Pondus är nu pensionär !
Pondus - 1991
E : Jesper 340 U : Piaff 2901 UE: Pågen
Rek: 2.00.7a 2.01.8v insprunget: 20425 kr.
Starter: 125 st
1:a 9st 2:a 10st 3:a 15st 4:a 16 st 5:a 13st 6:a 4st 7:a 4st. Han har placerat sig 71 ggr.
Min underbara stjärna har nu gått i pension för andra gången och även sista innom ponnytravet. Jag är så stolt över honom så jag ville berätta lite om honom för er andra.
När han kom hem till oss var han 3 år och ohanterad. Vi hade allt o göra bara att få tag i honom i hagen. Men han har alltid varit snäll att köra o rida in. Aldrig har han försökt att bita eller sparka någon. Han började sin karriär som 4 åring och gjorde sin första start med min stora syster, dom blev då oplacerade. Sedan tog jag över tömmarna o inledde min karriär med 2 raka segrar och rekordet slutade på 2.24.3 det året. ( då tänkte man att det här var ju inte så svårt) Men ack, ack vad jag hade fel. Jag har verkligen fått varit med o upplevt både framgångar o motgångar…. Skador och den evigt jobbiga knott allergin.
Hans "största" meriter är när han segrade i Kajsa Warg loppet 2008 på Örebro (1500 kr), han har deltagit i ponny championatet på Axevalla 2 ggr och båda ggr kom han 4:a. 2006 satte han sitt bästa rekord på 2.00.7 just då på Axevallas championat. Han gick nu i pension.
Men nu är han 18 år och har som sagt kommit tillbaka o tävlat i år och han har gjort det väldigt bra med 2 års "vila" i bagaget o med några år på nacken. I år gick han som bäst 2.02.6g med sin nya kusk Lisa Flodmark i och med att jag har blivit för gammal för att köra lopp.
Nu 2009 har han på 8 starter blivit placerad 6 ggr och en 2:a plats som bäst. Han får nu en välförtjänt vila och sedan får han springa med som coach till unghästen och de andra hästarna. I och med att han verkligen älskar att få jobba o springa.
Det var den "korta" versionen om Pondus ponnytrav liv.
Vi tackar för våra år på banan, Ha de bra allihoppa