Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1472 ggr
StallBakhet
0

Hårt bröd = dopning?

Jag har sen väldigt länge fått information om att hårt bröd är dopning för hästar. Stämmer det? Gäller det allt sorts hårt bröd?

Förr gav man alltid hästarna hårt bröd och morötter - det var ju som godis.

Är det någon som kan lite mer om det här och kan dela med sig av sina kunskaper?

AnnaLundin
0

Hårt bröd innehåller väl i princip samma saker som vilket fodermedel som helst till hästar, dvs säd i olika former. Läs innehållsförteckningen, men i normalfall har jag mycket svårt att tro att det skulle vara något doping i det.

Doping är när man tillför substanser som skulle kunna påverka hästens prestationsförmåga åt ena eller andra hållet.

StallBakhet
0

Vi satt i stallet och diskuterade just detta fenomen med hårt bröd och hade en teori att om det är hårt bröd från en tillverkare som gör många olika sorters hårdbröd så kan det ju hända att det slinker med otillåtna substanser som ex vallmofrö när de gör vanligt hederligt hårt bröd?! Vi vet inte men det var det närmast vi kunde komma.

ozzkan
0

Vi ger hårt bröd till hästarna som godis, dom tycker om det. Har aldrig hört att det skulle vara doping.

AnnaLundin
0

#2 Vanligt vallmofrö är nog ingen fara, det är särskilda vallmoblommor som innehåller opium… Så jag skulle tro, obs tro, att du går ganska säker på den fronten, så länge du inte ger kilovis med vallmofrön…

StuteriSolo
0

Vanliga vallmofrön som används på bröd är doping, så hårdbröd med vallmofrön är ju inte så bra då… Jag vet inte hur mycket vallmofrö som behövs för att det ska ge utslag, men det är någon som blivit fälld för doping för att det fanns rester av vallmofrö i fodersäckar eller var det nu var, så det behövs nog inte några mängder

jessssica
0

Det fick jag höra när jag gick på travskola, men att det var Leksandsbröd som hade nåt sånt i sej.Räcka ut tungan

Nitro
0

Jisses, mina får hårt bröd i maten varenda kväll :S

JMax
0

Vallmofrön och sesamfrön innehåller ämnen som är otillåtna men sen vet jag inte i vilka mängder.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

ostsiv
0

jag vet inte om det är doping men jag tycker det låter konstigt att det är doping bara för att man ger sin häst hårt bröd.Fundersam

Ylva_Sundbyholm
0

jag hart hört en gång i tiden att många va rädda för att ge hårtbröd till sina hästar för att "bagerierna" kan ha haft andra degar som innehåller kanel i samma bunkar och att då kanelen skulle vara doping. vad ja förstog då så krävs de väldigt lite kanel för att en häst sak bli dopad..

dock är det här absolut inget ja har vetenskapligt bevisat, ja vet inte ens om det är så att dom blir dopade av kanel.