Fega hästar?
Låt mig få presentera Colt, Colt är sveriges fegaste gotlandsruss, Colt anser att allting utanför hans hage är läskigt! han anser att allting har huggtänder och älskar att äta upp små russ! Colt ägnar ungefär 70 % av tiden vi tränar på att titta och slänga sig för alla "läskiga" saker i diket/vid sidan av vägen. Colt reagerar på läskiga saker genom att A: Slänga sig åt sidan, B tvärnita C ställa sig på bakbenen D slänga runt.
Någon som känner till detta fenomen? Är det inte lite typsikt valacker? att vara fega och mesiga? Någon mer som har en liten fegis hemma i stallet?
På vikas stuteri finns också en fegis, vid namn Bonzon fast han börjar mogna, men det tar tid.. :) hahah
jaa jag har nog sveriges fegaste,olydigaste,vildaste kat a ponny valack vid namn rovalds zorkan.några dumheter 1,hoppa rakt upp i luften när det kommer ett sto2,slå3,stegra4,skena så fort det går4vara så olydig som möjligt5hoppa över staket med sulky6sätta sig på stubbar….nu kanske ni tycker jag är SJUK som faller för denna shettis,det tycker jag iaf nästan att jag är men det är nått som stämmer så bra överräns med mig

öhm.. jag har dåra örebros fegis, Ventil, Soptunnor! Gröna, äkliga monster med stora huggtänder som bara väntar på att sätta tänderna i en liten söt ponny. även nedfallna björkträd är stora anakondor.. även monster i dikesform och småsten är inte heller ovanligt.. det måste endå vara en 12 årig ponny som aldrig kommer växa upp. men han e helt orädd för "normala" grejjer.. som prassel i buskar, paraplyn, flygande plastpåsar, o allmänt skrot.. det är inte farligt.. men allt annat.. ujjujjujj

#0 Hmm.. Nej mina har bara "på vägen hem-syndrom". De släpar benen efter sig och tycker att det är såå tråkigt att behöva trava, men när man vänder hemåt, då jädrar!
Försökte ändra det här beteendet hos en av dem, och nu springer hon som attans mest hela tiden..! XD

Jag håller inte direkt med om att det är typiskt valacker, min ponny kan bli rädd för konstiga skuggor och liknande men det finns inget som han aldirg skulle passera så länge jag följer med honom förbi.
Har ni möjligen tänkt på att även hästar kan ha synfel? Det kan faktiskt vara så att dom ser konstiga skuggor m.m. Det finns faktiskt stora travare som tävlat med glasögon! Det behöver inte alls betyda att hästen är feg…..

Vet ni vad?? Ingen av mina ponnyer skulle komma på tanken att göra sånt! Eller ja, "på vägen hem-syndrom" har ju förstås Sune ibland, men inte så mycket
Och han är valack!
Hyper skulle DÖ av skam om han skulle bli RÄDD för något! Citat Farmens Hyper:
"Ja menar hallå! Världens snyggaste, bästast, störstaste, modigaste hingst som alla beundrar kan ju inte vara rädd för något! Då är han ju inte Kung!"
Hehe, det är min ponny det! Kan nån gissa vem han syftar på?

#7 Jag har funderat en del på detta med synfel på hästar. Vi har ett 15 årigt sto, Driffi, som inte går att köra när det är lite mörkt. Inga problem i världen på dagtid, samma väg i sen skymning eller mörker blir hon stressad, blåser upp sig och kan plötsligt dra rakt ut i skogen. Går någon av oss med henne frame vid huvudet, eller om jag konstant pratar lugnande med henne, då går det bra. Jag har fått för mig att hon har dåligt mörkerseende, därför undviker vi mörkerkörning med henne.
Flera av våra hästar har varit livrädda för sin egen skugga när dom kommit till oss. Jobbar man lugnt och stilla och bygger upp ett förtroende har det dock löst sig för alla hittils.
Vore intressant om det är någon som kan lite mer om detta med hästars synfel. Låter ju väldigt rimligt.
Sen skall man känna till att en häst ser världen på ett helt annat sätt aän vad vi människor gör. En häst ser i bilder, nesta gång hästen kommer till samma ställe matchar hästen minnesbilden av hur det såg ut ssist, differenser mellan bilderna är instinktivt en fara. Detta gör att det som för en människa är samma ställe från två olika håll, för en häst är två olika platser.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

ville har inte synfel skulle jag tro.. han har bara sina "speciella" dagar, då ville är en pessimistik humörhäst som ibland vill inte, o ibland vill en aning för mycket vad benen förmår.

#5 haha jag känner i gen det där! ;) haha och något synfel har han defenitivt inte eftersom alla dessa läskiga saker bara är läskiga på ditvägen! ;)

Min ponny är väldigt osäker..varje gång man kör själv så är ALLT så himla farligt! har han sällskap är han hur lugn som helst!
:P

Odena är bara rädd för Hundar och joggare… Värst var det väl när det kom en joggare med en hund på vägen då Odena kastade sig ut i diket och blev, jaa helt vild med ett annat ord… Fast havre baken kan också vara otroligt farligt… hon åt inte havre på flera dagar när hon var rädd för den… Kunde inte ens gå när den…
Cocks min shettis är rädd för nästan allt men farligaste är nog bilar, spec vatten bilen på banan….

Min är likadan som Colt. Ibland är även ryktborstarna ofantligt läskiga! Och köra ensam när han har stått är inte på tal om…

När Karamella hade vilat och vi skulle ut på vår första ridtur gick det inte så bra :P Hon var så pigg så hon letade efter saker att bli rädd för ett litet löv kunde vara ett monster med stora huggtänder och jätte läskig !! hahah

Effi hon är rädd för selen o sadel o allt som är på ryggen :S men sen så gillar hon inte hundar men e det många som inte gör det?
sen blir hon ju självklart sur när man drar jorden o sen biter hon gärna brorsan på 2 år. Gäller bara att va hård så blir hon snäll som ett ljus sen=)

Mina hästar är faktiskt ursnälla med allt egentligen, men när Dolly får syn på en soptunna ( inte en sån där vanlig grön), en sån där gammal i stål, dåå jäklar ;P
HAHA vi har två i stallet. Men det är kul med lite action när man rider/kör tycker jag :)

Jodå, har två sånna odågor, mor o son, o det växer inte bort…..Tur att man har en som är lugn o snäll som kan ta täten…men som sagt bara när man kör bortåt, när man har vänt hemmåt går det så bra så, men lite fort kanske.

Han är bara sådär busrädd ibland.. annars inte..
#5 så var min också.. jättepigg och himmlans bråttom hem men inte annars eller.. :P fasst det går bra nu då..
du, det är INTE typiskt för just valacker ! övning ger färdighet, ha tålamod, han mognar :)

mognar? min valack är 12 år o inte sjutton tycker jag att han e så värst mogen.. mer omogen en mitt andra russ på 2½ (också valack).

Säger det samma som emma MOGNAR? HAHa :P Colt är 7 bast i år! lär vara lika fånig när han är 25 också ;)