Vem får mäta 2010?
Läste att det ska ändras regler om vem som får mäta 2010?
Vad är det då som gäller? Jag har helt missat detta, någon som vet och kan förklara?
Har inte hört annat än att dom som är mätmän nu skall få mäta även 2010….däremot fanns (finns?) det tydligen önskemål från "högre ort" (läs Ridsportförbundet!) att det skulle inrättas s.k. mätstationer, vad det nu innebär…..
Vad jag har förstått så har mätmän blivit tillfrågade om de vill bli knutna till en mät station, ex atg klinik eller liknande. Alltså att alla hästar som skall mätas mäts på ett och samma ställe.
Jag vet däremot inte om det blir från 2010
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

För ponnytravet gäller samma regler som tidigare, för ridsporten gäller andra regler f.o.m 2010.
Gemensamma mätkommitén har blivit överkörd i denna fråga.
GMK, Gemensamma mätkommittén, som består av Svenska Ridsportförbundet, Svenska Ponnytravförbundet och Svenska Ponnyavelsförbundet, har under flera år samarbetat för ett gemensamt mätreglemente.
Nu har Ridsportförbundet valt att bryta samarbetet och gå sin egen väg.
Från 1 jan krävs att mätmän som ska mäta ridhästar ska ha genomgått utbildning i den nya databasen som SRF har upprättat.
Mätningen ska bokas av hästägaren via denna databas, där även betalningen ska ske, och mätningen ska utföras på utsett mätplats. Vilket är planerat till ATG klinikerna runt om i landet. På platser där det är långt till ATG klinik ska SRF utse annan godkänd plats. Det är hästägaren som ska komma med sin häst till mätmannen, och mätmannen ska registrera mätintyget i databasen.
Dock är det tveksamt att SRF hinner få igång mätplatserna till 1 jan.
Denna information har Daniel Bergqvist gett SPTF.
Information ang. detta finns på SRF hemsida.
För ponnyer tillhörande SPTF gäller, än så länge, samma bestämmelser som 2009.
För ponnyägare kan detta tyvärr innebära att två mätintyg krävs. Ett för ridningen och ett för ponnytravet.

#4 Men visst kommer SRFs mätningar även gälla för SPTF? Det är väll tvärtom som inte funkar.
Med tanke på den turbulens som varit kring mätningar innom SRF kan jag förstå deras ställningstagande. Däremot lär det bli betydligt dyrare att, som för oss, ligga och köra hästar 10 mil ToR för mätning, dessutom kommer säkerligen mätningen i sig bli dyrare oxå. Tråkigt att man inte kunnat hitta en gemensam linje innom GMK, blir väll dödsstöten för GMK detta…..
2010 har vi en slutmätning och två 3 års mätningar, eventuellt ytterligare en eller två mätningar. Detta kan i värsta fall innebära fem hästar som skall fraktas 10 mil för mätning istället för att mätmänn och veterinär kommer ut till oss. Knappast specielt miljövänligt……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Om jag har en slutmätt häst då med ett gammalt intyg, ska den då mätas om för ridport?
Men herre gud vad det ska krånglas till hela tiden. Så om man bor granne mad en märman ska alltså hästarna transporteras flera mil i omgångar bara för att komma till en mätstation. Åh, jag blir bara mer och mer glad över att mina barn börjar bli vuxna och kommer lämna allt detta krångel.

Väldigt osmidigt att inte ett mätintyg gäller för allting. Visst har det väl varit så att att bara slutintyg har gällt på premieringar tex?
Detta gör ju inte så man blir mer sugen att låta hästen tävla inom ridsportens grenar.
Jag har mätt hästar sen i början på 80-talet, men nu känner jag att det är dags att sluta. Allting skall tjafsas om, det är inget kul längre……
#5 Det är inte klart hurvida mätintyg utfärdade av SRF mätmän ska gälla för SPTF. Om vi ska ha olika mätreglementen, utbildningar osv. så… ingen aning än.
Men beslut måste naturligtvis tas så snart som möjligt.
Fördelen med mätstation är att vi mätmän behöver inte diskutera mätplatsens golv och belysning mm. Nackdelen är att det kan bli många och långa resor för hästägarna. Och som Jerker påpekar, inte särskilt miljövängligt.
#11 Jag kan se fördelen då det är gränsfall men har du en ponny klart under gränsen så spelar det inte någon större roll om belysningen är dålig eller om golvet är ojämnt. En ponny på 122 cm som blir mätt till 123 cm gör ju ingen skillnad.
Kanske mätstationerna kan vara ett komplement. Åk dit vid gränsfall eller om man har en enstaka ponny att mäta. Då kan man kanske spara in på kostnaderna också men har man fler att mäta är det som sagt inte bara oekonomiskt utan även dumt, krångligt och inte särskilt miljövänligt.
om hästen var under 122 cm när han var 3 år, behöver han då mätas om när han är 4?
för man mäter väl när dom är 3, 4, 7? :p elr?
Om hästen är mer än 5 cm lägre (tror det var den gränsen) än maxgränsen vid 4 års ålder behöver man inte mäta den förrän den är 8 år och kan därmed hoppa över 6-årsmätningen.

