Raymondkäk

Raimondchecken är till för en häst som antingen är lätt i frampartiet (gallopperar) eller som är vinglig, ostadig.
Raimondchecken tynger ner huvudet lite och gör hästen stadigare i sitt löpande. Har du en häst som slår mycket med huvet så kan en raimondcheck vara bra.
Det ska finnar i ponnystorlek. Jag har kört shettisar med raimond.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Det finns en artikel om olika uppkäksvarianter
http://ponnytrav.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3153f8d6-10ef-449b-b9d6-0e35bf592afd

Men man kan ha raymon av andra anledningar än att en häst är vinglig eller galopperar. Raymon ger ett annat tryck än vanlig kindstropp, mjukare stöd, och enligt mina erfarenheter passar det utmärkt på hästar som är lite känsliga i munnen, "tunga" i huvudet (myrsloks-aktiga, som trycker ner huvudet) och för de som behöver bättre stöd
Var får man tag på raymon i ponystorlek? Trodde bara man kunde beställa sånna av en smed… Jag kör med raymon för varmblod, har haft både på russ och shettis. Dom är ju stora, och hoppar och far när dom inte är uppcheckade, men när käken är på har det funkat bra. Jag brukar sätta ett extra nosludd under raymonet för att den ska sitta stadigare.

Vanlig storlek brukar passa en shettis men tror Kaias i Östansjö har för ponny…

Jag har haft raymond på nästan alla mina hästar, jag tycker om det helt enkelt . Hästarna är mycker stadigare och de tar ett helt annat stöd i käken.
#1 Intressant… jag har fått höra att man har raymond för att "lyfta upp" en häst som har lätt för att ta till galoppen.
Nu när jag läst de här tänker jag då skaffa raymondcheck åt min shettis! HAN är galoppig (ibland…).
Tror ni att det kan funka till ett ganska hett russ som slänger på huvvet lite hit och dit och går orent ibland?
Vart finns de att köpa en raymondcheck i ponnystorlek?

#8 jag tycker raymon funkar på alla hästar! Det brukar aldrig bli negativt i alla fall…
Om hästen slänger på huvudet och inte vill gå ner i käken brukar raymon vara bra. Fast först måste man veta anledningen till varför den slänger på huvudet ;)
#9, jag vet att min häst slängt på huvudet för vargtänderna tidigare, och nu är dom borta så nu har det blivit lite bättre. Nu mera tror jag han gör det av ren glädje, för han frustar samtidigt ;) haha ;)

#11, ska testa med raymond nu å se :) men han funkar mycket bättre nu min lilla galning^^ men ingenting kan ju bli sämre tror jag X)

På ena min är raymond perfekt, hon har haft väldigt svårt att få stöd i huvudet och hon behöver mkt stöd när hon springer. Jag har kunnat sänka checken 3 hål sen ja började med raymond, vilket gör att hon får fram frambena bättre och halsen. Hon sänkte från 2.01 till 1.58 första loppet med raymond, och gick utan galopp för första gången på flera år.
Däremot på min andra funkar det inget vidare, hon behöver inte ha ngt stöd alls i stortsett och för henne blev det bara tungt och otympligt att ha den där framme på nosen.
jag har dock låtit en smed tillverka min för den ja köpte tror d va från börjes den gav inget stöd alls. me den ja har nu sitter perfekt :)

Har läst era inlägg o blir väldigt intresserad att testa raymond på min Mira.
Vad tror ni, hon är ganska känslig i mun och det känns att när man kör henne med vanlig käk ( kindstropp) att hon utesluter att ta stöd och springer och nästan bromsar, när hon går utan käk springer hon bättre och lägger ett bra sugande stöd i bettet men det gör hon inte när käken kommer på men hon blir dock inte snabbare utan käk, och hon blir lite trött på slutet o sjunker med huvudet o blir framtung. hon har absolut inte kort käk så de e inte att den sitter för hårt iaf…Hon är väldigt travsäker och har bra balans.
Förstår att det kan vara svårt att säga vad vad jag ska ha eller vad jag ska göra när man inte har sett hästen. Men ni kanske har varit med om ngt liknande och vad har ni gjort dåå?

Ladugårdsinrede har i ponnystorlek…
Nu har jag kollat på både Börjes och Ladugårdsinrede på raymondcheckar. Den var billigare på Börjes, och snål som man e så köper man ju helst de billigaste ^^
Jag undrar om ett russ möjligtvis kan ha storhäststorlek?? Vad har ni till era??

okej, då testar jag på de^^

#18 vårt russ har till storhäst, men så har han också huvud som en :)
Inget i ponnystorlek på honom inte xD

Vad är Ladugårdsinrede för någonting ???

#18 För mig funkade inte alls den storhäst storleken från börjes. Det satt och vinglade på nosen och störde mer än den hjälpte. beror nog på hur stort huvud hästen har.
#23, okej… jag får testa å kolla…

OKej, tack för tipset :) Ska beställa en nu ^^

#16, jag hade en häst som var likadan. Raymon funkade inte på honom i alla fall, men jag satte kindstroppen runt nosryggen istället för munnen som jag skrev i #11, det funkar superbra och nu går han ner i käken. Testa det eller raymon!
27# Smart det där med kindstroppen =P Ska testa det så fort Mira är igång igen=)
Jag har det tilll mitt russ , funkar jätte bra på henne . Hon är så bråkig med käken , och vynglar och har sej och bråkar med munnen !Allmänt jobbig o omogen ,,, kollat henne flera ggr i munnen , men …
Jag har den nya raymondkäken , hade e gammal förut ( testade) men tykr mykt bättre om den här nya , för den sticker inte ut lika mykt ,,, men den här en kätting som skall sitta under hakan ,, men när vi köpte den sa dom att man kna ha kättingen i munnen .,,:S kan det strämma?
För zoylett fick in kättingen i munnen en gången när hon log med huvet och jag fattade inte vf hon varq så lydig helt plötsligt men då hade hon fått den i munnen … och verkade tycka om det.. gör det inte ont i munnen på dom ?

#29, kättingen ska sitta i munnen, så den funkar ju inte som en raymon.

#31, en butik. www.ladugardsinrede.se
MEN det finns ju inga raymon för ponny där vad jag kunde hitta, bara för stor?

Ladugårdsinrede är en lastbil som åker omkring till olika travbaonr bla. Åby och axevalla står säkert på hemsidan vilka andra banor han åker till!
Han brukar finnas på Halmstad med :)

någon som vet om man kan har Raymond på en häst med jordbländare

#35 Linn dom har en butik i Jung åsså

#40, du har inte lust att sälja den checken? 

jo kanske

#42, låter underbart! Vi kan ju ta det på msn.