjligen med något slags transportbidrag, säger Jonsson.
  Hur höga prispengar rör det sig om? - Vanligtvis brukar vinnaren få 600 kr. Det är inga stora pengar och det kostar att köpa utrustning och att resa till tävlingar.     Hur många lopp arrangeras på Mantorp varje år? - I år har vi haft fyra heldagar och ett insprängt lopp under en vanlig tävlingskväll.

stallnysater
0

som #26 skriver så ringde corren hem till oss igår. vi har inte kontaktat corren…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

palomia
0

#16 Giltiga ponnylicenser per 2009-10-14 är 491 st 8-12 år och 570 13-25 år!  Det innebär alltså nästan 50-50.

#17 Tycker inte alls det är märkligt att man drar ner hästantalet pga uteblivna prispengar. Många använder pengarna till bensin m.m och åker således kanske inte lika långt som tidigare. Det begränsar ju starttillfällena och man "behöver" inte stå med en massa hästar som man ändå inte har möjlighet att anmäla ut.

Tycker att STC's förfarande med "barn" som står som ägare på varmblod är mycket värre. Finns många som utnyttjar det systemet för att "tvätta pengar" på. Hur har dom tänkt då??

Det tråkiga i allt är att det verkar bli mer "skitsnack" och uppdelningar i klubbarna om man inte tycker lika i dom här frågorna än jag någonsin kan tänka mig att det förekommit innan. Möten i all ära men om ledningen inte tycker som medlemmarna förs heller inte deras åsikter fram och alla får finna sig i slutresultatet.

StuteriSolo
0

alla enskilda medlemmar i SPTFs anslutna klubbar har haft möjlighet att skicka in en personlig kommentar eller förslag fram till igår, det är inte bara klubbarna som har haft möjligheten!

HansP
0
VeronicaP
0

#30 Lägg ut hela inlägget så är det bättre och lättare att förstå .. Jag gillar faktsikt inte när man klipper ut små saker ur ett sammanhang allt kan tolkas och vinklas olika..

SPTF har tagit fram ett förslag på en ny tävlingsstruktur med ett antal olika licenser. Detta för att svara upp mot STCs krav på att inte prispengar skall delas ut till barn 12 år och yngre.

Alla licensinnehavare har fått ett brev om detta och hela dokumentationen finns på SPTF.NU.

Då vi i styrelsen ser att tidsschemat för att anordna ett extra medlemsmöte, vilket givetvis vore det bästa, är för kort har vi istället beslutat att uppmana alla medlemmar till att ordentligt läsa igenom förslaget till tävlingsstruktur och sätta sig in i det. De förslag och funderingar som ni sedan har runt detta mailar ni till sven.hansen@vpts.se  senast den 9e oktober. Vi i styrelsen kommer sedan att ställa samman dessa förslag och kommentarer för att skicka detta till arbetsgruppen i SPTF. Dedline för komentarer till arbetsgruppen är den 15 september. Givetvis kan du skicka dina kommentarer direkt till arbetsgruppen men vi tror att ett förslag som kommer genom klubben blir starkare än om en enskild medlem inkommer med förslaget.

Som tidigare skrivits så är anledningen att STC inte betalar ut några bidrag till ponnytravet om vi fortsätter med prispengar i åldrarna 12 år och yngre, detta är inte förhandlingsbart(flera försök har gjorts de senaste åren) så förslag som går ut på att behålla prispengar i dessa åldersgrupper kommer sollas bort.

MagganS-B
0

Har ni tänkt på att tvånget att skriva ut vissa lopp med penninghandicap faller om inte hästarna springer in några pengar?

FridaSimonsson
0

I ridningen får man endast tävla om pengar på storhästarna =)

De man däremot kan få är betalda avgifter om man tex vinner en klass =) Med min D ponny får man aldrig pengar men däremot med storisen =)

NovaRoll
0

#8 Jag uppfattade artikeln som att det var beslutet och inte förslaget som jag tror att du menar. Kram

giffan
0

#28 Du kan ju inte mena att det skulle vara avgörandet?

vill man ha 10 ponnysar så kan man ju ha det antingen det e prispengar eller inte. Så mycket tjänar man inte så att det skulle vara avgörandet.

Och vad menar du att man tvättar pengar med att barn står som ägare till ett varmblod??

~ Anneli ~ 

palomia
0

#35 Finns många som skriver över hästar på barnen av olika anledningar t.ex för att få behålla hästen i fråga p.g.a obetalda skulder m.m…

giffan
0

#36 Har man skulder kan man inte skriva över hästen förrens skulden är löst. Och även det som står på barnen kan KF ta… så den "tvättningen" fungerar tyvärr inte.

~ Anneli ~ 

palomia
0

#37 Jag vet att den fungerar…

giffan
0

#38 Då är det olika från fall till fall då… För jag vet att det inte fungerar.

~ Anneli ~ 

LarsT1
0

Om man hänvisar till en åldersfördelning bör det kontrolleras upp först och hade man fått fram siffrorna

8-12 år = 167 st

13-25 år  = 693 st

över 25 (E-licens enbart träning) 191 st

LarsT1

ryttarn
0

#40 Efterssom jag inte hadde sifrorna tillgängliga ställde jag frågan. Hadde för mig att det fanns med på det matrial som skickades ut till klubbarna.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#40 Men de siffrorna är ju egentligen inte de man kan gå efter. Man måste nog kolla varje ålder för sig, för de som är 12 i år, blir ju 13 nästa år och kommer inte beröras av det. Och har jag förstått det hela rätt så kommer det inte träda ikraft från nästa år heller..

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#42 Ja, med nuvarande nyrekrytering till ponnytravet lär det ju inte fylla på värst mycket underifrån heller…. :-/ Tidigast säsongen 2011 kommer den nya strukturen att sjösättas, finns inga möjligheter att få det i plats för ett demokratiskt beslut så att det kan börja gälla redan 2010.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#43 Nä och då kan vi inte räkna på de siffror vi har idag, vi måste räkna på att alla som e 12 nu, de som är 11 och även 10 åringarna kan tas bort ur den statistiken, då det skulle gälla från andra halvan av 2011.

Hur många får vi kvar då? och hur mkt kan vi räkna med att vi får på fyllt?

Om det e 167st nu mellan 8-12 år…

~ Anneli ~ 

palomia
0

#40 Giltiga ponnylicenser per 2009-10-14 är 491 st 8-12 år och 570 13-25 år!