Vinter vilan har börjat!!
För våran del har vinter vilan börjart,men det finns fortfarande många tävlingar kvar för vissa:)
Det har varit en underbar säsång 2009 med både upp och ned gångar,med både vinst, rekord säkning, och mycket skoj:)
Men tyvär slutade den inte som jag hadde velat,
GRATTIS Alla till era fram gångar och vi syns på banan nästa år
.
Vi har också haft en bra säsong även om inte Winner fick med sig någon seger, fast han var så nära på Romme men det gör inget. Han sänkte rekordet från 2.50 till 2.26, helt underbart! Våra andra hästar Valentino Rossi som gått superb med flera segrar och rekordsänkning men tyvärr skadade sig nu :( och SuperIor Noir som också gått bra med seger och sänkning men vart lite halvskadad :( så vi har tagit en välförtjänt vintervila nu och satsar på nästa säsong.:)
Säsongen slutade inte riktigt som vi velat heller då Valentino Rossi blev skadad på Gotland och säsongen tog slut strax efter det.
Men måste säga att ponnytrav är bland det bästa jag vet och det här var min första riktiga säsong och jag har haft det hur kul som helst :D Får tacka min syster för att jag får köra deras Winner, han är underbar! :D
Grattis själv till dina framgångar och självklart syns vi på banan nästa år 

Jag kan inget annat än säga att jag är över förväntan jätte nöjd med det här tävlingsåret för våran del. Med både framgångar och motgångar, men det är ju det som gör att vi kämpar på o fortsätter.
Pondus 18 år, har gjort en kanon come back efter 2 år som "pensionär ". Han gjorde 8 starter och kammade hem 6 placeringar. Som bäst gick han 2.02.6. ( kom då ihåg att det är med en ny kusk som inte har kört lopp på ca 5 år )
Tyvärr så åkte Pondus på en infektion i kroppen lagom till den sista starten, så då fick vi stryka honom. Och tyvärr blev det ingen seger, (det hade suttit fint som en bra avslutning på det hela). Det blev tyvärr galopp som 1 : a över mållinjen på Axevalla, men huvudsaken är att de kändes skönt att han var i en sån bra form !
Jag personligen tycker att han har verkligen visat att 18 år är ingen ålder för en ponny
Nu blir det vintervila som gäller för "gamlingen", sen får han vara med och coatcha unghästen i vår.
Som föregående säger, vi ses på banorna nästa år igen !
Ha det bra allihoppa….
2009 har rent resultatmässigt utan tvekan varit den bästa och största ponnytravsäsongen i mitt liv. Detta tack vare min stjärna Razmus Raid.
5 starter, 4 segrar, 2 svenska rekord och Kriterieseger, samt 2.00-gränsen som grädde på moset, blev det med denna lilla skitunge, som jag haft sen han var 1 år gammal. Man kan inte vara annat än nöjd!
Men det har inte bara varit en rolig säsong. För någon vecka sedan åkte min älskade strulpelle Zolero till sin fodervärd, bestämde mig efter mycket om och men att låna ut honom… Han gjorde bara en start i år, i augusti på hemmabanan. Då blev han diskad som 2:a, men han hade gått nytt rekord annars! Och då kan jag inte påstå att han var i något vidare tävlingsmässigt skick, jag hade inte kört ett enda snabbjobb på banan med honom under hela året… Han är en kämpe, min Zolle!
Min trotjänare Norrskenets Jupiter har också lagt skorna på hyllan. Mycket "på grund av" att hans nya tränare och kusk, min syster Elina, tappade intressent helt, och sen märktes det på Juppe han att blivit gammal och lite less på ponnytravet. Kämparglöden fanns inte kvar heller. Nu är han pensionär och går hemma och är jätteirriterad på den lekfulle hagkompisen Musse hela dagarna… ;)
Nästa år kan komma att bli min sista säsong - vem vet!? Men vi ska i alla fall göra det bästa av säsongen, jag och Musse. Målet är givetvis DERBYT, nya svenska rekord, och vem vet - kanske Musse blir första 4-åringen under 1.50!? ;)
Ha det så bra i vinter nu! Vila upp er och hästarna ordentligt, men glöm inte bort att just vinterträningen kan vara den avgörande faktorn i en upploppskamp också!
Kramar /Amandah

