Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 2777 ggr
PiaMiriam_94
0

Hoppbilder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägg in en bild på dig och din häst när ni hoppar! Det skulle vara jätte kul!

Är lite lite intresserad av hoppbilder. Själv hade jag en bild på mig och min häst när jag hoppade.

Om det är någon som brukar hoppa barbacka så lägg in en bild på dig och din häst då också. Jag hoppar nästan jämt barbacka.

Sarali
0

Det gjorde jag oxå förut när jag kunde rida min shettis, men har tyvärr inga bilder, eller jag kundde inte hoppa med sadel, då flög jag fram på halsen , har hoppat 80 cm med fjolla barbacka, och hon är duktig och hoppa Skrattande

PiaMiriam_94
0

jaså. hur gammal är du då?Glad

Liiiiiiinn
0

Denna bilden är från i våras när Filur va på hopphumör! :)

Liiiiiiinn
0

en till :D

Nitro
0

Har bara när jag & min förra D-ponny var på hoppträning. Det är eg. en skitdålig bild . :P

Sarali
0

jag ????

VeronicaP
0

Här kommer en bild på våran New forest Slättens Mon Ami och min syster dotter som hoppar.

muskot
0

Muskot löshoppas =)

AnnaLundin
0

Här är Sir Douglas RS 310 (pappa till bl.a Daizy II, Blimunda m.fl) när han hoppar. Detta var hans träning, första säsongen han tävlade ponnytrav (2000).

Sir Douglas är inte längre min avelshingst, men jag tror inte att nuvarande ägare misstycker… :D

Teja-Bea
0

Jag själv har inte hopptävlat på många år. Men min häst Valter är en mycket duktig hoppare. han har vunnit flera LB tävlingar och blev klubbmästare 2006.

Bilderna har jag tagit.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Colt
0

#10 vad lycklig han ser ut! :D Ser ut att tycka det är jätte kul! :)

[cancan]
0

Drömprinsen när han tävlade fälttävlan…

[cancan]
0

Drömprinsen på hoppträning..

[cancan]
0

Cancan första gången hon löshoppar.. =) överdriver lite..hihi

Nitro
0

#14 haha vad söööt :)

HugoBoss
0

Jag & min förra 4-åriga D-ponny. Tror det var första gången hon hoppade naturhinder :)

Teja-Bea
0

#11 Ja han älskar det!

Här är en bild på Valter och mig från Hubertusjakten 2006.

_JonnaRoos_
0

#17 Ser ut som han har käk.. fattar att den inte är "öpp käkad" men varför? :P

Teja-Bea
0

#18 Ja han har uppckeck, och martingal, och handstroppstyglar!

Det är såhär att min "pensionär" Valter är den piggaste häst jag någonsin vart med om. (värre än min fd. 4:åriga arabhingst!!) Och hubertusjakten är det bästa han vet!

När han ska skritta så taktar han, hela tiden och när det är dags för trav så går det i galopp - på tvären! Han är såå jäääkla pigg!! Och när jag vägrar släppa honom och plockar i munnen hela tiden så rycker han ner huvudet för att ryttaren ska tappa tage om tyglarna. Då ser han sin chans och galopperar en vända!

Så uppchecken är till för att han inte ska kunna rycka ner huvudet. Vi är bara 3 st som fixar att rida ut på honom.. Några fler klarar honom på banan. Jag har bara en ryttare som klarar att ta honom i galoppstart utan treckare… Hubertusjakten skulle jag inte våga sätta upp någon annan än mig själv.

Det här är alltså min så kallade pensionär som inte får vara med på travet längre. För han har nog inga krafter kvar…!

HAHA!

_JonnaRoos_
0

Skulle aldrig hoppa min häst med käk…..

Bumbi
0

ja tror du skulle tänka på ett annat sätt om du hade setat på honom jonna. du har ju aldrig provat, va ja vet?d låter som att han inte är den lättaste och rida precis. Käken kanske e d som hindrar ryttaren från att inte få skador på kroppen för resten av livet. Men vill du hellre åka plingplongtaxi till plåsterhuset så ska ja inte hindra dej. men tänk på att d kan göra mycke. och om du hade sett hästen ridas opch hoppas me käk så kanske du hade haft en annan uppfattning. för vem vet han kanske inte alls har problem me att hoppa uppkäkad. . .  Och ja tror inte att dina hästar agerar på samma sätt precis, men ja vet inte. . .

proffset
0

Jag skulle heller aldrig göra det. Har en häst som är precis lika dan. Men trevligt om hästen snubblar på hindret uppcheckad säger jag bara. Okej att ha hästen uppcheckad i ridning, ALDRIG på ett hinder. Om hästen vill sträcka lite extra på halsen, eller snubblar till? Då tar jag hellre risken att ramla av.

