Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 975 ggr
iiirma
0

Mätning av ponny

Vilka åldrar är det man måste mäta dem nu igen? 3,4,6 och 8 har jag för mej. Jaja, han är 4 nu iaf och jag måste väl mäta honom innan tävlingarna börjar? Eller kan man starta en gång och mäta sen, eller hur fungerar det? Han var 126,5 cm som 3åring.

amandahandersson
0

Man måste mäta innan start, så vitt jag vet. Och han måste mätas som 4-åring också om han är 126,5 som 3-åring.. Om jag inte minns fel?

Ylva_Sundbyholm
0

Du måste mäta som 3,4 och 8 åring. Om hästen är över 124(tror jag) som fyra åring måste den även mätas som 6 åring.

iiirma
0

Ja, mätas måste han ju iaf.. han var ju rätt så stor :S hoppas han inte växt alltför mkt! ;)

VeronicaP
0

det är 5 cm från gränsen så är max höjden för Kat B 130 så får ponnyn vara 125 cm så slipper man mäta om den som 6 åring..

DubbelE
0

jag komemr få mäta min 2½ åring varje år alltså :S.. han e redan 128 i mkh..

Teja-Bea
0

Du måste mäta hästen vid 3-4 och 8 års ålder. Ponnyn slutmäts vid 8 år. Om hästen är under 125cm vid mätningen vid 4 års ålder så behöver den inte mästas som 6-åring. Men måste alltså fortfarande slutmästas som 8-åring.

Samltiga hästar SKA ha hästpass och fråm 2008 (??) ska alla även vara shipmärkta.

Mina föräldrar är ID-kontrollanter, mätmän  och shipmärkare om någon behöver hjälp.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

AnnaLundin
0

#6 Alla ponnyer måste inte vara märkta, däremot de som nyregistreras hos SPTF och de som ska slutmätas.

(jag är ID-kontrollant och chipmärkare - missade tyvärr mätman-utbildningen pga att jag födde barn dagen före….)

ryttarn
0

#7 Hur fixar man utbildning för mät- chip- och id-? Skulle vara ganska praktiskt att ha då det är ont om personer med alla tre behörigheterna i norra värmland….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

AnnaLundin
0

IDkontrollant och chipmärkare kan utbildas via rasföreningar och liknande - kontakta Svensha hästavelsförbundet så tror jag de kan hjälpa er att komma igång.

Mätmän är det nog värre med. Det utbildades ett gäng förra våren för att fylla ut luckor. Innan dess var det MÅNGA år sen senaste utbildningen. De vill, av någon anledning, inte ha så många sådana… Jag tvivlar på att det blir fler såna kurser inom överskådlig framtid. TYVÄRR - hade gärna gått en själv…