Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1649 ggr
Assi2
0

Var ska vi börja???

Hurra, nu är vi lyckliga ägare till ett Perfekt shetlandssto! Men…. jag kan ju "nada" om travutrustning. Har tittat runt på sulky, rockard, selar osv. men fattar inte vad vi ska söka, hmmm. Vår lilla dam är startad i trav men det är inte vi, än. Har två hästintresserade pojkar 6 o 7år som jag tänkte odla detta intresse med. Vad ska man köpa såhär till en början för att träningsköra på våra grusvägar? Kostnaderna får vara rimliga då det är mkt som ska köpas just såhär i början. Till våren ska pojkarna gå på travkurs på Åby, vad behöver vi om vi ska träna hästen där på de öppna träningarna? Finns det ngn lämplig tråd här på forumet får ni gärna hänvisa till den. Tacksam för alla svar och även köpförslag om ni har ngt till salu.

Kul att vara en del av erat forum nu!!// Assi

madde89
0

hej

till  vardags  behöver ni  en sele  med tilbehör så som tömmar, ett huvudlag kan börja  pröva  med ett  öppet huvudlag allså ett huvudlag som inte  har  skygglappar.

vagn va  lämpligt sårt tex speedcard eller rockard 

det finns  beganade  både  vagnar  & selar 

men använd ej en för tung va´gn då kan det bli  jobbigt 

sen till rtävling behöver  ni  sele  Qhselar rekomenderr  jag till  tävling då det går fort att sela  ut  hästen

sedan få  ni ju  kolla  vad  ni  behöver för  huvudlag på  just eran häst det  kan ju  inte  jag svara  på men  det finns  många  duktiga  kuskar  &  tränare  som ni säkert  kan kontakta  för  hjälp av utrustning  och tips  om träning o.sv  travskolans  peronal kan säkert  hjälpa  er  !

lycka  till  med den framtida  kariärren

vad kul att  just ni valde  trav !

kram

Mille
0

En enkel, komplett travsele (rem) och en rockard är bra att börja med. Selen funkar ju även till sulky sen så då slipper ni att köpa två, plus att de kommer få sela med det på travskolan så då akn de ju träna hemma med.

Sulky behöver ni inte ha innan ni ska börja ta licens, men vill ni köpa begagnat kan det vara bra att börja kika lite redan nu.

Nu till hösten kan det vara lite lättare att hitta begagnat när några blir överåriga och slutar.

bea28
0

Om jag var du skulle jag ha köpt en bröstsele och en remsele. Bröstselen är mkt lättare att sela när man är liten, remselen är lite mer "komplicerad" (man måste ha en remsele när man kör sulky). Visst kan man köpa en QHsele till sulkyn, men dom är i regel dyrare än remselar.

En rockard (tvåsitsig vagn), ör bra att träna i på skogsvägar och när man har barn med sig, eftersom att då kan man växla kusk osv. Dessutom är det mysigt att köra flera i en vagn :)  När man ska börja köra på banan kan man först faktiskt köra med rockard, men sen när man vant sig kan man byta till sulky och köra själv.

Sen såklart måste man ha godkända hjälmar för att få köra på banan.

Assi2
0

Tack, snälla ni för all hjälp! Är lite klokare nu…

Har inte köpt ngt ännu, försöker hitta begagnat som jag inte behöver åka alltför långt bort för att titta på och till rätt pris. Tycker det är svårt att förstå vad som är en bra rockard att träna med. Är moppestorlek på däcken bra när man tränar på grusvägar? Ska det vara fjädring och svängel? Vad är ett vettigt pris ? Är det bättre att köpa en ny travsele på börjes eller köpa en ny? Många frågor. Vill inte lägga mer än max 4000 på utrustning nu.  

Nu har i alla fall grannen som har travhästar provkört den lilla, men allt var ju "oversized" så den lilla damen behöver egen utrustning nu när allvaret börjar ;-).

thilda-
0

svängel behövs inte. fjädring el utan fjädring får du välja själv. men klart skönast är ju med fjädring :) och börjes selar är värdelösa vad jag har hört (dålig kvalite)

SandraErikssonn
0

#5,  jag har en börjes sele och tycker inte den är världelös.. Den funkar mkt bra. Har haft den ca 2 år. Men det beror väl på vad man jämför med..

Nitro
0

#5 Har endast kört med en och samma remsele sen -99. Det är en Börjes! Men man får i väldigt olika kvalitét. Vissa får i stelt indiskt läder, jag fick en Chetak.

StuteriSolo
0

Om man vill dra litet tyngre lass är en vagn med svängel att föredra, men då behöver man draglinor och en brösta till dem, så till att börja med, köp en remsele och en rockard, och filura sedan litet mer på hur ni vill ha det.

Om man köper billigt på t.ex Börjes så bör man tänka på att den selen kanske inte håller i så många år, vår börsjes travsele höll i ca. 10 år innan den fullständigt gav upp. Tärnsjöselen jag köpte begagnad 1981 hänger dock med än, har hittlls inte bytt en enda rem!

Men håller man koll på sömmar och om det börjar bli sprickor så är det prisvärt.

marika-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade turen att få köpa en remsele + rockard (dock hemmabygge, men ett bra sådant) för 1500kr, så visst kan du få tag på grejer till vettigt pris!

VeronicaP
0

#4 Men bor du nära Kungsbacka så varför inte åka till Börjes och handla där , de har ju bra selar och huvudlag , till rimligt pris även deras speedcartar är bra och inte allt för dyra …

thilda-
0

#6 #7 men då jag köpte en sele där så var det rent skräp

Karsk
0

#0 har en rockard som du kan få köpa. Den passar på både russ och shettis.

VeronicaP
0

#11 Vi har 2 st selar från börjes och de är hur bra som helst, vi har haft dem sen vi började med trav och det var ju 2002 som vi köpte första selen,  Det gäller ju att sköta dem väl också ;-)

giffan
0

MIn första ponnysele är från börjes. Den har hängt med i måååånga år, men fick byta ut vissa delar på den då den va med om en skentur… Men då är det nästan ingen sele som håller så det klandrar jag inte selen för.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

thilda-
0

kanske är bara jag som har haft otur då Flört

stallnysater
0

Jag har köpt 2 remselar från Börjes. Den första var perfekt är än idag superfin trots att den varit med i 4:a tävlingssäsonger och däremellan även använts utanför tävling oxå… Den andra jag köpte var inte av lika bra kvalité och har fått byta några delar (men det såg jag ganska omgående och skickade endast tillbaka de delar som behövde bytas). Men överlag är jag jättenöjd med våra remselar från Börjes.

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Assi2
0

Har inte lyckats hitta ngt intressant på Blocket. Så nu lägger jag ut en Köpes annons här på ponnytrav .Är ju skönt att köpa av någon som själv håller på med ponnytrav, så det blir rätt grejer.

#9 Hoppas också på att göra ett fynd

Nu vill jag och mina pojkar inte vänta med att köra längre. Håll tummarna så vi hittar den perfekta utrustningen till kanonpris Glad