Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 688 ggr
august
0

Begriper ni ingenting?

Med anledning av 12 lopp per  dag. Ni som skriver inlägg här verkar inte vara ett dugg läskunniga. Från 2007 kan klubbarna om dom vill t ex skriva 24 lopp samma dag. Umeå hade stortrav igår och hade massa lopp under en o ch samma dag. Dom började på lunchen och slutade på kvällen man hade en rast på eftermiddagen och sen körde man igen. Nu får ponnyfolket som bara gnäller hela tiden skärpa sig ordentligt. Läs igenom reglementet ordentligt innan ni börjar fara med osanning här. Alltså kan klubbarna skriva ut 24 lopp en och samma dag om man har tävlingarna vid två tillfällen = eftermiddag och kväll. Kanske kan vara skönt för funktionärer och aktiva att ha en paus, kanske grillning osv innan man kör 12 nya lopp

juliapettersson
0

Sluta kaxa så j-ligt… Du ska ju ändå gå över till varmblod vid 18, varför bryr DU dig så mycket egentligen?!

Vem skulle orka vara på en tävlingsdag från tidig morgon till sen kväll? Inte jag i alla fall. Bara enklare att låta dem ha 15 lopp!

august
0

Kaxigt eller inte. Jag säger bara sanningen, vilket inte tidigare gjorts angående 12 lopp. Tycker att det är viktigt att sanningen berättas.

Forsete
0

#2 jag håller med dig. Flera på denna sajt gnäller att dom som tycker annat är anonyma. Men är det så konstigt då? Så fort någon har en annan åsikt än "dom som har rätt åsikt" så blir man nedtryckt direkt.

Det är ju flera saker som folk här är upprörda för, som inte stämmer. Bra August som tar fram sanningen.

amandahandersson
0

Men august, det var bara 11 lopp på Umåker igår!

Och jag skulle inte heller gått med på tälinvsdag från morgon till kväll! Funktionärerna tycker det är jobbigt med mer än 12 lopp - tror du då dom går med på att köra hela dagen? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA.

Jag tror inte vi inte begriper nått, jag tror det är du som inte ser skllnaden mellan ponny och storhästtrav.

Millaaann
0

Det är August som inte begriper någonting om ponnytrav..Inte vi!

DubbelE
0

August begriper ingenting.. börja med fotboll istället, där behöver man inte göra annat en springer efter en lite boll. Kanske lagom kompitens nivå för august.

Colt
0

Jag tycker det är otroligt fegt att ha en anonym användare! Hur ska någon kunna ta dej seriöst om du inte ens vill säga vem du är!  Jag tänker i alla fall inte diskutera någonting med en "ingen person"

russmamma
0

August namne Forsete tillhör Sptfs styrelse????

HugoBoss
0

Men stortravskuskarna som är igång och kör hela dagarna har stallskötare där hemma som sköter allting, det har inte vi. Vi kan inte vara på tävling hela dagen & sen åka hem och sköta om 20 hästar. Vem pallar det ??? Och dessutom , som en del säger , funktionärerna vill inte vara där hela dagen… dom har ju ett eget liv..

Colt
0

#8 Nej? eller? det hoppas jag verkligen inte att dem gör. så som dem beter sig.

fan_idole
0

Snälla alla. Poängen är ju inte att man kan arrangera tolv eller 24 lopp per dag. Poängen är att man kan arrangera så många lopp man själv vill - upp till 24 lopp - per dag. Jag har läst trådar här som förkastar max-gränsen tolv lopp, är denna detta då inte bra?

#1 Men varför säger du då emot? 15 lopp går alldeles utmärkt att arrangera. 

#10 Hur "beter" dom sig?

VeronicaP
0

Kan tala om att jag har ju inte tänkt ställa upp en hel dag på en travtävling, jag är gärna funktionär på hemma tävlingarna och så , men som sagt som Hugo Boss skriver det går ändå en hel dag nästan och vi har ju en hel del hästar hemma med som ska tas hand om , ingen som gör det åt mig i allfall…

Fast August nog hade det varit roligare om du hade vågat stå för dina åsikter samma sak med Forsete.  Man kan inte ha någon vettig diskussion med någon om man inte vet att personen står för det den säger.

Becca_jansson
0

Skulle någon från Sptfs styrelse sitta här på anonym användare och skriva  bland annat att det borde finnas en åldersgräns till arton år på russkuskar främst tjejer eftersom dom är gnällkärringar allihop? Jag har svårt att tro det ialf.

fan_idole
0

#1 Får inte vem som helst bry sig?

fan_idole
0

#9 och 12 Nu förstår jag inte. Är tolv lopp bra  - eller…?