Emmelie
0

Vet ingenting om trav men tänkte passa på och lära mig lite mer nu när ämnet verkar finnas i luften. Hur inverkar ett sk. käk på hästen?

MvH
Emmelie

DubbelE
0

jag har bara ridit en häst med check… o den hästen åkte till slakt för att han va så rent elak att rida.. ens kul.. bara riktigt äkligt.

Bilden är på mig o honom på en Pay And Jump, innan vi kom på att rida honom med check.

_caroline_
0

Jag skulle aldrig hoppa med check! Det måste ju störa enormt. Som när hästen hoppar och drar fram huvudet åker hela saden med:( inte helt bra

Nitro
0

Ni som pratat om check på Valter . Den kanske är såpass lång att det inte stör honom något i själva hoppningen men att den hjälper ryttaren lite med det där huvudet som gärna åker neråt när han blir för pigg?

DubbelE
0

håller med bexo, det går att hoppa med lång check, hon kanske inte har en kort utan precis så att han inte kan dra ner huvudet till marken.

_JonnaRoos_
0

Nej jag håller för en gång skull med proffset, skulle aldrig ha det, mena man vill ju inte ha så att hästen inte kan ta ner huvudet när den hoppar, aja shit the SAME, skulle aldrig det, va fan.. nog för att Valter kanske är en riktig buse, men herregud han är ju inte den ändå? Rid inte om ni inte klarar av det då.. eller å använder du din käk, jag skulle då int det.

_JonnaRoos_
0

Det går ju inte att skriva nått här, orka!!!

kuskochryttare
0

#29 för att käken inte ska störa när han hoppar så behöver den ju inte vara så lång så att han kan dra ner huvudet till marken, men det verkar ju inte vara några problem för valter att hoppa med käk, så då är dte ju bättre att ha det och miska risken för att skada sig själv och andra. Om valter springe i väg under hubertsujakten kan det ju hnda att andra hästear också sticker

Jagz
0

Att ha käk för att risken att ramla av skulle bli mindre tycker jag är fel, eller jag kan inte förstå hur det kan fungera/bli bättre eftersom hästen balanserar ju med mulen, - kan den inte balansera går den omkull. Jag ramlar hellre av än att gå omkull med hästen över ett naturhinder och därmed riskera både mitt eget och hästens liv.

Eufemia
0

Jag har hittat dom här bland alla andra kort på Maja o Waramas

Eufemia
0

oj hehe blev lite fel

Men ett nytt försök

Eufemia
0

Dulo o Matilda

Eufemia
0

o sist men inte minst Min sura Effi o Michelle o Effi river på 20 cm eller nåtGenerad

FridaNyberg
0

Jag och min förra d-ponny när vi hoppar i skogen.

Valkyria
0

Haha den här bilden är på mig och ridskolehästen Jazz när vi var med i en skojtävling sista dagen på ridlägret ;) Ser rätt rolig ut ;)

equuleus
0

#22 & 28 Håller med dig er ja! Skulle aldirg heller ha det, spelar ingen roll.

Emmelie
0

Vet inte om ngn såg eller om mitt inlägg ignorerades men jag upprepar:

Vet ingenting om trav men tänkte passa på och lära mig lite mer nu när ämnet verkar finnas i luften. Hur inverkar ett sk. käk på hästen?

MvH
Emmelie

VeronicaP
0

Det är faktiskt farligt att hoppa hästen med check, samma sak som man faktiskt inte får hoppa häst med fast martingal har sett folk sätta martingalet i nosgrimman  för att hästen inte ska kunna slå upp med huvudet , skit farligt , man får inte ens hoppa med halsförlängare på , det enda som är lagligt är faktiskt martingal och då ska den vara så lång så att när man har korta tyglar så får inte tyglarna bli i en vinkel ner mot martingalet(hoppas ni förstår)…

en häst som inte kan hoppa ordentligt med rygg och nacke kan störta rätt bra och vem vill orsaka det med sin häst. går inte hästen att reglera på annat vis så ska man inte hoppa den för då är den faktiskt farlig. Hade aldrig hoppat en häst som jag måste ha på det viset.