Finns ju ett annat litet problem med detta oxå. Har man en gränsfalls häst som stirrar upp sig när den kommer bort, hur gör man då?
Jag vet hästar som blir tre-fyra cm större när dom kommer till en ovan plats…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#15 det har du rätt i!

L.A. Casper var som treåring och hingst på mätplats 96 cm, när vi mätte honom som fyraåring hemma var han 93 cm.
Jag tror inte att han krympt egentligen, snarare vuxit, men det kan ju verkligen göra skillnad på en maxad ponny!

Tycker mest det luktar en stor kostnad, skall man behöva betala klinikavgift för att få sin ponny mätt, ofta brukar ju ponnytravklubbarna anordna mätdagar, där många kan samla vid ett och samma tillfälle, är det slut med det då? Ofta på en helg eller kväll med inringd vetrinär plus mätmän även om det inte är på en klinik så är det ju efter regelboken.
#18 Håller med. Och om man skulle få för sig att man ville ta ut sitt russ i en annan typ av tävling än ponnytrav t.ex. hoppning, dressyr, galopp, fälttävlan osv, så måsta man mäta den igen trots att den kanske är långt ifrån maxgränsen.
Gynnar verkligen spridningen av russen och reklam för deras mångsidighet (Ironi!)

Tja, så blir det när byrokrater utan verklighetsförankring får härja fritt. Det här verkar vara en ren skrivbordsprodukt. Man har tittat på hur man gör nere på kontinenten, där man inte har några ponnytravare och aveln kanske har några krav på mätintyg. Dessutom är avstånden inte så stora som här, och man kanske inte ens har krav på mätning i lägre klasser. Jag tror inte ens att man har mätmän på det sättet vi har här utan all mätning utförs av veterinärer med särskild mätkompetens. Så är det åtminstone med de internationella mätningarna som utförs här i landet, där är aldrig mätmän inblandade.
Nu verkar vi vara tillbaka på ruta ett igen. När jag började som mätman på 80-talet, var jag tvungen att gå en speciell kurs hos motsvarigenet till det nuvarande ridsportförbundet, för att få mäta även ridponnyer, annars fick jag bara mäta ponnytravare. Är vi tillbaka där nu? Med det här påhittet finns det inga vinnare bara förlorare, hästarna, hästägarna, mätmännen, sporten och miljön.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 20 Exakt så är det. Vi är tillbaks på ruta 1! Jag fick också gå kursen för att få mäta, medan andra som mätt i 10-15 år innan och inte gick kursen blev förbjudna att mäta…..I alla fall så är det i slutändan hästägarna som förlorar! Mätstation har vi ju redan för ponnytravarna här på Gotland, ATG-kliniken. Men det finns dock dom som har 5-6 hästar som vill att man skall åka hem till dom och mäta……dessutom har vi alltid mätt gränsfallen i "lugn och ro", även om det inte skett hemma i deras eget stall, dock på ett ställe där hästen har kunnat slappna av……Nej, skrivbordsprodukt är det här!

Vi har ju alltid ett stort antal hästar att mäta (oftast ) och har inte möjligheten att frakta alla samtidigt .
#15 undra om de kommer att ha tid att låta hästen få lugna ner sig i 2 timmar när de ska mäta dem hm för så är det ju eg eller var innan i allafall , sen vet jag att mättes de på tävling så hade de ett antal cm till godo.
På ena hästen vi har här hemma så har jag ju sett att den som har mätt den hästen har skrivit fl på intyget och skrivit att det är ett årsintyg som bara varar till 2010 men då hon var 4 år när hon mättes och bara 124 cm så behöver ju inte hon mätas förrens hon är 8 år , jag får väl kolla med SPTF så att de ser att det står fel på intyget..
Här blir det så att russen och shettisarna endast kommer att tävla trav hädanefter och på träningstävlingar för där behöver du ju inte visa mätintyg .
Men hur är det på lokaltävlingar eg för där behöver ju inte hästen någon licens , kollar de mätintyg varje tävling nu ?

Jag tävlar körning på lokal nivå, och där får man visa mätintyget när man kommer.
Det vore ju förnämligt om alla hästar fanns i en och samma databas som i finland, tänk så mycket enklare för ALLA.
Och allt det här tjafset för att ridfolket inte kan följa måttbestämmelserna på sina ponnyer utan far land och rike runt för att antingen mäta upp eller ner…..
ställde frågan på SPTF's hemsida…
Fick detta svar:
**Hur blir det med mätningar av/för SPTF's ponnisar fr.o.m 2010? Vad är det för regler som gäller?
**Preliminärt är det ingen ändring enligt beslut på styrelsemöte i november.
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

#24 Det är nog så, jag var på Linköpings stora tävling i Cloetta center för några år sedan och där fanns de största D-ponnier jag sett
, ingen var direkt ponnylik och ingen var mindre än min egna stora travare hemma på gården på ca 1.65, så om detta är för att stävja importen på Stora EUponnier så kanske det är ett bra sätt
.