Millaaann
0

#11 Det går inte alldeles utmärkt att köra 15 lopp per dag eftersom dom har ändrat till endast 12 lopp per tävlingsdag!

juliapettersson
0

#11. Om man ska kunna köra fler än 12 lopp måste man köra med en paus emellan, tex. morgon & kväll. Och det skulle aldrig fungera - ponnytravfolket har inte tid att stanna så länge på en tävlingsdag, det skulle kosta skjortan att betala funktionärerna. Då fungerade det bättre förr, klubben fick annordna 16 lopp om de ville.

Och sedan så uttryckte jag mig omoget i #1, såklart ska alla få bry sig. Det är bara august jag blir irriterad på, tex. vid hans tidigare uttalande att tjejer över 18 är kärringar, att vi gnäller, att vi inte begriper någonting osv.

fan_idole
0

#16 och 17 Varför ser ni allt i svart eller vitt. De nya reglerna tillåter följande. Detta är ett exempel. Pausen mellan lopp åtta (som jag kallar tävlingsdag 1, och nästa lopp åtta (som jag kallar tävlingsdag 2, dvs totalt lopp 16, och nästa tävlingsdag - fast samma dag - hur tydlig måste jag vara) är en kvart). Var ligger problemet, tycker ni.

Boode
0

#0 Om det nu har kommit en regel att man inte får ha mer än 12 lopp per tävlingstillfälle för att funtionärerna inte vill ha så långa tävlingsdagar. Vilka skulle då gå med på att ha 24 lopp på EN dag ???

august
0

Ja, vad ska man säga? Vill ni köra 12 lopp i era klubbar så gör det. Jag vet att i alla fall kommer vi köra mera lopp i våran klubb. Vi delar upp det, kanske kör 10+8 eller något liknade. Funktionärerna kan gå och äta samt göra toalettbesök efter första 10 loppen sen kör vi ett tävlingstillfälle till efter ca 1 timmes paus. Gör som sagt som ni vill i eran klubb det är upp till er, men klaga inte på oss som gör något annat. Om ni har så bråttom hem blir det väl alldeles lagom med 12 lopp för er.

Millaaann
0

Vaa?? nu hänger inte jag med…så ni menar att man bara behöver ha en kvarts paus efter 12 lopp och sen fortsätta med resten av loppen…hur sjukt låter inte det då?

fan_idole
0

#19 Därför att det är skillnad på tillfälle och dag

juliapettersson
0

Men varför då allt detta babbel om endast 12 lopp/dag? Då FÅR man alltså ha hur många lopp man vill?

Boode
0

tycker det är en idiotisk regel om man ändå får ha hur mågna lopp man vill på en dag.

fan_idole
0

#21 Vad är inte SJUKT, som du kallar det? Är något bra över huvud taget?

#23 JA!

fan_idole
0

#24 Självklart, det tycker jag med, så varför denna fråga om max tolv lopp ?

Millaaann
0

#25 Nu missuppfattade du nog mig..om man bara behöver ha en kvarts paus för att sedan forsätta köra lopp igen..så har man ju haft det på d flesta banor..vi har ju pauser efter lopp 4 o 8 på östanåkra, då kan man ju ha det typ efter lopp 12 igen ifall man har mer än 12 lopp på en dag(invecklad förklaring kanske), sj tycker jag att man ska få ha så många lopp som det anmäls till och som blir av och inte stoppas vid 12 lopp…det står inte såhär hos SPTF utan där är det 12lopp/tvl dag!

august
0

Kan ha göra med arbetstider för funktionärerna, datasystem, totalisatorprylar. Kör 12 lopp och börja om igen på ny kula med lopp 1och nya ponnyer, inget svårt tycker jag i allafall

juliapettersson
0

Var hittar man det här i reglementet? Jag hittar bara max 12 lopp per tävlingsDAG, inget mer.

amandahandersson
0

Nya ponnyer? Vad händer med dom vi har?

august
0

Om proppen medger kan du vad jag har förstått starta vid bägge tävlingstillfällena. Alltså Amandah kan du starta din ponny två gånger samma dag. Fast det tycker jag inte man ska göra, det räcker med en start per dag om man är rädd om sin ponny, vilket jag är.

amandahandersson
0

En ponny tål två starter, och jag åker tyvärr inte 60 mil enkel väg för ett lopp.
Jag tror inte du fattat skillnaden mellan ponny och storhäst ännu. Dags att göra det!

juliapettersson
0

#31 jag förstår fortfarande inte? "Om proppen medger kan du vad jag har förstått starta vid bägge tävlingstillfällena." Vilka två tävlingstillfällen? Var står det att man får ha två tävlingstillfällen per dag? Det står ju max 12 lopp tävlingsDAG.

august
0

Du får gärna bränna din ponny i bägge ändarna om du vill, Du vet Speed Kills!

