Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 668 ggr
amandahandersson
0

STC om ponnytravet...

Läste alldeles nyss igenom Björn Hammarströms intervju med Bo Hjertsson, sportchef på stc. När frågan "Det har även tagits ett beslut om att gå mot pengahandicap inom ponnytravet, tankar angående detta?" ställdes svarade Bo; "- Det fungerar alldeles utmärkt inom det stora travet och jag ser inga problem med det heller inom ponnytravet. Det innebär att ponnyn inte alltid behöver gå sitt rekord varje gång för att hävda sig, det ser jag som positivt. Här kan Ylva Lagervall bistå ponnyklubbarna med information inför proppskrivandet. I år kommer loppen att skrivas med både tidshandicap och pengahandicap för att sedan gå över till pengahandicap till 2008. " Åter igen - FÖRSTÅR inte Stc att det är en sån J***A skillnad mellan en PONNY och ett varmblod? FATTAR dom inte det, eller har dom synproblem!?!?!?! Nej nu börjar man ju ställa sig frågan - vilka blindstyren sitter där, och VILKA jobbar emot vårat ponnytrav på bsäta sätt!?! /Amandah

Kratern
0

Allt det här är jättetråkigt. Framförallt det jag läst här på forumet att de inte lyssnat på vad ni sagt på ungdomstinget.

Kan tillägga att mina barn slutat med ponnytrav och vi säljer nu bort de flesta av våra ponnyer. Det finns inget roligt med det längre. För mycket liknande storhästtravet ger för mycket allvar åt det hela.

Om någon är intresserad så gå in på www.stuterikratern.se klicka på till salu.

AnnaLundin
0

Den största skillnaden mellan ponnyerna och de stora är ju att det kan skilja så väldigt mycket i tid på två ponnyer som har samma pengar på sig. Det handlar ju inte om några sekunders skillnad, utan kan vara mer än en minut…

Det är ju faktiskt fler än de snabbaste ponnyerna som tävlar…

juliapettersson
0

#0, håller med dig! Var har de hållit hus 2006, när de säger att de inte ser något problem med penninghcp i ponnytravet?
"Det innebär att ponnyn inte alltid behöver gå sitt rekord varje gång för att hävda sig". Javisst, OM inte hästen har massa pengar på sig! Var finns hjärnorna?! Nu är jag övertygad om att de där nissarna verkligen KÄMPAR för att få bort de äldre, lite sämre ponnyerna, för att få fram ett elitponnytrav där bara de rika får vara kvar.

Det börjar fan stinka!!

Lillen
0

Jag tror int att vi inom ponnytravet hela tiden skall jämföra med varmblodstravet utan istället se mot kallbloden och där har ju STC erfarenhet så dom vet säkert vad dom talar om.

amandahandersson
0

#4, det är ju nog så mycket skillnad mellan ett kallblod och en shettis? Och vet du, det finns kallblodslopp som är hemskt ojämna. Mellan kallblod skiljer det väll 10-15 sekunder - och det är går, men det är med nöd och näppe! #3, Ja.. det är ju likadant som att säja "men de som har en jättesnabb ponny behöver ju inte sänka för att vinna nu"… Det känns surt att dom inte fattar det där? Jag har ingen supershettis, han är en normalklassad shettis som sänker kanske 10-15 sekunder per säsong, och ligger starx ovanför 2.40. I ALLA penninglopp han vart med i har han vart tvungen att sänka utav helskotta för att få placering. Dom lopp han inte sänkt i har han kommit oplacerad i. Precis som du skriver - de framstår verkligen som om de vill ha bort dom medelklassiga ponnyerna. Det finns ju 10 gånger fler medelklassiga än elitponnyer, men det har ju inte de förstått. Sverige har världens bästa PONNYtravverksamhet skulle man nog kunna säja - TILLS NU! Nu blir det MINI-STORHÄSTTRAV. Gud vad arg man blir!! Borde inte vi som verkligen vill ha bort det här göra en skrivelse till STC, för det verkar vara där grunden ligger? Sen är det ju SPTF som inte säjer emot…

AnnaLundin
0

Men det är ju fortfarande så att, oavsett om vi jämför med varmblod eller kallblod så har vi två stora skillnader mot stortravet.

