Fri handicap
Meningen är ju att penninghandicapen ska kompletteras med fri handicap, när rekordhandicapningen ska tas bort. Och det är det ju beslutat att den ska göra, alldeles oavsett vad vi anser om det - såvida beslutet inte rivs upp (hur nu det skulle gå till).
I tråden STC om ponnytravet skrev Edde följande om fri handicap:
"Fri handicap innebär att någon i klubben distanserar ponnyerna efter "eget huvud". Ponnyn ska ha gjort en godkänd prestation senaste 6 veckorna och inte ha halvrad. Det är en förutsättning att loppet skrivs ut med en tidsintervall (eller om vi blir förbjudna att använda tid - penninggräns) annars blir hela loppet distanserat efter långsammaste/ lägsta prissumman och det kan bli massor av tillägg. Du kan som handicaper gå efter ex, bästa tid senaste fem starterna och det tilltalar mig. En nackdel blir att ponnyn inte kan starta veckan före detta lopp, arbetsmässigt behöver det inte bli så tungt som positive Ruter förutspådde, du tar fram underlag på ponnyerna via datorn och handicapar efter bästa tid. Det har varit så att banorna lagt anmälningstiden för fri handicap tidigare för att anmälarna ska kunna se preliminära listor och utifrån dom bestämma om man vill starta. Vet ej om detta är ett måste.
Jag tyckte det var en bra förklaring av det hela. Men frågan är ändå hur man har tänkt att det ska fungera, just för de långsamma ponnyerna som lyckats peta in en del pengar på kontot genom lång och trogen tjänst? För att de ska kunna komma ifråga för start i fri handicap måste de väl ändå gå ett antal penninglopp, där de kommer vara ohjälpligt jättesist? Eller har jag missförstått det hela då? (jag är, ärligt talat inte så bra på det där med halvrader och grejer heller… Har ju aldrig behövt fundera på sånt
)
Och sen, som sagt, måste det väl finnas någon begränsning för vilka som får anmäla till resp fri handicap-propp, eller? Jag menar, det vore ju lite trist om min "exempelponny" (3.12 / 8.000 kr, också den nämnd i tråden jag länkade till ovan)) skulle råka anmäla till samma lopp som nån av 10-i-topp på snabblistan eller så. Jag gör ett räkneexempel och räknar på "exempelponny2" som får ha rekord 2.20. Distanseras de ändå efter rekord (inofficiellt, eftersom det är fri handicap) och exempelponnyn står på start (1640 m) så hamnar exempelponny2 på 2240 m, dvs med 600 meters tillägg. Visst kanske rättvist på sitt sätt, men HUR kul är det med ett lopp av den typen?
Fortsätt gärna förklara för mig! ;)
Det är ju ändå så att OM det ska finnas något ponnytrav alls kvar från 2008 så måste vi ju försöka se de alternativa vägarna till bra lopp och proppar…
Jag tycker då personligen inte att nån kan bestämma vilken form min ponny har.
Nu drar jag ett exempel… Vi säjer att min shettis gick 2.50 (han har rekord 2.42) för fem veckor sen, och nu anmäler jag honom till ett fri handicap lopp och han distanseras på 2.48 (vi går efter senaste starten). Men på de fem veckorna hinner man träna äckligt mycket, och min ponny vinner på 2.38.
Hur ska det där hålla? Man kan inte gå ut efter senaste starten! Det kan ha varit tung bana, grymt varmt (min shettis springer inte bra när det är för vamt) eller allmänt dålig bana. Jag kan ha hållt in ponnyn, jag kan ha kört slut på den.
Ja.. Nästan lika dumt som penning, dock liiite bättre.
Man kan ju inte bestäma hur loppet ska se ut efter man har anmält det vore ju sjukt!

