Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 882 ggr
Nitro
0

Startlistor Istrav 6 Januari!

Det kommer köras två istravslopp på Årjängs Travbana nu på lördag .
Tänkte att det kanske kunde vara kul att titta lite Glad

Ponnylopp 1. 1140 m volt.
Grundlag ca 3.25

1

TALANG

1140:1

Cecilia Karlsson

2

ARAMIS III

:2

Isabell Svensson

3

HANNAS AKTÖR

:3

Lina Klang

4

WÄNGA NICOLE

1220:1

Natalie Myrén

5

RAMBO IV

1240:1

Daniel Horpestad

6

SOLKULLENS ARIELLE

1280:1

Julia Eriksson

7

BILLYJOJIMBOB

1320:1

Malin Svensson

8

CIRKUS

1380:1

Nelly Jernberg

Ponnylopp 2. 1640 m volt.
Grundlag 2.40

1

OLA

1640:1

Matilda Svensson

2

MAXIMILIAN III

Erik Horpestad

3

TROLL TWIX

:3

Tove Klang

4

HJÄRTUNGENS AMICA

:4

Marie Kristoffersson

5

TEJAS MÅNLJUS

1660:1

Mikaela Klang

6

ENETS LINUS

1820:1

Madelene Johansson

7

TURBO

1920:1

Åsa Danielsson

8

NICOLINA W.

Silje B Emilsen

9

SMEDENS REGENT

2080:1

Eilna Jernberg

10

SKÄRMNÄS PIGALL

2200:1

Rebecka Dahlén

_JonnaRoos_
0

Rebecca du har ju bara 560 tillägg, HAHA!

Nitro
0

#1 Nått fel med det ? xD HAHAHHA

_JonnaRoos_
0

Haha neisch:P

ozzkan
0

Lycka till Rebecca! Räcka ut tungan
Skriv in resultaten här med.

christ
0

Kör så det ryker gumman!

juliapettersson
0

Sktisamma om du har 560m tillägg, du vinner med halvvarvet :D <3

Miii4
0

HEJJA PIGGE O REBECCA :D

Nitro
0

Reportage kommer komma in på ponnytravet.com men jag kan ju skriva in resultaten här då.
Kat A.

1. Wänga Nicole - Natalie Myrén  2.57,0
2. Aramis III - Isabell Svensson  3.14,6
3. Talang - Cecilia Karlsson  3.17,4

Kat B.
1. Ola - Matilda Svensson  2.34,6
2. Skärmnäs Pigall - Rebecca Dahlén  1.56,2
3. Enets Linus - Madelene Johansson  2.22,6

Kan ju tillägga att kallblodsloppet vanns på 1.59 Skrikandes

linnrisedal
0

sedär ja, rebecca du blev ju 2:a trotts din 560m tillläg.. Grattis :)

_JonnaRoos_
0

Herregud, Linus gick ju jätte bra! Grattis Madde (även om du inte läser detta) hihi:D Bra becca åxå såklart:D hihi.. Kanske skulle vart med i kalblodsloppet ist:P? varu långt ifrån seger:P?

Nitro
0

Nja 10 meter efter i mål 50 m till och jag hade varit först ;P

ozzkan
0

Men tyvärr, du får läsa programet bättre så du vet när du ska lägga in stöten så att du kommer förbi innan målet är förbi. Va blev Maximilian III, vikken tid fick dom??

Nitro
0

Haha mjooo men jag gasade det som gick xD
Maximilian III blev sist på 3.01 tror jag :/

Teja-Bea
0

Finns det någon komplett resultatlista? Så man kan få se hur det gick för övriga hästar?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

fan_idole
0

1.56,2 i januari - det verkar vältränat!

christ
0

#14 Om det är Monljus du undrar över var han näst sist på 2.38.7

Teja-Bea
0

#16 okej!  Tack så mycket =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

peps
0

Varför köra en så högt premierad som monljus på travet när han inte går snabbare än 2.38.7? Dålig reklam….

