Uppnådde ni era mål för 2009?
Personligen hade jag dessa mål för detta tävlingsår.
* Sänka Ivas rekord från 2008. (1.41,5)
* Försvara titeln i Guldstoet med Iva
* Vara 3:a eller bättre i SM med Iva
* Trava under 2 minuter med Primavara
Tyvärr så klarade jag bara målet med Primavara, hon sänkte från 2.00,8 till 1.57,0 i mitten av Juni.
Får ta nya tag tills nästa år och hoppas att det går bättre.
Hur har det gått för er andra?

Hade målen:
Kvala
Starta
Hästen är kvalad men fortfarande ostartad av vissa anledningar, hoppas på ett mer lyckat år 2010!
//Mickan

Hade målet;
**Sätta rekord under 1.55,0
**Vara hel och frisk hela sesången, inte direkt ett mål men..
Sen lite åsido ville jag skaffa varmblod också ;)
Men inget av de gick ju bra, en häst som mådde dåligt hela året, nu börjar han piggna till riktigt igen. För sent. Rekordet sänktes med 3sek och det var bra i alla fall, med tanke på hur allt egentligen var. Det visar sig såhär i efterhand att allt var så totaalt fel. Vi siktar på nästa sesång!
Det med varmblodet gick inget vidare heller. Det vart lite mycket och när ja väl hittade en riktigt fin tvååring så vart han såld samma dag bara en timme innan jag ringde. Men, vi var och hämtade ett föl för två veckor sedan. Scarlet Knight-Mack Lobell-Texas. Så stammen kan man inte klaga på, inte humöret hos gossen heller! Ett eget varmblod kommer dock inte förrens i vår.
Malenas mål var att under 2009:
- Få Monita under 1.50 --> Lyckades Nyttt rekord 1.46
- Komma i mål odiskad på Monté-SM med Monita --> Lyckades Kom 4:a
- Sätta svenskt rekord i monté med Monita --> Lyckades inte.
- Gå under 2 min. med Montró --> Lyckades Nytt rekord 1.59,6
- Köra ett godkänt lopp i Derbyt med Montró (om hon kom dit) --> Lyckades Kom 4:a
Sen hade hon några andra mindre mål som lyckades en del andra inte. Men Malena är jättenöjd med denna säsong. Hon hade inte vågat hoppas på bättre resultat.

Hade målen :
Sänka Bolsans rekord till under 2,10
Kvala Rafaela och starta i kriteriet
Bolsans rekord sänkte hon redan första tävlingsdagen; från 10.6 till 08,5. Nu har hon ett rek på 2,04,2
Rafaela kvalade lätt in i mars på 2,28, och sen dess har det rullat på. Startade i kriteriet och det blev en 4de plats. Rekordet i år blev 2,06,6 :)
*att klå förra årets antal segrar då Malin hade 19 segrar förra året och iår har hon tagit 28 segrar och har endast ett lopp kvar att köra. så det lyckades vi verkligen med
*att få syrran att bli segerikaste Kat B kusk i Sverige 2009 . det lyckades vi med
*att alla hästarna skulle få må bra och vara hela och fräscha… lyckades inte då Kung Dar blev tvungen att avlivas….
*Derbyt med Rezeda Ernst… startade ej ….
* vinna ponnychampionatet med Kålmans Polly… blev 2:a
* få många fina ston till Darius Roll.. lyckades verkligen 
tycker vi har haft ett bra år om man tänker tävlingsmässigt.. men annars har det varit dåligt då Kung Dar är borta och även Nemesis N är avlivad….. så hoppas man kan få må bättre nästa år……

