Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 2631 ggr
Yazmine
0

Nomad G 424

Nån som vet nåt om den hingsten ?

Becca_jansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Har snott bilden på ponnysajten)

Nomad G 424

Br 125cm f. 1987 död 2003

e. Inter 380 ( B-AB-prem) u. Olga 2498 (A,B-prem) ue. Chaplin 261 (B-prem).

Premierad: B-prem (1990), AB-prem (1991), Elit-prem.

Ext: "Utmärkt rastyp, långlinjerad, maskulin.Vackert huvud, bra ansatt hals, väl markeradmanke, bra kors och bog. Korrekt, välbenad. Energisk skritt med bra hasarbete, lätt ngt kort trav". 

Uppfödare: Annelie Öjefors, Hemse (Lojstahed)

Ägare: Madelene Öberg & Uno Toresson, Ankarsrum

Avkommelista finns på http://www.sukuposti.net/jalkelaiset.php?Numero=182810

DubbelE
0

jag vet inte mer en att det är Ventils Morfar ^^

Yazmine
0

Tack för informationen var lite nyfiken på den hingsten.

För det jag vet om honom är att han inte lever längre men att Maddes mamma har han kvar på sin sida om att dem tar i mot ston för betäckning,kan hon göra så ?

Becca_jansson
0

Antagligen så har hon inte uppdaterat sin sida på ett par år. Det är det många inte som gör tyvärr.

kramar.

Asagard
0

Har en dräktig märr e: Nomad. Diplomsto, svart. Så vacker! :-D

Yazmine
0

#5 vad fin hon är  vilken hingst är pappa till den blivande fölisen ?

Asagard
0

#6 Tack!
Hon är dräktig med Wilnius 524.

_JonnaRoos_
0

Jag har Pondus Pirat 1.56,3v 1.59,0a.. han är efter Nomad G.. han är lika tuff som sin pappa säjs ha vart att hålla på med samt ett lika grymt löphuvud, men kanske lite bättre psyke, Nomad G kunnde ju trots allt inte starta så mgg gånger på grund utav det, det är vad jag hört.. han var en liten vilding,, vad har den fortaste avkomman efter honon gått? ;)

Pondus är den roligaste och SMARTASTE hästen jag stött på någonsin, han kommer aldrig bli gammal enligt han själv tror jag;)

Asagard
0

#8 Hm, jo, det där med vild… Vår märr var totalvild på banan och slog och tja, när väl starten gick, var energin slut och hon kom sist typ jämt. Hon har rekord 2.40,1. Fundersam

_JonnaRoos_
0

okej;/ jo pondus han har energi som ingen annan han trippar jämt och busar:P är skit pigg och köra och kan springa i all evighet om han får.. men som tur var använder han energin på rätt sätt (ilopp)..:P

Johansson
0

Vi hade Hults Sputtnick som var efter Nomad G och dessutom far till Hults Chikita.. Tyvärr finns så går han på dess eviga gröna ängar men hade lite egna ideer som sägas att han ärvde av sin far. Nomad gjorde ej så många tävlingar pga av sitt egna humör.. Sputte var jobbig som hingst och efter han blev kastrerad var lite bättre att hantera. Lasta av och på transport var en utmaning, köra honom efter längre vila var en utmaning och med en hårt spänd slaggjord.. Hämta in från hagen eller i boxen krävde list speciellt om en man skulle försöka. Men ändå lyckades han ganska bra på banan och Chikta har ju lyckats ändå bättre så vi hoppas att hon i  sin tur ärvde ner de positiva sidorna..

Här en bild på Sputte och Lisa vid hans sista förök att komma till baka på tävlingsovalen från Byggdetravet på Åby i somras..

_JonnaRoos_
0

#11Det låter som en äkta Nomad G(are) det..:) haha.. Hur fort gick han?

Johansson
0

#12Hans rekord blev 1,56,4 men han skulle ha kunnat springa fortare om ej hans luftrörs besvär hämmade honom under de senare åren.. Han vann 5-årsmästerskapet, 2;;a i Kriteriet samt i 5-årsbaggen..

_JonnaRoos_
0

okej, haha gud vad lik pondus han var:D hihi! :)

Cherriese
0

#11 Känner igen beteendet lite på Chikita.. Hon slår inte men är svår att fånga i hagen om hon inte vill själv, lasta av henne är absolut inte kul.. :)

Johansson
0

#15 Underlättade när vi skaffade frontutalstning.. till Sputte men han skulle först in.. Synd bara att det ej blev så många avkommer av honom. Chikita och Bemil är de snabbaste tror jag..

_JonnaRoos_
0

Pondus är livsfarlig att lasta ur, han toooook slänger sig ut, under bom och när luckan är halvt på väg ner bara:S han är usch å blä när det gäller det:( äre så era med är?

Jennie_A
0

#17 Hade en häst som också var helt galen vid urlastning, precis som du beskriver! Till honom var vi tvugna att ha fronturlastning. Den har även varit bra till resten av våra hästar som vi haft, då även om de inte är tokiga, inte tycker att det är så roligt att backa ut!

Cherriese
0

Jo, hon står helt stilla tills man försöker få henne att ta nåt steg bakåt, då tar de två sekunder så står hon utanför, men då är man ju iaf beredd.. Det har hänt nån gång att hon slängt sig direkt men oftast står hon still.. Hon brukar inte vilja följa med överhuvudtaget men tvingar man henne stegrar hon sig (har slått över en gång) så det är bara att vänta ut.. SUCK!!!!!  man får inte ha bråttom..

_JonnaRoos_
0

Men pondus har blivit bättre, vi har tränat mkt och nu mera är han helt okej, han kan till och med vänta tills han får kommando, då kan det gå snabbt ur men inte som förut:P

Svartkrut
0

Min svarta 3-åring, Svartkrut, har Nomad G som morfar. =) Krut är jättesnäll, men det var en hel del krångel med honom som 2-åring när vi körde in honom. Han satte sig i skogen med vagnen. *haha* Men nu har det gått bra och han har startat. Rekordet är just nu 2.25,6. / Sanna

DubbelE
0

han brås väll på halvbrorsan (samma mamma som krut), han va tyderligen ganska "knäpp" att köra in, men inte dum på något sätt..hade mer knasiga idéer…o de har den flumgubben fortfarande.

_JonnaRoos_
0

Har jag problem med synen eller har nån skrivit vem som är snabbast av Nomad G avkommorna? Snälla skriv vem som är snabbast nån som vet;)

Asagard
0

#23 Ingen aning, men inte är det vår häst i alla fall. Skrattande

_JonnaRoos_
0

Hehe men är det nån som har gått fortare än Sputtnick med sina 1.56,4?

Johansson
0

#17 När man skulle lasta ur Sputte så for han ut som en galning under bommar mm.. Därför köpte vi frontutlastning då blev ej utlastning problem.. Innan var det inte roligt …

_JonnaRoos_
0

Dem verkar vara otoligt lika efter honom, kul att höra ändå:) men bist är dem alt lite speciella..:D

MaiTai
0

Nomad G är också född på Lojsta Hed. Hans mamma Olga blev rätt gammal men är död sedan några år tillbaka, dock går det fortfarande att träffa på hans helsyster Olivia i skogarna på Lojsta Hed. Olivia har bland många fina hästar lämnat framförallt den duktiga ponnytravaren Lojsta Sork med ett rekord närmare 2.00.

//Cecilia