• BETYDLIGT större tidsdifferenser mellan bra, medemåttiga och långsamma ponnyer.
    (vi behöver dem ALLA, för att få bredd i ponnytravsporten, som ÄR och ska förbli ungdomarnas sport)
  • Det är bara i de större loppen som det är lite mer prispengar, annars är det samma summor som delas ut på de vanliga ponnytravdagarna oavsett om det är snabbt eller ett långsamt lopp.
    Det innebär att det blir en proportionellt större belastning för en långsam ponny att vinna ett lopp än det är för den snabba.
palomia
0

Finns en anledning till att Järvsöfax sällan förlorar…

amandahandersson
0

Det finns betydligt fler skillnader mellan ponnytrav och storhäst trav…

• Vi stoppar inte in våra ponnyer i träning för 7.000-10.000 hos någon som har en speciell licens så den står som "proffs".

• Vi kör oftast själv, inte sätter upp så kallade cachtdrivers.

• Vi har 600-1.000 vanligen i prispengar, och det kanske ersätter startavigft och ger ett litet resebidrag. I ett vanligt medel-Svensson lopp är det väll vanligen 12.000-15.000:- första pris för storhästarna, och av det får hästägarna, tränaren och kusken pengar. 15.000:- är ju en helt ny jättefin sulky!!

• Vi hästägare sitter inte i logar under loppen och låtsas veta vad som händer på banan, utan många, tillika jag själv, kör loppen.

• Som hästägare, tränare och kusk agerar vi allt-i-allo! Vi är tränare, hästskötare och kusk, vilken oftast behövs flera olika personer för att vara i storhästvärlden.

• Och som sagt.. TIDERNA! Här skiljer det minuter, mellan det skiljer sekunder mellan varmblod!

STC måste förstå, det här HÅLLER inte!

ruter
0

Jag kan inte förstå erat resonemang här.

Ni undervärderar er själva och era ponnyer. Det finnns flera alternativ ni kan använda er av framöver. P22-lopp, P21-lopp: ålder på körsvenner och ponnyer m.m. Vill man köra om t ex 5.000:- i förstapris i ett 600 meters-lopp som man gjorde i Umeå får man faktiskt skylla sig själv om man åker på mycket tillägg sedan. Varför måste köra om så mycket pengar i ett ungdomslopp med körsvenner i tidiga tonåren?

Jorden har inte gått under och som sagt ni har massor med möjligheter att skriva ut riktigt bra lopp med pengahandicap som grund. Skärp Er!

AnnaLundin
0

#9 DU har inte fattat poängen här!

Det handlar INTE Om att undervärdera mina ponnyer, det handlar om att se FAKTA!

Utan att använda ponnyernas rekord på något sätt så FINNS det inte något sätt att skriva ut proppar för de långsamma slitvagarna, främst då kanske shettisar, med rekord en bit över 3 minuter. De kan ha plockat på sig ganska många placeringar och en och annan seger under årens lopp, vilket har gett dem en ansenlig summa på kontot. Men de springer inte fortare för att det står 8.000 på kontot!
Dessa långsamma ponnyer är i många fall utmärkta läromästare för våra yngre kuskar. Men för att dessa kuskar inte ska tröttna direkt så måste de få en chans att åtminstone knipa placeringar då och då, i dessa långsammare lopp där det är lite mindre komplicerat att köra när man är ovan.
Och kom inte och påstå att "då är det väl bara att köpa en bättre ponny", för det är inte det det handlar om! Ponnytravet är en sport för barn och ungdomar och man måste banne mig kunna få tävla med sin egen älsklingsponny, även om den inte har kapacitet att bli svensk mästare!!

Jag säjer det igen, utan bredd på sporten så blir det inte heller någon elit! Tar man bort möjligheten att ha bredd i sporten så kommer den tyvärr dö ut, är min uppfattning.

Och en sak till…

Tala gärna om för mig hur en propp ska se ut för att passa en ponny (påhittad men fullt möjlig) som har 8.000 på kontot och ett rekord på 3.12, för att det ska vara meningsfullt att starta alls!

linnrisedal
0

MAN BLIR JU MÖRKRÄDD, VART ÄR PONNYTRAVET PÅ VÄG? Ingen som vill skriva ett mail/brev till Bo Hjertsson som kommit på denna "briljanta" idén?

ruter
0

Anna!

