Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1280 ggr
Johansson
0

Nya regler 2007

Läste om de nya reglerna på Travrondens sidan och §59 om galopper under loppet kommer väl också gälla oss i ponnyvärlden??!!!  Var galoppen sker under loppet.. Gå in och läs …

Johansson
0

Såg ni V75 och Min Narkissos, vilket grymt öde hur tycker ni regeln skall vara??

amandahandersson
0

Om det dära kommer gälla ponnytravet strejkar jag!

Teja-Bea
0

Det var på tal tidigare om att ponnyerna inte fick gallopera på upploppet. Denna regel togs snabbt bort och jag  tvivlar starkt på att denna regel skulle tillfalla oss inom ponnytravet.

Inget liknande har diskuterats tidigare på förbundsstämma.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tyfon
0

vad är regeln?

VeronicaP
0

De gillar ju inte ens upploppsgaloppen på storhäst, hörde senast Björrn Goop gnälla över den ;-)

Teja-Bea
0

Regeln är att hästen inte får ta ett enda flesteg på upploppet. Även om de bara taltar ur ett steg och sedan travar vidare så blir de diskvalificerade.

Teja-Bea
0

Här följer de regler som börjar gälla idag och skall alltså köras efter under travsäsongen 2007:

• Voltrekord och aoutorekord likställs. Det vill säga att snabbaste rekord alltid gäller, oavsett startform.
  • Klubbarna får max köra 12 lopp/tävlingsdag
  • Samtliga insprängda travlopp ska handikappas efter prispengar
  • en åldersgräns på minst 16 år på kusken gäller vid insprängda lopp körda med totospel.

Det kan bli ändring i dessa regler, om så beslutas på förbundsstämman i mars.

stuteriess
0

Om det körs med totospel är det INTE ett insprängt lopp! Lär er skilja på ORDINARIE lopp och INSPRÄNGT! Uttrycket är lite fel tycker jag. Ett insprängt lopp är ett ponnylopp utan toto som ligger mellan två ordinarie lopp på en "vanlig" travdag. Ordinarie är ett lopp som går som vilket varmblods- eller kallblodslopp som helst på en travdag. På fastlandet har det körts insprängda lopp, men aldrig på Gotland! Någon eller några kan inte skilja på det…….och någon eller några är avundsjuka…….eller nåt! P.g.a. den här regeln kommer russloppen på Visbytravet att förlora hälften av sina ekipage i russloppen, och ungarna behöver heller inte den gedigna utbildningen de får på GRTK:s licenskurser!

Johansson
0

Paragraf 59: Häst som galopperar på upploppet ska snarast föras ut från fältet, om detta kan ske utan att andra ekipage störs. Det är tillåtet att galoppera max cirka 150 meter utan att bli diskvalificerad om galoppen påbörjas under loppets första cirka 350 meter (före mitten av första kurvan).
Hänsyn till eventuella tillägg ska inte tas, det vill säga mitten av första kurvan gäller alltid oavsett hur många meter tillägg hästen har. Påbörjas galoppen efter mitten av första kurvan är det som tidigare tillåtet att galoppera max cirka 100 meter utan att bli diskvalificerad. På upploppet gäller noll meter.
Hur är det för ponnyekipagen??? Någon som vet???

AnnaLundin
0

#9 Ponnyekipagen får fortfarande galoppera på upploppet. MEN - är 20-metersregeln fortfarande kvar? Jag har inte så bra koll, eftersom jag inte kör själv :P

Edde
0

#7 Kan det bli ändring på förbundsstämman i mars för innavarande år??? Är det inte beslut tagit att alla förändringar ska vara beslutade innan 1 januari? På förbundsstämman kan beslut fattas som börjar gälla tidigast året efter stämman, eller hur är det?

ChristinaL
0

I tillämpningarna för 2007 står följande om §59

Ersätter stycke: §59 Otillåten gångart och orent trav.
På upploppet - upploppets början markeras med rödvita stolpar på båda sidor av banan - är dock mer är ca 20 m att anse som "längre sträcka".

Med andra ord är det likadant som tidigare, ponny får galoppera ca. 20 m på upploppet. Om man inte vinner fördel förståss, för du får aldrig vinna på en galopp.

Hannna
0

#5 Jo jag skulle också gnällt om jag precis förlorat ett lopp med 170.000kr i förstapris pga att hästen fastnade i banan och var tvungen att ta ett hjälpsteg för att inte gå omkull. :P:P

snabbe-abbe
0

Tycker inte om regeln med galopp på upploppet…vad kul var det egentligen för Björn Goop med Min Narkissos..snubblade och tog ett galoppsteg å så rök den segern..låt de inte bli så i ponnyloppen

StallBakhet
0

Är det inte så att hästen måste galoppera med alla fyra benen för att det ska räknas som galopp?