Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 3536 ggr
Emmy_O
0

Klippning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dax att klippa hästen?

När brukar ni raka eran ponny?

Bilder p olika klippningar.

Har hört några som börjat klippa än?

Är det tidigt så man inte stör pälsbytet?

Har inte så stor koll, tänkte tävla m shettisarna den 28 o klippa före? Är det ok? eftersom dom går ute om nätterna än på lite bete, så har dom jätte tjock päls.

tacksam för tips.

thilda-
0

- raderat - ångrade mig :P hehe

Ammiii
0

Jag rakade mina för ett par veckor sedan, då de blev genomsvetta när vi körde och gick det inte att få dem torra + att det inte orkade prestera som vanligt.
Vi har inte haft några kalla nätter ännu, så de har klarat sig bra utan täcke på dagarna och jag har lagt på dem fleecetäcke någon enstaka natt.
Jag brukar raka dem 2-3 dagar innan start, då brukar de vara pigga och fina på tävlingen sedan! :)
Finns en hel del bilder på dem rakade på min hemsida, www.sorbyskogens.nu/ponny
Fördelen med att raka dem tidigt för oss är att de är fräscha till tävlingarna nu, men har hunnit få ganska tjock päls igen när det börjar bli kallt ute och vi ställer av dem.

joooossan
0

Sedan bros det ju självklart på var man bor hur kallt det är ;) Märker att stjärnfall har börjat sätta rätt mycket nu men fåse. Vill inte klppa för tidigt heller då det kan bli varmare här :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

VeronicaP
0

Jag klippte Jasmin för 2 veckor sen ca och hon går med tunt regntäcke på sig hon är helklippt utom ben och huvud, klipper hellre så här tidigt så kan hon gå otäckad hela vintern sen då de går på lösdrift.

joooossan
0

#4 Jag må vara trög xD Men fattar inte, varför kan hon gå otäckad hela vintern på lösdrift om du klipper tidigt ? :)

MonteMira
0

Ska klippa mira i veckan =P klipper då allt förutom en plätt på ryggen som lämnas för sadel då hon ska lånas ut som ridhäst nu ett tag:P

VeronicaP
0

#5 Därför då har hon hunnit sätta ny päls tills vintern kommer här nere  ;-)

joooossan
0

#7 Jahaa, nu fattar jag ;) Trodde du skulle ha dom klippta på lösdift utan täcke mitt i vintern, fattade inte så långt att de hunnit sätta nypäls Oskyldig

Emmy_O
0

Stör man inte dom? Är det inte denna perioden dom byter päls?

Jennie_A
0

Då våra började sätta päls i mitten på juli, så klippte vi dem i mitten på augusti. Allt blir så mycket lättare, och de torkar snabbt.

Men pälsen växer så det knakar, och den är rätt lång igen!

Colt
0

Jag klipper inte så här års eftersom dom behöver pälsen sen i vinter!  Skönt för dom att slippa massa täcken.
Jag klipper däremot fram på våren när tävlingarna börjar dra igång eftersom mina har en tendens till att släppa pälsen extremt sent!

Polenta
0

Jag ska nog klippa Polenta innan Östersund den 28e, och det blir allt förutom huvud och benen då, från knäna och neråt. Vet flera som har klippt sina travare (kallblod, russ).

juliapettersson
0

Klipper inte eftersom jag vill att hästarna ska få slippa gå med tunga täcken hela vintern. Visst, det tar lite längre tid för dem att torka efter träning med päls, men det är inget som jag tycker är jobbigt.

_Jag_
0

Neptun halvklipptes i veckan :) Jag är jättenöjd =) Han är piggare presterar jättebra och svettas inget är han är klippt. Han går med täcke dygnet runt eftersom han står i kall stall =)

ErikaAndersson
0

Vi helklippte min shettis i förrgår, hon hade fått så mycket päls redan :)

Nederstugas-Embla
0

Jag ska försöka klippa Embla snart för hon börjar bli så långhårig och pälsen verkar aldrig vilja torka efter träningspassen. Hon kommer att få en helklippning då alltså allt utom huvud och ben (knä o ner).

joooossan
0

Jag tror jag ska klippa Stjärnfall nu innan den 21 då det är tävling, men få se :) Bros på om jag kan låna klippmaskin då jag inte har någon egen..

