Jatack til salu!
Jatack
Jatack er en nydelig sort hingst på 6 år, han er meget sjarmerende med masse man og hale. Han har topp stamtavle med Raider som far og Natack Less som mor. Begge foreldrene har selv travet under 2 min. Jatack er også norskfødt og reknes som en ponni med stort potensiale.
Raider er også far til Razmus Razid som er favoritt til å vinne de svenske ponny kriteriet.
Jatack er brukt som aktiv løpsponni siden han var 4 år. Han har utviklet seg mye i løp av de to årene g rekordforbedret seg kraftig. Han har nå rekord på 2.07.7 på autostart, mens han har travet 2.13.0 på voltestart. Dette er Norgesrekord for 3-5 årige hingster og vallaker. Jatack har mye mer å gi i løpsbanen, han har framtiden forran seg. Han har vist enorm fart, men har dessverre ikke fått visst hva han kan i banen. Etter hvert tror jeg han kan nå Norges toppen med rett trening og rett kusk.
Han er ofte på trippelen og er jevn og god. I løp av hans karriære har han vunnet 2 ganger, men har rekordforbedret seg fra 2.56 til 2.07 på to år! Stadig er han i utvikling.
Jeg tror han kunne gjort de bra i Sverige med både pisk og langt gjevnere løp en de vi har i Norge.
Jatack er en ukomplisert og snill ponni, med masse personlighet. Han er en gromgutt som de fleste faller for med en gang. Han er både innridd og innkjørt, og trives like godt under sal som foran vogn. Han er vandt med trafikk og bryr seg ikke om biler, traktorer og lignende.
Jatack selges til noen som virkelig vill satse, og har god erfaring. Han trenger erfaren kusk/rytter og er ikke noe nybegynner ponni. Han selges også til langvarig godt hjem. Min drømmeponni selges med tungt hjerte, KUN grunnet overgang til hest.
Masse utstyr medfølger, som komplett qh-sele, dekken til alle årstider.
Sulky kan kjøpes utenom.

Jatack har Jullette 3814 e. Julle 298 som mormor, morfar är den inte godkända Jatack Less e. Julle 298 u. Maggan Less 2450 e. Hero 325. Nätack Less (mamman) var en liten olyckshändelse när Jullette var 3 år….Mycket Rollo i den hästen, både utseendemässigt och humörmässigt! En toppenfin häst med flera 2.00-travare i stammen!

Han är otroligt snygg!!
håller med #3 han är riktigt snygg!

Han är jättesnygg verkligen! :)
gudomlars fin ponny!!

jätte fin
Storebror till årets kriteriesegrare Razmus Raid (1.58 i 5:e starten) Någon borde vara intresserad utav denna otroligt snygga hingst!
Lycka till med försäljningen!

Putt för en kanon fin ponny!
Lillebror Razmus Raid hälsar till sin supersnygga storebror, och han (och matte) tycker att alla borde ha en Raider-bebis! Så slå till nu! 

Putt för en supersnygg ponny :D

Puttar :)
Det sas här uppe att hans morfar inte var godkänd, betyder det då att Jatack då inte får användas som avelshingst ?

Han får inte användas som avlshingst :´( Utrolig trist, men sånn er de nå. Da jeg kjøpte han visste vi ikke om dette, da forrige eier sa han alt var i orden. Men da vi meldte han til kåring var alt i orden i Norge, men ponniavlsforeningen ble oppringt av Russavlsfordundet i Sverige(?) og han fikk ikke stille på kåring på grunn av hans morfar.
Veldig synd, han er en kjempe fin hingst med godt lynne og så er han så fin :)
Jeg har ikke kastrert han selv pga han er utrolig snill som hingst, og jeg har ikke hatt hjerte til å gjøre det.. :)
# 22
Det är sånt här som begränsar svensk hästavel och gör att vi aldrig har skuggan av en chans att bli värdsledande.
Det ynkliga är att det finns så mycket stackars människor som på fullt allvar tror att sådana här system bidrar till att föra utvecklingen framåt.
Här är ju ett prakt exempel på när svensk hästavel avsäger sig ett värdefullt tillskott och det värsta är att sådana exempel finns det många.

*put*
#23 - jag blir allvarligt deprimerad när jag läser vad du skriver!
Min Razmus Raid (som också är e. Raider och därmed syskon med den här fina hästen), har också "fel" i stamtavlan, han skulle aldrig kunna användas i avel, idag är han valack - men även om han vart hingst skulle inte kunnat avlas på. Kort och gott - han är ej rikstamboksberättigad. Och du ska veta, att han är en grym tävlingshäst. Jag tänker inte gå in på exakt hur bra han är, så grym tävlingshäst får beskriva honom.
Den här hästen, Jatack, är en högkapabel tävlingshäst till ponnytrav och det är det ägaren vill sälja honom till. Och innan du börjar yttra dig om avel, kanske du borde ha överseende till vilket område han säljes till, och tro mig - han kommer yttra sig utmärkt på just det området! Och på travbanan, spelar det ingen roll om han är godkänd eller inte, hans prestationer på travbanan räknas ändå!
Åter igen - jättefin häst, lycka till med försäljningen! För min egna del är det färdigköpt med hästar, men hade det varit aktuellt hade jag inte tvekat en sekund!

