Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 5016 ggr
iiirma
0

Tävla utan nosrem?

Är det tillåtet att tävla utan nosrem eller något över nosryggen? Smidigare att fråga här än att bläddra igenom reglementet!

divansson
0

Det är det väl. Sett sjukt mycke ponnysar utan så det borde man få.  Men den bakre remmen måste man iaf ha..

iiirma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jo, jag har själv gjort det, men sen hörde jag att man inte fick de. Ville bara veta säkert, så man inte blir utkörd för en sån sak.

Emmelie93
0

jag har sett många som kör utan :) så det är nog tillåtet ;)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmma
0

Har också sett många utan, men de är inte tillåtet tror jag? Vet att det inte var det för nåt år sedan iaf.

Kajhugo
0

Det borde inte vara tillåtet, för om betttet går av hålls inte huvudlaget ihop på något sätt.

Tusen
0

Väldigt troligt att ett bett ska gå av….Fast jag har också hört dessa rykten men jag tror inget på dessa. Bäst att kolla med STC. De vet.

Lise
0

#6 Kan berätta att det har hänt mig när jag jobbade på jägersro för många år sedan. Det var ett läderbett som gick av, som tur är slutade det lyckligt då hästen var stabil och inte skenade utan snällt sprang till stallet.

Kratern
0

Risken är ytterst minimal att bettet går av, men om t.ex tömmen går av vid bettet så hjälper det ju inte med en sk. nosrem ändå.

Jennie_A
0

Det finns ingen text som säger att man inte får köra utan. Dock i reglementet, §48, så finns det ett stycke som säger att måldomaren "äger rätt att förbjuda" varje form av olämplig utrustning eller anspänning.

Kratern
0

#9 Skulle tro att det gäller sån't som kan skada hästen….

Tusen
0

#7 Då kan jag berätta för dig att inom travet FÅR du inte använda bett utan järnkärna. Så ett rent läderbett är alltså förbjudet. Risken att metallen i ett bett skulle gå av anser jag vara obefintligt.

[sbergmark]
0

#11 i ett provlopp på skellefteå travet hände faktiskt det att ett bett gick av. Av metall. Så inte är det omöjligt …

Lise
0

#11 Jag vet det, men detta hände på 80-talet och då var det inte så noga med något, t ex använde vi aldrig hjälm… vilket jag idag tycker är en självklarhet, precis som säkerhetsväst.

crazycattiz
0

Visst får man tävla utan nosrem men jag ser det som en säkerhetsgrej att ha den på..

Det man däremot inte får vara utan men som väldigt många innom ponnytravet är -är en spärrgrimma när man kör med springrem, det står klart och tydligt i utrustningsbestämelserna att "springrem får endast fästas i spärrgrimma", här räcker det alltså inte med bara en nosrem…

ThereseE
0

Jag har också varit med om ett bett som gick av, vilket näst intill slutade i katastrof. Det behöver ju inte bara vara bettet som går av heller utan det kan även vara att lädret där bettet är "fäst i" längst ner går av så är man i samma situation.

Kratern
0

#15 På vilket sätt hjälper en nosrem då?

Jennie_A
0

#10 Ja visst, men den kan fortfarande tolkas på många sätt.

giffan
0

#16 Om du inte har en nosrem faller allt ner. Har du en nosrem så håller den varje bett bit kvar på varsin sida så har du större möjlighet att få stopp på hästen

Men det gäller att nosremen är satt på rätt sätt och inte bara sitter löst och inte är fäst i huvudlaget.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ThereseE
0

#16 Om det är lädret du menar som går sönder så sitter ju huvudlaget ändå kvar på huvudet om du har nosrem och du har ju lite styrförmåga så man kanske kan styra upp mot staket el liknande för att få stopp. Det är klart att det kan gå galet ändå men kanske är till någon hjälp.

Eller tänker jag galet?

ebba93
0

jag körde utan de på en av mina hästar och de va en som sa till mig, och om jag hadde de igen kunde jag bli astängdFörvånad

NathhhalieL
0

jag har tävlat min ponny utan nosrem flera gånger och ingen har sagt till mig. har även sett många andra vara utan det, har faktiskt sett nån storhäst utan de oxå :P

[sbergmark]
0

#13 det hände bara för något år sedan i ett provlopp våra lärare visade det på film för oss då det var elever från våran skola som var med och körde i provloppet.?

