Köpa russ som haft föl?
Hej! Jag har hört mycket om att man inte skall köpa ett russ som har haft föl. ( Till tävling)
Jag letar just nu efter ett russ att tävla, men skall jag låta bli att köpa ett russ som har haft föl och leta efter ett som inte har haft det? Vad är det i så fall som gör att jag INTE skall köpa russet som har haft föl?

Jag har aldrig hört att man inte ska köpa ett russ som haft föl… Själv så tycker jag stona är desto bättre när dem haft föl, det är så många som har utvecklats och mognat mycket efter att de fått föl. Jag tycker det bara har gett en fördel på de flesta ston att de har fått något föl innan de ska ut och tävlas igen. Men det gäller inte alla ston, beror på varje häst.
Okej tack! :) Så det är alltså inga problem att köpa ett sto som har haft föl?
det är som #1 skriver det är bara bra att tävla ett sto som fått föl, dels för att många anser att ston som fått föl lugnat ner sig och blivit mognare i sig självA. Betäckte mitt sto som 6åring och hon har blivit en aning lugnare. Hon fölade i augusti och skall igång o tävla nästa år. Men ja det är en smaksak… inget som säger att det är mindre bra att köpa ett sto som inte fölat…
Okej tack! :)