SJUKT!
Jag kan knappt tro att det är sant… Jag chansar (observera chansar) på att ungefär 80% av ponnytravsverige INTE vill ha enbart penninghcp. Min fråga är då - hur kan dom göra såhär, och trots att en stoor majoritet är emot beslutet, ändå driva igenom det?!
Vad skulle hända i Sverige, om regeringen skulle göra något sådant mot Svenska folket? De skulle avsättas. **Varför kan inte vi göra samma sak?!
**
Jag är just nu så otroligt upprörd, och spyr över att läsa på ponnytravet.com:
"Just nu går debatten het om penninghandicapen. Många heta viljor finns runt om i Sverige och det är givetvis bra. Ge nu dock det nya en chans innan ni river upp allt mellan himmel och jord."
Varför skulle vi INTE "riva upp allt mellan himmel och jord"?. Ni river ju upp hela vårat LIV, för vissa är faktiskt ponnytravet en hel livvstil, och vad ska vi göra om vi inte kan tävla våra ponnyer längre? För tro mig, de äldre ponnyerna med mycket pengar och dåliga rekord KOMMER INTE kunna hävda sig i loppen, och man VILL INTE komma sist varje gång! Fattar ni inte att ni jagar bort folk ur travet?! Och fri handicap, orättvisa kommer det verkligen skapa!
Jag känner mig totoalt hjälplös, vad ska vi göra?! För ponnytravet kommer att gå under… och ingen lyssnar! 

Håller med . Snart startar jag en demonstration eller nått 
Jag måste säja att du har exakt samma åsikt, och jag kunde inte uttryckt mig bättre!
Jag håller med dig, det suger att STC och SPTF bara gått emot över 80% av ponnytrav-Sverige och bestämt det här!
Vad är "fördelarna"? Den enda fördelen jag kan hitta är att man testar något nytt och att snabba hästar med lite pengar får fördel.
Men vafan, vi kan ju ha blandat - som vi har nu! Då får man välja själv! Vi har kört med penning, och jag kan dra upp startlistor och resultatlistor i bevis på hur sjukt ojämt det kan bli.
Nej, jag mår illa när ingen lyssnar. Jag blir förbannad när STC inte ser skillnaden mellan ponny och storhäst.
På något sätt måste det hära korkade beslutet gå att trycka tillbaka, men hur ska vi bära oss åt?
Kan man inte skicka in världens skrivelse till både STC och SPTF?

Det sorgliga är nog att "överhuvudena" i de flesta klubbar är för penning och därför är det ju svårt att tillexempel på ett årsmöte få igenom att klubben skickar in en motion om att hela klubben vill ha det ändrat .
Men det är nog det enda som skulle hjälpa :/
Jag tycker att klubbarna borde ha omröstning i sin klubb, och se vad medlemmarna tycker. Och även om överhuvudena tycker någonting annat, så bör ändå en motion lämnas in om nu klubben ställer sig mot penning.
Jag har skickat in en motion till min klubb, och jag gissar att ganska många med mig har uppe är MOT penning.
jag tycker det är riktigt dåligt att dem inte lyssnar på vad ponnytravsverige egentligen tycker! Dessutom är det dåligt att ändra först detta året så snabbaste rekordet gäller sen ändra det till pengahc nästa år! man skulle ha tänkt igenom allt ordentligt från början istället så man slipper ändra hela tiden…

Kan man göra annat än hålla med? ja har två ponnier, båda 12 år gamla. Joker 16 000 ett rekord på 2.04 och Pilla 20 000 och ett rekord på 1.55! penninghandikap passar ingen av dom. kul sport d här kommer sluta som. . .måste allt vara som stora travet? När ska dom börja lyssna på oss? aldrig?
#0 håller heeelt med dej. Mantorp har årsmöte ngn gång i februari tror jag, jag kan se till att vi tar upp det i våran klubb iaf!
#7, oj, en ponny jag kört med 1.57 har 35.000… Å sen har vi en här uppe som heter Edgar, han har 1.56 å närmare 50.000.

Jag har nu skrivit ett debattinlägg på ponnytravet, tog en hel del av vad #0 skrivit, tyckte att det representerade bra vad jag också tyckte.
Härligt, på dom bara!
Har uttryckt mig både här och på ponnytravet.com, har skickat in en motion till klubben och funderar starkt på att skicka in något till STC.