Det finns inget som heter tävlingsdagar längre utan nu heter det tävlingstillfällen

juliapettersson
0

#34 varför står det fortfarande tävlingsdag i reglementet?

amandahandersson
0

Men August, du som vet så mycket. Kom ut med ditt namn så vi alla vet vem du är, så vi kan vinka åt dig på tävlingsbanorna när det är "tävlingstillfällen".

amandahandersson
0

Det är ganska uppenbart att du, August, måste vara medveten om vad styrelsen har för syn och allting. För ingen annan visste någonting om de nya kvaltiderna innan vi läste de nya tillämplingarna på SPTFs hemsida.

juliapettersson
0

#36, Amandah jag är nästan hundra på vem August är ;)

amandahandersson
0

#38, tell me :D jag e nyfiken ^^ haha

august
0

Eller så vinkar jag till dig Amandah, see you!

fan_idole
0

Så har även denna tråd spårat ur.

amandahandersson
0

Bara vinka på, kul å se vem du är eftersom du uppenbarligen inte står för DIN åsikt. Dumt tycker jag.

DubbelE
0

#42, eller så ä det helt enkelt: Fegt, för feg för att stå för sina åsikter. För feg att ge ut sitt namn så att resten av ponnytravsverige fått veta vem det är som säjer sånna saker o ä så "katiiiih" som vi säjer i p-boda.

amandahandersson
0

#43, haha x)

Kratern
0

#32 Fast du Amandah… där håller jag med August. En ponny tål inte mer än en stor häst. Varför skulle den göra det? Om inte du vill resa långt för ett lopp då ska du kanske inte resa alls? Sätt alltid ponnyn/hästen först. Inte ditt eget intresse för saken(starta lopp).

Teja-Bea
0

Det är bevisat att en ponny (främst kallblod) har bättre fysisk uthållighet än tex ett varmblod eller fullblod….

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

CarolaCarro
0

Ok Agust.. Har läst att man får ha 12 lopp vid ett "tävlingstillfälle" Men ser de inte lite konstigt ut om en klubb skall ha 2 st tävlingar eller "tävlingstillfällen" på en dag?? Börjar inte sptf undra då?? Hmmm

Kratern
0

#46 Vad menar du med fysisk uthållighet? Det är inte samma sak som hållbarhet. En ponnys rygg och ben håller inte bättre för en påfrestning som är likvärdig den som de stora travarna utsätts för (eller t.o.m mer om man tänker på monté)

fan_idole
0

#46 Intressant, berätta mer för oss som inte vet.

amandahandersson
0

Det är som Bea säjer, våra ponnyer är tåligare. En shettis kan bära väldigt mycket, även ett russ. Ett russ bär mer än ganska många andra nättare ridponnyer.

Våra ponnyers ben slits inte lika mycket som storhästarna. Dels belastas dom inte lika mycket, dom är kraftigare och vi tränar inte lika hårt som stora hästarna tränas.

Och sen i ett lopp - en ponny klarar att gå från start till mål - hur många storhästar håller hela loppet efter en tuff öppning? 

Ställ en ponnytravare bredvid ett varmblod och uppskatta skillnaderna - dom finns och dom syns.

jonasjo
0

#46 och #50 Ni har helt rätt..ponnyerna tar inte heller ut sig i loppen som stora hästar gör..veterinärna säger ju det med, så jag tycker visst dom kan starta 2ggr/dag, om dom är äldre änn 3 år givetsvis..Vi har både stor häst och ponnyer så man ser verkligen skillnaden där

amandahandersson
0

#51, jo, det är ju helt olika sortens hästar, precis som du säjer.

Min shettis har då alltid gått två lopp per dag (undantag nån gång), och jag har haft honom i 4 år nu och han har aldrig varit halt.

DubbelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Shettisar, russ o Kallblod är avlade för att överleva i tuffa förhållanden och tåla mycket stryk, hur skulle då annars shettisar överleva flera år som gruvhästar i wales? Eller hur skulle gotlandsruss ha överlevt dom tuffa förhållanden som stridshästar? eller Kallblod som stora tuffa arbetshästar som drog i kolmilor? skulle ett fullblod eller Varmblod ha klarat sig i en gruva i tiotals år? Nej, det skulle den inte, den är avlad för att springa och vara lätt. Skulle ett varmblod klara att vara stridshäst? Nej, den är allt för svårfödd och igen, för klent avlad. Inte avlad på styrka och tålighet. Skulle ett varmblod klara att jobba och slita o dra tungt i en kolmila flera år tills den blev blind? Nej, det skulle den inte. Varmblod är inte avlade för att vara tåliga, lättfödda, ha tjock päls, kraftig benstomme. Kallbodsraserna är just avlade för att vara lättfödda, tåliga, starka, envisa, kraftiga och ha hård benstomme.