Hade målen att Kruton skulle under 2.20 och få ta sin första seger, så mycket mer mål hade jag inte :P
Men det vart över förväntan, är jättenöjd! Det blev 3 segrar o andra bra placeringar och han fick rekordet 2.18,0 i år! :)
Sen så började jag på med storhäst i år också och det var kanske inte nåt bestämt mål som jag satt men så blev det!
Jag satte upp små del mål för Winner.
Det första målet var att han skulle sänka sig till 2.40 - Vilket han lyckades med i årsdebuten.
Sen satte jag upp 2.35 - Det tog han i andra starten för året, blev en fin andraplats :)
Sen blev målet 2.30 - Det tog några starter innan han exploderade på Romme 3/7 och sänkte sig till 2.28,6 från 2.35, blev en superfin andraplats (nästan seger) fast den starten kändes som en seger, han var grym!
Säsongen hade redan då gått över förväntan så målet blev där att sänka voltrekordet - Vilket han lyckades med några gånger :) Sen sänkte han sig över medeldistans till 2.26,2, vilket förvånade mig för han har inte gått bra alls över medeldistans förut. :)
Det absolut största målet var att:
Att han skulle förstå vad travet går ut på och att han skulle tycka det var kul - Han har definitivt förstått vad det hela går ut på, tyvärr fick han inte med sig någon seger men han sänkte sig från 2.50,4 till 2.26,2. Alltså hela 24 sekunder iår! Han har vuxit något så oerhört mycket iår och jag längtar till nästa säsong :D <3
På bilden är det Winner som laddar upp inför sitt andra lopp på Mantorp 17/5 :) <3

Vi hadde som mål att Troll Twix skulle gå under två minuter och monis under 2.10.
Twix gick 1.58,8 i sin sista start så där med var det målet uppnått. Monis har rekordet 2.10,3 så det är väldigt nära men han har en start kvar så än är hoppet inte ute :-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Hade först och främst 2 mål:
Kvala Razmus Raid (han blev godkänd i andra kvalet på 2.12,9)
Göra minst en start och ta en seger med Razmus Raid (han vann debuten överlägset på 2.12,8a)
Sen hade jag ytterligare lite mål som byggde på att ovanstående mål uppfylldes;
Komma under 2.10 med Razmus Raid (han travade under 2.10 i sin andra start, då han vann på 2.06,0)
Delta i Kriteriet med Razmus Raid (vi deltog och vann Kriteriet!)
Har varit en grym säsong med min älskade Musse! 5 starter, 4 segrar, Kriterieseger, 2 svenska rekord, samt 2.00-gränsen!

målet med Abdulla var att kvala och göra en godkänd start.
abbe klarade kvalet på 2.31 sen blev det debut 2 veckor senare som han vann på 2.28. efter det blev det 6 starter till med flera placeringar och ett rekord på 2.16,3 :) grymt nöjd!
jag hade målen:
först och främst att säsongen skulle bli bättre än förra årets. (hamras caramba)
att plocka nån seger. (hamras caramba)
att sänka rekordet lite. _(hamras caramba)
jag måste säga att jag upnådde alla. denna säsong vart mycket bättre än förra. vi tog två segrar på slutet, och han sänkte rekordet. iofs bara med 4tiondelar, men han sänkte iaf :) sen tror jag att det finns mer fart att hämta hos honom. men jag är nöjd över att han kom tillbaka som han var för två år sen. det kändes som en seger det oxå. :)_

Mina mål var:
**Kevin Klein kvalad
Vinst med Barbie
**Lyckades med båda, kevin gick godkänt kval och startade ett par ggr med en fjärdeplacering som bäst.
Barbie och jag har nu fyra raka segrar! :)
Mina mål var:
Bonnie i Derbyt Bonnie under 2.45 Spirello kvalad Spirello täva
Bonnie uppfyllde sina mål, men spirello var inte färdig så hon kom aldrig till kval/start

Få Rocky bra o frisk
Sköta sig på travbanan
kvala gdk
gå ett lopp gdk.
Uppfyllde alla mål. Han är frisk, har gått till täten i 3/4 lopp och skött sig perfekt!
Rekordet slutade på 2.35.8 och en 4e plats :)
mina mål var att :
- kvala och starta tyson
- sänka rekordet med manfred
- vinna ngt lopp med manfred
och jag kvalade och startade tyson, kvalade på 2.37 och va tvåa i sitt första lopp på 2.29 :)
och manfred sänkte sitt rekord till 2.39 från 2.40 men fick ingen seger.
Men ett väldigt bra år var det iallafall :DD