Min säsong har varit en av de bästa någonsin… Av alla år som jag kört ( sen -01) har det aldrig gått så bra som i år! Känns skönt att det kanske någon gång är på väg att vända.
Bolsan sänkte sig med 6 sekunder sammanlagt, trots att det gick lite hackigt i början. Fick ta ut massören till henne en gång för att hon stelnat till under vintervilan, och sen fick hon en lång och irriterande hosta som inte ville släppa… Men utöver det har det mesta gått som smort! Resultatraden för henne blev i år 1-4-1 av 12 starter, med ett rekord på 2.04,2 (taget på långdistans). I helgen körde jag årets sista lopp med henne, 1640 auto. Vi fick en kanonstart, men tyvärr blev det galopp, så vi tappade rejält… Trots den galoppen kom hon nästan ifatt hästarna i täten, och tog in fastän tempot låg på 2.00 sista 500… Det trodde jag inte om den lilla tjockisen! :)
Och sen Rafaela! Den underbara hästen! Så duktig hon har varit, jag kan inte vara allt annat än stolt över henne… Hon har i stort sett skött sig i dom flesta situationer, gjort sitt bästa i loppen och visat att hon verkligen vill gå på banan. Hennes säsong började redan i mars, då hon kvalade in på 2.28. Första loppet vann hon, samtidigt vann hon också Debutantpokalen.
Fram tills augusti sänkte hon sig i varje lopp, men runt 07 hamnade hon på en tröskel, och den har hon inte riktigt tagit sig över än, även om det finns kapacitet till mer. Det är något att öva på i vinter.
Rafaelas sista lopp blev kriteriet, där hon, trots en mycket usel uppvärming och ett dåligt spår, gick förvånansvärt bra. Det blev en fjärdeplacering i loppet, med bara en halv häst fram till tredjeplaceringen.
Tack Rafaela och Bolsan för era insatser den här säsongen! Nu får ni äntligen eran välförtjänta vila :)
min säsong var kort.orra skulle inte ha tävlats detta året för hon skulle fått föl men hon kastade.så jag tränade henne för ett kval lopp i år hon klarade kvalet på 2.26.1.tycker hon var jätte duktigt då hon bara tränat 2 månader.längtar tills nästa säsong börjar.nu ska hon få vila.syns nästa år på banan
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Thyra är den enda jag tävlat i år och på 4 starter kom hon 2:a två gånger och sänkte sitt rekord med 4 sekunder. Det hann bli två starter i maj då hon ena gången kom 2 a (23 maj på min födelsedag :)) sedan åkte hon till Raider där hon trivdes som fisken i vattnet, det märktes när jag tränade henne. Hon har aldrig tagit i så mycket och vart så pigg och glad!
Efter det blev hon halt lagom till dubbeltravet här på ön. Troligtvis på grund av att hon lekt med vattenhinken i boxen och fastnat (nu är det vattenhink i krubba som gäller) så det tog ett tag innan svullnaden gick ner. Vi startade en gång och kom oplacerade (2140 är ej uppskattat enligt Thyra eftersom hon tror att hon redan sprungit klart efter 140 m men sista starten kom vi 2:a igen. Nu går hon i hagen och vilar och i maj har hon förhoppningsvis ett föl vid sin sida. Jag vet inte om jag kommer tävla något nästa år pågrund av att jag åker till Norge nästa vecka och stannar på obestämd tid men jag hoppas att alla får en trevlig vintervila och laddar batterierna på bästa möjliga sätt!
Jag har nog haft min bästa säsong hittils med Pärlina och Peron.
Pärlinas rad ser ut så här 1-4-2 med en start kvar.
Perons rad ser ut så här 0-2-2 med en start kvar.
Peron har även han sänkt rekordet med 5sekunder.
Vi har en tävlingsdag kvar och det är på jägersro på söndag.
Sedan blir det vintervila för att ladda battarierna för nästa år.

VI har haft en riktigt bra säsong,
Twixan har gått som en raket under sensommaren och har en start kvar på Axevalla innan hon blir mamma ledig hoppas på att hon skall krypa under 2 minutersvallen då. Hon har under säsongen sänkt rekordet från 2.04 till 2.00,6
Tejas Monljus har oxå gott riktigt bra även om han inte fått sätta pricken över I med en vinst. Har sängt rekordet med någon sekund. På träning går det som vanligt fortare….
Zorre har haft en lite strulig säsong men ändå plockat ett par vinster och gått nytt rekord.
Luddan sänkte sitt rekord med drygt 9 sekunder och haft flera topp placeringar även om vinsten ännu inte infunnit sig, på måndag kanske?
Monis och TT startar på Axevalla den 18e och monis även på Färjestad den 2/11. Luddan startar på måndag på färjestad och troligen även den 2/11.
Har redan börjat "planera" för nästa säsong. Monis kommer troligen fortsätta men startar nog inte under våren, får vänta till sensommaren efter betäckningssäsongen. Sunny och Tinny skall göra sina första starter som treåringar om allt går enligt plan. Sedan blir det nog någon häst till…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
min säsong har varit lite dåligt för min del har jag gjort 4 starter med solvalla på lördag =)
allison var skadad från till agusti hon har gjort 4 starter, 2 i första starten solvalla nytt rekord och sen var hon 2 igen på gävle nytt rekord, och sen en diskning, och sin första monté start i går 11/ 10 då blev hon 6:a men hon vart tredje bästa epsare i den montén för det var KM Monté för eps hästar och ryttar
efter solvalla blir det en liten vintervila sen blir det hårdkörning igen =)
Ha ett bra vinter uppehåll nu ses på banorna i vår
Det har varit det bästa året för min del i travvärlden :) Boyson har aldrig gått så bra innan :P på ca 18 starter har det blivit 5 segrar och andra fina placeringar :D han sänkte sig oxå en del iår gemfört vad han har gjort dom andra åren sedan (-07).
från 3.02 till 2.53 blev det på bara några starter iår o mitt mål var att han skulle gå under 3 minuter, vilket han gjorde ganska snabbt
jag är väldigt nöjd med honom :) synd att det var sista året med honom oxå :/ men nästa år blir det russ o jag längtar rätt mkt :D