Även jag håller med Proffset här, har tyvärr sett allt för många hoppolyckor pga fel utrustning på hästarna..

VeronicaP
0

Emma och min welsh Scooby Doo Tölo som jag ägde innan

VeronicaP
0

Amanda och Mary

Kratern
0

#41 Även om det är utanför ämnet så håller jag med dig.

Jag anser att man måste gå till botten med problemet istället. En häst är inte "het" utan anledning. Ont kanske?

juliapettersson
0

Såklart att en häst kan vara så het utan att det är något fel! En häst som har ett ordentligt löphuvud kan bli så het, och som tycker att det är väldigt kul att springa, och blir då taggad av att man håller in den.

Kratern
0

#45 Som jag kunde läsa mig till så var det mer problem än "taggad".

Hur som helst så var ont bara ett förslag på vad som kan vara orsaken. Finns naturligtvis andra orsaker, men om hästen helt enkelt är olydig så är ju det också ett problem som man får gå till botten med. Rida för instruktör kanske?

Bumbi
0

#26  Tack! nån som fattat. . .

juliapettersson
0

#46, det handlar inte om olydighet! En tävlingshäst med löpskalle är konstruerad så, den vill springa, vissa mer än andra. För att en häst taktar och hoppar i sidled behöver det inte vara något fel, kolla på fullblodsgaloppörerna tillexempel…Dessutom så antar jag att Bea tränar dressyr med Valter, Valter är dessutom 17 år! Vissa hästar ÄR så och det går inte att göra något åt.

Kratern
0

#48 Suck!

juliapettersson
0

#49, vilket bra motargument.

Teja-Bea
0

Oj jäklar vilket snack det blev! Ni som säger att ni aldrig skulle hoppa med uppcheck. Har ni tittat på bilden? Ser den ut att störa honom över hindret? Går han med huvudet högt? Om han inte hade haft framstycket synligt på bilden, skulle ni då kunna se att han har uppcheck?!

Självklart hoppar jag honom inte med en kort uppcheck, jag är inte dum! Uppchecken hänger och fladdrar när man rider frammåt men hindrar honom från att dra ner huvudet lägre än 180graders vinkel. Han kan alltså ha huvudet så lågt att halsen går i en linje med ryggen, men inte lägre.

Alltså är uppchecken i detta fall inget hinder för honom när han hoppar.

Jag vill bara att ni jämför de här bilderna på valter när han hoppar. De på översta bilden - här har han uppcheck. ser ni att han har huvudet väldigt långt nere? Han har god sikt frammåt och på marken framför honom.

Jämför den bilden med en från hopptävling i somras. Har han minsann inte huvudet lägre på bilden med uppcheck, än där han går utan?!

Jag vet vad jag gör…

_JonnaRoos_
0

Mmmm SUCK!

Teja-Bea
0

Alla ni som tror att jag har problem med Valter, kan tänka om.

Jag kan lika gärna rida honom barbacka med ett rep runt halsen. Han är mycket dressyrtränad och även westerntränad. Han är är mycket regerlig i alla grenar och har inte vunnit mälarruss Allrounchampionat 4 gånger för att han är olydig.

Han är inte olydig, han är som Julia nämnde tidigare, otroligt taggad. Han ääälskar att vara med på tävlingar där man ska komma först och han älskar att springa. Och kombinera det med hoppning så blir det det roligaste som finns.

Han är underbar att hantera och att köra honom hemma är inga problem. Bara ingen vill tävla. Han har en vinnarskalle som jag aldrig vart med om tidigare. Gladare härt får du leta efter.  Jag älskar att rida hubertusjaken på honom för jag ser verkligen hur lycklig han är! Han älskar det!

Jag skulle aldrig sätta dit en utrustning eller utsätta min hästar för något som jag tror de skulle ta skada av. Uppchecken som sitter på är anpassad för att han ska kunna länga på halsen, böja huvudet, se marken och självklart klara av att hoppa! Risken är nog större att man åker av eller går omkull för att hästen rycket tyglarna ur händerna på ryttaren och drar över hindret…

Nitro
0

#51 Precis det jag menade . Du har ju hållt på med hästar så länge så du vet nog att en uppcheck kan skada en häst vid hoppning om man använder den fel. Men sålänge man vet vad man gör så tror jag det går finfint!

proffset
0

Inger, Inger… Du har nog en hel del att lära om tävlingshästar. Att en häst har ont om den är het, det var det dummaste jag hört på länge. Då kan man lika gärna vända på det, en häst som inte är het utan man måste driva fram, den kanske har ont? Nej, skulle inte tro det. Alla hästar har olika psyke, acceptera.