#23 Syntes det er veldig synd. Tro han kunne fått mange fine russ bebisar :)
Jatack Less som er hans morfar har også full stamtavle og er ren russ.
Men reglene er nå sånt, så vi får bare leve etter dem..
# 25
Det förefaller inte som att du har läst mitt inlägg.
#27 Jag förstog klart vad du menade. Och håller med fullt ut. Hästen i sig borde tala för om den ska få avla eller inte.
har själv en renrasig shettis, men som inte får vara shetlandsponny då pappan inte är godkänd, så i hans pass står det korsningsponny! Ganska märkligt kan man tycka.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
# 28
Det tokiga i det här fallet var ju att det var ju uppenbarligen aldrig någon tveksamhet om att morfadern var renrasigt russ. Hade så varit fallet, hade det ju varit en annan sak. Det man hänger upp sig på är att han användes i aveln utan att vara avälsvärderad. När sen dottersonen visar exeptionellt goda anlag på travbanan kan man komma på den korkade tanken att neka honom att användas i aveln, beakta att även mamman sprungit under 2 minuter, och det är väl ändå så att just ponnytravet är russens största deciplin.
Det är ju uppenbart att syftet med sådant här tjaffs inte kan vara värnande om rasens utveckling, isåfall skulle man väl intagit en annan ståndpunkt. Det handlar ju naturligtvist om andra saker.
PS. Beakta att JATACK tydligen även har en bror som heter Razmus Raid som också uppvisat exeptionellt goda tävlingsanlag. Så nog borde väl sunt furnuft garantera att man tog vara på det blodet i aveln, om man värnade om rasens utveckling.

#29 Jatacks anknytning till Razmus är deras godkände far Raider.
Raider är alltså godkänd för avel och hans avkommor är stamboksberättigade och blodet tas redan tillvara på "rätt" sätt.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att Nätack var resultatet av en tjuvbetäckning därav namnet och alltså inte medvetet tillverkad…
# 28
Din häst tillhör ju en stor ras med utlänsk moderförening och här är det väl tveksamt om sådant agerande från SSS överhuvudtaget är lagligt.
Vi hade tidigare en svensk lag om avelsvärdering där man krävde att en hingst skulle vara avelsvärderad för att få användas.
EU kommissionen tillskrev efter påpekande Sverige att denna lag stred mot EU:s fördrag om handelshinder.
Jordbruksverket totade ihop något korkat svar i stil med "goddag yxskaft "
Kommisionen skärpte sitt yttrande och krävde vid vite 300 miljoner Svenska kr. att lagen skulle tas bort.
Jordbruksverket som tydligen inte har riktigt alla hästar hemma förstod trotts allt att de var tvungna att vika sig, men agerade samtidigt självständigt i syfte att påverka föreningarna på så kallad frivilligt basis ta beslut om att fortsätta med avelsvärdering.
HUr det efter denna ändring kan utgöra ett mindre handelshinder än tidigare finns troligtvis ingen som kan förklara.
Ingen vet hur det skulle sluta om någon påtalade detta om det kvarstående problemet till EU kommissionen.
PS. Din Shettis borde rimligtvis har rätt att tillhöra rasen.
# 30
Bra det gillar jag, att Raider är avelsgodkänd.
Man försvarar ju systemet med avelsvärdering med att avsikten är att försöka förhindra att det avlas på defekter. Men när man då får för ögonen exeptionellt välskapta djur kan man ändå få för sig att neka dem stamboksberättigande om någon förfader inte varit avelsvärderad, då motverkar ju systemet sitt syfte.

Du har helt rett i at Natack Less var en "ulykke" da hun som treåring(?) kom over i feil paddock og ble bedekt da med Jatack Less (som inte er avlsgodkjennad).

#34 så himla fin!!!!!!

#35 Han er snygg ^^, Håper bare det er noen der ute som vil ha han :)

Puttar :)

Putt

Jatack er Nydelig ! en svart drøm !:)

Jatack är ett av de snyggaste russ jag sett!

# 33 Det var Jullette 3814 (mor till bl.a. Jagga Ess) som fick besök av Jatack Less i sin hage när hon var två år! Resultatet blev Nätack Less, mamma till Jatack!
# 32 Jatack Less och Jullette är båda efter hingsten Julle 298, alltså syskon. Jag vet inte om det är försvarbart att "bevara" sånt! Utseendemässigt är ju Jatack jättelik Rollo 143 som var far till Julle.
(Anledningen till att jag vet det här, är att jag faktiskt upptäckte att Jullette i februari när hon var tre år, var jätterund om magen. Då ägdes hon av Stuteri Less i Skåne och flyttade sedan hit till Gotland (Stuteri Ess). Hon fanns i vår ägo i ganska många år och hann både tävla och få flera föl!)

# 43
Kan du utveckla med att det inte är försvarsbart ?
Hästen är frisk. Hästen kan trava. Han är otvivelaktit ett rent russ. och på toppen på råget en dundersnygg individ i sin ras.
# 46 Nu hade man tur att det blev en mkt lyckad avkomma men man ska kanske inte medvetet avla med så närbesläktade individer då det är vetenskapligt bevisat att det mkt lätt slår fel !
# 46 Om du vill diskutera inavel och avelsfrågor så finns gotlandsruss.ifokus! Platsar inte i den här tråden som handlar om Jatack till salu!

Till vem?
Grattis ! Kanon. Hoppas få se mycket av honom även i framtiden med sin nya äagare.

#50 Jatack er solgt til ei som heter Vilde, så han blir værende i Norge :)
Hun har ponnien Grip fra før.

:) Gleder meg til og möte ham i löp:D kommer bare til og sitte og se på ham:) han er så fin<3
nydelig hingst!