Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettannonser
Läst 1844 ggr
amandahandersson
0

-06a?

Hejsan!

Det är så att jag funderar på att köpa ett russ född -06 lite senare i år, och tänkte redan nu börja se vad som finns.

Jag är på jakt efter någon helst e. Raider, Skärmnäs Pigall, Darius Roll, Parat eller Ernst Ronaldo.

Har ni nån avkomma efter någon av dessa? Finns det någon annan hingst ni tycker ger fina avkommor som ni kan rekommendera?

Vet ni nån som är till salu (oavsett stam)?

Kramar

/Amandah

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stuteri Kålmans har kvar några 06:or och den stammen de har kan man ju knappast ogilla ;)
De är efter Skärmnäs Pigall och har mycket bra mammor . Kålmans Scooby Doo (u. Busiga Berta) och Kålmans Scrappy Doo (u. Rosetta Ernst rek 1.48) . Kolla med dem! http://web.telia.com/~u49820054/

Teja-Bea
0

Våran Tejas Pegasus är efter Tejas Monljus 540. I stammen finns kändisar som Sverker och Komet som båda var bland landets bästa unghästar som ponnytravare. Monljus är även halvbror med Tejas Monita (1.50 fd. svenskt rek i monté. 1:a galopp SM)

Mamma till Pegasus är Hults Pirita. Pirita själv satte rekordet 2.21 som 3-åring. Hon gör comeback under 2007.

I Piritas stam finns Ruffsi ( mor flera bla. Hults Bonito rek. 1.47. och Hults Chikita 1.48 Båda 1:a i 5-årsmästerskap. Chikita har även Svenskt rek i monté)

Här finns även Pirat Pan's morfar Peter Pan vann SM 3 gånger! Rek 1.52,9

Grane är efter Dröm. Rek 1.56,9. Far till bla. Dröm J:r 1:a i Derbyt 1969 på 2.08,6 och 4:a i SM 1980, rek. 1.51,1. Även stoet Jenny 2167 1:a i Guldstoet 1980.

Pegasus själv fick 38p på utställning 2006. Han är mycket hanterad och är en lovande unghingst.

Läs mer på www.teja.se

Piritas far Pirat Pan har flera segrar.

Piritas morfar Grane fick travrekord 2.07,6.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

skott
0

Stuteri Trot har några 06 till salu alla efter hingsten Junisorken

Millaaann
0

Vi har en gulbrun hingst -06 efter Ernst Ronaldo.

juliapettersson
0

Darius hade 6 föl hos Stuteri Dar med jättefina ston. Men jag tror alla är sålda redan… Jag har en Darius avkomma, är helt såld på Darius Roll! :)
Annars skulle jag köpt från Kålmans. Pigall är urläcker.
En annan hingt som jag gillar skarpt är Kårsnäs Brådis, man såg ju vilken kull han hade ute på banorna -06…
Ronaldo-ungen skulle ju inte sitta helt fel heller!

Miii4
0

#0 Pigallungar, lite egensinniga ibland men otroligt kloka o mysiga (mina iaf).

#4 Vill ju ha eran lilla guling, han e snygg han ju :)

amandahandersson
0

#1, jo jar har tittat å Kålmans : ) Dom verkade superfina, och stammen var det absolut inget fel på - bra modersled är ju alltid ett stort plus ;)

#4, vad heter han? Vem är mamman? Tycker Ernst Ronaldo är en grym häst och ser fram emot att se hans första kull (visst är det nu i år??).

Millaaann
0

#7 Han heter Vikas Rondex, mamman är Rondine, hon har inte gjort så många starter men har bra löparskalle. Japp hans första avkommor är födda 06.

amandahandersson
0

#8, ja det skulle ju vara grymt att ha en ur första årskullen. Hur länge tror du han finns kvar?