Mina mål inför 2009 var:
- Få en bra första säsong med Silverboy och tider under 2.20
- Fina ston till Silverboy
- Aktiv säsong med Monique och spräcka 2-minutersgränsen
- Sänka Retzinas rekord under 2.20
- Skadefria hästar
Det blev blandat! =)
- Säsongen med Silverboy blev kort. Hans bakben tog stryk av betäckingarna så han gjorde inte årspremiär föränn i augusti. Men vi började med en segerpå 2.19 så det gick ju bra! Men sen hade vi otur igen.. =/
- Fina ston fick han!
- Säsongen med Monique blev aktiv! Vi hann med 12 starter tom augusti. Sen fick hon en otäck sårskada som inte ville sluta göra ont och Monique blev borta i 2 månader =/ Det bidde ingen 2-minutersgräns men hon sänkte sitt rekord med 4 sek och hann plocka 5 segrar!
- Jag hann bara göra 4 starter med Retzina innan hon åkte hem. Men rekordet blev 2.16 så där är väl målet avklarat.
- Det var ju det med skadefria hästar.. Har haft sån sjuuuk otur i år! Konstiga sår, struliga lopp och förlust av två mycket värdefulla hästar. Fölet Tejas Simone fick bara leva i 2 månader efter att vi kämpat som dårar för hennes liv. Och året började ju med förlust av min ovärderliga, oersättliga Valter. En enorm sorg som har hängt med hela året

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Mitt mål var att få köra så mycket bil som möjlig, när benisinen är som dyrast. Fylla bilen med godis och ungar som ständigt är hungrig (eller pissnödig) och hästar som behöver extra skydd (som ligger hemma så travshopen måste besökas).
Och vet ni vad, jag har uppnått mina mål 
Flera hundra mil, många hundra liter bensin över 12 kr/liter, ett gäng skrovmål, boots, senskydd och gamascher…. ja det ska faktiskt vara för lite godis i bilen då. Arvingarna äter ju inte godis, så inget tjat om det… 
Tack alla för att ni håller på med ponnytrav. Världens bästa sport.
Förhoppningsvis syns vi nästa år igen 
Dom målen har jag också lyckats uppnå:)
Såklart vi ska ut på banorna nästa år igen, det här är ju det roligaste som finns. (ponnytravet alltså, inte bensinräkningarna)

Mina mål var :
- kvala rackarungen
- starta rackarungen
Klarade båda målen han kvalade i juni på 2,49 och sedan i september kom vi tvåa på 2,25 så han sänkte rekordet med 24 sekunder . är riktigt nöjd med honom
Mitt största mål för i år var att kämpa mot min rädsla och det har ju gått jättebra. Sista loppet med Sockervadd blev jag inte ens nervös. Jag hade även som mål att sänka Sockervadds rekord och det gick ju mer än bra då vi sänkt från 2.34.4 till 2.17.5 Väldigt stolt över henne!

Mina mål var:
1. Kvala Östman
2. Starta nått lopp och hoppas på att komma runt banan
Resultat:
1. Han kvalade på 2.38
2. Startat 5 gånger i sommar, vunnit 3 gånger blivit 3:a en gång och 5:a en gång,har nu rekord på 2.23
Vid sidan av travet så är han helt inriden och ska tävla sin första dressyrtävling 1 november!
Så jag är sjukt nöjd!! 

mitt mål med spice girl var väll först och främst att hon skulle börja gå helt felfritt utan galopper och det har vi lyckats med ganska bra i allafall
hade en förhoppning om att hon skulle gå under 1,55 och det gjorde hon. har nu ett rekord på 1.54.8 är super nöjd med hennes prestationer för i år.
Nu ser vi fram emot ett fartfyllt 2010!
Japp, utan undantag vare sej det gäller häst eller kusk/ryttare…..Ibland är det dom små stegen som är dom största!!

mitt mål var själklart att ha kul och få många minnen att glädjas åt : D
jag har tävlat min egen shettis Telia sen en häst jag har haft i 3,5 år nu men bara lånat, shettisen Müsli,
Mål: Telia hade jag inte så stora krav på utan att hon skulle få ett lite "vilo" år då hon ska satsas på till 100% nästa sommar då de är mitt sista shettis å, men hon har kommit 2a som bäst med rekord sänkning från 2.47,8 - 2.46,6så är riktigt nöjd med hon <3 : )
Müsli hade jag väl helst som mål att vinna ett lopp med men så blev de itne men har kommit 2 och 3 några gg och har sänk rekordet för först gg på 2 år(?)
3.21,6 - 3.19,1 så är riktigt glad :D
sen har jag tävlat andra hästar oxå och de har gått super bra.
sen några bonusar på de: var med i elitloppet med Månstorps Evita, tävlat risarvens melker, ridit monté lopp osv.
så de har varit ett kanon år men mycke fina priser, hoppas på ett lika bra 2010 fast kanske att en seger eller två hade suttit fint : )
Ha de bra nu och lycka till allihoppa näst år : P
Bilden: Müsli å jag <3 (när vi kom 3a och sänkte rekordet <3)
Mitt mål detta året var:
Få Palmbackens Fideli till start. Tyvärr blev det inte så, då hon blev sparkad av en hagkompis rätt illa och var halt ett tag..
Cancan hade jag som mål att försöka få så lite diskningar som möjligt med iår.. Hon har gått fint och runt sitt rekord de starter som hon inte blev diskad i. Så jag e nöjd med hennes prestationer.
Björksta Lizter hade jag rätt höga förväntningar på i år.. Men det blev tyvärr inte som jag tänkt då han varit ofräsch så gott som hela säsongen =(
Så detta året har inte varit som jag hoppats på, men tränar på och tar nya tag tills nästa år igen!