Du får gärna namnge den ponny som har rekord 3.12 samt 8.000:- på kontot, jag tror faktiskt inte den finns.

Tycker du att Axevalla inte har någon bredd på sitt ponnytrav? Axevalla är väl den bana som har kört mest (bara) penninglopp.

Varför duger inte P21-lopp till dig?

Varför duger inte P22-lopp till dig?

Varför duger inte maidenlopp till dig?

Varför duger inte Fri Handicap till dig?

amandahandersson
0

#12, vad vet du om ponnytrav? Här uppe har då både Skellefteå och Umeå kört enbart penning, och det har vart väldigt ojämna lopp (dvs. dom lopps som har varit voltstart). Jag har kompisar som bytt klubb för att deras klubb inte lyssnar på dom när det gäller proppar.

Jag kan också säja att fri handicap inte är minsta kul - vem vill stå på tillägg med en 2.42-are på en 3.20?? 

#11, måste bara påpeka att det inte är Björn Hammarström, han gjorde bara intervjun ;)

Johansson
0

#12 Ta denna ponny då istället. 100 starter 21500 kr 2,34,5 rek.

Vår andra ponny 14 starter 7500 kr 2.29,5 rek.Det är ju inte frågan om vad som duger eller inte. Utan vad som fungerar.Kan det inte vara så också att många av dessa som applåderar penninghanikappet inte riktigt kan glädjas åt andras prestationer , tur och skicklighet.Detta med 12 lopp per dag bli heller inga problem.Alla heldagar med penninghcp hittils ha bara erbjudit 1 start tillfälle per häst och dag. Är även det ett steg  rätt riktning eller???

juliapettersson
0

#12, jag har också ett exempel på en sån' häst, min shettis har gått 2.55 och kan inte sänka sig mer, med 6.000:- på kontot (och det mestadels av massa 6:e placeringar). Om man tittar på #14 exempel, hennes häst har rek. 2.29 och 7500:-. I ett penninglopp skulle alltså den stå ca.20-40m bakom min 2.55-häst.
Ingen har hittills lyckats ge ett svar på hur man ska göra med en sån häst, och om inget vettigt svar kommer får ni inse att penning hcp inte fungerar för alla.

VAR hittar man då fri handicap? Hur många sånna lopp annordnas per år om jag får fråga, två kanske?

Kratern
0

#14 Mycket bra exempel.

Däremot tycker jag inte att man ska starta sin ponny i mer än ett lopp per dag så det kanske blir en fördel. Ponnyn är ju inte en leksak/maskin som är till bara för barnens nöjes skull. Det är ju en "idrottsman/kvinna" som slits lika mycket som en stor travare om man kör för mycket lopp. (Off the line)

fan_idole
0

Men snälla #11. Skjut inte budbäraren för att den som han intervjuvar inte har samma åsikter som du. Be om ursäkt direkt!

iiirma
0

#9 Det är ingen som har påstått att jorden har gått under, men ponnytravet är påväg att göra det!!

amandahandersson
0

#17, jag tror inte de va tänkt så, utan att hon kanske bara missuppfattade? Missuppfattar för vi alla, jag gör det varje dag.

amandahandersson
0

Jag blir bara så arg på STC, dom förstör ju bara!

#14, jättebra exempel! Min 2.42 shettis har 9.775:-, och hamnar då på tillägg på 2.29 häst (eller på samma volt, beror ju på proppen).

Vad tror ni? Bör man skriva till STC om detta, så dom förstår skillnaden? Det är ju uppenbart att det är fler MOT penning än för.

Edde
0

Ni som vill se fakta och förstå att Anna har helt rätt ni kan be att få underlag från SPTF's kansli eller ert sekretariat. Slå ut samtliga startande ponnyer på några banor och se hur det ser ut. Där kommer ponnyerna i ordning efter insprungna pengar (tyvärr både kat A och kat B), det är bara att följa de fallande rekorden….Nä, ni kommer att se hur galet det ser ut. Jag vet inte om det är korrekt att namnge annans ponny, men i södra sverige finns det en kämpe shettis som tjänat 16 425 kronor och har rekordet 2.43,5, närmaste ponny över honom på listan har tjänat 16 700 kr med 2.17,7  och närmast under har tjänat 14 575 kr med rekordet 2.31,3! Det är många ungdomar som han har berett glädjen att få tävla. Ruter kom igen nu, vilken propp skriver du så den ponnyn får en fair chans???? Detta är baserat på ponnyer som startat 2006. Vet du vad P21-lopp är? Det är för hästar som ej startat på länge. Och P22 är för att få ett jämnt startfält, närmast upp till en viss startsumma har företräde. Läs på i propphäftet.  Fri handicap, javisst det kan vi ju skriva i samtliga proppar och så handicapar vi efter bästa tid senaste 6 starterna så kör vi rekordhandicap i alla fall! Kul att du gillar den fria handicapen!