Angel
0

VA?! Är det ingen som köpt Busiga Bertas föl??!!!! (Kålmans)

Märkligt. Den skulle man ha…

Millaaann
0

#9 Du kan mejla mig istället på camilla_nilsson-borg@hotmail.com, vi har inte annonserat ut honom så det är ingen som har ringt på han..

juliapettersson
0

#11, han ligger på annons på ponnytravet :O

Millaaann
0

#12 oohh jasså gör han, mer än jag visste ;) hehehe

Nitro
0

#10 Nej vad jag vet är fölet kvar iaf . Tycker också det är lite konstigt Fundersam

StuteriTrot
0

Vi har en -06:a till salu. Ett sto e. Junisorken u. Pärla ue Ripadals Jecell. Pärla är själv ostartad men har lämnat bl.a. Pärila 1,55, Pärloito 1,59, Pärlo 2,06 och Pärito 2,06. Sedan har min pappa en hingst e. Junisorken u. Lillan ue. Manfred. Lillan är väldigt nära släkt med Marco 1,46, Maraton 1,52, Marster 1,52, Martelle 2,03 och Martisse 2,05 eftersom hon är halvsyster med deras mamma och har Manfred som pappa vilket alla de också har. Min syster har ett sto också efter Junisorken med Tosca e. Ernst Mascot som mamma. Mer info om Junisorken, stona och deras avkommor finns på vår hemsida Junisorken.se

Angel
0

#14 Tänk att många av Pigges avkommor blir SÅÅ lika honom, exteriört sett. Roligt att se. Bertas föl med Polar (alla) ser ju helt annorlunda ut.

Nitro
0

#16 Ja , visst är Smurfen lik Pigall? Kanske blir en godkänd son tillslut Flört

stuteriess
0

Vi har Dumle Ess till salu, visserligen e. Bond, men han har massor med bra travare i stammen, hans mamma har flera syskon som gått under 2.00 och är e. en Peter Pan-hingst, Titan (Peter Pan vann SM flera gånger). Dessutom finns det mer Signal och Rollo i mammans stam! Avkommorna till Dulilla har inte gjort så mycket, den första, Jasmine Roll finns i Norge, Kapten Roll hos Signe Håkansson, Dacke Ess blev ridhäst. Den vi hoppas på finns hos Fanny på Bergsåker, Djinn Ess! Dumle är stor och kraftig med jättefina rörelser! En riktig "Vagabondare"!

love
0

jag har ju en 06:a från kålmans (super nova) som är efter pigall och hon är söt och mycket livlig, som det ser ut nu så kommer det bli mycket häst av henne.

Nitro
0

#19 hur stor är din efter Pigall?

russmamma
0

*20 Pigall är ju ganska stor själv så det kan ju avkommorna nedärva.

Nitro
0

#21 Jag undra mest för att jag har en Pigallavkomma själv och han är verkligen inte stor :/

ozzkan
0

#18 är inte Bond en bra travare?? Måste vaäll ha Vagabond i stammen!?

stuteriess
0

Bond gick 1.49 när han tävlade. Han var jättebra! Hans bästa avkomma på få startande är H. Calvero. Kolla på Bonds hemsida:http://www.stuteriess.com/bond.htm

Impulz
0

Jag kan ju meddela att 5 av Darius avkommor är sålda, alla som var ute på annons. Men Signe kan tänka sig att sälja den sista oxå om någon vekligen vill ha henne.

ozzkan
0

#24 jag tänkte väl det, men du skrev "visserligen e. Bond, men…"

juliapettersson
0

#25, Golfs helsyster Glad

amandahandersson
0

#11, har mailat nu ^^

stuteriess
0

Jag skrev visserligen e. Bond därför att han inte fanns med på "önskelistan"! Han är fortfarande till salu…….

ozzkan
0

Aha, nu förstår jag, gärnan kopplade inte, för jag hade för meej att han sprang bra och att han lämnar bra avkommor, själv skulle jag vilja ha just DUMLE men men, man kan inte få allt. :P

amandahandersson
0

Bond är superfin :) En riktigt fröjd för ögat måste jag säja!!

stuteriess
0

En till fin bild på Bond……

amandahandersson
0

Han är då en riktig drömhäst : )

juliapettersson
0

Dock fick väl Bond ej så bra poäng exteriört?

stuteriess
0

Munter fick bara 34 på hingstmönstring, men har lämnat bra travare och diplomston…….Man skall inte stirra sig blind på exteriörpoängen, även om det är bra med höga poäng så är inte det avgörande för hur bra dom travar!!!!! Eller hurdan löpskalle dom har. Bond har löpskalle och träningsvilja!