Tusen
0

Det gäller väl med nosrem som med all annan "säkerhetsutrustning" så som tungband, uppcheck,  slaggjord osv. Frivilligt alltså! (Alla tycker inte det är säkrare med dessa extra grejer)

ryttarn
0

Vill minnas att det tidigare var krav på nosrem om man hade raymondchek och/eller helstängt huvudlag. Men jag kan inte hitta i reglementet att det överhuvudtaget står något om det. Kanske borttaget?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

fnut
0

Jag tycker att det är bäst med nosrem för säkerhetens skull om ett bett skulle gå av t ex. Men jag kör utan hemma och ibland värmer jag utan :P

Emmelie93
0

#14 var står det någonstans? :O

~Stuteri Stenbydal~

equuleus
0

Varför vill man inte köra med nosrem för?

bea28
0

hmm… Jag skulle inte köra utan nosrem, med tanke på ifall hästarna skulle få för sig att dra i med en riktig galopp. Det är lätt hänt att man skulle dra tränset snett m.m utan nosrem…

Kratern
0

#18 Jag svarade på #15 i hennes sista mening…

Jag förstår inte hur det kan ha någon betydelse ifall man har en nosrem, om lädret till tömmen eller sidstycket går sönder.

giffan
0

#29 Aha… uppfattade inte det.

Men något jag kom på mig själv nu när vi tävlade var att de hästar jag har, som går med spärr grimma, inte hade någon nosrem. Har inte ens haft en tanke på att vi kört dem så. Antagligen för att jag tycker att det blir knöligt mkt att ha i huvudet på en shettis.

Däremot om de har helstängt har jag nosrem, för att inte ögon lapparna ska kunnas dra bakåt om hästen ligger på.

Sen en annan fundering ang nosrem. På ett ridhäst huvudlag, där nosgrimman sitter fast under huvudlaget. där har man juinget som håller ihop om bettet skulle gå av. Förstår någon hur jag menade?

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#30 Det finns ju många olika sorters träns när det gäller ridning, det finns pullmangrimma, Achengrimma och remont grimma tex som är de vanligaste.

Achen grimma kan du rida med 2 st remmar , en som spänns ovanför bettet och en som spänns under bettet, remontgrimma udner bettet och pullmagrimman är ju den som går i kryss.

På bilden en Achen grimma (träns) utan den nedersta nosremmen

VeronicaP
0

Här kommer ett likadant träns med den nedre nosremmen på också

giffan
0

#31 Jo jag vet hur de ser ut, men de sitter inte fast i sidostyckena, så som en nosrem gör på travhuvudlag, alltså har de ingen funktion alls om bettet skulle gå sönder. det var det jag menade.

~ Anneli ~ 

bea28
0

#33 men hela nosremmen spänns ju ändå fast i tränset, så även om bettet skulle gå sönder skulle inte tränset glida av…

giffan
0

#34 ja den sitter fast i nacken, men fyller ingen funktion mot bettet.

men om du spänner en nosrem så går den genom ögler i stolparna på ett travhuvudlag, och då blir det ju att remmen spänner åt över nosen om bettet skulle gå av och du har kvar tömamrna i bettringarna…

Någon som förstår hur jag tänker??

~ Anneli ~ 

giffan
0

#34 ja den sitter fast i nacken, men fyller ingen funktion mot bettet.

men om du spänner en nosrem så går den genom ögler i stolparna på ett travhuvudlag, och då blir det ju att remmen spänner åt över nosen om bettet skulle gå av och du har kvar tömamrna i bettringarna…

Någon som förstår hur jag tänker??

