Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1480 ggr
tindradar
0

Magproblem ?

Hej !

Undrara om det är nån som vet va mitt russ kan ha för fel ? "/

det är ju absolut nå me magen då hon har mkt "gaser" å skiter löst (svansen är helt omöjlig just nu ) . hon har blivit lite hängigare, å sen har hon fått som små skorpor på benen"/ å sår på benen kan väl få genom magproblem ?

Mamma å jag har funderat på om de skulle kunna vara när hon går å äter dom småsmå grässtråna som finns kvar och får i sig massa jordbakterier , då shettisen oxå är dålig i magen "/ eller han de va för mkt protei på t.e.x. höet ? "/

StuteriSolo
0

analysera höet, är det fler hätar som är dåliga i magen beror det säkert på något i fodret. snabb övergång, nytt parti, litet fibrer….

[Russ-park]
0

Hej.

Kolla för mask - ge bara mycket  hø och vatten + jästkultur - om möjligt bytta mark / fold till 0-gräs.

Symtomen är möjligt början på ´vind / jäst-kolik´ med stor risk för fång - grässet är stresset och producerar för mycket socker pt.

( * 1 enig )

Kolla ditt hö, men det är ofte grässet på denna årstiden.

Du muste reagere snabt !

Hälsning bj

tindradar
0

#1 , #2 . tack får ta och kolla upp allt nu så fort som möjligt. Men det på benen vad kan du komma ifrån ? "/

[Russ-park]
0

Hej.

På benen: Fukt - svamp - ( rain scall ) ( ? )

Om du ordner till magen då försvinnar detta säkert också. ( ? )

bj

bea28
0

#3 det där på benen låter precis som mugg. Vad muggen skulle bero på vet jag inte, men här

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2858

står det lite info.

Till TS: Tycker att du borde ringa en veterinär och fråga. Dom kan sin sak, och att ringa kostar inget. :)

tindradar
0

men mugg sitter väl i karlederna ? :P det där är nästan så man tkr att de sitter som på senorna ? "/

bea28
0

#6 iaf på infosidan jag la upp står det att mugg kan sprida sig o sätta sig på skenbenet o kallas för rasp…

hur som helst borde du iaf prata med din veterinär, så kan ni prata om hur du ska göra för att hästen ska må bättre :) det är svårt för oss andra att vet a då vi aldrig sett hästen eller pratat med dig irl.

savrarpstuteri
0

Vår Zizzi Z har haft lätt för att bli dålig i magen och vi har alltid letat sk. ängshö som inte heller varit gödslat och då har magen varit "torr".

Minsta lilla kraftiga hö så har hon fått sådana problem som du beskriver ovan.

[Russ-park]
0

Hej igen.

Akta också på sandätning - kan ge diarre - jag har ett sto pt. med de symptom, och hon skall ha linfröskallar ( loppefrø i dk ).

Hälsning bj

MagganS-B
0

Om det är geggigt där dom går och är lösa i magen så blir det förr eller senare en massa saker på benen också, mugg, rasp m.m. om det inte är så att det skvätter upp när hon bajsar och sen fräter. Tvätta av benen och torka torrt ordentligt. Magproblemen beror säkert på att dom äter en massa dåligt visset gräs och får i sig smutsig jord. Diarsanyl pasta brukar hjälpa om magen är i obalans, finns på apoteket!

[Russ-park]
0

#9 Vi fik testet en blodprov i England och det viste sig att våre bandmask - faktor 0,6 är högt, men Anja hadde faktor 2,0.

Symptom: Periodisk lös mage, periodisk ( bara lite ) kolik, vandigt flöde och lite otrevlig.

Mvh. bj