Mina mål:
* Att få Copiad till start och vinna något lopp- Det gjorde vi han tog 6 segrar :D
* Få starta Copiad i kriteriet och bli placerad- Det fixade vi, han kom 5:a :D.
* Att Copiad skulle gå under 2.10- vilket han gjorde 2.07,6 :D
* Ta ett banrekord för 3-åringar- Han tog det på Tomelillas bana för 3-åringar (2.16,6) :D.
* Att Molta blev dräktig- och det blev hon med Gläntans Domino :D
(Kan bara säga att detta har helt klart varit min bästa säsong någonsin! och jag tror aldrig jag kommer få en bättre.
Första året jag kör russ och jag är väldigt glad över att det gått så bra! Ljungens Copiad har gett mig många rolig minnen detta år :D<3)
Mål 2009:) Med Sunita:)
lika bra som förra året.
springa under 2.30
vinna travgalan
Det här året var faktiskt riktigt bra första starten sänkte hon till 2.27 och nu näst sista starten till 2.22 riktigt nöjd ,men nu när hon får svårare lopp så vart det inte så många starter (12 starter)men 3 vinster blev det och det räcker för att vinna travgalan:)
men sista tävlingen på bergsåker i oktober så hände det värsta som kunde hända när vi var några mil från travbanan fick bilen sladd och åkte in i mitt räcket och sen ner i diket ,det första jag tänkte på när vi hadde stannat mot ett träd nere i diket var SUNITA jag skyndade mig ut och såg att transporten var vält och skyndade mig att ta bort sulkyn fällde ner luckan och såg att hon stog upp men blödde i ögat som tur var det bara ett skrubbsår under ögat vi fick hon att backa och sen började hon äta direkt. som tur mår hon bra men aldrig åka på tävlingar igen när det är halt.
Men bortset från det sista har det varit en underbar sesång med både en resa ner till solvalla på elitrace till dubbeln med sunita och juliana som fick vinna varsitt lopp på umåker.längtar till 2010:)

Mina mål var att komma till start med Fe´rgus och sänka han rekord i monte. Mina mål med Bless var att vinna ett lopp och sänkte rekordet. När jag köpte Cocos hade jag inte riktigt några mål.
* Kom till start med Fe´rgus i monte, kom 7:a på 1,56 med 2 galopper.
* Sänkte Fe´rgus rekord i monte från 1,54,2 till 1,50,8 ( med en galopp )
* Blev dock ingen vinst med Bless men sänkte hennes rekord från 2,33 till 2,19 iaf och det slutade med 4:a andra platser.
* Andra starten med Cocos blev det vinst och sänkte hans rekord till 1,58,0. 6 starter iår med han med resultaten 2-1-1 :D

Mina mål med Polenta var först och främst att hon skulle vara en helt annan häst på banan än vad hon varit förut och som "bonusmål" hade jag att hon skulle ta en seger och sänka rekordet.
I år har hon varit en helt annan häst på banan än tidigare, hon har tyckt att det varit roligare än förut, tagit i mer osv. Även hennes trav har varit mycket bättre. Dock fick vi inget resultat av det i raden, dvs ingen seger och inget sänkt rekord. Men att veta att hon Kan och att hon även visat det lite grann på banan känns verkligen som en seger! :)
Själv hade jag 2 mål för 2009;
Att Grann skulle trava under 2.00, vilket han gjorde med marginal i 3:e starten för året, 1.57,6! som sedan putsades ytterligare till 1.54,2!! trodde aldrig att han skulle gå under 55 i år, men det gjorde han!
_Andra målet var att kvala treåringen min, Dumle Ess. Det gjorde han i slutet på augusti på 2.40,2 med två galopper! Skötte sig exemplariskt och luffsade med de övriga.
_
Mina två mål uppnåddes, så nu gäller det att klura ut nya mål inför säsongen 2010.