Millaaann
0

Jag har med ett exempel på en av mina som antagligen gör sitt sista år iår pga pengahcp..han har 1.57,4 i rek och tjänat 25 500kr..står skitdåligt till i pengahcp..Rosalind har 1.55,1 i rek o tjänat 19900kr. Så hon står ju både framför Arnold i ett pengahcp och har mer att ge i sina tider också..en häst ska inte behöva pensioneras innan den ens e 15år och är frisk o vill tävla!

Lillen
0

Som sagt var. Fri handicap finns ju och har ju funnits tidigare också fastän klubbarna inte velat använda sig av det. I fri handicap är det ju meningen att hästens dagsform skall avgöra hur den placeras i loppet, oavsett rekordet. så att förhoppningsvis alla hästar kommer i mål samtidigt. Detta är ju en möjlighet för dom som tjänat extremt mycket i förhållande till sitt rekord.

Det verkar ju i debatten som om det är väldigt många ponnyer som tjänat väldigt mycket pengar i förhållande till sitt rekord. Men det kanske är så att det finns en del ponnyer som tjänat väldigt lite i förhållande till sitt snabba rekord. Skall inte dom få chans att  vinna nån gång då???

ruter
0

Självklart är debatten snedvriden, dom som inte gillar penninghandicap skriker högt och ljudligt.

Edde, läs propphäftet själv. P21 = För hästar med högst t ex 300 poäng. Har inget med senaste start att göra. Då slipper en gammal trotjänare/ponny som inte har så många poäng möta en bättre ponny och har chans att ta en hygglig placering. Schysst emot ponnyn iallafall.

Amandah, apropå ditt exempel, hur ofta möter du en ponny från Axevalla, har du någonsin gjort det tidigare.

Fri handicap, visst kan ni ha det en hel tävlingsdag. Stackars dom som ska ta emot  anmälningarna och handicapa dessa ponnyer. Anmälan onsdagkväll och startlistan ska vara klar fredagmorgon. Lycka Till. Jag tror inte ni får så många anmälningar om ni bara kör Fri Handicapdet kanske går ganska fort trots allt men då blir det dålig ekonomi till klubben

Johansson, Grattis i förskott till segrarna ned ponnyn som har 2.29 i rekord och 7.500 kr. Du är fel ute när du tror att folk inte uppskattar när några andra ponnyer än ens egna vinner. Din äldre ponny jag förmodar att dina exempel är shettisar hur har den hävdat sig i rekordhandicap sista året? Kanske skulle den gå bättre i ett P21-lopp? Apropå två starter, du får någon annan ponny stå över för att en ponny ska starta två gånger, tråkigt tycker jag

Som sagt ge detta en chans innan ni dömer ut det fullständigt. Se till så att era klubbar skriver ut bra penninglopp framöver. Debatten är nerlagd från min sida, jag accepterar läget och anpassar vårat tävlande till penninghandicap. Tänker också se till att klubben skriver ut lopp som kommer passa trotjänare, nya körsvenner, ponnytravstjärnor, ponnyer på uppgång nergång osv.

juliapettersson
0

#24, hästen med 2.29 i rekord hade gjort endast 14 starter. Då lär ju den ha vunnit de flesta starterna redan för att ha tjänat ihop en sån hög summa?

Men återigen, hur vanligt är det med P21 lopp? Det låter svårt att som ensam ungdom se till att få de proppar man vill ha i sin klubb.

amandahandersson
0

#24, jag har aldrig mött någon ponny från Axevalla, och jag är glad över att jag inte gjort det - för då skulle min ponny vart heeeeeeelt frånsprungen. Däremot har jag kört lopp på både Bergsåker och Östersund, norrlandsbanor bägge två och det är penningloppen jag pratar om nu. Så ojämna lopp som jag körde där är inte KUL att köra - eller skulle du vela ha 80 meter tillägg på en 2 sekunder snabbare häst? Eller ännu roligare - ha en 30 sekunder snabbare häst 80 meter bakom. JIPPIIIIEE!!