Edde
0

#35 Nä, man ska inte stirra sig blind på exteriör poängen, MEN en hingst på 34 poäng är verkligen risig…Det finns en anledning till varför vi vill ha hästar med en korrekt exteriör och den anledningen är HÅLLBARHET. Sen kan man (och får oftast göra) avkall på att alla delar ska vara "perfekta", men ska jag ha en häst till ponnytrav är det för mig a och o att den har en korrekt benställning, att rygg och hals har den längd jag önskar osv. Likväl som man inte ska stirra sig blind på exteriör så gäller samma sak för prestationer, en individ med en grav exteriör avvikelse kan säkert prestera mycket bra, men kan den förärva sig? Nu vet jag också att Bond lämnat mycket bra, men jag vill bara skriva dessa rader som ett tips för hästköpare i största allmänhet.

russmamma
0

*36 Jag har sett exteriört verkligt fina avelshingstar som är tvungna att gå med de mesta skydd man kan tänka sig för att de inte skall slå sig när springer, och travar dessutom inte alltid så bra. Det finns även s.k. prestationshingstar med dåliga poäng på ben,  som varken går sönder eller travar illa, så man skall inte alltid stirra sig blind på poängen heller.

amandahandersson
0

När det gäller hästköp i allmänhet kollar man ju först och främst på hästen. Om den nu hade haft världens stam, men är en liten jävel som man inte vill ha att göra med så skulle jag inte köpt den ändå.

Min shettis är e. Furunäs Porfyr, och han är mer utställningshingst men har gjort några starter på travet (min shettis har dock bättre rekord och är Furunäs Porfyrs snabbaste avkomma Flört). Mamman, Billas Viva, tror jag inte har startat, men hon ställts ut med höga poäng. Om jag hade velat ha travstam hade jag inte köpt just Juppe, men jag är så nöjd över min häst!

Mitt russ däremot har grym stam! e. Nicklas II, u. Cazzandra (som e u. Regina - samma mamma som Zabine!). Honom köpte vi inte enns till trav, han inhandlades som sällskapshäst åt Juppe. Han är lite sen i huvudet om man säjer så, men med åren blir han nog en grym travare (vi har ju sett vad Nicklas II,s avkommor åstakommit med.)

Jag var ovan när jag köpte mina första hästar, och då är man först och främst ute efter en snäll pålle.

Kom ihåg - alla hästar går att göra häst av. Hittar man världens mysigaste häst som man tror på men kanske inte har någon travstam - den kan bli kanon ändå!

Men nu när jag är på jakt efter något nytt vill jag helst ha någon med travstam (jag har ju mina speciella önskemål också - läs #0). Jag har skaffat på mig mycket mer rutin med åren, och jag har listat ut exakt vad jag är på jakt efter ; )

juliapettersson
0

"En bra häst är alltid en fin häst, men en fin häst behöver inte vara en bra häst". Flört

ozzkan
0

#39 Den var bra och sann.

amandahandersson
0

#39, haha ;) den stämmer faktiskt ^^

stuteriess
0

Edde!

Munter startade 168 gånger, tog 60 segrar, var tvåa 18 gånger, trea 19 gånger och gick 1.44,8 Han var inte halt en enda dag i sitt liv. Han togs bort när han var 24 år p.g.a. dåliga tänder! Jag vet inte om han var så risig, han hade lite grov hals och var en aning skev, MEN han hade ett underbart temperament. Och skall man diskutera exteriör, så hade varken Munter eller Hero varit godkända om inte premieringsnämnden, redan på den tiden efter påtryckning från skåningarna, sett till deras prestationer! Då hade vare sig Snäckan eller Aida Roll funnits! Tillsammans har hans avkommor sprungit in mer än 1,1 miljon!

russmamma
0

*42 Helt rätt!!!

stuteriess
0

Tack russmamma! Här en bild på Munter när han fick sitt A!

ozzkan
0

Mne det är ju så att hästarna måste få godkännande även om dom inte är "perfekta".
#42 Helt rätt

crazycattiz
0

Björksta Eddie

e. Edgar u. Björksta Jäntan

kanske vore något? en riktig charmknutte :)

DubbelE
0

de e ju snoffsans Barnbarn ju :D.. hoppas den har ärvt mycket från Edgars sida, Stålpsyket och vinnarkskallen (som edgar ärvt av snoffsan)

amandahandersson
0

#46, jo jag såg annonsen på ponnytravet.vom, såg jättefin ut och allt. Men jag ger inte 16.000 + moms för en -06a!

Edgar är förövrigt en riktigt fin hingst: ) Han tillhör ju Boden och är grymt snygg : )