Man kan ju skriva ut ett lopp för t.ex ponnyer som ej segrat under aktuellt år med prissumma mellan det och det med fri handicap, och i detta fall kan den fria hcp vara att hästarna distanseras efter bästa tiden de fem senaste starterna. Man kan göra loppen som man själv vill, det gäller bara att skriva proppar som man tror att någon vill anmäla till, och som passar hästarna i klubben först och främst (i vår klubb har vi inte så många hästar, så vi får ju se på hela regionen) Man måste ju inte skriva prop 1 fri handicap, utan du kan ju specifiera mer. Hästar som ej startat på start t.ex, övriga efter bästa tiden föregående år (lämpligt första tävlingsdagen kanske) Du kan dela in loppet så att treåringar står på start, fyraåringar 20 m tillägg osv. Det är eg. bara fantasin som sätter gränser, och fri hcp har vi ju fått använda hela tiden, men på något sätt sitter man fast i gamla hjulspår, och rek.khcp harju fingerat utmärkt så varför eg. ändra ett vinnande koncept? Jag personligen tycker inte att intjänade pengar har något med hästens prestation att göra, det är ju andra som bestämmer prispenagr i ett lopp, men hur fort hästen springer är bara hästens prestation punkt.

Man kanske kan skriva i proppen att man måste starta inom dom tre senaste veckorna, då hinner man inte träna "äckligt mycket".
#4 det finns väl nån sån regel, att de måste ha startat senaste månaden före loppet ifråga - om jag fattat rätt…

#4 & 5 - Tror det är 6 veckor som gäller..
#4, min häst har sänkt 10 sekunder på en vecka en gång - bara efter banförhållanden och väder! Och på tre veckor hinner man träna en del, om man kör rätta träningen som man vet hästen behöver just då.
#7 Fast detta kan ju ske oavsett handicap-system…
#7 Fast detta kan ju ske oavsett handicap-system…
#8 & 9, jo jag vet. I detta fall var det penning, och nej - vi kom inte på pallen. Vi fick pengar - men ingen pokal…
Men det är det jag menar med fri handicap, hur ska någon annan än jag själv kunna avgöra min ponnys dagsform?
#10 Man går efter de senaste prestationerna.

#11 Gör det inte att det man kan mörka, och medvetet kan köra defensivt med sin häst, bara för att den ska stå bättre till några starter senare..?
#11 men det är ju det jag menar! man kan inte sätta ut en häst efter dagsformen efter en start hästen gjort för tre veckor sen? Eller om det är 6 veckor - man hinner ju träna MASSOR!
Och man kan mörka, precis som #12 säjer.

Fast det här med att köra sin häst dåligt flera starter vet jag inte - med allt vad det kostar att åka och tävla, vill man verkligen strunta i flera starter för ett lopp?
Det positiva med fri handicap är för hästar som tex. mitt sto. Hon har gått 2.02 i auto, 2.05 volt. Med de nya reglerna har hon alltså 2.02 i rekord. Hon kommer aldrig kunna gå så fort i volt, och då skulle alltså sånna lopp passa mig.

#14 Om man nu får handicapa efter tider..! Vi får hålla tummarna för att man ska få det även i framtiden. Fri handicap efter pengar låter knöligt! 
#15 Fri handicap är ju just FRI handicap, där den som handicapar dem gör det efter eget huvud, dvs väljer metod själv för att få ett så rättvist lopp som möjligt, för alla startande.
Det står väl i Reglementet vad som gäller för fri handicap????
näähj dåligt dåligt…….

Vi använder fri handicap baserad på tid på bygdetraven. Problemet med detta kan vara att handicapparen kan bli väldigt utsatt. Vissa ser dessa bygdetrav som "livsviktiga" medan andra (som vi) ser dom som bra provlopp för orutinerade eller för oss nya hästar.
Att köra detta i det "stora" ponnytravet kan vara riskabelt då påståenden och rykten om oegentligheter snabbt kan sprida sig innom denna värld av bakom-ryggen-pratande-experter. Detta kan bli väldigt jobbigt för de som skall handicappa loppen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

jag tycker det är bra med pengarlopp men jag tycker man inte ska förhasta sig att bara ha det till nästa år.. :)