Kratern
0

#55 Proffset, Proffset läs inlägget igen…. Det var ett exempel. Och visst kan en häst ha ont om den är "het". Helt klart. Du har nog själv en hel del att lära skulle jag tro.Flört

proffset
0

Självklar KAN en häst som är het ha ont, liksom en "normalpsykad" häst kan. Men som i Valters fall. Bea skriver att det är just hubertusjakter han blir så het vid, för att han tycker det är kul och blir väligt ivrig. Är hästen felaktig då?

Din åsikt kom som ett hårt slag i magen, vi som har hästar som är heta borde rida för instruktör eftersom vi inte klarar av att rida dem , eller kolla upp dem för det är något fel på dem. Så som hästen beskrivs i inlägg #19, så upplever jag de flesta hästar i min omgivning har betett sig! Jag har ingen aning om vad du har för hästar eller målsättning med ditt hästeri, men de bästa tävlingshästarna, enligt mitt tycke, är heta i temperamentet.

Kratern
0

#57 Jodå, våra hästar är också heta i temperamentet.

Som exempel kan jag nämna ett Russto; Jubla II. De som tävlat på Norrlandsbanorna för några år sedan vet hur hon betedde sig. När hon kom till oss kunde hon inte skritta. Kan tillägga att det kan hon nu. Det går att ändra en het ponny/häst. Min dotter rider henne med grimma och grimskaft…när hon kom gick det inte att få stopp på henne.

Jag väljer med fördel bitchiga ston i min avel/tävlingsverksamhet, men…. Barn ska kunna hantera dem.

p0nny
0

Varför tror ni att check inte är tillåtet att tävla ridning med…

VeronicaP
0

JO  även om du vet vad du gör så är det ändå förbjudet att hoppa med det , och som sagt han får inte samma rörelse frihet om något skulle gå fel över hindret ..

Att en häst är het och studsar och ligger på är inte konstigt , de är ju taggade och tända för sin uppgift , en häst som går MSV tex är ingen lugn filbunke mycket temprament där med och de kan hitta på en hel del , men jag tycker fortfarande att även om man vet vad man gör så hoppar man inte en häst med check, och då man ser på den andra bilden så kan ju tydligen valter hoppa utan så , varför använda det då även om det är Hubertus , ännu farligare på fasta hinder ..

Usch nu är vi långt utanför ämnet , SORRy PiaMiriam_94

HugoBoss
0

Men asså om ni vill ha den diskussionen om Valter så skapa en ny tråd , alla kanske inte vill läsa :P och tråden var till för att lägga ut bilder när man hoppas.

august
0

Jag tycker ryttaren på Valter ser alldeles för stor ut för sin ponny

Teja-Bea
0

#58 Visst går det att ändra beteendet på en häst. Valter var en riktig problemhäst när han kom till oss. Jag behöver inte beskriva närmare än att berätta att han bröt armen på den tjej som skulle lasta honom när han skulle åka till mig! En utmaning för mig, det ville jag arbeta med.

Som jag nämnt tidigare så var jag, förra året, med i en uppvisningsshow där jag red barbackahoppning i bana med endast ett rep runt halsen på hästen. Så någ är det skillnad! =) 

#62. Jag är stor, jag är lång. Det är därför jag bara rider honom någon gång ibland. Men jag klarar den viktgräns som är satt i monté och Valter är maxad så jag ser inget problem i det.

Dessutom skulle han inte vara så taggad och pigg om han tycke att min storlek var ett hinder. =)

FridaSimonsson
0

Men Jonna ge upp och sluta tro att du äger hela jävla världen ?

Nog fan tror jag hon vet vad som är rätt med Valter LÅT henne göra som hon vill så sköter du ditt ?

