Sanningen om betfor!
I en annan tråd (den här) skrevs det påståenden om att betfor inte är lämpligt som hästfoder och att det skulle fastna i hästens tarm och hålla kvar slaggprodukter.
Eftersom jag är en vän av ordning så har jag bett att få detta kommenterat av en människa som har ett STORT kunnande om hästutfodring och hennes svar var följande:
**"Du får väl påpeka att betfibern är en jättebra lättsmält fiber för hästar som faktiskt kan ersätta hö. De snälla tarmbakterierna trivs extra bra med betfibern. I betfor har man lagt till melass och fått ett högre energivärde. För fånghästen är betforn trots sitt melassinnehåll ett tryggare fodermedel än tidigt gräs. Betfor innehåller inte fruktaner eller stärkelse.
En del debattörer kanske avser betfors relativt höga kaliumhalt (som dock kan vara lika hög i hö från gödslade vallar). För en frisk häst är det inga problem. För en njursjuk häst ska man vara försiktigt med både natrium och kalium."**
Så nu vet vi hur det ligger till på den fronten och kan fortsätta att avfärda skrönor liknande de ovan!
Vad skönt att läsa, för våra hästar älskar sin betfor.
Vi har nu på senare tid fått problem med foderstrupsförstoppningar, som troligen orsakas av betforn. Så vi har tyvärr fått slutat att ge det, och har på så sätt fått slut på problemet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#2 Har ni haft den ordentligt blötlagd då?

Tack Anna för att du fick rätsida på den frågan!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Enda nackdelen med betfor är väl allt socker..
Mina två fånghästar har bevisligen blivit bättre (inga återfall) sen jag slutade med betfor. Det får man ju tolka som man vill…

Jag har i alla tider gett våra hästar betfor och havre men så fick vi in ett varmblodssto i stallet som fick både foderstrupsförstoppningar rätt ofta samt korsförlamning. Vi tog då per omgående bort betfor och gick över på färdigfoder på henne samt att vi portionerade upp måltiderna på ett annat sätt. Då höll hon sig pigg och slapp både förstoppningar och förlamning.
Vi ger fortfarande betfor och havre åt övriga hästar, förutom dem som inte klarar av att äta havre.
Ja vi har den ordentligt blötlagd + att vi har gett ½l extra vatten på maten till dem som visat tendenser att få stopp i halsen.
Vi har även noga kollat tänder och uteslutit magsår och ev stress…
Och när vi slutat ge dessa betfor så har stoppen slutat…
Nu tänker vi inte vänta på att nästa får det, så vi slutar med betfor till alla ist..
Har annars använt betfor i många år till mina hästar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

vi har ett varmblod som fick foderförstoppningar av betfor fasst det slutade när vi slutad med betfor.. :P
Skönt att få läsa denna artikel. Min Mira älskar betforn och det är såå bra att blanda med den "torra" maten som tex. kraft sport som hon får.

Fast många hästar som får foderförstoppningar får det just av att de är för hånga när de får maten , det kan hjälpa tex att man lägger saltstenen i krubban så de får det svårare att komma åt maten, sen är det inte heller bra att blöta maten allt för mycket få hästar har ju ingen naturlig salivutsöndring utan får det när de tuggar maten och är det då för blött så tuggar de inte på samma vis ..
Jag har alltid gett mina betfor och aldrig är det någon som har haft några problem av det men däremot hel havre har jag ju haft en del som satt i halsen just för att de är så hånga …

min 2½ åring tål inte betfor..hans klåda förvärras jätte mycket av det och regn.