Mitt mål var att vinna 10 segrar. :) och att komma med i derbyt :p
allt uppfylldes jag fick 16 vinstrar och har en tävlingsdag kvar

målen för mej va att försöka sänka Goofy till ca 2.35 och försöka ta nån seger:)
han har iår sänkt rekordet från 2.39.8 till 2.30.6:D
och den första tävlingsdagen iår vann han båda sina lop och sammanlagt iår har han vunnit 5ggr:D
så de de här året har gått riktigt bra för oss tycker jag,han har hållt sej fräsch och varit fin i nästan varenda start tycker jag:D<3
Målen med BoysonII :
- att han skulle gå under 3 min, vilket han gjorde snabbt detta året, början av året hade han 3.02 bästa tiden iår blev 2.53.
- att han skulle få vara frisk.
- vinna något lopp, vilket det blev 5 st av

mina mål med Boyson uppfylldes, och jag är verkligen jättenöjd med honom :)
mål av mig själv:
- att börja köra russ så smått, vilket ja har gjort :D
- ville vinna något lopp med russ, det gick då inte så bra, men jag är nöjd med dom placeringarna vi fick :)
- Bli bättre på att köra.. oh det har gått bra eftersom det har varit det bästa året med tävlingarna :)
mina mål för ï år
få telis priloma under 2 minuter
att få revach från 08 ponnychampionat
deltaga i guldstoet
sherdil ta vinstar å placeringar
Rida in priloma
starta monte med båda
vinna lopp
*Prilomagick under 2minuter på solvalla den 22 / 8 1.58,8
sänkte mer på hösten sep 58,0
= uppfyllt
* vart ingen start där
* startade inte för att det är så himmla långt å måste trava in sig i tiderna under 2 min = inte uppfyllt
sherdil tog placeringar men ingen vinst - men dock en andra plats i alla fall och andra placeringar
priloma inriden - uppfyllt
startade båda i monte eller inte jag utan det överlät jag till Emellie Starnd som red dem till en var sin 5e plats ( sherdil 34,7 ) ( priloma 17,6 )
= uppfyllt
*vinna lopp = nästan blev tvåa förlorade med målfoto
priloma har haft placeringar nästan varje start men dock ingen seger 4a andra platser
blev 2a i klubbmästerskapet på eskilstuna
så men blandade resultat det här året
men vi kommer igen till Våååren !

Mina mål var att Toncan skulle kvala och starta och Colt skulle få hålla sig fräsch och gå ner mot 2.00 gränsen.
Tonic har kvalat och startat två gånger med goda resultat. En seger och en andraplats.
Colt klarade det tidsmässiga målet med råge då han gick under 2.00 och sänkte från 2.03 till 1.57.6 i en och samma start.
Dessvärre fick han skadeproblem även i år och det blev få starter.
mitt mål var att sänka allison under 2.30 sträket och ville jätte görna ha en seger. eftersom hon var skadad och kom inte igång för ens i agusti så trodde jag det inte skulle gå.
Allison Vann 17/10-2009 på valla på nya rekordet 2.28.2 snaka om att fixa allt på samma dag =)
så med 5 starter i år så tycker jag att 1 första plats, 2 andraplatser, en diskning och en 6 plats i km monte är en bra restultat detta år.
Mina mål uppfyldes inte riktigt.
att Minnesota skulle gå under 2.10 (Lyckades inte)
att Minolta skulle få vara med i derbyt för 4åringar (Lyckades inte)
Minnea skulle gå under 2minuter (lyckades inte)
Där i mot Lyckades jag med avelsbiten, att få 2st ston dräktiga, så
Minnea är dräktig och Isabella är dräktig.
så är det någon som vill köpa 2st ponnytravare till nästa sesong
så är de svarta ponnyerna till salu.
Min mål för i år var:
* Att Pärlina skulle komma till start efter skadan som förstörde förra säsongen Hon kom till start och fick placeringarna 1-4-3 på 14 starter. Hon lyckades även sänka rekordet någon sekund.
* Att jag skulle få lite fler placeringar i topp 3. Lyckades då jag har ca 50% i topp 3 i år.
* Få Peron under 2.30. Lyckades då han sänkte från 2.31 till 2.25.