VeronicaP
0

Fast de hästarna som vi har klippt så här tidigt eller lite tidigare har aldrig behövt ha täcke på vintern sen …

Fast i år har jag bara klippt D.Jasmin

Trav_
0

Russet kommer jag inte klippa då hon håller pälsen jättefin, klippte henne i somras och då får hon knappt nå päls under vintern då hon går med täcke,, Shettisen klippte jag väl för 1 månad sen har redan tjock päls igen! Hon kommer att klippas en gång till hos oss sen åker hon hem till ägaren om hon inte fått henne såld.

Teja-Bea
0

Jag klipper aldrig mina hästar på hösten. Så går de utan täcke hela vintern och myser i sin björnpäls!

Kanske att jag klipper någon/några av de mest tränade i april. Aldrig tidigare.

Så naturligt som möjligt är min idé.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

jagheterjosefine
0

vi brukar aldrig klippa våra hästar !

Cnox
0

klipper Delit för han blir sjuk annars. även Super och de andra som tränar stenhårt… inte bra om de får gå blöta efter träning. men jag klipper inte de som går ute

carsbo
0

conrad har just fått sin vinterpäls och tänker låta han ha kvar den över vintern så slipper man allt krångel med täcken, dessutom så kommer han vila över vintern. men när träningen börjar så rakar vi han. problemet e bara att vi inte har nån rakmaskin, men de går nog att ordna på nå sätt=)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Mariaaaaaa]
0

Jag ska klippa min Defekt antingen imorgon eller på onsdag, han har gått ute hela sommaren/hösten och när vädret slagit om som det gjort vissa gånger så har han redan satt en rätt så tjock päls, och eftersom han ska fortsätta tävla lite till innan vintervilan så ska jag klippa han redan nu ! :)

vet att många klippt redan för ca 1 månad sen! =)

Kima
0

Klippte min i början av september.

Emmy_O
0

Cnox, varför blir han sjuk? Har hört att om man rakar dom så minskar det lite risken för kolik?

MarcusJohansson
0

#26 Det låter som ett påhitt i mina öron.

Vi klipper inte våra heller. Men våra är inne på natten och har filt efter träningspass så dom torkar.

Det är ju så att man stör naturen när man klipper. Men alla får göra som dom tycker funkar bäst.

teamvilse
0

Brukar klippa dem som får nästan för mycket päls, eller sätter päls jätte tidigt. Ex. Vilse märks nästan inte på sommar och vinterpäls, hon får som bara mer hovskägg.. henne kliper jag inte.
Men bla. Bortze har jag alltid fått klippa, för han orkar inte riktigt med att tränas med så mycket päls.

Tänk själv att behöva träna i skoteroverall hela tiden, ingen människa skulle orka med det!

Jag klipper som bilden på #24, fast jag lämnar alltid under magen och en rand längst efter ryggen. Så att ryggen aldrig blir kall, eller att de fryser under magen med täcke :)

ryttarn
0

Måste nog klippa TT nu, hon har riktig björnpäls och vi hade tänkt tävla minst en månad till…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

johanna9
0

#14. o vem gjorde de sjukt bra om inte din blivnade fru;)

Släthans Tinny är hel rakad.. förutom huvud o ben då. hon ha haft ett regn täcke på sej.men då hon fryser rätt mkt så ha hon vinter täcke på natten nu..

