Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 4369 ggr
DubbelE
0

sköra framknän..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken skoning passar en häst som har pålagringar och problem med frambenen? Jag har jätte stora problem med att få mitt ena russ att hålla, visst han har blivit otroligt bra mot vad han va när jag fick hem honom.

Vi funderar på att sko om honom med Pg-skor (grodskor) och se om det hjälper bättre.. men vad tycker ni man ska sko en häst med som har problem med knäna?

Tyfon
0

Pg-skor är bra till hästar med dåliga knän!

_JonnaRoos_
0

PG

Ogge
0

Vårat russ har också problem med framknäna..fått sprutat honom två ggr i våras..men vart hittar ni så små PG-skor?? Finns då inte här att få tag på Ledsen

Kristina-
0

PG-skorna får man kapa/klippa till själv till lämplig storlek.

equuleus
0

jag har sulor fram på min ponny, min veterinär rekomendera dem  gröna filtsulorna, för han fick en kraftig skada på sina knän. Han har inte haft problem sen utav det, trots att det var så kraftigt. Sen har ajg hört att pg-skon ska vara väldigt bra för framknäna,

DubbelE
0

okej, jag får pröva med Pg

equuleus
0

Har du haft en massör på ponnyn? för ibland när knänen tar skada så kan problemet komma bakifrån. Kom på det sen att min massör sa det =)

DubbelE
0

ara, han har fått massage regelbundet i 3 ½ år+ att kiropraktorn är ute o kollar honom med jämna mellanrum. Massören kommer alltid ut i början av veckan fall han ska starta på lör/sön. och så några dagar efter fall han skulle ha sträckt sig.. jag har nog aldrig varit mer nogran med nån annan ponny en honom…

AnnaLundin
0

Det som framförallt är viktigt på en häst med känsliga framknän är att man ser till att hålla tårna korta! Långa tår sliter nämligen på knäna.

(PS, notera gärna att jag faktiskt har gått hovslagarutbildning så en viss kunskap om detta borde jag nog ha… ;) )

hannibal-roll
0

Som #9 sa, korta tår fram! har inte så värst mycket bra att säga om pg, tycker inte att det hjälper så mycket.

En annan viktig sak är hur din häst jobbar. Går den tungt på framdelen/bogarna? Då måste man se till att hästen tar för sig mer med bakbenen. Som någon annan sagt tidigare kanske han avlastar bak och blir tung i frampartiet. Min häst har skadat en bakkota en gång och efter det har han blivit mer framtung, inte för att han har ont nu, utan det är en helt enkelt en dålig vana!

Tänk också på att träna på varierande underlag. En travbana är rätt hård. Om man då tränar på lite mjukare bana hemma kan det bli en hemskt chock för lederna att springa riktigt fort på en hårdare bana.

wilson
0

PG skor eller sulor, Spruta med kortison en eller två ggr, man kan också pröva att spruta kortison i blodet, ibland kan ju knäproblemen bero på att hästen har ont på något annat ställe som inte är så lätt att komma åt när man sprutar bara på ett ställe. Ett bra tips är att underhålla med liniment och knävärmare efter varje träningspass osv… Hoppas han håller!!!Glad

StallBakhet
0

Det finns ju en form av "jumpasko" till hästar som är lite motsvarande PG-beslag.

Den är en ringsko med aluminium upp mot hoven och ner mot backen är det gummiklätt ca 5mm tjockt. Jag vet tyvärr inte effekten stegmässigt om man sätter på en sån sko men väldigt bra för hästar som ofta får gå på hårt underlag ex asfalt.

Iselin
0

Vår ene shettis slet i mange år med knærne. Mye sprøyting og forsiktig trening, spesialskoing osv men ingenting fikk framknærne til å holde riktig lenge.

Etter at vi begynte å benytte oss av et par veterinærer med mye alternativ utdannelse har vi ikke hatt slike problemer. Selvfølgelig har det hendt at de ikke er rytmiske men svært sjelden er det et leddproblem (om ikke hesten har en feilstilling i bena e.l)Mange problemer kommer fra ryggen og feiltillinger i hoften. Verdt å tenke på er at om hesten går skakt med bare hode/hals sitter problemet mange ganger i nakken.Sjekk ut denne siden  http://home.online.no/~arethore/index.html svært mange i Norge benytter seg av disse to da de er fantastiske. Jeg tror det er viktig å finne en med solid utdannelse, slik som veterinær, da mange akupunktører og massører ikke er særlig seriøse!
I tillegg har det fungert særdeles godt å la hester med benproblemer gå skoløs. Korte tær og uten sko er en bra sak. Sjelden lurt å ri mye på den type hester også.

DubbelE
0

#9. vi brukar alltid korta tårna så mycket det går när han skos om och sen lägga om honom kvällen innan tävling.. min pappa e nämligen hovslagare ;)