#10 Bra skrivet Julia!
Alla klubbar kommer hinna ha årsmöte innan SPTFs årsmöte i vår.
OM det nu är så att Ni anser att ni har fel styrelse i era klubbar, som stödjer beslut Ni inte gillar, då är det ju DÄR ni måste börja. Kontakta valberedningen i Era respektive klubbar, tala om att ni anser att vissa bör bort ut styrelsen och ge tips om vilka Ni vill ska sitta där i stället!
När ni sen har styrelser som stödjer det Ni anser är bra - oavsett om det handlar om penninghandicap, montévikter eller vad som helst annat - så väljer ni lämpliga representanter till SPTFs årsmöte, som åker dit och representerar Era åsikter.
Det är SÅ det måste fungera, det är DÅ det är demokrati!

Vi hade en omröstning på vår hemsida (www.dalaponnytravklubb.se och så här blev resultatet. Snacka om att man blir förvånad över hur styrelsen sen beslutat!
Jag har hela tiden inbillat mig att det varit för ungdomarna som vi hållit på men jag blir lite fundersam hur SPTF´s styrelse tänker! Finns det inte en gyllene medelväg? Kan inte klubbarna själva få välja?!
Totalt antal röster: 360
Handicap?
Tidshandicap (T)
282
Penninghandicap (P)
40
Blandat (B)
38
Spelar ingen roll (Sir)
0
Omröstning på NPTS' (min hemmaklubbs) hemsida.
Endast rekordhandicap - 36 röster /42,35%
Hälfen av vardera - 29 röster / 34,12%
Endast penninghandicap - 16 röster /18,82%
Blandat hur som helst - 4 röster /4.71%
Jaa… Hur tänker SPTF?
Det har ju sett liknande ut i de omröstningar vi har haft här på ponnytrav iFokus också…
Men det är väl för att det är ungdomar, som inte förstår sitt eget bästa, som röstar, antar jag? Eller? För det gör NI väl inte? Ni är väl totalkorkade bara för att ni inte har fyllt 18 år?
OBS! IRONI!!

Håller också helt & hållet med #0 . Väldigt bra skrivet :)

#16 , precis, man kan verkligen undra om det inte är det dom tror om oss faktiskt.

#16 exakt… Då är det mycket bättre att låta stor-travet bestämma över oss!
För övrigt: stor-travet har väl alltid ogillat ponnytravet? Vi får aldrig värma tillsammans med varmbloden etc. Varför just nu denna fanatism?
Jag ska ordna en kurs för STC-snubbarna så dom fattar skillnaden mellan ponny å storhäst.

#19 Ponnytravet ska väl kanske fungera som en "plantskola" för "stortravskuskarna" i större utsträckning. Stc spar kanske in pengar genom att inte behöva utbilda fd ponnykuskar i så stor utsträckning. Därav STC (plötsliga) fascination för ponnytravet kanske? Mkt luddig och oekonomisk konspirationsteori jag har..! =D
#21 Jo, de ponnykuskar som kör stortrav är ju ganska dåliga nu då, eller? Eftersom de är utbildade i gamla systemet med grundlag…
Adielsson, Goop också va?, Lorentzon, Untersteiner, för att ta några exempel…

#22 Ja dom är ju bara bäst i Sverige eller något..! Det var som sagt en lite luddig teori jag hade.
Citerar ponnytravet.com:
Några andra nyheter för ungdomstravet? - Vi sänker licensavgiften för våra ungdomar under 25 år på stortravet till 100 kronor från 2007. Dom som funderar på att ta sin licens för stortravet t ex en sk. F-licens kan om hon/han är duktig "slippa" gå hela kursen. Alltså kanske det bara behövs 7-8 provlopp för vissa eftersom det finns tidigare kunskap från ponnylopp. Kursledaren får avgöra detta i varje enskilt fall, alltså sunt tänkande avslutar STCs sportchef Bo Hjertsson
Eller dom kanske helt enkelt börjar få upp ögonen för alla de duktiga ungdomar vi har runt om i landet! =D
Hur orkar ni? Träna istället

Kommer det bli som inom stortravet nu då, att så fort en häst inte räcker till då ska den kastas bort, och snabbt bytas ut???
Jag ÄLSKAR min ponny och när han inte räcker till…. tja då får jag väl sluta med ponnytrav. Djur är inte någon förbruknings vara som kan kastas bort.
Med det nya systemet kommer många att bli över.