VeronicaP
0

#30 Det är på tiden att ni lär er klippa själva så en annan slipper offra sig hehe. Tur man har visat er innan hur ni ska göra ;-)

marika-J
0

Jag brukar inte raka mina hästar. Dels för att Grann inte får mkt till vinterpäls som kanske dels beror på att hanstår inne i varmstall på natten, han brukar oftast tappa den lilla vinterpäls han får väldigt tidigt så jag tycker inte att det behövs, om man räknar med alla snöstormar och -20 grader på vintern skulle inte jag vilja vara häst.

bakelse
0

#20 Förlåt, kan bara inte låta bli att kommentera; "så naturligt som möjligt". Eftersom det är en nog så onaturlig sysselsättning för våra ponnyer att hålla på med ponnytrav tycker jag det är en lite konstig kommentar. Det är högst onaturligt för en häst att utsättas för den konstlade träning vi gör. Att klippa en häst med tjock vinterpäls som vi utsätter för hård ansträngning tycker jag är en självklar rättighet för hästen. Brukar du ta tjockaste tröjan på innan ditt gympapass?

Kristina-
0

#33 Bra skrivet bakelsen! Jag skulle verkligen inte ta på min björnpäls innan jag ger mig ut i joggingspåret. Flört

hannibal-roll
0

Mina har preics börjat få sin "höst-päls". Klipper dom när dom satt riktig vinterpäls. Ska vi tävla i oktober klipper jag dom då, annars väntar jag med att klippa tills vinterträningen drar igång efter jul. Brukar inte helklippa utan lämnar som ett litet täcke över rygg och rumpa så behövs det bara ett tunnt vintertäcke. Brukar ha regntäcken med fleecefoder i, thermotäcken om det är riktigt kallt.

Cashorcredit
0

Skulle aldrig klippa Pärre nu. Han e som en nallebjörn i pälsen på hösten :)

SLennartsson
0

Klippte Svartkrut i april. Han skulle nog behlva klippas nu.
När jag klipper så klipper jag först halsen och under magen och bakåt, sne väntar jag ngn vecka och klippar bort allt.

Ingen som är intresserad av att köpa en klippmaskin?

joooossan
0

#37 JO sanna ;) Det är jag ! :O Skriver på msn :)

johanna9
0

#31 jag kan väl klippa själv? gjortde dom senaste gångerna nu..Bara Cecilia som inte kan klippa själv.

VeronicaP
0

#39 ja senaste åren ja *ler* men jag har ju varit och gjort det och jämnat till någon gång med *S*

johanna9
0

#40 jag måste jämna till de på hasse nu oxå. haha.. ha inte gjort de ännu. hon tröttnade så vi slutade o ha inte orkat göra de ännu :P

_Jag_
0

#39. Kan? Vill? Skrattande
Men det blev jävligt bra :D tack för hjälpen frugan :D

ryttarn
0

Klipte TT igår, borde ha gjort det innan solvalla för fy #%&@$# vad illa hon gick i första loppet, blev sjöblöt efter två bakvarv i värmningen….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

joooossan
0

Jag klippte Stjärnfall innan :) Helrakning, sparar huvud och ben..

CarinaO
0

Vi har nu klippt våran 2 åring Sofia eftersom hon hade så tjock päls och aldrig torka efter man kört henne,hon vart som en annan häst :) Jättefin! Och så otroligt snäll när vi klippte henne,precis som att hon tyckte det var så skönt att bli av med allt hår! Hade satt proppar i öronen på henne därför hon har dom bakåt..

CarinaO
0

Och så här fin vart hon :)

Tusen
0

Vi klipper våra om det behövs, annars inte. Monita klipps även på vintern men endast på halsen då hon svettas redan i skritten (lite väl pigg kanske) Till våren helklipps alla tävlingshästar och tidigt på hösten också om det skulle behövas. Övriga får gå med pälsen kvar året runt.

Sen tror jag inget vidare på myten om att man inte kan klippa vid vissa tidpunkter på året för att pälsen ska kunna bli förstörd. Vi har klippt vid alla mjliga tider och aldrig sett något fel på våra hästars päls och pälssättning.