DubbelE
0

#18. vad jag vet så har inte monljus gjort så många starter på travet.. och som endel av oss vet kan det ta tid för hästar att fatta vad just travet går ut på och börjar trava. det skulle inte förvåna mig om han om bara nån start eller två börjar trava fortare en så.

Nitro
0

#19 Monljus har gjort 10 starter med rekordet 2.35,9 . Men vem vet, han kanske är en snabbtravare snart :)

DubbelE
0

jodå.. för penny tog det över 15 starter innan hon ens fatta åt vilket håll hon skulle springa åt xD

Nitro
0

haha men hon är ju skitsöt också ;)
Nej jag menade inget illa alls , många hästar tar tid på sej.

DubbelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jupp hon e ju de.. o snäll. ne jag vet, endel fattar fortare.. endel är lite mer.. öhm.. seggående.

Nitro
0

#15 Nej det vet jag väl inte, men en häst med vinnarskalle har jag i alla fall :)

fan_idole
0

#24 Skall han betäcka något i år?

Tyfon
0

sen beror det ju på hur bra dom tränas åsså

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 Nej, han ska få slippa det i år, eftersom han blir ganska bråkig och det gör honom lite sliten, säger ägaren. Han ska få koncentrera sig på tävlandet och försöka gå ännu mer finfint :)

ryttarn
0

#18 Du tycks inte veta vad ett istrav är, det är TRÄNINGSTÄVLING. Just därför tar vi ut monis trots att han ligger i en tung träningsperiod och har inte varit på banan sedan tidigt i höstas. Att han då går några sekunder långsammare än sitt rekord är inget vi oroar oss för, de gjorde pigall oxå :-)

Tejas Monljus är en enormt häftig hingst, hans lugna temperament gör honnom till en fantastisk aulroundponny. Däremot tar det lite tid för honnom ibland att förstå vad saker och ting går ut på, när han väl lärt sig blir han bara bättre och bättre.

Dom som tittade på loppet i Lördags noterade säkert att Monljus startade blixtsnabt, var ikapp volten framför (20 m tilläg) efter ca 100 meter. Där hittade han dock sin träningskompis hemmifrån, Troll Twix(som inte gillade att vara nyrakad) och tyckte att det var ett trevligt sälskap som han var van vid. Vad än kusken gjorde tyckte monis att han skulle hålla ihop med Twix. När sedan Twix blev diskad hittade han en ny, lite snabbare rygg att hänga på, Nicolina W. Han avslutade sista 500 i 2.25 tempo.

Vad Monljus behöver för att förstå vad som förväntas av honnom är mer tävlingsrutin, han har de senaste åren gjort en till två starter/år vilket är alldeles för lite för honnom. I utbildningssyfte kommer han därför gå samtliga Värmländska Istrav i år så att han skall kunna nå målsättningen för året, stabila 2.20 tider. Nästa år kommer givetvis ribban att höjas, men tålamod är A och O när man tränar och utbildar en ponny. Även om Monljus inte kommer slå värdsrekord kommer han visa att han är en mycket god ponnytravare, men det kommer säkert ta några år. Få hingstar, som även är i avel, rasar ner genom tiderna. Dom har ju likssom andra plikter oxå….

Summa summarum, vi är väldigt nöjda med Monljus första vintertravtävling, en bra utbildning både för honnom och oss. Redan på lördag ser vi frammemot bättre resultat och snabbare tider.

PS. #16 Han var inte alls näst sist, han var sjua av 10 startande….

DS.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

proffset
0

#28, du skrev i en annan tråd att ni bara tar ut hästar som kan gå 2.30?

Tyfon
0

vad har en häst som inte kan gå fortaree än 2,30 å göra på banan?

ryttarn
0

#29 Till "riktigt trav" ja. Istraveserien är sk byggdetrav. Efterssom vi inte har några fungerande provlopp i värmland så använder vi byggdetraven till detta. För oss är inte byggdetrav tävling utan endast träning, se skillnaden….