Här är iaf en bild när jag hoppar en kompis isis Dimma : )

FridaSimonsson
0

Hoppar Toker 90cm tro de eller ej men de är sant annars äre bara att fråga Stina eller Emilia Hiltula som var med : )

Toker är en av ponnytravets hästar : D den där bilden är taaagen för jätte länge sen ; P

FridaSimonsson
0

Toker och jag : )

FridaSimonsson
0

Toker och jag igen : )

FridaSimonsson
0

Jag och Små snål har vunnit en LB : ) vi vann ponny klassen och vann mot mer rutinerade hästar än han själv : ) i LB hoppade vi ungefär 80 - 90 cm i värmningen hoppade vi 100cm : ))

FridaSimonsson
0

jag hoppar Advocat 4 år sen, de syns eftersom jag skrev på bilderna då : P

FridaSimonsson
0

Så fint lilla Kålkulla hoppar ^^

FridaSimonsson
0

inte för att den här har med hoppning att göra, men kolla vad lycklig man kan bli för en tredje plats : ) andra loppet me Advocat, jätte länge sen

_JonnaRoos_
0

Frida dej är det ju synd om! Herregud.. vet du varför du hakar upp dig på mig? Det är för att du tycker jag är kaxig och skryter och vist, men varför stör du dej? Jo för du är EXAkT lika dan! Det är bara det att du inte fattar det.. men jag ser dej och jag klagar fan inte på dig, men jag kan inte hålla tyst nu när du skrev som du gjorde… hur smart är man och "duktig" innom travet om man tar efter ALLT din "DRÖMMAR IDOL" Jesper R Nilsson gör då? Jag har inte slaggjord för att han Jesper inte har det, det är fult.. Jag har inte det för att Jesper säger att det är hit och dit.. Nej automat käk skulle jag aldrig ha för det är så fult, och jag tycker det är så fint när man sätter käken i förbygeln? HALLLLÅ? stackars jävel som inte fattar bättre.. -.- !!

Teja-Bea
0

Hur var det med att vårda språket i inläggen…?

FridaSimonsson
0

Haha Jonna, jag skrattar åt dej : )

Klaga inte på Valter eftersom att hans ägare kan lite mer än vad du kan : )

å snälla du sluta nu skryta om Varette ?
tänk om hon inte går ett piss nästa säsgon : )?

FridaSimonsson
0

Å du jag tar inte bara efter Jesper, har många att ta efter av : ) så snälla yttra dej inte när du inte vet ett piss om mig och mitt liv : )

DubbelE
0

ne nu tycker jag ni ska skärpa er, var o en gör på sitt sätt? okey?

_JonnaRoos_
0

Nej tänk på spååket vare, kan inte skriva vad man vill skriva till dej! det kan vi ta över msn eller nått,, men juste där har du ju blockat mig:O HAHA looooser!

amandahandersson
0

Chilla kvinnor, ta det dära på sidan om e ni jättegulliga : )

FridaSimonsson
0

jag har inte blockat dej : ))

_JonnaRoos_
0

over and out

FridaSimonsson
0

Japp ; ) we are friends again

AnnikaSvensson
0

Här kommer en bild på Emmeros Diva och Hanna på hoppträningstävling i höstas

VeronicaP
0

Hej hopp Annika hon ser verkligen ut att gilla det ju *ler* och god fortsättning…

PiaMiriam_94
0

jag tycker att det här kafset om ont och sånt ska försvinna! det här handlar faktist om bilder på dig och din häst inte om hur man rider eller hur man håller eller vad det nu kan vara! jag må vara 12 år, men jag är inte 36 och beter mig som11! så bara sluta! bara lägg ner det där och så börjar vi om med bilderna!

PiaMiriam_94
0

jag blir faktist trött på det här. bara var lite glada nu va?! så blir allt bra igenSkrattande

poesibilden har ingenting med det här att göra men jag tror nog att den får er att tänka om lite grann…

PiaMiriam_94
0

den poesi bilden var fel… här kommer en annan.

har inte skrivit den själv. men jag har skrivit av den på mitt egna sätt.

PiaMiriam_94
0

den poesi bilden var fel… här kommer en annan.

har inte skrivit den själv. men jag har skrivit av den på mitt egna sätt.

ozzkan
0

Här är en bild på meej o min ponny Gretta (C-ponny) när vi var med i fälttävlan, men detta är banhoppningen, i Trossnäs. Vi blev tvåa.

Nitro
0

Fin bild oskar :D

ozzkan
0

Glömde bilden!!!! Haha! :P:P

PS: Titta tekniken

Nitro
0

Fyfan, fälttävlan e så sjukt kul :D

casandra
0

#90, shit vad snyggt! sjukt snyggt tycker jag xD

DubbelE
0

Fälttävlan e riktigt skit kul :D.. om man har huvudet med sig dvs..

är en given på Segersjö Fälttävlan -varje år. Fotar typ..alltid.

Colt
0

jag är livrädd för att hoppa över huvudtaget ursa! :P

Matildaa
0

jag & jacki hoppar =)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.