Håller med! heelt Sjukt! är de som bestämmer blinda eller är de blinda!? de lä ju fatta tycker man men, neej då!
#24 Om du nu är såå mkt emot vad vi säger, vilket du verkar vara ensam om så kan du ju hålla dina sk "konstiga" åsikter för dig själv. Fattar dessutom inte hur du kan vara emot kvinnliga ponnykuskar över 18 heller….

#24, ingen tar dig på allvar. Du står ju inte ens för dina åsikter, bakom ditt fejk-namn. Nej, berätta vem du är innnan du kommer och tjaffsar.
#24, det är lungt, jag har många timmar över till annat än hästar X)

#24 , träna du dina hästar istället för att sitta här och skriva massa tjafs, du kan ju inte ens säga vem du är !
Den här tråden leder ju inte till någonting.

jag o min syster har för nån dag sedan skickat in protestlistan mot enbart pengahandicap år 2008. Har ej fått svar än. Kollade min omröstning oxå och där är de ca 80% som INTE vill ha ENBART PENGAHANDICAP! Vrf kan dom inte lyssna på oss ungdomar som kör, tränar o tävlar?

Amanda du å jag sticker till sthlm ^^
Heja oss! Vi kommer trycka ner den hära shiten i halsarna på dom som bestämde det!
GO FOR IT!!!
Länge leve ponnytravet!!
#13 det är inte lätt när man som styrelsemedlem inte får reda på förändringarna från SPTF.
Vi hade representanter på både ungdomsting ocg redskapsmöte.
Ingenting om dessa förändringar som SPTF gjort och som det förs debatt om här, togs upp.
Då är det inte lätt att vara styrelsemedlem…… man börjar också på att fundera om det är värt den tid man lägger ner när sådaana stora förändringar man gjör inte ens går ut på remiss till klubbarna. För min del är ALLA lika värda, vi vet inte idag vem som kan bli våran nya stora stjärna i travet. Vad skulle hända om folk som jobbar idiellt i samtliga klubbar (även styrelsen) tröttnar på detta, vi lyssnar inte på ungdomarna eller klubbarna och de känner att de inte längre vill ställa upp. Vi kanske står med ett antal klubbar som inte får ihop tillräckligt med folk för att vara en beslutsmässig styrelse efter stadgarna.
#35, exakt.. Dessa beslut togs så vitt jag vet inte upp? Ingen har kunnat göra något, ingen klubb eller ingen aktiv. Bara SPTFs styrelse.
STC går inte heller ut med sina reglements förändringar till alla aktiva tränare/kuskar.
Det kanske inte är något tvång på det.
Genom att välje en styrelse har vi gett dem vår fullmakt.
Finns det några frivilliga så anmäl/nominera er till posterna.
#37 kan du förklara för mig var vi har ungdomstinget till för:
- För att vi ska lyssna på vad Barnen / Ungdommarna vill.
- För att det ska se bra ut till utomstående.
#38 jag vet inte varför vi har ett ungdomsting när det görs på detta viset.
Har det något samband med att vi nu är en BAS organisation ?
Men det är det jag menar.
Vi har valt våra representanter och vi måste också välja nya om vi inte är nöjda med dessa.
men om dom vill lägga ponnytravet och vissas liv igraven….SO KEEP ON GOING!MEN KAN MAN INTE SAMLA IHOP EN PROTEST LISTA HÄR SOM VI SEDAN SKICKAR TILL SPTF ELR RINGER?

#40 det är redan gjort.
#41 okej protestlistan elr graven?
#42 protestlistan x)
#43 okej=P

Va säger dom om den då???

hoppas de reagerar nått i alla fall och inte är så himlans tröga i huvudet! kan inte vi som hller på med sporten själv få bestämma hur vi vill ha det med denn regeln ? det är ju faktsist vi som kör… inte dem..
#49 helt klart!det är ju inte dom som kör!