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#53 Mycket bra förklarat Glad

august
0

Vilken tur ni har som har stridshästar som aldrig är halta. Jag tror att det i allafall sliter på våra ponnyer att springa i hårt doserade kurvor som egentligen är anpassade till helt andra farter än vad våra stridshästar gör. Bra att ni startar ofta och flera gånger samma dag då tror jag att det blir lättare för oss att få framgång som inte startar lika ofta.

DubbelE
0

Men du fattar ju inte principen!!!

fan_idole
0

#53 Det där med stridshäst låter intressant. Berätta mera.

august
0

Principen är, att våra stridshästar springer i kurvor som i flera fall ligger på ett gradantal nära 18. Det sliter framförallt på framknäna. Men dina stridshästar är kanske gjorda av stål? Sen kan jag hålla med om att både shettis och russ är tuffa djur. Men dom kan ta mycket stryk av att springa många lopp i hårt doserade kurvor, kanske inte alla men väldigt många

hannibal-roll
0

Hästar är hästar! Och alla hästar är gjorda för samma sak, äta, föröka sig och se upp för fiender. Den lilla lilla del av tiden som människan påverkat hästar genom avel är en droppe i havet!

Hästen är inte gjord för att bära eller dra runt på människan men snälla som dom är ställer dom upp! Vi vinner hästens förtroende och, missförstå mig rätt, utnyttjar ju faktiskt det.

Sätt er häst/ponny i första rummet, en start per dag räcker! (även "bara" en start kan slita ut en väldesignad gräsätare)

fan_idole
0

#53 Historiskt sett alltså. När, hur och var användes russen som stridshästar?

amandahandersson
0

#60, har du haft historia i skolan? Om du inte har haft det, så tror jag du kommer ha det snart : )

Och ni som nu påpekar att hästarna inte tål doseringarna, varmbloden värmer på banan, och dom går nog i snitt mycket mera i doseringarna än min ponny.

Och august, om du nu tycker att det är för tufft med två lopp.. Skippar man det där rätvarvet i värmningen så klarar dom två lopp - det är ju samma sak!?

august
0

Amandah, du gör ju vad du vill med din ponny. Ville bara säga att det är tacksamt för mig som inte tävlar lika ofta att möta lita halvslitna ponnyer i loppen. Keep Up The Good Work!

amandahandersson
0

August, synd att mina ponnyer inte är slitna då. Dom har hållt alldeles utmärkt, russet har haft skador men de fick han innan jag satsade på trav med honom.

Och nu när du börjar uttala dig så tufft om vad du tycker om mina ponnyer- var vänlig säj vem du är. Om du nu är så tuff så borde du stå för din åsikt. Säj mig - varför står du inte för den? Jag skiter i vad du tycker om mina ponnyer, men jag är inte den enda som tycker du är enormt feg.

ozzkan
0

#61 Doseringen är gjord för varmblod, inte för shettisar, som tar mer stryk av det.
Men dem tål det, tror jag, även om jag inte är nån expert.

amandahandersson
0

#64, du har rätt, dom tål den. Det är få shettisar som går sönder tror jag.

august
0

Amandah, jag har aldrig sett dina ponnyer och jag har heller aldrig sagt något negativt om dom. Det jag däremor tror är att ponnyer som startar ofta och dubbelstartar ofta har större chans att bli slitna. Jag tror att ponnyn kan bli sliten av farterna. Det är min teori. Jag vet också ponnyer som har startat ofta och gått bra. Mera starter och höga farter tror jag gör ponnyn sliten i långa loppet.

VeronicaP
0

FAst August nog tror jag att en vältränad ponny lätt klarar av att gå 2 starter..

Du vet ridhästar kan gå en 3 dagars tävling utan att de dör , det gäller att de är tränade för uppgiften, senär det ju så att vissa hästar går bäst om de bara får gå ett lopp och vissa går allra bäst i det andra loppet för dagen. Fortfarande är det så att man måste se till varje individ alla är inte lika , precis som vi människor är olika.