Det skrivs aldrig ut P21 lopp, jag har i alla fall aldrig kört något. Och bara för man har en "sölig" ponny med mycket pengar betyder inte det att den har lite poäng. Min ponny har ganska bra poäng, och 9.775:- på kontot.

Och man kan omöjligt döma en ponny i dagsform, tänk om man inte startat på en månad? Vad som helst kan ju hända - ingen annan än den som tränar kan ju bedöma formen. Jag tror knappast någon proppskrivare skulle kunna bedöma min ponnys form. Min ponny gick till exempel 10 sekunder snabbare i ett lopp än vad han gjort i ett lopp veckan innan.

Så ja, hur ska penning hålla? Förstår inte du heller skillnaden mellan en storhäst och en ponny? Ska jag beskriva ännu utförligare?

DubbelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jahop…. denna eländiga penga hcp. Jag kommer aldrig bli klok på det här, det ä aldäles för dåliga lopp o ojämna. nu kommer det bli både pressa på att få hästen att springa fortare ju mer tillägg den kommer få så den hinner ikapp, fältet blir mer utspritt o man så man omöjligt får plats med hela fältet på en bredbildskamera, o så kommer jag få pensionera mig för gott med ponnytravet o gå direkt över till varmblod 2008 (ålder inne då iaf).. kommer ju inte vara nån idé att köra  ponny längre.. kan man ju lika gärna göra som dom vill, köra stor häst.

Impulz
0

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser intervjun… Snacka om att inte veta vad man pratar om…

Varför kör vi inte kallblod och varmblod i samma lopp för?? Jag menar, guld-varmbloden behöver ju inte ens springa sina rekord för att vinna!

Valkyria
0

När jag läser en del "debatter" här på forumet så ser jag att dom flesta som tycker att t.e.x penninghandicap är jättebra inom ponnytravet inte skriver något om sig själv eller någonting på sin sida..:/ Vågar man inte stå för sina åsikter?? Jag tycker att det är lite konstigt..

amandahandersson
0

#29, exakt. man ska stå för sina åsikter!

Jag kan säja på rak arm - jag heter Amandah Andersson, är 14 (ska dock fylla 15 den 7 augusti) och jag bor i Boden, och jag tycker penninghandicap SUGER. Okej med blandat, men FETDISS åt enbart penning!

DubbelE
0

#29, ja.. o dom som verkligen lägger imot är anonyma.. ganska fegt. jag kan också gå ut med följande: Emma Egemar, ÖLPTS, -91.a säjer vad hon tycker och står för det hon tycker! Gravdissning till Phcp! Dom som bestämde detta borde dumpas på attletippen.

AnnaLundin
0

Alltså fri handicap i all ära, men man måste väl ändå skriva ut NÅGON begränsning åt något håll för att rikta in loppet på en särskild grupp med ponnyer - eller?
Kommer det vara tillåtet att begränsa loppet till ponnyer med rekord över 3.00, för att ta ett exempel? Eller ska rekorden bara finnas med som dekoration i programmen?

Jag vet i ärlighetens namn inte exakt hur fri handicap fungerar, mer än att "någon" sitter och distanserar ponnyerna efter dagsform. Jag har bara hört talas om ett enda sådant lopp under den tid jag hållit på med ponnytrav = sen 2000.

Och på tal om anonymiteten, som även var uppe i den här tråden, så är jag väl inte särskilt anonym… :D

amandahandersson
0

Ingen annan än tränaren själv kan ju bedöma formen…Så fri handicap håller nog inte…

Kris_J
0

#28 Kallblod och varmblod i samma lopp tycker jag låter som en bra jämförelse.SkrattandeVi hade fri hcp i Halmstad  två lopp i höstas och det fungerade rätt bra. Måste varit en duktig person som handicapade ponnyernaFlört Visst kan man ha penninghandicap, men jag tror personligen inte det är så lyckat att ha det rakt av. Eventuella avarter som en del ondgör sig över gällande tidshandicap tror jag blir i nya former med bara tidshandicap. Kan ju alltid finnas lopp som hägrar som inte gör det värt att ta en viss placering. Eller att det blir mycket spridda fält, eller ponnyer som vinner med ett helt varv.mm. Jag har själv ponnyer med mycket och lite pengar. Snabba och långsamma rekord, alltså sådana med fördel av pengahcp och såna som det ser mörkt ut för. Och någon mittemellan.