Innan vi tar ut Monljus i "riktiga" ponnytravet så skall han ha stadiga träningstider under 2.30, men det ser jag inte som något bekymmer. Hemma har han redan gått 2.25 i rockard på grusväg och utan cheek(har hastighetsmätare på rockarden…), han skall bara lära sig det där med tävlingsbana nu och mer än en sparringpartner Cool

Jerker Klang,

www.isil.se

DubbelE
0

#30. kanske skaffa rutin?

Nitro
0

Det kan ju faktiskt tilläggas att banan var riktigt kass!! Ett lager med smetigt grus på 6-7 cm för att få banan att hålla . Tyvärr inte lika snällt mot hästarna. . .
Jag kan då garantera att i alla fall min ponny gått en del fortare med ett "godkänt" underlag.

amandahandersson
0

#30, mitt russ gjorde 4 starter när han gick över 2.30 (2.38 rättare sagt!!). Allting för rutin!

ozzkan
0

Sen är det fortfarande Januari! Hästarna ska vara i form runt maj- juni kanske, varför  ska dom gå under rekordet nu???

Sen att han springer 2.25 hemma eller inte bryr jag mej inte om, för det enda man kan tro på helt säkrt är när dom har visat det i lopp.

Miii4
0

#30 Visst borde dom få vistas på banorna, rutin som sagt.
Vår ena sänkte inte förrens i höstas under 2.30, dvs efter 1,5 års tävlande. Vissa behöver helt enkelt miljötränas :).

Dessutom utan bredd, ingen elit :)

amandahandersson
0

De måste vara riktigt få hästar som går rekord nu? Finns det nån som gör det? Alltså på lopp :P

ozzkan
0

Ja, på istraven gick många rekord för nåt år sen, jag var med 2005 med ponnyn Alban och jag var med i alla 4 lopp som var, han hade rekord 2.52 tror jag och han gick: 2.48(1:a), 2.45(2:a), 2.43 (1:a) och 2.42 (2:a),
Jag blev istarvs champion det året, men sen på sommaren kunde han inte ha toppform, så han gick sämre, men fick en toppform sen på hösten, enda gången jag har fått två toppformar med en ponny.

amandahandersson
0

Mina hästar skulle nog inte prestera rekord nu. Dels för att dom har vintervila, och sen satsar jag mot toppform på sommaren.

Men visst, tränar jag på vintrarna så skulle det funka. Särskilt me russet, han har en del sparat.

Nitro
0

Jag tränar ju nu , men det är mest backträning så nån toppform borde Pigge verkligen inte ha, och det märktes ju på tiden också :)

amandahandersson
0

Helt still står nog inte mina heller - dom håller på att sättas igång ^^. Jag va iaf skitnöjd förra året då dom prestera 2 sekunder över rekordet båda två i mars X)

Colt
0

#30 Vadå vad har dem på banan att göra???  Det FINNS faktiskt dem som kör för att det är kul! Är dem i vägen för dej?

ozzkan
0

#39 Nej, jag kör heller inte rekordet nu. Min har skrittat i en vecka nu. Så dom är verkligen inte i nån toppform.

Millaaann
0

"Peps" Du kanske ska tänka på att detta var i januari..tävlingssäsongen har liksom inte ens startat..hallå liksom?!

amandahandersson
0

#43, haha ;) vi kan bilda en klubb ^^

ryttarn
0

Givetvis skall det inte vara någon toppform i Januari. Som jag skrev tidigare så är Istraven träningslopp. Mycket bättre att träna orutinerade hästar tillsammans med andra än att ligga och göra snabbjobb ensam på banan.

#35 PRecis, det är i loppen det gillas, det är därför vi kör Monljus, Troll Twix och Hannas Aktör på istravet. Dom behöver banrutin så att dom vet vad dom skall göra. Många klubbar arangerar provlopp och träningslopp. Detta har vi dock inte i Värmland, då är byggdetraven helt suveräna även om handicappen kan bli lite lurkiga, men det är helt ok på träning…

Jerker Klang,

www.isil.se