ska köra några lopp på valla nu på lördag sen är allt klart och de har varit en jätte bra sesong:D

vilket bra år ni har haft då :D
Fast mitt år har inte varit sådär jätte bra :(
Jag hann bara köra ett lopp med Gumme och sen så visade det sig att han hade en spricka i knäet :'(
Men nu på slutet har jag fått köra Ting-E-Ling i 4lopp :)
vilket resulterade med att vi kom på en 4:de plats, två 5:e platser och en 6e plats :D och även en sänktning i auto.
Och för några veckor sedan fick jag hem Minisorken och kvalat han på 2.27.8 och startat ett lopp med han o där kom vi 3a :) Nu väntar 2 starter till :D
Tack stall Alstad att jag får köra era hästar!! :D
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

abbe ska ut i KM den 25e sen blire några veckors vila :)
första säsongen för min gamling i år, 7 starter, 1 seger, 2000 kr insprunget och ett rekord på 2.16,3 :)
nöjd med honom (: !

Själv har man haft så himla urusel sesång…
Man kan inte tro att en så liten sak kan ställa till med Så mycket!
Exakt ingenting har gått bra, ingenting. Och såhär i efterhand var jag totaalt dum i huvudet som överhuvudtaget tävlade med honom iår.. Vintervilan har varit igång i mer än en månad i alla fall.
Vi siktar mot 2010 och håller tummarna för att han återhämtat sig helt 100 tills dess.

#15 nä så tråkigt :( det är inte kul när saker o ting inte går som man tänkt sig…
Du får Lycka till tills nästa år :)

jag har haft ett riktigt bra år. om jag tänker efter så har jag vunnit 14 vinstrar iår aoch har 2 elr 3 tävlingar kvar !!
Vår vintervla har börjt för mina systrars hästar. Dom går ju ibland men inte regelbundet längre. Sessan II gör sin sista start på idag på jägersro och sen ska hon få vila och bli mamma, min 4-åring Laponia ska dock tränas hela vinter för att sen kvala första tävlingen nästa år

vinter vilan har börgat nu för våra me:)

Nu har vintervilan börjat för oss med. Jag är jättenöjd med Kruton i år!! Han har verkligen utvecklats :)
Nu blir det att lägga ner extra tid på min 2,5 åriga Junijus som inkörningen är i full gång med. Siktar på att kvala honom mot sensommaren nästa år!
och så ska jag lägga ner mer tid på de stora hästarna…

Nu har vintervilan börjat för oss med :)
Även Fe´rgus har gått i vintervila nu. 2009 har varit ett riktigt bra år. Monté SM har vi varit med i, rekord sänkning, vinster och massa annat. Tyvärr slutade sista starten för iår med en diskning. Fe´rgus sänkte rekordet från 1.54,2 till 1.50,8 också. Nu har jag tävlat två sesånger med min kära polle. Under första sesången sänkte han rekordet från 2.10 till 1.54 och iår från 1.54 till 1.50. han hat alltså sänkt hela 20 sekunder sedan han kom till mig här i sundsvall. Riktigt nöjd med köpet av honom och jag älskar verkligen denna ponny. Så nu ska han få vila tills riktiga vintern kommer, då kör vi igång igen :)
Vintervila råder nu även i mitt stall efter en kanonsäsong!
Årets mål var att få Grann under 2-min, vilket han lyckades med i 3:e starten för året, sänkte från 2.00,5-1.57,6 (inte illa!) därefter har det rullat på, rekordet stannade tillslut på 1.54,2! (
vilket jag tycker är helt fantastiskt av denna ponny) och nästan 7.000 i insprungna pengar! Dock blev det hela 8 diskningar i år, vilket kanske är en aning högt, men jag har nu förstått att det är antingen eller.
Årets andra mål var att kvala treåriga Dumle Ess, vilket vi gjorde i augusti på 2.40,2. Sen fick han även göra två starter, dock resulterade det i 2 st diskningar men jag vet att han kan springa men i år var han helt enkelt inte mogen för det. Så nu ska han få lite vila och tänka igen vad han lärt sig under året, så får vi hoppas att han kan blomma ut till 4-års säsongen nästa år.
Tack killar för en underbart rolig säsong!
Vill ju även passa på att tacka Julia för dina fina "monté instatser" 3 starter och 3 andraplatser är inte illa! Vi satsar väl på SM nästa år?
Tack även fam. Ekeberg för allt ni gjort och då bl.a resan till Kalmar som var mkt trevlig!
Vila nu upp er ordentligt i vinter så ses vi på banorna nästa år! Väl mött 2010! 
/Marika
Puutt:)
ja här ser det inte ut som om vi får nån snö det har nästan regnat i en vecka nu:/
det är som ett lerbad i hagen:)