Veritas odium paretFörvånad

Angel
0

#23 "Det verkar ju i debatten som om det är väldigt många ponnyer som tjänat väldigt mycket pengar i förhållande till sitt rekord. Men det kanske är så att det finns en del ponnyer som tjänat väldigt lite i förhållande till sitt snabba rekord. Skall inte dom få chans att  vinna nån gång då???"

Det ligger något i det du säger.. Därför tycker jag det borde vara blandat! Varför kan det inte få vara så? Hm…..

Kratern
0

#24 Vad är det som får dig att tro att klubbarna skulle skriva ut P-21, P-22 och fri handicap (för att ta ett par av dina exempel)

Har man aldrig använt sig av alternativ förut så kommer man inte att göra det i fortsättningen heller.

Edde
0

Fri handicap innebär att någon i klubben distanserar ponnyerna efter "eget huvud". Ponnyn ska ha gjort en godkänd prestation senaste 6 veckorna och inte ha halvrad. Det är en förutsättning att loppet skrivs ut med en tidsintervall (eller om vi blir förbjudna att använda tid - penninggräns) annars blir hela loppet distanserat efter långsammaste/ lägsta prissumman och det kan bli massor av tillägg. Du kan som handicaper gå efter ex, bästa tid senaste fem starterna och det tilltalar mig. En nackdel blir att ponnyn inte kan starta veckan före detta lopp, arbetsmässigt behöver det inte bli så tungt som positive Ruter förutspådde, du tar fram underlag på ponnyerna via datorn och handicapar efter bästa tid. Det har varit så att banorna lagt anmälningstiden för fri handicap tidigare för att anmälarna ska kunna se preliminära listor och utifrån dom bestämma om man vill starta. Vet ej om detta är ett måste.

AnnaLundin
0

Jag tror vi startar en egen tråd om fri handicap…

ozzkan
0

Så här ser ju tids skillnaderna ut mellan kval och världsrekord på ett ungefär:

Varmblod: 1.25- 1.08.6 = 16.4 sek.

Kallblod: 1.45- 1.18.6 = 26.4 sek.

Russ: 2.45- 1.39.1 = 1 min och 5.9 sek.

Shettis: 3.50- 2.06.7 (iaf SV rek.)= 1 min och 43.3 sek.

Man ser ju att skillnaden ökar för varje sämre kategori, därför blir det ojämnare med pengar ju längre ner man kommer.

Som Hannna sa i en annan debatt om pangahand. Min Narkissos (1:a) gick lika fort som Conny Nobell (2:a) i olika lopp,, samma tävlingsdag, Samma distans, men loppen körs ju annorlunda, men i ponnytrav kör man för fullt, för det är enda chansen, ponnyerna blir ju inte trötta.

Mille
0

Okej, det finns tydligen jättestora möjligheter att skriva bra lopp med peninghandicap…p22 och p21, lopp efter ålder och kuskens erfarenhet mm. mm.

När får vi se exempel på dessa överlägsan proppar som passar även de lite sämre hästarna?

Och HUR ska man kunna skriva ut alla dessa lopp så att det passar alla hästarna när man inte för köra mer en 12 lopp, dvs 6 per kategori, kanske ett montélopp så är man nere på 5 lopp.

Och HUR ska man skriva ut dessa proppar så att man även får ett hyfsat startfält, med iallafall 10 st hästar i. Det är så lätt att skriva att man bara skriver ut ett lopp för ex. max. 6årigahästar med en kusk som kört max 50 lopp som har tjänat 3000-6000kr. Det måste ju finnas tillräckligt med hästar i loppet!!! inse att det inte är varmblod, det finns inte så många ponnysar att man kan begränsa hur mycket som helst

PromiseMinanMorfeus
0

Jag fattar inte varför dom ska ändra till bara Pengahandikap år 2008.?? Det finns ju inte alls så många Ponnytravare som antalet varmblod som tävlar!! Det blir ju väldigt tufft för dom som har ganska dålig tid och mycket pengar!! jag tycker att det snart inte är lönt att tävla mer!! Blir bara sämre och sämre….. Varför ska allt vara efter stortravarnas regler? varför kan vi inte ha det som det är nu?? fattar inte!! Tycker rent ut sagt att det är Jätte uselt!!

amandahandersson
0

Fy, jag blir bara mer och mer förbannad ju mer jag läser.