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

Men en nosremm på ett vanligt träns sitter jju också fast och har du den undre nosremmen så håller det fast klart mycket bättre än ett travträns nosrem

Jag har varit med om när jag har ridet att en tygel har gått sönder och då har man ju bara lutat sig fram och tagit tag i bettringen och fått stopp på hästen på det viset inga problem alls, likadant att man faktiskt stannar sin häst med röst, säte och ben , blir tyngre i sadlen , hästarna är ju faktiskt väldigt vana att man rider med säte och ben och nästan ingen tygel utan väldigt mjuk hand.

giffan
0

äää strunt samma. Ni förstår inte hur jag menar…

Om låt säga bettet går av när man har ett rid träns, så blir ju bettet att åka ur munnen och då är det inget som håller fast sidostyckena. Då har man en tygel i varje hand, och drar man då så har man bettet uppe i handen, en del i varje tygel…

Har man däremot nosremmen på ett travhuvudlag, så gör ju det att om bettet skulle gå av (i hästens mun) att om du drar i tömmarna så sitter allt fast i nosremmen, och du får en viss broms effetkt därifrån…

Förstår du då hur jag menar??

Värdelös på bilder men ska försöka göra någon till i morgon.. där man kan se hur jag menar

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

FAst bettet är ju av i vilket fall som helst och det kan vara meningslöst att dra det , hänger kvar ja men har det gått av så kan det likaväl ramla ur munnen och hästen kandra iväg ändå ;-)

stallnysater
0

någon som kollat med SPTF hur det ligger till med nosrem?

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

VeronicaP
0

#40 Jag har ju sett storhäst tävla utan nosrem så det borde ju vara tilllåtet då kan man ju tycka …

NovaRoll
0

Nosrem skall vara anspänd

Kratern
0

#42 Ja, men frågan var om man fick köra utan… självklart ska den vara anspänd OM man har en.Flört

NovaRoll
0

Har blivit tillsagd av ek.kontrolant att nosrem skall vara och plockade över från annan utrustning för att få starta….

Kajhugo
0

#38 Jag förstår dig och håller med dig ang travträns, en rätt isatt nosrem håller sidostyckena på plats.

Mandah
0

Är det inte så att man måste ha nosrem om man inte har uppkäk, och sen kan man vara utan om man har uppkäk. ;)
Så har jag hört iallafall :P

stallnysater
0

#45 Du är ju ekipagekontrollant…. Du borde ju veta vad det står om just nosrem, eller? Behöver man ha det? Inte för att vi tänker köra utan…. men det är ju flertalet som som gör det….

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

ElinPettersson
0

#6 Jag har varit med att ett bett gått av, som tur var det inne i stallet eftersom hästen hade en tendens att vara lite pigg :) Det var ett metallbett med D-formade ringar där ringen böjdes upp och lossnade från bettet. Det är väl inte det vanligaste att ett bett går av men det kan hända.

Jag änvänder nosrem, men jag förstår inte varför det behöver vara en regel. Kan väl vara bra, eller inte. Vet inte hur det är :)

Tusen
0

Att ett bett skulle gå av innebör ju att det är ett dåligt eller utslitet bett. Som kusk/tränare är du skyldig att se till att ha hel och fräsch (ren) utrustning. Det står i reglementet. Alltså går bettet av har du brustit på den punkten. Nosrem finns det inga krav på idag.

giffan
0

#49 Man kan inte alltid se på ett bett om det kommer att gå av. kan vara brister i bettet från tillverkaren som inte syns.

Tror inte någon skulle vilja använda ett bett man räknar med kan gå sönder frivilligt.

~ Anneli ~ 

ElinPettersson
0

#49 Det bettet såg nästan nytt ut och INGEN skulle sett att det var påväg att gå sönder. Finns ju vissa fall, men inte alla :)

Kajhugo
0

Enligt stpf regler ang huvudlag står bara "Hästens huvudlag skall bestå av läder eller annat icke elastiskt material. Det skall vara behagligt för hästen samtidigt som körsven/ryttare har full kontroll".

danna
0

det är så sjukt å plocka bort en säker het som ej väger eller sitter i väge men det kan ju vara svårt å för stå när man ej har varit med så länge eller i en olycka.   

nosrem  alltid,,,,

Emmelie93
0

#53 man brukar plocka bort den pga att hästen HATAR att ha den på… ;)

