Näsblod
Varför får en häst näsblod?? och kan de vara farligt!?

Kan vara farligt, speciellt om dom fått det efter tränig/tävling.

Okee, men min häst fick de när ja var ute o trnade, mhan var verkligen inge snträngd lr så, men han kan ha stuckit sig på ngt!? de slöt rätt snabbt. men vad gör man åt de+
Näsblod kan bero på ett brustet blodkärl eller annat sår i näsgången. Behöver inte alls vara allvarligt, men kan vara det. EN gång hade jag inte funderat så mkt på, men återkommer det så bör du nog kolla upp det, tycker jag.

ja, återkommer problemet kan det bero på att hästen blöder i lugorna vid ansträngning. jag har en sådan i träning (stor travare) men som tur är blöder han bara om han har en infektion i kroppen vid hårda jobb annars klarar han sig fint. det blir förstås mycket blodprover, varje gång innan start!

#4, usch vad tråikgt/jobbigt.. :( Förut sela jag en hos leif som hette National Anthem, han var en liten gris, så en gång sparka han ur kajsa ur sulkyn, och skena.. jag sprang efter för han sprang ut genom grindarna på rommetravet, han stupa i en kurva, jag fick ta av grejerna och gå till stallet, då blödde han jätte mkt ur näsan, inte kul:(:(

Man vet inte riktigt varför vissa hästar blir sk lungblödare troligen någon infektion eller virus det är inte farligt och ser ganska otäckt ut men lung kapaciteten eller prestationerna blir helt klart påverkade

Okej, tack för era svar.. efter att han fått näsblod så fick han stå ett tag,pga av de o sen hade han tappat en sko, men har kört han nu några ggrochhar inte märkt ngt mera att han fått näsblod, skönt

inte farligt men det kan bero på att dom blir jätte nervösa när dom tävlar det hände med vårat varmblod
Om det enbart är ett litet blodkärl som har brustit brukar det bara komma blod från ena näsborren, inte särskilt farligt. Hästar blöder t ex alltid lite efter sondning. Kommer det dock blod från båda näsborrana är det värre, detta kanske också vara ett blodkärl som gått sönder men kan också tyda på att blodet kommer från lungorna, såkallade "lungblödare" det är vanligare hos t ex galopphästar men också varmblod, har knappt hört om det hos ponnysar.
//Cecilia