Men i tanke på alla prostester som uppkommit, tror jag att SPTF kommer dra tillbaka beslutet. Jag tror, och hoppas mycket innerligt att det blir så.

AnnaLundin
0

#42 Frågan är om det inte ligger för mycket prestige i det här beslutet, så att det i så fall måste till en helt utbytt styrelse för att riva upp det…

Ylva_Sundbyholm
0

#43 Om förbundsstämman röstar igenom att ändra beslutet måste detta göras oavsett vilken styrelse det blir. Dock finns ju alltid risken att de ännu en gång går emot medlemmarnas beslut och tar ett nytt beslut angående penninghcp efter 2008.

amandahandersson
0

Vi håller tummarna!

Slåss för ponnytravet! 

Lillen
0

#35# Förbundets beslut kanske beror på att klubbarna varit ganska dåliga på att skriva ut olika typer av proppar.  I vissa fall har ju lopp efter pengar haft hemska proppar, nästan så man misstänker att dom skrivits så för att visa hur dåligt det är med lopp efter pengar. Man har lurat in orutinerade hästar mot alltför bra hästar och då blir det inte bra. Om man skall köra mer lopp efter pengar måste ju proppskrivarna skärpa sig.

fan_idole
0

Utdrag ur

Tillämpningsanvisningar till ”Tävlingsreglemente för Svensk travsport” för ponnytravtävlingar.

Ersätter stycke: 25 § Grunder för propositionens utformning
Betr. loppets längd och startmetod:
I lopp skall grunddistansen vara lägst 1000 m och högst 2640 m för kategori A samt lägst 1500 m och högst 3140 m för kategori B. Grunddistanserna för lopp på 1000-metersbana skall vara antingen 1140,
1640, 2140, 2640 eller 3140 meter. Undantag härifrån kan medges av SPTF för speciella lopp.
Betr. grunder för ev. tillägg:
Tillägg kan dock också föreskrivas på grund av ponnys ålder, kön, antal segrar eller rekord.
Meningen ovan (markerad med kursiv text) utgår fr.o.m. 2008-01-01. (slut på utdraget)

Det är väldigt enkelt för SPTF:s styrelse att så att säga rätta till sitt s.k. misstag. Nämligen att på nästa styrelsemöte fastställa att den sista meningen ovan (som börjar med Meningen ovan) tas bort från tillämpningen…

…eller skriva om meningen (som börjar med Meningen ovan) ungefär sålunda: "Meningen ovan (markerad med kursiv text) gäller ej i lopp arrangerade av STC (eller SPTF i samråd med STC) fr.o.m. 2008-01-01".

På så sätt räddar styrelsen elegant sitt eget ansikte.

Som ni som orkar läsa så här långt märker har jag till skillnad från de flesta i denna tråd kommit med ett radikalt förslag. Jag är nämligen av den uppfattningen att med hot och besvärjelser kommer man ingenstans i något sammanhang. Allt behöver inte vara svart eller vitt, det finns en färgskala däremellan som kan vara väldigt vacker.

Jag kan också tillägga att jag är för penninghandicap men övergången till detta måste göras på ett annat sätt och över en längre tidsperiod.

tearsofmemories
0

#0 håller med dig amanda! ser dom inte hur vi tkr att de ska vara? de e väll int dom som bestämmer heller? Man bli så sur!

amandahandersson
0

#48, dom vet att vi vet vad vi vill, men jag tror dom är för fega nu för att erkänna att dom gjort fel… Jag hoppas verkligen det hära korkade bestlutet dras tillbaka!

natalie_
0

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄH ARG ARG ARG!!VRF PENGAHC?FATTAR DOM INGEN TING?DET ÄR SKILNAD PÅ VARMBLOD OCH PONNYIERSkrikandes