~Stuteri Stenbydal~

Tusen
0

#53 Man kan tycka så om man har en häst som inte bråkar kring en sådan detalj. Alla har ju inte slaggjord på eller säkerhetsväst när man kör heller. Inget av detta kan tyckas vara till någon skada eeler obehag, men vi är olika och även hästarna. Använd om du vill - låt bli annars. Valfrihet - det gillar jag.Flört

Tusen
0

#50 Tror inte heller att de flesta vill köra med trasiga grejer. Ändå är det folk som gör det. Dåliga selar och sulkys förekommer i både stortravet och ponnytravet och folk bestraffas för det varje år. Så nog finns det folk som slarvar med att gå igenom utrustningen innan tävling.

giffan
0

#56 Men så som du skrev inlägg #49 så tolkade jag det som du menade till den du svarade.

~ Anneli ~ 

Kajhugo
0

Har frågat sptf ang nosrem och "Det finns inga regler vad gäller nosrem , men den ses som en säkerhetsårgärd och rätt isatt fyller den en viktig funktion".

Duffismylife
0

Om det inte är tillåtet så skulle väll ändå ekipage kontrollanten köra ut en.! säskillt om man tävlar flera ggr . Dom märker ju oftast andra små saker.

jag ska köra en shettis nästa år utan.

Kajhugo
0

#59, se #58, det finns inget i reglementet som säger att man måste ha nosrem, dock håller en rätt isatt nosrem sidstolparna på plats.

se #52 gällande utrsutning och huvudlag

Tessma
0

Man behöver ju inte ha nosremmen hårt spänd. Jag har ganska lösa nosremmar på våra ponnyer då jag lärt mig det hos en travtränare. Har dem så stora att jag inte knäpper upp dem varje gång utan har två fingrar i bredd. Sedan har vi huvor på några av våra och sätter huvans gummiband i nosremmen om vi inte har spärrgrimma.

Skulle aldrig köra utan nosrem då jag suttit bakom en häst som skenade när bettet gick av. Ett helt nytt bett dessutom.

danna
0

hattar hästen den

ska den tränas med det

det är en säker het

den ska sitta på alltid från men tömkör..

ellinorrasmusson
0

# 62, det är väl ännu mer säkert att köra utan om hästen hatar den? Vem vet vad hästen gör annars?

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Belindaa
0

Endel hästar hatar verkligen slaggjordar, och det är en stor säkerhet enligt mig och jag kan inte förstå hur endel väljer att köra in sina hästar utan slaggjord.
Men i alla fall så är det en endel hästar som verkligen ogillar det, och när de körs med slaggjord börjar slå som galningar, ställer till med helt galna saker.
Det är inte alltid bäst att träna en häst med den eftersom att konsekvenserna kanske nog skulle bli större än att helt enkelt låta bli att använda slaggjord.

Inte för att jag hört någon bli så galen med nosrem, men du fattar vad jag menar Flört

giffan
0

Fast om man kör in hästen med slag gjord så hävdar jag att det går att lära dem med det som med allt annat. Låt den alltid sitta på selen så är det som vilken utrustnings detalj som helst. Så även nosrem.

~ Anneli ~ 

Kajhugo
0

#62 Rätt i satt bör den inte störa

#62 Håller med jag, det är en vanesak, sen teror jag inte att en rätt påsatt slaggjord stör. Den skall inte vara så hårt spänd att den stör hästens aktion och inte heller så lös så den ligger och "slår" på hästen.

VeronicaP
0

#66 Fast vi har testat med slaggjord på en av våra flera gånger och hon slår värre än värst och blir farlig att köra faktiskt , så då är det säkrare att köra utan .

Vi har slaggjord på vissa och vissa har inte det , tror nog att vi måste lära oss att alla hästar är olika individer och måste behandlas som det också ..

giffan
0

Jo klart att de är olika individer, men så är vi människor oxå, och vi får lära oss att rätta oss efter vissa regler.

Jag hävdara att alla hästar kan gå med slag gjord, om man lär dem det från början. Är säkert knepigare att lära dem det om de redan har slagit och sen sluppit gjorden… men om den sitter där från början så handlar det endast om att vänja dem vid det. precis som allt annat.