Colt
0

Ponnyer är ponnyer! Storhästar är storhästar, visst finns det ponnyer som tar ut sig i loppen! Men inte är det många som är helt utpumpade direkt! Dem gör ofta inte mer än vad dem behöver! Eller jag kanske bara talar för min egen?

iiirma
0

Jag tror att de flesta lätt klarar två lopp! Precis som #68 sa, så tar inte de flesta ponnyerna ut sig. Hur många ponnyer blåser när de kommer in i stallet efter ett lopp? Min förra ponny Vetaprinsen tävlades från att han var 7 till 13 år och nästan alltid två lopp. Han har ALDRIG varit skadad ens….

Nitro
0

Jag har haft grymt mycket olika ponnyer sen jag började med ponnytrav -99 och jag har ALDRIG haft en ponny med de minsta besvär!
Kvarka på en häst -00 är det enda som hänt .
Kan tilläggas att jag bara har hårda grusvägar att träna på , men mina hästar har alltid gått bra , aldrig varit halta och aldrig visat tecken som varmblod ofta visar, att de är "slitna".
Så lycka till med att övertala mej om att ponnyer inte tål mer än varmblod!

Johansson
0

Våra ponnyer  speciellt Kat A hästarna har gått två lopp per dag… Inte alltid men där det passar bra… Men det gäller att ta hand om sina hästar stora som små och i dessa morderna tider har man möjlighet med olika metoder….

Ser fortafarnde att den sk "August"fortfarande drömmer ….. Finns många som gör … Tur att det är sällan drömmar slår in(möligen tll jul)… Lite underligt att "någon" med så STORA DRÖMMAR ej träder fram.. Lite mesigt kan man tycka..

juliapettersson
0

Är ju helt individuellt på ponnyer. Jag har två starthästar, den ena tar ut sig max i sina lopp, henne startar jag inte två gånger per dag. Den andra har gått 2.12 och kan gå långväga under rekordet, hans styrka är just kurvor, han breddar och kan gå riktigt bra i kurvor, han taktar alltid tillbaka till stallet efter start, han kan gå två lopp utan problem.

Sedan skrev jag igår att jag har lite koll på vem august kan vara.
PRIVATDETEKTIVEN SPEKULERAR:

1.Han är kille under 18 år. (Skrev i en tråd att tjejer över 18 är tanter, ingen tjej skriver så. Plus att han ska gå över till varmblod EFTER 18).
2.Han har ponny. (Skrev i någon tråd att "jag gör i alla fall inte så med min ponny").
3.Han skrev i en tråd "vilken häst kommer gå snabbast nästa år? Ernst Rolf, jag såg honom på Valla den 22/10 när han vann, han var jättebra". Jag var också på Valla den 22/10 när Ernst Rolf vann, jag har ganska stor koll på vilka killar under 18 som var där.

Såå jag har mina funderingar ;)

DubbelE
0

#72.. ett annat tillägg till Julias spekulationer: Han är 16 år, skrev det i en annan tråd ;)

Föresten, mina stridshästar är benhårda tuffingar som bara går ett lopp per dag. Då den ena bara är 3 och den andra lider av benskörhet (tidigare tränares oförstånd) och panikångest (rädd för andra hästar).

amandahandersson
0

AHA, då jagar vi en 16-åriga kille ; ) Eller en tjej som har någonting emot nån duktig tjej över 18 år?

JennyBrunzell
0

Jag vet vem agust är :) haha tror jag..

amandahandersson
0

E de bara jag som e seg, jag vet inte !? Säj!! (A)

juliapettersson
0

Tog han bort sin användare nu, när han blev påkommen? HAHA.

Colt
0

#77 HAHAHA

Boode
0

VEM var han då?

Millaaann
0

Vem var han?? ta d lugnt han gör snart en ny..om han inte redan har en..sikken fegis!! haha x)

juliapettersson
0

Alla som vill ta del av mina vidare spekulationer kan adda min msn ;) julia_89a@hot.

Millaaann
0

men julia du e ju inte inne :P

linnrisedal
0

Tack Camilla och julia :) nu vet jag vem det är Flört

HugoBoss
0

Jag fattar mig inte på August.. :P han skriver "sluta tjaffsa och gå ut och träna era hästar istället" , sen börjar han tjafsa om att man tränar och tävlar för hårt .. hmm ;)

Skottlight
0

asså august, seriöst alla kanske inte vill hålla på och ha tex 24 lopp på en dag det är tillräckligt mkt med 12…

natalie_
0

JO KLART VI GÖR!GÖR DU?Räcka ut tungan

DubbelE
0

august va nog ganska feg bakom den "hårda" fasaden. o vågar inte stå för vem han e.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.