~ Anneli ~ 

palomia
0

#68 Jag håller helt med dig. Det brukar vara i dessa lägen som man säger att han/hon som aldrig slagit innan… Det räcker med en gång för att både kusk och häst riskerar att aldrig köra/bli körd igen. Om dom dessutom slår med slaggjord och inte "behöver" ha den skulle inte jag vilja sitta bakom än hellre sätta mitt barn bakom den hästen. Jag ser det som en ren livförsäkring och tror inte att om slår för att den sitter där utan att den är fel ditsatt.

Belindaa
0

#66 Men endel hästar stör sig ju faktist oavsett hur den sitter, så är det bara.

Klart man ska köra in med slaggjord. Som jag skrev tidigare, kan inte förstå hur man kan skippa det!

GranoStall
0

Å andra sidan är det inte så många som sätter slaggjorden så att den gör någon nytta. På russkriteriet i år hade många slaggjord men jag såg bara en som hade satt den så att den gjorde någon nytta.

//Cecilia

ryttarn
0

#70 Ska nog erkänna att jag tyvärr ofta "slarvar" med slaggjord på de russ som är "ljus" från början. Är dom lite stökiga under inkörningen är slagjorden given. Tror inte jag är ensam om det men håller med dig i princip.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kajhugo
0

Kör in alla med slaggjord oavsett hur snälla dem är, fortsätter dem att sköta sig tar jag bort den i långvagn men har alltid slaggjord i sulk.

Nitro
0

Jag är nog lite slarvig med mina egna inkörningar, är dem snälla glömmer jag ofta slaggjorden.
När jag kört in hästar åt andra är det däremot alltid slaggjord, och innan hästen åker ifrån mig ska den acceptera allt sånt.

giffan
0

Men hur vet man att hästen alltid är snäll??

Det är ju som att inte ha bilbälte och säga "jag krockar aldrig"

En dag händer det… (lät som en reklam jag sett på tv…)

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#75 Jag kör faktiskt alltid in med slaggjord på mina , men det har ALDRIG funkat på denna hästen faktiskt , så är det bara och jag har försökt , flera gånger men när de håller på så att de går om kull , håller på knäcka det mesta , ja då får det faktiskt vara för min del , allra helst när hon inte gör något utan slagjord …

Vi tar också av gjorden på många och hingstarna som ska visas fram på bruksprovskörning måste lära sig att gå utan slaggjord då man inte får ha det på dem när de gör bruksprov …

Kajhugo
0

#76 Då jag är novis inom avelsarbetet så undrar jag varför en häst inte får ha slaggjord på sig när den går bruksprov?

VeronicaP
0

#77 Därför reglerna är sådana , vet faktiskt inte varför det är väl att hingsten ska ha så gott temprament att den inte slår när man kör eller nåt ..

Kajhugo
0

#77 Okej, bara "därför" Flört, nu blev jag genast mycket klokare…

Låter gammalmodigt tycker jag, tur jag inte har några avelshingstar så jag behöver tulla på säkerheten. Å andra sidan körs mina utan slaggjotrd i långvagn men aldrig i sulk, så då får jag väl välja långvagn om det jag skulle visa ponny.

Hur fungerar det på de travhingstar som får godjkänt på bruksprov via travtävling, kollas de att de kört utan slaggjord?

VeronicaP
0

#79 Nej det gör de inte , jag vet på shetland så räcker det att dehar klarat kvalet så räknas det som godkänt bruksprov , vet inte om det är samma för russ..

Vet att det har varit upp om att man skulle få ha slagjord men , men de tillät inte det , tror faktiskt att de vill att hästarna ska vara så säkra att köra typ. Fast jag menar det är inte alltid en häst slår för att vara elak den kan även slå om den är busig .. kan vara väldigt vanligt tex när man rider dem , men sen så tycker ju jag eg inte att hingstar är värre än sto om jag ska vara ärlig.Oskyldig

Kajhugo
0

#79 Jag håller med, det behöver ju inte betyda att hästen är dum, en häst kan bli rädd, även den säkraste, och en häst kan "bralla" eller slå utav glädje.

Så en regel som lever kvar utan eftertanker… tycker jag det verkar som… men jag behöver inte bekymmra mig då jag knappast kommer köra bruksprov… men tack för förklaringen.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.